ذخیره کردن عکس و گیف در DNA یک باکتری زنده: کار دشوار و جالبی که پژوهشگران از عهده آن برآمدند

0

شاید اخباری در مورد ذخیره اطلاعات در DNA را تا به حال خوانده باشید. باید توجه داشته باشید که تا حالا ذخیره اطلاعات تنها روی DNAهای صناعی انجام می‌شد و نه DNA واقعی یک موجود زنده.

اما حالا پژوهشگران مطابق مقاله‌ای که در مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده، توانسته‌اند دیتایی شامل یک عکس و یک تصویر گیف را در DNA باکتری ای کولای بگنجانند.

عکسی که آنها انتخاب کردند، عکس یک کف دست بود و گیف انتخاب شده، ویدئوی پنج فریمی از یکی از نخستین تصاویر متحرک ضبط شده توسط انسان، یعنی ویدئوی معروفی که یک سوار را بر روی اسب در حال تاخت نشان می‌دهد، بود. این تصور متحرک را ادوارد مایبریج بیش از صد سال پیش، ثبت کرده بود.

اما شرح شیوه درج اطلاعات در DNA باکتری:

وقتی ویروس‌ها به باکتری حمله می‌کنند، سیستم دفاعی باکتری DNA ویروس را تکه تکه می‌کند و قطعاتی از آن را در DNA خود می‌گنجاند، این طوری، یک نوع حافظه در باکتری ایجاد می‌شود و می‌تواند در حملات مشابه بعدی، بهتر عمل کند.

تیم پژوهشی این تحقیق به رهبری ست شیپمن، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند که همین عملکرد باکتری را هک کنند.

آنها نخست اطلاعات مربوط به عکس و گیف را در یک قطعه DNA گنجاندند. بعد با استفاده از الکتریسیته کانال‌های کوچک دیواره سلولی باکتری را باز کردند، تا این قطعات DNA به داخل باکتری راه پیدا کنند.

در اینجا در واقع این تصور را پیدا کرد که با DNA یک ویروس روبرو است و باکتری با استفاده از آنزیم چاقوی ژنتیکی CRISPR  این DNA خارجی را گرفت و به DNA خود منتقل کرد.

حالا دیگر اطلاعات در DNA باکتری ثبت شده بود.

در مرحله بعد پژوهشگران تصمیم گرفتند که اطلاعات را دوباره از DNA بازخوانی کنند تا صحت ثبت اطلاعات را ارزیابی کنند. میزان صحت ثبت اطلاعات حدود 90 درصد بود.

با شیوه کنونی نمی‌توان حجم زیادی از اطلاعات را در DNA باکتری ثبت کرد. گیف ثبت شده 36 در 26 پیکسلی بود و فعلا نمی‌توان مثلا اطلاعات یک کتاب یا یک ویدئوی طولانی‌تر و باکیفیت‌تر را ثبت کرد.

شیپمن امیدوار است که روزی از همین سیستم بشود برای ثبت اطلاعات رویدادهای پیرامونی در DNA استفاده کرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.