تاثیرگذارترین فیلم های سیاه و سفید | معرفی برترین فیلمهایی که قدیمی نمیشوند
Citizen Kane (1941) – همشهری کین
کارگردان: اورسن ولز
بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کامینگور
توضیحات: «همشهری کین» که اغلب بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای ساخته شده در نظر گرفته میشود، زندگی چارلز فاستر کین را دنبال میکند، یک سرمایهدار روزنامهنگار که ظهور و سقوط او از طریق یک سری فلشبک بررسی میشود. فیلمبرداری و تکنیکهای روایی بدیع آن استاندارد جدیدی را برای فیلمسازی ایجاد میکند.
کازابلانکا (1942)
کارگردان: مایکل کورتیز
بازیگران: همفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید
توضیحات: در پس زمینه جنگ جهانی دوم، “کازابلانکا” داستان یک مثلث عشقی بین یک مهاجر آمریکایی، معشوق سابقش و شوهرش را روایت می کند. دیالوگ های به یاد ماندنی، اجراهای نمادین و مضامین جاودانه عشق و فداکاری آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
Double Indemnity (1944)
کارگردان: بیلی وایلدر
بازیگران: فرد مک موری، باربارا استانویک، ادوارد جی رابینسون
توضیحات: این فیلم کلاسیک نوآر یک فروشنده بیمه را دنبال می کند که درگیر نقشه ای برای قتل یک شوهر ثروتمند و جمع آوری پول بیمه می شود. فضای بد، طرح پیچیده و شخصیت های اخلاقی مبهم آن را به نمونه ای مشخص از این ژانر تبدیل کرده است.
Rome, Open City (1945) – رم، شهر بیدفاع
کارگردان: روبرتو روسلینی
بازیگران: آنا ماگنانی، آلدو فابریزی، مارچلو پاگلیرو
توضیحات: داستان این فیلم نئورئالیستی ایتالیایی در زمان اشغال رم توسط نازی ها می گذرد و گروهی از مبارزان مقاومت را در حالی که با ظلم مبارزه می کنند را دنبال می کند. رئالیسم خام، سبک مستند مانند و تصویری قدرتمند از مقاومت در زمان جنگ، نسلهای فیلمساز را تحت تأثیر قرار داده است.
The Bicycle Thief (1948) – دزد دوچرخه
کارگردان: ویتوریو دی سیکا
بازیگران: Lamberto Maggiorani، Enzo Staiola، Lianella Carell
توضیحات: «دزد دوچرخه» که یکی از بهترین فیلمهای تاریخ به حساب میآید، مرد فقیری و پسر خردسالش را دنبال میکند که در جستجوی دوچرخه دزدیده شدهاش هستند که او برای کار به آن نیاز دارد. تصویر ساده و در عین حال عمیق آن از فقر، ناامیدی و انسانیت در بین مخاطبان در سراسر جهان طنین انداز شده است.
The Third Man (1949) – مرد سوم
کارگردان: کارول رید
بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، آلیدا والی
توضیحات: داستان این فیلم نوآر در وین پس از جنگ جهانی دوم داستان یک نویسنده آمریکایی است که در مورد مرگ مرموز دوستش هری لایم تحقیق می کند. فیلمبرداری جوی، موسیقی نمادین و بازی های فراموش نشدنی آن، به ویژه توسط اورسون ولز، آن را به کلاسیک این ژانر تبدیل کرده است.
Sunset Boulevard (1950) – بولوار سانست
کارگردان: بیلی وایلدر
بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فون استروهایم
توضیحات: این فیلم نوآر داستان فیلمنامه نویسی مبارز را روایت می کند که با یک ستاره محو شده فیلم صامت درگیر می شود که آرزوی بازگشت دارد. طنز گزنده آن از هالیوود، طنز سیاه، و تصویر تراژیک وسواس و توهم آن را به یک فیلم برجسته تبدیل کرده است.
