مجسمه رمزی نصب‌شده در حیاط سازمان CIA و 4 رمز پنهان‌‌شده در آن – آیا چهارمین پیام هم رمزگشایی می‌شود؟

11

در سال 1989، یعنی همان زمانی که دیوار برلین سقوط کرد، یک هنرمند آمریکایی به نام «جیم سنبورن»، یک مجسمه جالب طراحی کرد و آن را در محوطه آزاد سازمان CIA در «لنگلی» در ایالت ویرجینیا نصب کرد.

11-22-2014 10-20-20 AM

این مجسمه حدود 3.5 متر ارتفاع دارد و به صورت یک صفحه مسی پیچ و تاب خورده است که حوضی و فواره‌ای را احاطه می‌کند و در کناره‌ها به یک تیرک چوبی می‌رسد.

11-22-2014 10-10-26 AM

روی این صفحه مسی، تعداد زیادی حرف لاتین -حدود 1800 حرف- درج شده است که عباراتی رمزنگاری شده هستند. در کل 4 عبارت رمزی روی این صفحه مسی حک شده است.

تا به حال سه تا از این عبارات کشف رمز شده‌اند. ظاهرا رمزنگاری بخش اول با شیوه‌ای صورت گرفته که اولین بار یک مرد فرانسوی به نام Blaise de Vigenere در قرن شانزدهم اختراع کرده بود. در این روش هر حرف، با حرف معین دیگری جایگزین می‌شود.

در هر زبانی، بعضی از حروف بیشتر از بقیه تکرار می‌شوند، پس اگر حروفی که بیش از بقیه در رمز هم به کار رفته‌اند، مشخص کنیم، می‌توانیم حدس بزنیم که آنها معادل چه حروف واقعی هستند. اما در بخش‌های دیگر، سنبورن با تمهیداتی، رمزگشایی را دشوارتر کرد.

11-22-2014 10-10-36 AM

در سال 1995، چند متخصص رمزگشایی سازمان امنیت ملی آمریکا NSA سه رمز این مجسمه را رمزگشایی کردند. افراد رده‌بالایی از CIA متوجه این قضیه شدند، اما داستان به بیرون درز نکرد.

در سال 1998، یک از کارکنان خود CIA به نام «دیوید اشتاین» تصمیم گرفت که در زمان فراغت‌اش در هنگام صرف وعده‌های نهار، اقدام به رمزگشایی کند و سرانجام بعد از صرف مجموعا 400 ساعت، موفق به این کار شد.

یک سال بعد، یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام «جیم گیلوگلی» هم با یک کامپیوتر مجهز به پردازنده پنتیوم 2 موفق به رمزگشایی سه پیام از 4 پیام شد.

سه پیام به ترتیب اینها هستند:

11-22-2014 10-40-17 AM

Between subtle shading and the absence of light lies the nuance of iqlusion.

11-22-2014 10-41-02 AM

It was totally invisible. How’s that possible? They used the earth’s magnetic field. x The information was gathered and transmitted undergruund to an unknown location. x Does Langley know about this? They should: it’s buried out there somewhere. x Who knows the exact location? Only WW. This was his last message. x Thirty eight degrees fifty seven minutes six point five seconds north, seventy seven degrees eight minutes forty four seconds west. Layer two.

11-22-2014 10-42-28 AM

Slowly, desparatly slowly, the remains of passage debris that encumbered the lower part of the doorway was removed. With trembling hands I made a tiny breach in the upper left-hand corner. And then, widening the hole a little, I inserted the candle and peered in. The hot air escaping from the chamber caused the flame to flicker, but presently details of the room within emerged from the mist. x Can you see anything? q

اولین پیام را خود سنبورن نوشته بود. سومی هم بخشی از خاطرات کشف‌کننده مقبره پادشاه مصر (توت) یعنی مصرشناس مشهور انگلیسی -هووارد کارتر- است.

اما پیام چهارم تا امروز رمزگشایی نشده، این قسمت متشکل از 97 حرف است. پنج سال پیش، سنبورن وقتی دید که کسی نمی‌تواند این قسمت را رمزگشایی کند، راهنمایی‌ای کرد و گفت یک عبارت شش حرفی از 97 حرف، کلمه «برلین» را می‌سازند.

