وقتی مردم با هم به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند، واکنش قلبی عروقی عجیبی در آنها شکل می‌گیرد!

0

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله Scientific Reports در روز پنجشنبه اظهار می‌دارد که پاسخ‌های فیزیکی- از جمله ضربان قلب، تنفس و هدایت الکتریکی پوست – در شرکت‌کننده‌های کنسرت‌های کلاسیک، با هم هماهنگ می‌شوند.

افرادی که ویژگی‌های شخصیتی مانند «گشودگی» openness بیشتری دارند، احتمال بیشتری دارد که همگام شوند، در حالی که افرادی که عصبی بودند، کمتر احتمال داشت که همسو شوند.

ولفگانگ شاچر، روانشناس دانشگاه برن که این پژوهش را به عنوان بخشی از کنسرت تجربی رهبری می‌کند، می‌گوید: «وقتی در مورد چیز‌های بسیار انتزاعی مانند تجربیات زیبایی شناختی و نحوه واکنش شما به هنر و موسیقی صحبت می‌کنیم، بدن هم همیشه درگیر می‌شود. »

این نظریه به عنوان “شناخت تجسم یافته” یا embodied cognition شناخته می‌شود که بر اساس این نظریه ذهن نه تنها به بدن متصل است، بلکه بدن بر ذهن تأثیر می‌گذارد .

برای بررسی، شاچر و همکارانش 132 مخاطب را در سه کنسرت کلاسیک بررسی کردند.

در هر سه  کسنرت قطعه‌های پنج‌گانه زهی یکسانی نوایخته شد: آثاری از بتهوون، یوهانس برامس و قطعاتی از آهنگساز معاصر برت دین.

نویسندگان از دوربین‌های بالای سر و حسگرهای پوشیدنی برای بررسی شرکت‌کنندگان استفاده کردند، شرکت‌کنندگان از پیش پرسش‌نامه‌هایی را درباره شخصیت‌های خود قبل از کنسرت پر کرده بودند و مشخص کرده بودند که آیا از اجرا لذت می‌برند و حال و هوای آن‌ها پس از آن برایشان چگونه بوده.

به طور کلی، آن‌ها همگام‌سازی آماری قابل‌توجهی را در چندین معیار در شرکت‌کنندگان کنسرت دریافتند – قلب افراد در طول یک قطعه موسیقی، و همچنین سطوح «رسانایی پوست»، سریع‌تر یا کندتر می‌زند.

رسانایی پوست آنها مشابهت قابل ملاحظه‌ای داشت. رسانی پوست وقتی زیاد است نشان‌دهنده حالت برانگیختگی است و می‌تواند عوامانه به آنچه مو بر تن راست شدن می‌گوییم مرتبط باشد. وقتی رسانایی کم است ما در حالت آرامش هستیم.

دوربین‌ها حتی حرکات بدن را شرکت‌کننده‌ها را تحت نظر گرفتند، محققان نوشتند: «به نظر می‌رسد هماهنگی قابل توجه است. تعداد تنفس افراد همسان بود، اما واقع دم و بازدم را به طور هماهنگ انجام نمی‌دادند.

قدرت موسیقی

همانطور که می‌توان انتظار داشت، افرادی که تیپ شخصیتی آن‌ها “باز بودن به تجربیات جدید” و “موافق بودن” را داشت، تمایل بیشتری به همگام شدن با دیگران داشتند.

به نقل از شاچر، کسانی که خوب روان رنجوری داستند، کمتر احتمال داشت که همگام شوند – اما در گشفتی همگامی  برون‌گرا‌ها نیز کمتر بود.

افراد برونگرا بسیار اجتماعی هستند، آن‌ها تمایل دارند با مردم درآمیخته شوند، می‌خواهند در قدرت باشند و می‌خواهند ارزش شخصی خاصی داشته باشند. و در نتیجه کمتر روی موسیقی تمرکز می‌کنند.

این یافته می‌تواند توضیح‌دهنده این باشد که چرا رژه‌های عمومی یا راهپیمایی‌های نظامی به ایجاد انسجام بین شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند و او انتظار دارد که تأثیرات در سایر ژانر‌های موسیقی “حتی قوی‌تر” باشد.

او گفت: «دلایل دیگری وجود دارد که مردم در کنسرت‌های پاپ همگام می‌شوند، مردم حرکت می‌کنند، می‌رقصند و با موسیقی راحت‌تر همگام می‌شود و نتایج واضح‌تری به دست می‌دهند.»

© خبرگزاری فرانسه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.