Strangers on a Train (1951) – غریبهها در قطار
کارگردان: آلفرد هیچکاک
بازیگران: فارلی گرنجر، رابرت واکر، روث رومن
توضیحات: در این تریلر هیچکاک، دو غریبه در قطاری ملاقات میکنند و درباره مبادله قتلها بحث میکنند تا شناسایی نشوند. طرح پر تعلیق، صحنه های به یاد ماندنی و عمق روانشناختی آن، جایگاه آن را به عنوان یکی از بهترین فیلم های هیچکاک تثبیت کرده است.
A Streetcar Named Desire (1951) – اتوبوسی به نام هوس
کارگردان: الیا کازان
بازیگران: مارلون براندو، ویوین لی، کیم هانتر
توضیحات: بر اساس نمایشنامه تنسی ویلیامز، «تراموایی به نام هوس» رابطه آشفته بین یک دختر زیابی جنوبی در حال محو شدن و برادر شوهر سرکش او را دنبال می کند. اجراهای استادانه، احساسات ، و به تصویر کشیدن ترسناک میل و سرخوردگی، آن را به کلاسیک سینمای آمریکا تبدیل کرده است.
Ikiru (1952) – زندگی
کارگردان: آکیرا کوروساوا
بازیگران: تاکاشی شیمورا، نوبو کانکو، شینیچی هیموری
توضیحات: این درام ژاپنی یک بوروکرات بیمار لاعلاج را دنبال می کند که تصمیم می گیرد با ساختن زمین بازی برای کودکان معنای زندگی خود را بیابد. کاوش تکان دهنده آن در مورد مرگ و میر، بوروکراسی، و جستجوی هدف، آن را به یکی از تحسین شده ترین فیلم های کوروساوا تبدیل کرده است.
High Noon (1952) – نیمروز
کارگردان: فرد زینمان
بازیگران: گری کوپر، گریس کلی، توماس میچل
توضیحات: این وسترن کلاسیک مارشالی را دنبال میکند که وقتی برای انتقام به شهر میرسند، باید به تنهایی با گروهی از قانون شکنان روبرو شود. روایت واقعی، ابهام اخلاقی، و مضامین تکلیف و شرافت آن را به یک فیلم شاخص در این ژانر تبدیل کرده است.
Roman Holiday (1953) – تعطیلات رومی
کارگردان: ویلیام وایلر
بازیگران: گریگوری پک، آدری هپبورن، ادی آلبرت
توضیحات: در این کمدی رمانتیک، یک شاهزاده خانم پناه گرفته از وظایف سلطنتی خود فرار می کند و با یک روزنامه نگار جذاب آمریکایی به کاوش در رم می پردازد. اجراهای دلربا، طنز جذاب و عاشقانه های بی انتها آن را به یک کلاسیک محبوب تبدیل کرده است.
The Wages of Fear (1953) – مزد ترس
کارگردان: هانری جورج کلوزو
بازیگران: ایو مونتان، چارلز وانل، پیتر ون آیک
توضیحات: این تریلر فرانسوی گروهی از مردان را دنبال می کند که برای انتقال نیتروگلیسیرین استخدام می شوند تا آتش چاه نفت را خاموش کنند. تعلیق شدید، تنش گیرا، و مضامین وجودی آن را به عنوان یکی از بهترین فیلم های هیجانی که تا به حال ساخته شده است، به شهرت رسانده است.
On the Waterfront (1954) – در بارانداز
کارگردان: الیا کازان
بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، لی جی. کاب
توضیحات: این درام تلخ یک کارمند بارانداز را دنبال می کند که درگیر فساد و خشونت در اسکله می شود. اجراهای قدرتمند، تفسیرهای اجتماعی، و مضامین رستگاری و وفاداری آن را به یک کلاسیک سینمای آمریکا تبدیل کرده است.
12 Angry Men (1957) – ۱۲ مرد عصبانی
کارگردان: سیدنی لومت
بازیگران: هنری فوندا، لی جی کاب، مارتین بالسام
توضیحات: در این درام دادگاه، هیئت منصفه درباره سرنوشت مرد جوانی که متهم به قتل است، با یکی از اعضای هیئت منصفه مدافع بی گناهی او علیه بقیه گروه می شود. محیط کلاستروفوبیک، گفتگوی جذاب، و بررسی تعصب و عدالت آن را به یک کلاسیک جاودانه تبدیل کرده است.
