تاثیر محیط روی ژن: دوقلو‌های همسانی که در آمریکا و کره بزرگ شده بودند، تفاوت هوشی شگفت‌انگیزی پیدا کردند، اما ویژگی شخصیتی یکسانی داشتند

0

دوقلو‌های همسانی که در کشور‌های جداگانه بزرگ شده‌اند، تفاوت‌های غیرمنتظره‌ای زیادی در توانایی‌های شناخت، اما ویژگی‌های شخصیتی بسیار مشابهی از خود بروز می‌دهند. مقایسه ویژگی‌های دوقلوهای تک تخمکی، بحث‌های قدیمی تاثیر طبیعت/پرورش را بارز می‌کند. یعنی حتی بحثی که سعدی شیرازی ما در مورد اندیشه می‌کرده است!

مورد جدید که بررسی شد دو خواهر دوقلو بود در سال ۱۹۷۴ در سئول کره جنوبی به دنیا آمده بودند. یکی از دوقلو‌ها در بازار گم شد و آنها در سن دو سالگی از هم جدا شدند. علیرغم درخواست تلویزیونی درباره افراد گمشده، خانواده نتوانستند دختر گمشده‌شان را پیدا کنند و در نهایت این دختر مسیری عجیب پیدا کرد و توسط زوجی در ایالات متحده به فرزندی پذیرفته شد.

این دختر که در آمریکا بزرگ می‌شد، نمی‌دانست که حتی خواهر و برادری دارد تا اینکه در سال  ۲۰۱۸ به فکر افتاد که از طریق مطابقت دادن DNA ریشه کره‌ای خود را پیدا کند. دو سال بعد، او این خبر دریافت کرد که نه تنها یک دوقلو همسان دارد، بلکه یک حواهر و برادر بزرگ‌تر هم دارد.

دوقلو‌ها پس از پیوند مجدد، مجموعه‌ای از آزمایش‌های طراحی شده برای ارزیابی هوش، مشخصات شخصیتی، سلامت روان و سابقه پزشکی انجام دادند. تا حدودی تعجب‌آور بود، نتایج نشان داد که ضریب هوشی خواهر بزرگ شده در ایالات متحده ۱۶ امتیاز کمتر از ضریب هوشی خواهر بزرگ شده در کره‌ است.

این یافته‌ها با مطالعات قبلی روی دوقلو‌های تک تخمکی تناقض داشت که به این نتیجه رسیده بودند میانگین تفاوت ضریب هوشی بین دوقلوها بیش از هفت امتیاز نیست. نویسندگان مطالعه در مورد شکاف بزرگ غیرمنتظره بین این دو خواهر، می‌نویسند: «این جالب است که دوقلو‌ها تفاوت‌های قابل توجهی در توانایی‌های شناختی نشان دادند که به علت نفوذ ژنتیکی قوی است.»

البته اینکه آیا این اختلاف ناشی از تربیت متفاوت دوقلو‌ها بوده، دشوار است. محققان خاطرنشان می‌کنند که خواهر بزرگ شده در ایالات متحده سه ضربه مغزی حفیف قبلی را متحمل شده بود که ممکن است بر ظرفیت‌های شناختی او تأثیر گذاشته باشد.

اما شخصیت این دوخواهر به میزان زیادی شبیه هم بود.

هر دو دوقلو به طور مشخصی دارای وجدان کاری بالایی بودند،  هر دو هدفمند، منظم، وظیفه‌شناس و تلاش‌گر برای رسیدن به موفقیت بودند. اینکه این شباهت‌ها علیرغم تجارب متضاد زندگی دو خواهر و محیط‌های خانگی همچنان ادامه داشت، جالب است و نقش ژنتیک را در تعیین خلق و خوی یک فرد برجسته می‌کند.

خواهر بزرگ شده در کره از بزرگ شدن در یک خانواده دوست داشتنی و هماهنگ تعریف می‌کرد، اما خواهر او در امریکا تربیت سخت‌تری که با درگیری منظم و طلاق نامادری و ناپدری‌اش همراه بود، گزارش کرده بود. با وجود این، این زوج نمرات یکسانی برای عزت نفس داشتند و پروفایل‌های سلامت روان بسیار مشابه داشتند.

از نظر پزشکی هر دو سایقه مشابهی داشتند و هر دو تحت عمل جراحی برای برداشتن تومور از تخمدان خود قرار گرفته بودند. با این حال، دوقلو‌ها با توجه به ایدئولوژی‌های فرهنگی‌شان متفاوت بودند، به طوری که خواهر و برادر بزرگ شده در ایالات متحده دیدگاه فردگرایانه‌تری را نشان می‌داد در حالی که خواهر بزرگ شده در کره ارزش‌های جمع‌گرایانه‌تری داشت.

نمونه‌هایی از دوقلو‌هایی که به طور جداگانه بزرگ می‌شوند نادر است و موارد بیشتری مانند این مورد نیاز است تا نتیجه‌گیری معتبرتری به دست آبد. با این وجود، این مطالعه بینش‌های جدید و جذابی را در مورد عوامل ژنتیکی، فرهنگی و محیطی که بر رشد انسان تأثیر می‌گذارند ارائه داده است.

این مطالعه در مجله Personality and Individual Differences منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.