دانشمندان کشف کرده‌اند که پروازهای فضایی می‌توانند در مردها اختلال نعوظ ایجاد کنند!

0
مطالعه‌ای روی موش‌ها در محیط‌های فضایی شبیه‌سازی‌شده نشان می‌دهد که بی‌وزنی بودن و قرار گرفتن در معرض تشعشعات فضایی محافظت‌نشده توسط جو زمین می‌تواند اثرات مضری بر بافت‌های عروقی مرتبط با اختلال نعوظ داشته باشد.

حتی بیش از یک سال پس از آزمایش، موش‌ها نشانه‌هایی از اختلال نعوظ را نشان دادند و به نظر می‌رسد مقصر بیشتر تشعشعات کیهانی کهکشانی فضا است.

تیمی به سرپرستی فیزیولوژیستی به نام مانولا آندراد از دانشگاه ایالتی فلوریدا در این مورد می‌گوید: «در حالی که اختلال نعوظ بیش از نیمی از مردان بالای ۴۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عامل مهمی برای از میان رفتن رضایت از زندگی زناشویی است، پیامد‌های سفر فضایی بر عملکرد نعوظ هنوز مبهم است».

این یافته‌ها نشان می‌دهد که پرواز فضایی شبیه‌سازی‌شده باعث اختلال طولانی‌مدت در عملکرد نعوظ عصبی عروقی می‌شود، که خطر جدیدی برای سلامتی در معرض کاوش‌های اعماق فضا مطرح می‌کند.

بشر در طی صد‌ها میلیون سال، تنها با گرانش زمین آشنا بوده و در  برابر تشعشعات کیهانی است با جو زیبا و شگفت‌انگیز ما ایجاد می‌کند. محافظت می‌شده است.

اگرچه اکنون دهه‌هاست که به فضا می‌رویم، اما در مقایسه با مدت زمانی که در گهواره زمین بوده‌ایم، این زمان بسیار ناچیز است.

در فضا، در ریزگرانش و محیط پر از پرتو، فیزیولوژی انسان را وادار به اشتباه می‌کند. اثراتی مانند کاهش تراکم استخوان و عضله، توزیع مجدد مایعات، افزایش خطر سرطان و نفخ بیش از حد همگی تا به حال مستند شده‌اند و مورد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

دانشمندان حتی در حال بررسی چگونگی بارداری و تولد در یک محیط فضایی بوده‌اند. اما سلامت جنسی حوزه‌ای است که به گفته تیم تحقیقاتی مورد غفلت قرار گرفته است.

محققان نوشته‌اند: “بر اساس دانش ما، این مطالعه اولین تحقیق در مورد اثرات پرواز فضایی واقعی یا شبیه‌سازی شده بر بافت‌های مرتبط با عملکرد نعوظ است.”

بررسی آن‌ها بر روی ۸۶ موش صحرایی نر بالغ انجام شد که به شش گروه تصادفی تقسیم شدند. هر یک از این گروه‌ها تحت شرایط فضایی شبیه‌سازی شده یا شرایط کنترل قرار گرفتند.

محیط گرانش میکرو در آنها تقلید شد و آزمایشگاه تابش فضایی ناسا برای درمان موش‌ها با دوز‌های مختلف تشعشعات کیهانی شبیه‌سازی شد.

سپس، تیم تحقیقاتی تأثیرات را بر روی سیاهرگ‌ها و شریان‌هایی که خون آلت تناسلی را تأمین می‌کنند، زیر نظر گرفتند. آن‌ها دریافتند که هم ریزگرانش شبیه‌سازی شده و هم تشعشعات کیهانی شبیه‌سازی شده بر تعوط تاثیر می‌گذارند پ حتی تا ۱۳ ماه بعد مشکل‌آفرین می‌شوند.

«مضرترین تغییرات در واکنش‌پذیری عروق عمدتاً توسط پرتو‌های کیهانی کهکشانی ایجاد شد که پس از گذشت مدت‌ها پس از پرواز فضایی شبیه‌سازی شده ادامه داشت.»

در مجموع، این نتایج نشان می‌دهد که عملکرد عصبی-عروقی بافت‌های نعوظ ممکن است بر سلامت جنسی فضانوردان پس از بازگشت به زمین از کاوش طولانی مدت در اعماق فضا، همچنان اثر بگذارد، اما این اثرات می‌توانند برگشت‌پذیر باشند.

فیزیولوژیست و اورولوژیست -جاستین لا فاور- از دانشگاه ایالتی فلوریدا توضیح می‌دهد: “اثرات منفی تشعشعات کیهانی کهکشانی طولانی بود، بهبود عملکرد ناشی از هدف قرار دادن مسیر‌های اکسیداسیون و نیتریک اکسید در بافت‌ها نشان می‌دهد که اختلال نعوظ ممکن است قابل درمان باشد.”

این تحقیق در مجله FASEB منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.