The Seventh Seal (1957) – مهر هفتم
کارگردان: اینگمار برگمن
بازیگران: Max von Sydow، Gunnar Björnstrand، Bengt Ekerot
توضیحات: در این فیلم سوئدی، شوالیهای که از جنگهای صلیبی بازمیگردد، با مرگ بازی شطرنج میکند و در مورد زندگی، ایمان و معنای هستی فکر میکند. تصاویر دلخراش، مضامین وجودی و کاوش در ایمان و فناپذیری آن را به نقطه عطفی در سینمای جهان تبدیل کرده است.
Paths of Glory (1957) – راههای افتخار
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران: کرک داگلاس، رالف میکر، آدولف منجو
توضیحات: این فیلم ضد جنگ درباره یک افسر ارتش فرانسه است که از سه سرباز متهم به بزدلی در طول جنگ جهانی اول دفاع می کند و پوچ و بی رحمی بوروکراسی نظامی را افشا می کند. اتهامات شدید آن در مورد جنگ و بی عدالتی، و همچنین اجرای قدرتمند آن، جایگاه آن را به عنوان یک کلاسیک تثبیت کرده است.
Wild Strawberries (1957) – توت فرنگیهای وحشی
کارگردان: اینگمار برگمن
بازیگران: ویکتور شوستروم، بی بی اندرسون، اینگرید تولین
توضیحات: در این درام سوئدی، یک پروفسور مسن سفری را برای کشف خود آغاز میکند و در مورد گذشته، روابط خود و معنای زندگی فکر میکند. روایت درونگرایانه، تصاویر رویایی و کاوش در حافظه و فناپذیری آن را به یک شاهکار سینما تبدیل کرده است.
The 400 Blows (1959) – چهارصد ضربه
کارگردان: فرانسوا تروفو
بازیگران: Jean-Pierre Léaud، Claire Maurier، Albert Rémy
توضیحات: این فیلم موج نو فرانسوی پسر جوانی را دنبال میکند که در پاریس بزرگ میشود و به عنوان وسیلهای برای فرار از زندگی پرآشوب خود به خلافهای کوچک روی میآورد. صداقت عاطفی خام، داستان سرایی بدیع، و تصویری دلسوزانه از دوران نوجوانی، آن را به نقطه عطفی در سینما تبدیل کرده است.
Some Like It Hot (1959)
کارگردان: بیلی وایلدر
بازیگران: مرلین مونرو، تونی کورتیس، جک لمون
توضیحات: در این کمدی اسکروبال، دو نوازنده برای فرار از دست گانگسترها و پیوستن به یک گروه کاملاً زن، خود را به عنوان یک زن در می آورند که منجر به عوارض عاشقانه و سوء تفاهم های خنده دار می شود. دیالوگ های شوخ، طنز مسخره و اجراهای نمادین آن را به کلاسیک این ژانر تبدیل کرده است.
چشمه باکره (1960) – The Virgin Spring
کارگردان: اینگمار برگمن
بازیگران: مکس فون سیدو، بیرجیتا والبرگ، گانل لیندبلوم
توضیحات: در این فیلم سوئدی، یک کشاورز قرون وسطایی به دنبال انتقام از مردانی است که دخترش را به قتل رساندهاند، که منجر به اکتشاف ایمان، عدالت و ماهیت شر میشود. تصاویر واضح، پیچیدگی اخلاقی و فضای دلخراش آن را به اثری قدرتمند و ماندگار تبدیل کرده است.
Breathless (1960) – بینفس
کارگردان: ژان لوک گدار
بازیگران: ژان پل بلموندو، ژان سیبرگ، دانیل بولانگر
توضیحات: این فیلم موج نو فرانسوی یک جنایتکار خرده پا را دنبال می کند که به طور ناگهانی یک پلیس را می کشد و با یک دختر آمریکایی در پاریس فرار می کند. سبک انقلابی آن، شامل جامپکات و دوربینهای دستی، و همچنین مضامین وجودی و زیباییشناسی جذاب آن، آن را به یک اثر برجسته سینما تبدیل کرده است.
