Wi-Fi ۷ چیست؟ آیا اصلاً به آن نیاز دارید؟

0
حدود چهار سال پس از عرضه Wi-Fi ۶ و دو سال پس از پیگیری توسعه نسخه ۶E آن، حالا صحبت از توسعه Wi-Fi ۷ است.
 Wi-Fi ۷ می‌تواند حتی بیشتر از Wi-Fi ۶E سرعت اتصال را بالا ببرد، این امر تا حدی به لطف فضا‌های باز گسترده باند ۶ گیگاهرتز که از البته از زمان ۶E هم در اختیار قرار گرفته بود. همچنین قرار است ترفند‌های دیگری را برای سرعت بخشیدن به کار‌ها و راه‌های جدیدی برای کاهش تداخل و کاهش تأخیر شبکه انجام شد.

Wi-Fi ۷ همچنان با وسایل و برنامه‌های «نسبتا جدید» شما کار خواهد کرد.

وای فای ۷ چیست؟

می‌توانید Wi-Fi ۷ را نسبت به Wi-Fi ۶E در همان جایگاهی تصور کنید که Wi-Fi ۶ برای Wi-Fi ۵ داشت. همچنان روی باند‌های۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز مانند Wi-Fi ۶E کار می‌کند، اما به صورت بهبودیافته و همچنین با ارائه پهنای باند بالقوه بیشتر (دانلود‌های سریعتر)، بسته‌بندی اتصالات بین باند‌ها (دانلود‌های سریعتر و پایداری بیشتر)، و استفاده از ترفند‌های مدولاسیون سیگنال بیشتر برای مقابله با تراکم.

برخی از بازاریابی‌ها در مورد Wi-Fi ۷ بر ارائه ویدیو‌های ۸K برای شما متمرکز است، اما باید شک کرد. حتی اگر جریان ۸K رایج بود، یک ویدئوی فشرده ۸K به اندازه را روتر‌های مدرن بکنونی هم می‌توانند مدیریت کنند.

فوری‌ترین مزیت Wi-Fi ۷ در واقع سرعت خام است.

بنابراین Wi-Fi ۷ واقعاً سریعتر خواهد بود؟

طبق گفته اینتل، یک لپ‌تاپ «معمولی» Wi-Fi ۷ می‌تواند به سرعت اینترنت حداکثری ۵.۸ گیگابیت در ثانیه برسد، البته در تئوری و بیشتر مردم به نصف این سرعت هم نخواهند رسید.

چیزی که در بیشتر موارد آن را سریع‌تر می‌کند، پهنای باند کانال است. Wi-Fi ۷ حداکثر پهنای باند کانال را دو برابر می‌کند و به ۳۲۰ مگاهرتز می‌رساند، در مقایسه با ۱۶۰ مگاهرتز که  در روتر‌های Wi-Fi ۵، ۶ و ۶E زیباتر ارائه می‌شود.

مشخصات جدید همچنین از ترکیب باند‌ها در یک اتصال واحد با قابلیتی به نام Multi-Link Operation (MLO) پشتیبانی می‌کند. برای مثال، اگر بتوانید فایلی را مثلاً با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه در باند ۶ گیگاهرتز و در باند ۵ گیگاهرتز با سرعت ۷۰۰ مگابیت در ثانیه دانلود کنید، ترکیب این دو می‌تواند به سرعت ۱.۷ گیگابیت بر ثانیه برسد. همچنین اگر یکی از اتصالات به دلایلی از کار بیفتد، دستگاه شما می‌تواند از دیگری استفاده کند. زمانی که روتر‌ها و دستگاه‌های Wi-Fi ۷ را با هم آزمایش کنیم، باید دید که این مطلب، در عمل چقدر خوب عمل می‌کند.

Wi-Fi ۷ همچنین تعداد جریان‌های فضایی MU-MIMO را دو برابر می‌کند: جریان‌های همزمان ورودیو خروحی دستگاه‌های دیگر. Wi-Fi ۶ از ۸ x ۸ MU-MIMO پشتیبانی می‌کند، به این معنی که یک روتر با هشت آنتن می‌تواند با هشت دستگاه (یا یک دستگاه با هشت آنتن) صحبت کند و می‌تواند تا ۸ جریان همزمان را به هر دستگاه منتقل کند. برای Wi-Fi ۷ این عدد ۱۶×۱۶ است،

اما خیلی هیجان‌زده نشوید. روتر‌های Wi-Fi ۶E در حد مصرف‌کننده‌های عادی، حتی روتر‌های گران‌قیمت مانند Netgear’s Nighthawk RAXE۵۰۰، معمولاً ۴×۴ MU-MIMO را پشتیبانی می‌کنند. همچنین یافتن تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های دارای Wi-Fi که عملکرد بهتری نسبت به MU-MIMO ۲×۲ دارند، دشوار است.

