۱۰ غذایی که به مبارزه با استرس کمک می‌کنند

0

رپورتاژ

اضطراب و استرس به طور مستقیم با مواد غذایی که مصرف می‌کنیم ارتباط دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انواع دمنوش‌های گیاهی و غذاهای ضد استرس به شما کمک می‌کند تا استرس و اضطراب کمتری را متحمل شوید و احساس بهتری را تجربه کنید. اما برای درمان استرس و افسردگی از چه غذاهایی استفاده کنیم؟ در این مقاله می‌توانید با لیستی از خوراکی‌هایی که دشمن استرس هستند آشنا شوید.

1- جعفری

جعفری یکی از سبزیجات مفید برای کاهش استرس و اضطراب است. این سبزی سرشار از آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جعفری می‌تواند به پاکسازی بدن از سموم کمک کند و علائم استرس و افسردگی را درمان کند.

2- تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و این ویتامین به بهبود خلق و خو و همچنین کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین E موجب فعل و انفعالاتی در بدن می‌شود و زمینه کاهش استرس را فراهم می‌کند. از طرف دیگر تخمه آفتابگردان سرشار از فولات و منیزیم است و از همین رو در تقویت حافظه و کاهش اضطراب و افسردگی موثر است.

3- نخود

نخود یکی از مفیدترین انواع حبوبات برای کاهش استرس است که به تولید هورمون‌های شادی آور سروتونین و دوپامین کمک می‌کند. نخود سرشار از منیزیم، پتاسیم، ویتامین B، روی، سلنیوم، منگنز و روی است و به بهبود سلامت مغز و ارتقای عملکرد ذهن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که نخود دارای ترکیب ضد استرس است و به افزایش انرژی و شادی بدن کمک می‌کند.

4- چای بابونه

اگر به دنبال یک دمنوش گیاهی آرامشبخش برای آرامش اعصاب و رفع استرس هستید، بهتر است بابونه را امتحان کنید. بابونه از زمان باستان برای کاهش استرس استفاده می‌شد و هنوز هم بهترین دمنوش برای رفع استرس و اضطراب محسوب می‌شود و می‌تواند مثل یک قرص ضد استرس به رفع علائم استرس و اضطراب کمک کند.

مصرف دمنوش یا عصاره بابونه به بهبود خواب و همچنین بهبود عملکرد مغز و کاهش تپش قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بابونه موجب کاهش میزان کورتیزول و آدرنالین در بدن می‌شود و استرس را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

5- اسطوخودوس

یکی دیگر از بهترین گیاهان دارویی برای کاهی استرس و اضطراب، چای اسطوخودوس است. جالب است بدانید که امروزه در بسیاری از داروهای آرامبخش از اسطوخودوس استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های دمنوش اسطوخودوس این است که بدون ایجاد خواب آلودگی بدن را آرام می‌کند و در درمان افسردگی، استرس، اضطراب و اختلالات خواب نیز موثر است. جالب است بدانید که حتی رایحه اسطوخودوس بر بهبود اضطراب موثر است  و موجب کاهش درد و استرس می‌شود.

6- پسته و بادام

پسته و بادام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و مصرف این مغزها به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می‌کند. بادام سرشار از ویتامین‌های گروه B است که به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام و پسته به درمان علائم افسردگی کمک می‌کند و به خاطر فیبر فراوانی که دارند، به باز نگه داشتن رگ‌های خونی و افزایش آرامش بدن کمک می‌کنند. پسته و بادام سرشار از فیبر هستند و مصرف آن‌ها موجب افزایش احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود. بنابراین می‌توانید از این مغزها به منظور جلوگیری از خوردن تنقلات مضر در زمان‌هایی که استرس دارید نیز استفاده کنید.

7- تخم مرغ

برای کاهش استرس چی بخوریم؟ پیشنهاد ما تخم مرغ است. مصرف تخم مرغ در حد تعادل موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و به افزایش انرژی بدن و کاهش ترس و نگرانی‌های بی‌مورد کمک می‌کند. بهتر است تخم مرغ را به صورت پخته مصرف کنید یا برای سرخ کردن آن از انواع روغن سرخ کردنی و  پخت و پز باکیفیت استفاده کنید. مصرف تخم مرغ موجب افزایش ترشح هورمون دوپامین و افزایش انرژی و نشاط می‌شود.

8- ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست به طور مستقیم روی کاهش استرس و اضطراب موثر است. مصرف ماست موجب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود و سلامت روده به طور مستقیم روی سلامت مغز موثر است. اکثر گیرنده‌های سروتونین در پوشش روده قرار دهید و از همین رو بهبود عملکرد روده به طور مستقیم با سلامت روان در ارتباط است. می‌توانید از انواع ماست بدون چربی همراه با میوه به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده کنید.

9- سیر

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. سیر است. اضافه کردن سیر به انواع غذا و پلو مخلوط یک روش ساده برای بهبود حالات روحی و جلوگیری از اضطراب است. می‌توانید برای مصرف سیر در غذا آن را با مقداری برنج ایرانی هاشمی و شیرودی و کمی گوجه و گوشت چرخ کرده و پیاز ترکیب کنید و یک استانبولی خوشمزه درست کنید و با خوردن این غذا استرس و نگرانی را از خودتان دور کنید.

10- موز

موز سرشار از منیزیم است و منیزیم یکی از مهم‌ترین ترکیبات برای بهبود خلق و خو و کاهش فشار خون محسوب می‌شود. مصرف موز موجب کاهش ضربان قلب، کنترل اضطراب و کاهش تغییرات خلقی می‌شود و علائم استرس و نگرانی را کاهش می‌دهد. این بار که دچار استرس شدید، می‌توانید یک عدد موز بخورید و با این کار از شر علائم آزاردهنده استرس راحت شوید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.