La Dolce Vita (1960) – زندگی شیرین
کارگردان: فدریکو فلینی
بازیگران: مارچلو ماسترویانی، آنیتا اکبرگ، آنوک ایمه
توضیحات: در این درام ایتالیایی، یک روزنامه نگار در حالی که در جستجوی معنا و تحقق است، دنیای لذتپرستانه و منحط نخبگان رم را مرور میکند. ساختار اپیزودیک، تصاویر سورئال و نقد فرهنگ سلبریتی آن را به نقطه عطفی در سینمای ایتالیا تبدیل کرده است.
آپارتمان (1960) – آپارتمان
کارگردان: بیلی وایلدر
بازیگران: جک لمون، شرلی مک لین، فرد مک موری
توضیحات: در این کمدی تاریک، یک کارمند اداری ملایم، آپارتمان خود را به مافوق متاهل خود برای روابط خارج از ازدواجشان قرض می دهد که منجر به پیامدهای غیرمنتظره و یک عشق نوپا با همسایه آسانسورش می شود. شوخ طبعی، طنز اجتماعی و کاوش تکان دهنده تنهایی و ارتباط انسانی آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
Yojimbo (1961) – یوجیمبو
کارگردان: آکیرا کوروساوا
بازیگران: Toshiro Mifune، Eijiro Tono، Tatsuya Nakadai
توضیحات: در این فیلم سامورایی ژاپنی، یک رونین سرگردان با دو باند رقیب در یک شهر کوچک بازی می کند که منجر به یک مسابقه خشونت آمیز و هرج و مرج می شود. ضد قهرمان نمادین، فضای پرتنش و کارگردانی استادانه کوروساوا، آن را به کلاسیک این ژانر تبدیل کرده است.
Last Year at Marienbad (1961) – سال گذشته در مریانباد
کارگردان: آلن رنس
بازیگران: دلفین سیریگ، جورجیو آلبرتازی، ساشا پیتوف
توضیحات: در این فیلم موج نو فرانسوی، یک مرد و یک زن در یک استراحتگاه مجلل با یکدیگر ملاقات می کنند و در یک سری گفتگوهای مرموز، مرز بین حافظه و واقعیت را محو می کنند. تصاویر سورئال، روایت غیرخطی و داستان گویی مبهم آن را به نقطه عطفی در سینمای هنری تبدیل کرده است.
L’Eclisse (1962) – خسوف
کارگردان: میکل آنجلو آنتونیونی
بازیگران: مونیکا ویتی، آلن دلون، فرانسیسکو رابال
توضیحات: در این درام ایتالیایی، یک زن جوان به رابطه خود با معشوق بزرگترش پایان می دهد و عاشقانه جدیدی را آغاز می کند، اما خود را در پوچی زندگی مدرن می بیند. جلوههای بصری چشمگیر، داستانسرایی مینیمالیستی و مضامین اگزیستانسیال آن را به یک اثر اساسی سینمای هنری اروپا تبدیل کرده است.
To Kill a Mockingbird (1962) – کشتن مرغ مقلد
کارگردان: رابرت مولیگان
بازیگران: گریگوری پک، مری بادام، فیلیپ آلفورد
توضیحات: این فیلم بر اساس رمان هارپر لی، یک وکیل شهر کوچک به نام آتیکوس فینچ را دنبال می کند که از یک مرد سیاهپوست متهم به تجاوز به یک زن سفیدپوست دفاع می کند و تعصبات نژادی و بی عدالتی در جنوب عمیق را افشا می کند. اجراهای قدرتمند، مضامین تکان دهنده و پیام همدلی و بردباری آن، آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
8½ (1963) – ۸ونیم
کارگردان: فدریکو فلینی
بازیگران: مارچلو ماسترویانی، کلودیا کاردیناله، آنوک ایمه
توضیحات: در این فیلم سوررئالیستی ایتالیایی، یک فیلمساز با انعکاس گذشته، روابط و جاه طلبی های هنری خود با بلوک خلاقانه و آشفتگی شخصی دست و پنجه نرم می کند. تصاویر رویایی، روایت غیرخطی و کاوش در حافظه و فانتزی آن را به یک شاهکار سینمای جهان تبدیل کرده است.