آیا Wi-Fi ۷ خانه هوشمند من را امن‌تر می‌کند؟

خانه‌های هوشمند در طول سال‌ها بهتر شده‌اند، اما دستگاه‌ها همچنان می‌توانند در یک محیط بی‌سیم شلوغ یا کند باشند یا حتی پاسخگو نباشند. ویژگی‌هایی وجود دارد که در مشخصات Wi-Fi ۷ گنجانده شده است که ممکن است به این امر کمک کند.

وقتی دستگاه‌های خانه هوشمند شما کند هستند، یک دلیل می‌تواند این باشد که آن‌ها فقط منتظر نوبت خود هستند

یکی از گلوگاه‌های بزرگ انتقال بی‌سیم، زمان پخش است – اگر روتر بیش از حد مشغول صحبت با یک یا چند دستگاه باشد (بسته به استانداردی که استفاده می‌شود)، آنگاه وسایل دیگر باید منتظر بمانند تا کار تمام شود.

Wi-Fi ۷ با استفاده از تکنیکی به نام OFDMA، سعی می‌کند این را با جمع کردن داده‌های اضافی در آنچه موج حامل نامیده می‌شود، جبران کند. Wi-Fi ۶E نیز این کار را انجام می‌دهد، اما تداخل می‌تواند آن را از استفاده از تمام این موج جلوگیری کند،

متأسفانه، OFDMA با دستگاه‌های قدیمی‌تر سازگار نیست، پس، Wi-Fi ۷ می‌تواند به بهتر شدن خانه هوشمند شما کمک کند، اما تا زمانی که همه چیز را به استاندارد جدید منتقل نکنید، این امر رخ نخواهد داد.

Wi-Fi ۷ چه مزیت‌های دیگری دارد؟

سیستم‌های مش می‌توانند یک راه عالی برای پوشش Wi-Fi در سراسر خانه شما باشند. اما اتصال بی‌سیم یا سیمی بین گره‌های مش وقتی که باند شلوغ می‌شود، می‌تواند مشکل باشد و روتر را مجبور می‌کند به باند دیگری سوئیچ کند، که به نوبه خود می‌تواند بر توان عملیاتی تأثیر بگذارد.

یک سیستم مش وای فای ۷ از طریق MLO می‌تواند «آزادانه بین باند‌ها جابه جا شود» که منجر به قطع ارتباط آشکار نمی‌شود.

همچنین ممکن است به لطف MLO و OFDMA در Wi-Fi ۷ تأخیر کمتری در شبکه خود مشاهده می‌شود.

چه زمانی Wi-Fi ۷ را در دستگاه‌های خود دریافت خواهم کرد؟

همین حالا هم می‌توانید روتر‌های Wi-Fi ۷ را خریداری کنید. اما برای خرید آن نباید عجله کنید – تنها تعداد انگشت شماری از دستگاه‌ها می‌توانند از این استاندارد پشتیبانی کنند، که باز هم، هنوز به طور رسمی نهایی نشده‌اند.

با این حال، تراشه‌ها در حال حاضر وجود دارند. چیپست بی‌سیم موبایل FastConnect ۷۸۰۰ کوالکام در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و حتی در برخی از گوشی‌ها مانند Samsung Galaxy S۲۳ Ultra وجود دارد، اگرچه سامسونگ برای پشتیبانی از آن باید Wi-Fi ۷ را برای آن گوشی‌ها فعال کند.

همچنین لپ‌تاپ ۱۶ اینچی Acer Swift Edge سازگاری Wi-Fi ۷  است  و کارت شبکه اینتل BE۲۰۰ Wi-Fi ۷ قبل از پایان سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.

هشدار‌ها

این روز‌های اولیه هستند و بیشتر مزایای Wi-Fi ۷ تا زمانی که سازندگان شروع به پیش‌فرض کردن آن نکنند، احساس نمی‌شود و روند ممکن است زمان بر باشد.

به هر حال، هنوز هم می‌توانید محصولات زیادی را پیدا کنید که در وای‌فای ۵ بهترین‌ عملکرد را دارند.

روتر‌های جدید هم برخی از گران‌ترین روتر‌هایی هستند که تا کنون عرضه شده‌اند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که سیستم مش Eero Max ۷ در صورت عرضه، فقط ۱۷۰۰ دلار برای یک بسته سه تایی قیمت داشته باشد.

بنابراین آیا باید یک روتر Wi-Fi ۷ بخرم یا صبر کنم؟

اگر‌ امیدوارید که Wi-Fi ۷ کل شبکه شما را درست کند، باید منتظر بمانید. با مشخصات ناقص و تعداد کمی از دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها سودی از آن نخواهید دید.

همچنین‌ایده خوبی است که تا زمانی که مشخصات نهایی نشده و Wi-Fi Alliance صدور گواهینامه روتر‌های Wi-Fi ۷ را آغاز کند، دست نگه دارید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.