افتتاح طولانی‌ترین و ژرف‌ترین تونل دنیا نزدیک است: واقعیات جالبی در مورد تونل 57 کیلومتری گوتارد

11

سه روز پیش، مقامات سوئیسی، رسانه‌ها را خبر کردند تا به آنها اعلام کنند که کارهای تکنیکی تونل گوتارد هم در حال پایان گرفتن است.

اگر یادتان رفته یا اصلا نشنیده‌اید، باید بگویم که در اکتبر سال 2010 بود که سرانجام کار «ساختمانی» تونل گوتارد به پایان رسید. این پروژه بزرگ از سال 1996 کلید خورده بود.

8-27-2015 7-11-47 AM

شاید این زمان طولانی حفر یک تونل، برایتان عجیب و غریب باشد، اما وقتی که طول تونل را بشنوید، حتما شگفت‌زده خواهید شد:

این تونل، 57 کیلومتر طول دارد و دو شهر بودیو و ارستفیلد سوئیس را به هم متصل می‌کند.

آزمایش این تونل از اول اکتبر امسال به جایجایی نخستین مسافر شروع می‌شود و در ژوئن سال 2016 هم عملا استفاده همگانی از آن شروع می‌شود.

تونل با هزینه گزاف 10.3 میلیارد دلاری ساخته شد تا هم حمل و نقل کالاها و مسافران را تسریع کند و هم از آلودگی طبیعت زیبای کوه‌های آلپ جلوگیری کند.

این هم تعدادی از فکت‌های جالب در مورد تونل گوتارد:

– به درازای 21 پل گلدن گیت

تونل دو مسیر شرقی و غربی دارد و اگر تونل‌ها جانبی را محاسبه کنیم، مجموع تونل‌های حفاری‌شده در دل صخره‌های کوه‌های آلپ به 150 کیلومتر می‌رسد.

– حجمی از خاک و صخره به اندازه 5 هرم بزرگ جیزه جابجا شد

این حجم، معادل 31 میلیون تن بود!

8-27-2015 7-17-44 AM

– به اندازه حجم 52 استخر المپیک، سیمان و بتن برای احداث این تونل مصرف شد

معادل 130 هزار متر مربع

8-27-2015 7-16-33 AM

– این تول عمیق‌ترین تونل دنیا هم محسوب می‌شود

این تونل در زیر 2.2 کیلومتری زمین ساخته شده است.

به این ترتیب این تونل از تونل سیکان ژاپن که پیش از این طولانی‌ترین و ژرف‌ترین تونل دنیا با فقط 240 متر ژرفا بود، پیشی گرفته است.

– طول کابل‌های مسی استفاده شده، برابر با فاصله مادرید تا مسکو است!

معادل 3200 کیلومتر!

– همه هزینه 10.3 میلیارد دلاری این پروژه را سوئیس متقبل شده است.

8-27-2015 7-13-44 AM

– از سال 1999، دو هزار کارگر، شب و روز مشغول کار در این پروژه بوده‌اند.

– قطارها در این تونل با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد.

8-27-2015 7-12-59 AM

– 4 مته حفاری عظیم ساخت آلمان از عهده شکافتن بستر صخره‌ای سخت آلپ برآمدند. این 4 مته هر روز حدود 30 متر پیشروی می‌کردند.

8-27-2015 7-10-02 AM

8-27-2015 7-10-36 AM

– در جریان این پروژه 8 کارگر در حوادث شغلی فوت کردند.

8-27-2015 7-11-08 AM

– همان طور که گقتم تونل دو مسیر شرقی و غربی مجزا دارد. هر 235 متر، یک کنارگذر تعبیه شده است که این دو مسیر را به هم متصل می‌کند.

– جالب است که احداث تونل، کاملا طبق برنامه‌ریزی پیش رفته است و هیچ تأخیری را شاهد نبوده‌ایم. (در مقام مقایسه احداث تونل 950 متری رسالت، 76 ماه تأخیر داشت و کلا بیش از 9 سال طول کشید.)