فرار بزرگ (1963) – The Great Escape
کارگردان: جان استرجز
بازیگران: استیو مک کوئین، جیمز گارنر، ریچارد آتنبرو
توضیحات: این فیلم بر اساس یک داستان واقعی از جنگ جهانی دوم گروهی از اسیران جنگی متفقین را دنبال میکند که در حال برنامهریزی و اجرای یک فرار جسورانه از اردوگاه زندانی آلمان هستند. سکانس های اکشن هیجان انگیز، شخصیت های به یاد ماندنی و مضامین شجاعت و رفاقت آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) – دکتر استرنجلاو
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران: پیتر سلرز، جورج سی اسکات، استرلینگ هایدن
توضیحات: این کمدی سیاه به طنز جنگ سرد و پرتوهای هسته ای می پردازد، زیرا مجموعه ای از رویدادهای پوچ را دنبال می کند که منجر به یک آخرالزمان هسته ای می شود. طنز سیاه، تفسیرهای تند سیاسی و اجراهای به یاد ماندنی آن را به یک کلاسیک کالت تبدیل کرده است.
A Fistful of Dollars (1964) – به خاطر یک مشت دلار
کارگردان: سرجیو لئونه
بازیگران: کلینت ایستوود، جیان ماریا ولونته، ماریان کخ
توضیحات: این اسپاگتی وسترن ایتالیایی یک تفنگچی مرموز را دنبال می کند که در یک شهر کوچک مرزی با دو باند رقیب علیه یکدیگر بازی می کند. جلوههای بصری شیک، امتیاز نمادین و اختراع مجدد ژانر وسترن آن را به یک فیلم برجسته تبدیل کرده است.
Dr. Zhivago (1965) – دکتر ژیواگو
کارگردان: دیوید لین
بازیگران: عمر شریف، جولی کریستی، جرالدین چاپلین
توضیحات: این رمان عاشقانه حماسی بر اساس رمان بوریس پاسترناک، یک پزشک و شاعر روسی را دنبال می کند که او در جریان رویدادهای پرفراز و نشیب انقلاب روسیه و جنگ داخلی متعاقب آن است. گستره وسیع، فیلمبرداری سرسبز و داستان عاشقانه تراژیک آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
Repulsion (1965) – نابودی
کارگردان: رومن پولانسکی
بازیگران: کاترین دونو، یان هندری، جان فریزر
توضیحات: در این فیلم ترسناک روانشناختی، زنی جوان در حالی که در آپارتمان خود تنهاست به جنون و پارانویا فرو می رود. فضای کلاستروفوبیک، تصاویر سورئال، و کاوش در روانشناسی زنانه آن را به نقطه عطفی در این ژانر تبدیل کرده است.
Persona (1966) – شخصیت
کارگردان: اینگمار برگمن
بازیگران: بی بی اندرسون، لیو اولمان
توضیحات: در این فیلم سوئدی، پرستاری از هنرپیشه معروفی مراقبت می کند که ناگهان لال و گوشه گیر شده و منجر به ایجاد رابطه پیچیده و صمیمی بین دو زن می شود. روایت تجربی، جلوه های بصری چشمگیر و کاوش در هویت و آگاهی آن را به یک شاهکار تبدیل کرده است.
The Good, the Bad and the Ugly (1966) – خوب، بد و زشت
کارگردان: سرجیو لئونه
بازیگران: کلینت ایستوود، لی ون کلیف، الی والاک
توضیحات: این اسپاگتی وسترن سه تفنگدار را دنبال می کند که برای یافتن گنجی مدفون در طول جنگ داخلی آمریکا با هم رقابت می کنند. دامنه حماسی، امتیاز نمادین و ابهام اخلاقی آن را به یکی از بزرگترین وسترن های ساخته شده تبدیل کرده است.
