یکی از مهم‌ترین جریان‌های اقیانوسی جهان واقعاً در حال کند شدن است – اما این مطلب چه اهمیتی دارد؟

0

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گردش آبی «واژگونی» نصف النهار اقیانوس اطلس (AMOC) از اواسط دهه ۹۰ به میزان قابل توجهی کند شده. AMOC جزء ضروری سیستم‌هایی است که آب و هوای منطقه‌ای زمین را در تعادل نگه می‌دارد. بدون آن، اروپا زمستان‌های سردتری را باید تجربه کند در حالی که مناطق استوایی سریعتر گرم می‌شوند. اقلیم‌شناسان دهه‌هاست که AMOC را به عنوان یکی از آسیب پذیرترین بخش‌های تعادل حرارتی سیاره‌ای شناسایی کرده‌اند، اما عدم قطعیت در مورد میزان تغییرات در حال وقوع باقی مانده است.

جریان‌های اقیانوسی مقادیری از آب را جابه‌جا می‌کنند که در قیاس با بزرگترین رودهای جهان بسیار بزرگ‌تر هستند. در این فرآیند، گرما دوباره توزیع می‌شود و همچنین این امر به اکسیژن‌رسانی به آب‌های عمیق‌تر کمک می‌کنند. عوامل ایجاد‌کننده این جریان‌ها متفاوت است و فرآیند‌های فیزیکی مانند نیروی کوریولیس تأثیر مهمی دارند.

AMOC در درجه اول نتیجه آب نمکی است که در هنگام تشکیل یخ دریا به اعماق فرو می‌رود و فضایی را برای جریان آب‌های استوایی باز می‌گذارد.

بسیاری از مدل‌های اقلیم‌شناسی نشان می‌دهند که با ذوب شدن یخ‌های گرینلند در اقیانوس اطلس شمالی با آب سرد، اما بسیار شیرین، یخ‌ها به جای غرق شدن، بالای آب‌های شور جای حواهند گرفت. در نتیجه حرکت آب به سمت جنوب در اعماق اقیانوس متوقف می‌شود.

با این حال، اقیانوس اطلس مکان بزرگی است، و ردیابی حرکات این مقدار آب سخت است و داده‌ها زیاد هستند. تلاش‌ها برای اندازه‌گیری به طور مداوم نشان می‌دهد که AMOC ضعیف شده، اما در مورد میزان آن اختلاف نظر وجود دارد.

دکتر الکسی می‌شونوف از دانشگاه مریلند و همکارانش قدرت AMOC را به روشی جدید اندازه‌گیری کرده‌اند. آن‌ها دما و ارتفاعات سطح دریا را در سراسر اقیانوس اطلس شمالی با استفاده از پایگاه‌های داده گسترده مورد مطالعه قرار دادند. اندازه‌گیری‌های شوری و چگالی نیز در جا‌هایی که در دسترس هستند استفاده شد و تصویر جامع‌تری نسبت به تلاش‌های قبلی ارائه کرد.

نویسندگان نتیجه گرفته‌اند: اگرچه کل اقیانوس اطلس شمالی به طور سیستماتیک در حال گرم شدن است، مسیر‌های آب و هوایی در مناطق مختلف فرعی اقیانوس اطلس شمالی ویژگی‌های کاملاً متفاوتی از تنوع دهی منطقه‌ای را نشان می‌دهد. به طور خاص، مناطق زیرقطبی کندتر از مناطق نیمه گرمسیری و حتی خارج از نروژ گرم می‌شوند. از آنجایی که به طور کلی گرمایش جهانی قطب‌ها را سریعتر گرم می‌کند، این نشانه کاهش انتقال آب گرم به خارج از مناطق استوایی است.

محققان دریافتند که الگو‌های سازگار با AMOC از سال ۱۹۵۵، زمانی که اندازه‌گیری‌های گسترده آغاز شد، تا سال ۱۹۹۴ ثابت مانده. از آن زمان، AMOC کند شده است. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند: «همچنین در دهه اخیر در سراسر اقیانوس اطلس شمالی کاهشی در گردش ژئوستروفیک ترموهالین وجود دارد.».

محققان به کاهش ۲۰ درصدی آب گرم منتقل شده توسط گلف استریم اشاره کردند.

اگر سرعت AMOC کاهش یابد، تبادل حرارت کاهش می‌یابد که به نوبه خود بر آب و هوا تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مناطق گرم گرمتر و مناطق سردتر سردتر شوند.

یک دشواری اضافی در رابطه با شکست AMOC، کاهش اکسیژن است که باعث فروپاشی اکوسیستم‌های آب‌های عمیق می‌شود. این یک تهدید واقعی است اما یک پژوهش جدید این احتمال را مطرح کرد که سایر منابع اکسیژن‌رسانی می‌توانند در جهان در حال گرم شدن، قوی‌تر شوند و تا حدی این جنبه از تضعیف AMOC را جبران کند.

منبع: Frontiers in Marine Science


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.