یک داروی اختلال خواب در درمان ADHD هم بزرگسالان موثر شناخته شده: سوریامفتول

0

دارویی که در حال حاضر خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز به دلیل نارکولپسی یا آپنه انسدادی خواب را درمان می‌کند، می‌تواند برای تسکین علائم ناتوان‌کننده اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) در بزرگسالان هم مورد استفاده قرار گیرد.

محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) نتایج کارآزمایی بالینی شش هفته‌ای خود را منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه سوریامفتول solriamfetol بر 60 بیمار ADHD در رده سنی 18 تا 65 سال تأثیر مثبت گذاشته و این داده‌ها نویدبخش درمان‌های جدید و جایگزین برای ADHD هستند.

سوریامفتول که به عنوان Sunosi هم خوانده می‌شود، یک مهارکننده انتخابی بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین (DNRI) است که بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز به روشی مشابه محرک هایی مانند آمفتامین ها (به عنوان مثال Adderall، Vyvanse) و متیل فنیدیت (ریتالین) عمل می کند. با این حال، مطالعات نشان داده بودند که این محرک‌ها همچنین می‌توانند باعث افزایش کوتاه‌مدت خطر حمله قلبی، سکته مغزی و آریتمی‌های قلبی و همچنین سایر مشکلات برای افراد مبتلا به فشار خون بالا شوند.

دکتر کریگ سورمن، – مدیر تحقیقات ADHD بزرگسالان- در MGH و دانشیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «نتایج ما نشان می دهد که سوریامفتول ممکن است یک درمان ایمن و مؤثر برای ADHD در بزرگسالان باشد». اگرچه در حال حاضر درمان‌های ایمن و مؤثری برای ADHD وجود دارد، اما این درمان‌ها برای همه افراد مبتلا به ADHD مؤثر نیستند یا توسط همه بیماران به خوبی تحمل می‌شوند.»

در کارآزمایی فاز 3، به 60 بزرگسال که معیارهای معیارهای DSM-5 برای ADHD داشتند، سوریامفتول (75 یا 150 میلی گرم) یا دارونما به مدت شش هفته داده شد. در طول کارآزمایی با بیماران مصاحبه شد و جنبه‌های مختلف درمان با روش‌های مختلف مانند موارد زیر سنجیده شد:

مقیاس رتبه‌بندی علائم ADHD محقق بزرگسال (AISRS)، مقیاس برداشت‌های جهانی بالینی (CGI)، ارزیابی جهانی عملکرد (GAF)، مقیاس خواب‌آلودگی اپورث سنجیده شد. ESS)، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)، فهرست رتبه‌بندی رفتار فرم عملکرد اجرایی- بزرگسالان (BRIEF-A)، و مقیاس خودگزارش‌دهی ADHD بزرگسالان (MASRS).

بین هفته سوم و ششم، افرادی که از دوز سوریامفتول استفاده می کردند، امتیاز AISRS بالاتری نسبت به گروه دارونما داشتند و در پایان کارآزمایی، تعداد قابل توجهی از بیماران مصرف کننده دارو عملکرد اجرایی بسیار بهتری داشتند. نکته مهم این است که این دارو تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب، ضربان قلب یا فشار خون نشان نداد. عوارض جانبی جانبی جزئی و مطابق با سایر درمان‌های ADHD بود، مانندکاهش اشتها، سردرد و برخی نگرانی‌های گوارشی.

با توجه به پیچیدگی‌های ADHD بزرگسالان، در صورتی که استفاده از دارو به دلیل عدم تحمل محدود شود، درمانش دشوار می‌شود، پس داروی جدید نویدبخش می‌تواند باشد.

این تحقیق در مجله Clinical Psychiatry منتشر شده.

منبع: بیمارستان عمومی ماساچوست


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.