Blow-Up (1966) –
کارگردان: میکل آنجلو آنتونیونی
بازیگران: دیوید همینگز، ونسا ردگریو، سارا مایلز
توضیحات: در این تریلر معمایی بریتانیایی-ایتالیایی، یک عکاس مد با عکسی که در پارک می گیرد وسواس پیدا می کند و یک قتل احتمالی را کشف می کند. طرح معمایی، فیلمبرداری شیک، و کاوش در ادراک و واقعیت، آن را به یک اثر برجسته سینما تبدیل کرده است.
Bonnie and Clyde (1967) – بانی و کلاید
کارگردان: آرتور پن
بازیگران: وارن بیتی، فی داناوی، جین هکمن
توضیحات: این فیلم جنایی بر اساس داستان واقعی قانون شکنان بدنام ساخته شده است، این فیلم جنایی بانی پارکر و کلاید بارو را دنبال میکند که در حال شروع یک جنایت خشونتآمیز در سراسر ایالات متحده در دوران رکود بزرگ هستند. کارگردانی شیک، تدوین مبتکرانه و نمایش دلسوزانه قهرمانان ضدقهرمانی آن، آن را به فیلمی برجسته تبدیل کرده است.
In the Heat of the Night (1967) –
کارگردان: نورمن جویسون
بازیگران: سیدنی پواتیه، راد استایگر، وارن اوتس
توضیحات: در این درام جنایی، یک کارآگاه سیاهپوست اهل فیلادلفیا در حین عبور از یک شهر جنوبی نژادی به اشتباه به جرم قتل دستگیر میشود که منجر به تحقیقاتی تنشآمیز و متخاصم میشود. اجراهای قدرتمند، تفسیرهای اجتماعی، و کاوش در مورد نژادپرستی و عدالت آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
The Graduate (1967) – فارغالتحصیل
کارگردان: مایک نیکولز
بازیگران: داستین هافمن، آن بنکرافت، کاترین راس
توضیحات: این درام کمدی که به سن بلوغ می رسد، یک فارغ التحصیل دانشگاهی را دنبال می کند که با یک زن مسن تر درگیر می شود، اما متوجه می شود که عاشق دخترش شده. موسیقی متن نمادین، کارگردانی پیشگامانه، و مضامین بیگانگی و سرخوردگی، آن را به سنگ محک فرهنگی تبدیل کرده است.
Belle de Jour (1967)
کارگردان: لوئیس بونوئل
بازیگران: کاترین دونو، ژان سورل، میشل پیکولی
توضیحات: در این درام اروتیک فرانسوی، یک زن خانه دار حوصله بعدازظهرهای خود را در حالی که شوهرش سر کار است در یک رو..سپی خانه کار می کند که منجر به یک سری برخوردهای سورئالمی شود. کاوش در مورد میل، فانتزی و سرکوب، این فیلم را به نقطه عطفی در سینمای هنری تبدیل کرده است.
In Cold Blood (1967) – در کمال خونسردی
کارگردان: ریچارد بروکس
بازیگران: رابرت بلیک، اسکات ویلسون، جان فورسایت
توضیحات: این فیلم بر اساس رمان جنایی واقعی ترومن کاپوتی، قتل وحشیانه یک خانواده از کانزاس و متعاقب آن تعقیب قاتلان را دنبال می کند. رئالیسم شدید، فیلمبرداری به سبک مستند، و کاوش در خشونت و اخلاق آن را به اثری مهیج و تاثیرگذار تبدیل کرده است.
Night of the Living Dead (1968)
کارگردان: جورج آ. رومرو
بازیگران: دوان جونز، جودیت اودی، کارل هاردمن
توضیحات: این فیلم مستقل که یکی از بهترین فیلمهای ترسناک تمام دوران به حساب میآید، گروهی از مردم را دنبال میکند که در یک خانه مزرعه به دام افتادهاند و در حال دفع انبوهی از زامبیهای گوشتخوار هستند. رئالیسم سنگین، تفسیر اجتماعی، و براندازی قراردادهای ژانر، آن را به یک کلاسیک کالت تبدیل کرده است.
