بهترین تصاویر فضایی سال 2023

0

میلیاردها منبع نوری در فضای بیکران سیاه در سال‌های نوری بعید قرار دارند و ما به به لطف تلسکوپ های زمینی و رصدخانه‌هایی که میلیون‌ها مایل دورتر از زمین در فضا گذاشته‌ایم، مرتبا در حال بررسی و عکسبرداری از آنها هستیم. سال 2023 سال فوق العاده ای برای تصاویر فضایی بوده است. ستاره‌شناسان مناظر جدید و جذابی از خوشه‌های کروی، منظومه‌های ستاره ای و حتی سیارات ثبت کردند. برای دیدن تصاویر فضایی برتر امسال، ادامه این پست را ببینید:

این رو مارافسای Rho Ophiuchi، نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌ساز به زمین است که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویربرداری شده است.

نمایی از خوشه کهکشانی MACS0416 – گروهی از کهکشان‌ها که در فاصله 4.3 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند – این عکس با داده‌های تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل ثبت شده. این خوشه به دلیل رنگ‌های آن، خوشه کهکشان درخت کریسمس نامیده می‌شود و دارای ستاره‌ای به نام Mothra است.

تلسکوپ فضایی اقلیدس اولین تصاویر علمی خود را در سال جاری منتشر کرد، از جمله عکس جذاب سحابی نمادین سر اسب.

بخشی از سحابی شکارچی که توسط  جیمز وب و دوربین NIRCam آن ثبت شده است.

در اوایل سال جاری، تلسکوپ فضایی هابل تصویری مسحورکننده از مشتری گرفت. بزرگترین سیاره در منظومه شمسی ما معمولاً نارنجی و سفید پر جنب و جوش در عکس‌های روتین دیده می‌شود، اما در اینجا – در نور فراسرخ – غول گازی صورتی و آبی درخشان دیده می‌شود.

یک عقربه فضایی وهم‌آور. این در واقع یک سحابی گازی تپ اختری در فاصله 16000 سال نوری از زمین است که به لطف داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و کاوشگر قطب سنجی پرتو ایکس تصویربرداری ناسا (IXPE) مشاهده شده است. ناسا این تصویر را در هالووین به اشتراک گذاشت: با توجه به شباهت وحشتناک سحابی به یک دست دراز شده و البته در آن شکل یک روح هم واضح است!

درست است! اورانوس دارای یک شفق فروسرخ است که از تعامل گازهای روی سیاره با ذرات باردار ناشی می شود. این تصویر با تلسکوپ Keck II در هاوایی گرفته شده است.

NGC 3923 – یا “پیاز کهکشانی” کهکشانی است که به سبب حلقه های متحدالمرکز در هاله کهکشانی‌اش شاخص است.

این تصویر با دوربین انرژی تاریک تلسکوپ 4 متری ویکتور ام بلانکو در شیلی گرفته شده است.

این یک تصویر تایم لپس از فوران Eta Carinae است، یک منظومه ستاره ای در فاصله 7500 سال نوری از زمین. این ویدئو مجموعه‌ای از فریم‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا است که در سال‌های 1999، 2003، 2009، 2014 و 2020 گرفته شده.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب این منظره اثیری از Herbig-Haro 211 را ثبت کرد و جت های دوقطبی را نشان داد که مواد را از ستاره‌ای در فاصله 1000 سال نوری از ما به بیرون پرتاب می‌کنند. خود ستاره در این نمای مادون قرمز نزدیک قابل مشاهده نیست، اما جریان‌های گازی با تمام شکوه آشکار هستند.

این تصاویر ترکیبی مکان احتمالی یک حلقه گازی از هیدروژن را نشان می‌دهد که به دور کهکشانی عمود بر صفحه خود می چرخد. «حلقه قطبی» می‌تواند به چند روش تئوری‌شده به وجود بیاید، اما محققان برای درک پیچیدگی‌های چنین ساختارهایی در جهان، باید کهکشان‌های بیشتری را مطالعه کنند.

این تجسم عبور میدان ژرف CEERS از میان کهکشان های باستانی است. این ویدئو در نزدیکی کهکشان Maisie، یکی از دورترین کهکشان‌هایی که توسط جیمز وب دیده شده و حدود 13.4 میلیارد سال قدمت دارد، به پایان می‌رسد.

گرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب معمولاً سرفصل خبرها را امسال به خود اختصاص داده، این عکس مسحورکننده توسط تلسکوپ فضایی هابل «قدیمی» گرفته شده. این تصویر صدها هزار ستاره در خوشه کروی Terzan 12 را در فاصله بالای 15000 سال نوری از زمین به تصویر می‌کشد.

این تصویر قابل توجه که در ماه اوت منتشر شد، نماهایی از سحابی حلقه (NGC 6720) را نشان می‌دهد که توسط ابزارهای NIRCam (سمت چپ) و MIRI (راست) رصدخانه فضایی گرفته شده است. این عکس نشان می‌دهد که داده‌های وب چگونه رنگی می‌شوند – آنها تصاویری «رنگی» هستند که در آنها از فیلترهای خاصی برای برجسته کردن جنبه‌های خاص سحابی استفاده شده است.

جیمز وب، نواری به وسعت 50 سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری را ثبت کرده که در آن نیم میلیون ستاره می‌درخشند.

اورانوس حلقه هایی دارد. ساختارهای متحدالمرکز – که در اینجا در تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب دیده می‌شوند و دور سیاره را احاطه کرده‌اند، اما به راحتی دیده نمی‌شوند (اگرچه هابل قبلاً از آنها تصویربرداری کرده بود.) اورانوس در واقع 13 حلقه دارد، اما تنها 11 حلقه در این تصویر جیمز وب قابل مشاهده است.

تصویر ترکیبی فروسرخ نزدیک و میانی از یک ستاره باستانی و عظیم. یک ستاره با بالا رفتن سن خود، به سرعت جرم خود را از دست می دهد و به یک ابرنواختر – تبدیل می‌شود. این عکس در ماه مارس توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.