اما حالا به مناسبت هفتاد سالگی‌اش و نیز گذشت 25 سال از سقوط دیوار برلین، او راهنمایی دیگری کرده است و گفته است که بخش دیگری از این قسمت از مجسمه، به معنی ساعت یا Clock است.

11-22-2014 10-43-16 AM

اما این «ساعت برلین» به چه معنا است؟!

بعضی‌ها عقیده دارند که شاید منظور ساعت عجیب و غریبی باشد که متفکر و مخترع آلمانی به نام دیتر بنینگر در دهه 1970 ساخت و در برلین نصب کرد.

برای خواندن زمان در این ساعت باید به تعداد قسمت‌های روشن در ردیف یک و دو توجه کرد. هر قسمت روشن در ردیف یک، نمایانگر 5 ساعت و هر قسمت روشن در ردیف دو نمایانگر یک ساعت است.

11-22-2014 10-10-46 AM

اما کسی چه می‌داند، ساعت‌های جالب دیگری هم در برلین وجود دارند، از جمله ساعتی که در سال 1982 در مرکز اروپا نصب شده است و «ساعت وقت شناور» نام دارد و 13 متر ارتفاع دارد.

11-22-2014 10-39-16 AM

در این ساعت ردیف هرم‌های کوچک، نمایانگر دقایق و ردیف هرم‌های بزرگ، نمایانگر ساعات هستند.

اما حدس‌ بعدی این است که اصلا Clock می‌تواند معرف شیوه رمزگشایی باشد که در سال‌های جنگ جهانی دوم برای کشف رمز آلمان‌ها موسوم به انیگما صورت گرفت. آن روش را یک ریاضی‌دان هلندی پیشنهاد کرده بود و بعدها توسط الن تورینگ توسعه پیدا کرده بود.

( همین جا باید بگویم که به زودی فیلمی در مورد الن تورینگ به نام The Imitation Game اکران می‌شود که در آن نقش تورینگ را بندیکت کامبربچ بازی می‌کند. برخی علت راهنمایی دوم سنبورن را نزدیک بودن اکران همین فیلم می‌دانند.)

11-22-2014 10-27-54 AM

در این سال‌ها افراد زیادی خود را وقف رمزگشایی از مجسمه حیاط CIA کرده‌اند، مثلا در این گروه یاهو، می‌توانید بخشی از این تلاش را ببینید.

سنبورن در مصاحبه‌ای در سال 1995 گفته که بخش چهارم، مختصات بخشی از سازمان CIA را می‌دهد.

بعضی‌ها عقیده دارند، مختصات مربوط به محل نصب قطعات یادگاری دیوار برلین هستند در CIA هستند. سه قطعه از دیوار برلین در سال 1992 به CIA هدیه شده بودند.

جالب است که مجسمه سنبورن، حاوی اشتباه‌های عمدی املایی و نیز جابجایی حروف است. سنبورن در سال 2006 بعد از سال‌های متوجه شد که یک حرف X را هم به کل در هنگام ساخت این مجسمه جا انداخته است.

مجسمه‌ساز 70 ساله امیدوار است که در زمان حیات‌اش، بخش چهارم هم کشف رمز شود.

در پایان باید بگویم که جیم سنبورن، آثار جالب دیگری هم دارد، از جمله مجسمه‌ای که در دانشگاه هوستون بنا کرده در آن عباراتی از شعرها و رمان‌ها به زبان‌ها عرب، انگلیسی، اسپانیایی، چینی و انگلیسی درج شده است و می‌بینید که وقتی یک منبع روشنایی در میان آن در شب روشن می‌شود، چه منظره زیبایی ایجاد می‌کند.

11-22-2014 10-31-39 AM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. گوشی هواوی می گوید

    جالبه!!

  2. دوربین مداربسته می گوید

    مطلب بسیارجالبی بود ممنون

  3. امید مصدق - Grahamsms.com می گوید

    با خواندن این متن به دیدگاه تولستوی درباره هنر اندیشیدم.
    تولستوى در تحلیل هنر مى‌گوید: علامت هنر واقعی مسرى بودن هنر است. اگر انسانى به هنگام خواندن و دیدن وشنیدن اثر انسان دیگر، بى‌آنکه از جانب خود فعالیتى به خرج دهد و بى آنکه تغییرى در نظرگاه وضع فکرى خویش پدید آورد، حالت روحى خاصى را دریابد که او را با سازنده اثر و افراد دیگرى که مانند او،موضع هنر را دریافته‌اند متحد سازد، موضوعى که چنین حالتى را به وجود مى‌آورد، موضوع هنر است.