Rosemary’s Baby (1968) – بچه رزماری
کارگردان: رومن پولانسکی
بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون
توضیحات: در این فیلم ترسناک روانشناختی، یک زن جوان به طور فزاینده ای پارانوئید و منزوی می شود زیرا گمان می کند که همسایگانش اعضای یک فرقه شیطان پرستی هستند که نیت های شوم برای فرزند متولد نشده اش دارند. فضای ترس، تنش کند و کاوش در اضطراب مادری، آن را به اثری مهم از سینمای ترسناک تبدیل کرده است.
2001: A Space Odyssey (1968) – 2001: ادیسهای فضایی
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران: Keir Dullea، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر
توضیحات: این فیلم علمی تخیلی حماسی سفر بشریت از دوران ماقبل تاریخ تا یک ماموریت فضایی دوردست به مشتری را دنبال میکند و موضوعات تکامل، فناوری و جستجوی معنا را بررسی میکند. جلوه های بصری پیشگامانه، مضامین فلسفی و داستان سرایی معمایی آن را به نقطه عطفی در سینما تبدیل کرده است.
The Producers (1967) – تهیهکنندگان
کارگردان: مل بروکس
بازیگران: زیرو موستل، جین وایلدر، دیک شاون
توضیحات: در این فیلم کمدی، یک تهیهکننده خوش شانس برادوی و حسابدار ترسو او نقشهای برای کسب درآمد از طریق تولید یک شکست مطمئن طراحی میکنند. طنز بیاحترامی، طنز تند و بازیهای به یاد ماندنی آن، آن را به یک کلاسیک کالت تبدیل کرده و کار مل بروکس را به عنوان یک فیلمساز آغاز کرده است.
Easy Rider (1969)
کارگردان: دنیس هاپر
بازیگران: دنیس هاپر، پیتر فوندا، جک نیکلسون
توضیحات: این فیلم جادهای ضدفرهنگی دو دوچرخهسوار را دنبال میکند که در جنوب غربی آمریکا در جستجوی آزادی و معنا سفر میکنند و در طول مسیر با هیپیها، ردنکها و مجریان قانون مواجه میشوند. کاوش آن در مورد افول رویای آمریکایی، همراه با استفاده از داستان سرایی غیرخطی و ویرایش بدیع، آن را به سنگ محک سینمای دهه 1960 تبدیل کرده است.
Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) – بچ کسیدی و ساندانس کید
کارگردان: جورج روی هیل
بازیگران: پل نیومن، رابرت ردفورد، کاترین راس
توضیحات: این وسترن به دنبال سوء استفاده های قانون شکنان افسانه ای بوچ کسیدی و ساندنس کید است که قطارها را دزدی می کنند، از قانون فرار می کنند و به آمریکای جنوبی فرار می کنند. سرنخ های کاریزماتیک، طنز بازیگوش، و برداشت تجدیدنظرطلبانه از ژانر وسترن، آن را به یک کلاسیک تبدیل کرده است.
The Wild Bunch (1969) – گله وحشی
کارگردان: Sam Peckinpah
بازیگران: ویلیام هولدن، ارنست بورگنین، رابرت رایان
توضیحات: در این وسترن تجدیدنظرطلب، گروهی از قانون شکنان سالخورده برای مقابله با تغییر زمان و تجاوز تمدن به مرزهای آمریکا، آخرین امتیاز بزرگ را برنامه ریزی می کنند. خشونت پیشگامانه، ابهام اخلاقی، و کاوش در موضوعاتی مانند وفاداری و افتخار، آن را به اثری برجسته در این ژانر تبدیل کرده است.
فروشنده (1969) – Salesman
کارگردانان: آلبرت و دیوید میسلز
بازیگران: پل برنان، چارلز مک دویت، جیمز بیکر
توضیحات: این مستند گروهی از فروشندگان کتاب مقدس خانه به خانه را دنبال میکند که چالشهای حرفهشان را دنبال میکنند و با واقعیتهای خشن سرمایهداری آمریکایی روبرو میشوند. سبک صمیمی واقعیت، رویکرد مشاهدهای و کاوش رویای آمریکایی آن را به نقطه عطفی برای مستند تبدیل کرده است.
این نوشتهها را هم بخوانید