– 500 هزار نفر در جشن حرکت اولین قطار در این تونل در ژوئن سال 2016 شرکت خواهند کرد، اما فقط هزار نفر آنها، شانس سوار شدن در نخستین قطار را خواهند داشت.

منابع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. هادی می گوید

    متن زیبایی بود
    اما واحد بتن و سیمان متر مکعب هست
    اون مته هم اسمش دستگاه TBM هست
    زنده باشین

  2. محمد حسین می گوید

    جالبتر اینه که اولین تونل مترو اصفهان از بستر رسی ماسه ای (به خدا کوه آلپ نیست) به طول 10 کیلومتر حفاری در دو تونل بعد از 15 سال تمام نشده.البته نگفته نماند که ژاپنی ها که اول برنده مناقصه شده بودند گفته بودند که در مدت دو سال تمامکنند که متاسفانه پروژه به واسطه روابط به شرکت ایرانی واگذار گردید

  3. امین می گوید

    چرا تا عمق 2.2 کیلومتری پایین رفتن بعد تونل رو حفر کردن؟!

  4. شهاب الدین می گوید

    فوق‌العاده است. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم آلودگی هوا، عدم مشاهده‌ی ترافیک سنگین در خیابان‌ها و همچنین عدم کوچ مردم به شهرهای بزرگ در آلمان و سوئیس همین شبکه‌ی ریلی و خطوط راه‌آهن‌شون هست. فوق‌العاده از این حیث قوی هستند. قطارهای سریع‌السیر و متروهایی که تنها ۳ دقیقه با خانه‌ی هرکس فاصله داره و تراموا و … . جالبه که تو ایران ما فقط به فکر ساخت جادّه برای ماشین هستیم. اونجا گاهی مسیر ماشین رو بسیار بسیار طولانی‌تر از مسیر قطار هست و اصلا منطقی نیست که کسی با ماشین بره. محیط زیست کمتر آسیب می‌بینه، ایمنی بالاتر هست، برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر صورت می‌گیره و کسی لزومی بر ترک منزل دنج و بزرگش در روستا نمی‌بینه که به خاطر کارش بیاد توی شهرهای بزرگ آپارتمانی اجاره کنه، با قطار به راحتی به کارش می‌رسه. زیرساخت یعنی همین‌ها که خب واقعاً باید گفت حدود ۸۰ سال عقب هستیم.
    جالبه که همین افراد وقتی میان ایران و متوجه وجود مترو در تهران می‌شن، فکر می‌کنند مثل اونجا اگر اسم ایستگاهی مثلاً دانشگاه علم و صنعت هست یا ورزشگاه آزادی، یعنی دقیقاً کنار همون مکان پیاده می‌شن و می‌خوان که با مترو تردد کنند، غافل از اینکه … !

  5. yoosef می گوید

    نوشته زمان طولانی حفر تونل
    البته چنین زمانی واسه اونا طولانیه وگرنه ما ایرانیا عادت داریم

  6. rezaorg می گوید

    حدود 15 سال کار و
    در جریان این پروژه ۸ کارگر در حوادث شغلی فوت کردند
    . . .

  7. علی می گوید

    5 برابر وزن هرم بزرگ! این برای من بیشتر بزرگی هرم جیزه رو ثابت کرد. فکر کنید آخه چه نیرو و دانشی 3500 سال پیش این شگفتی رو بنا کرده!

  8. javad می گوید

    عالی بود عالی…

  9. کیان می گوید

    مهمترین قسمت سفر با قطار در سویس منظره کوه های آلپ هست. چه ارزشی داره اگه زیباترین مناظر دنیا رو با 60 کیلومتر دیوار بتنی تعویض کنی!

  10. مهدی می گوید

    چرا 2200 متری زمین؟از سطح دریا 2200 متر بوده یا عمق آن 2200متر؟سیستم تهویه اش چطور کار میکنه؟شیب 2200 متری رو چیکارش کردند؟

  11. کیوان جوادی می گوید

    امید است با الگو گرفتن از حرکت های اجرایی وتعاملات با دنیا بتوانیم پروژهای عظیم رادر کشورمان در زمان معقول به ثمر برسانیم.با حداقل ضایعات نیروی انسانی……

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5