    خصوصیت اساسى چنین احساسى این است که دارنده آن، به حدى با هنرمند متحد مى‌شود که موضوع مورد ادراک خود را ساخته و پرداخته خود مى‌پندارد و دیگرى را سازنده آن نمى‌داند. در نظر او، آنچه را که این موضوع بیان مى‌کند همان است که او از مدت‌ها پیش، خود مى‌خواسته بیان کند.

    اگر انسانى این احساس را تجربه و حالت سازنده اثر به او سرایت کند و احساس اختلاط و اتحاد با دیگر انسان‌ها در او به وجود آید موضوعى که این حال را در او به وجود آورده همان هنر است. اگر این سرایت وجود نداشته باشد و با سازنده اثر و آنها که اثر را درک مى‌کنند، اختلاطى دست ندهد، هنرى وجود ندارد. مهم‌تر از این نه تنها مسرى بودن، علامت مشخص هنر است بلکه میزان سرایت، تنها معیار ارزش هنر است. سرایت هر اندازه قوی تر باشد، هنر نیز -به عنوان هنر- بهتر است. باید دانست در این مورد، سخن از محتواى هنر در میان نیست، یعنى شدت و ضعف سرایت هنر را جدا از ارزش احساساتى که انتقال مى‌دهد در نظر داریم.

    برگرفته از : http://www.tebyan.net – برای کسب اطلاعات بیشتر عبارت هنر از دیدگاه تولستوی را جستجود کنید. حتی pdf کتاب ایشون هم که حاصل 15 سال تحقیقات وی درباره هنر هست را می توان از http://cketab.com دانلود کرد

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      کتاب هنر چیست تولستوی معروف هست. اون رو سال‌ها پیش خوندم. ممنون.

  4. ashkan می گوید

    الان باید ایرانی جماعت وارد شن 🙂
    خدا کنه یه ایرانی دو سه تا رمزشو پیدا کنه:)))

  5. حسین می گوید

    سلام
    چرا متن نوشته ها تون feed نمیشه ؟
    فقط تیتر مطالب تون دیده میشه.

    1. بهروز می گوید

      خوب شد گفتی دیروز تا حالا فمر میکنم فایر فاکس یه مرگیش شده که دیگه متن ها رو نشون نمیده. اد بلاک و کلی افزونه دیگه رو غیر فعال کردم دیدم فایده ای نداره. اگه عمدی تواین کار باشه خیلی اعتبار وبلاگ علی رضا میاد پایین .اگه اینطور باشه من که دیگه حاضر نیستم بیام اینجا

      1. علیرضا مجیدی می گوید

        در کامنت و نیز در قالب یک پست توضیح داده‌ام که مسئله فنی است.
        http://1pezeshk.com/archives/2014/11/new-template-of-1pezeshk.html

  6. بابک می گوید

    واقعا عاشق تورینگ هستم و خیلی خوشحال شدم که از اکران فیلمش خبر دادید.
    اولین بار سایت خود شما به مناسبت سالگردش ی مقاله خوندم و چون اون مقاله رو از یک کتاب برگرفته بودید رفتم اون کتاب رو خریدم و چند بار خوندمش… (6 نظریه ای که جان را تغییر داد)
    متشکرم دکتر

  7. یک جوان می گوید

    این عکس اخر واقعی هس؟؟؟؟یعنی شبا فقط روشن میشه؟؟؟؟؟؟
    جالبه بحث امنیت که پیش میاد زمان دانشگاه درسی بنام امنیت اطلاعات داشتیم چقدرهم جالب رمزنگای می کردن رمزنگاری هایی مانند:سایفرهیل،جانشینی،des و و…
    البته اینا ازاصول اولیه رمزنگاری استفاده میکردن بحث خیلی تخصصی دارن هرکدومشون

  8. میم می گوید

    تصویر آخر بسیار زیباست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5