تصاویری از فضاپیماهای جدید ناسا که توسط بوئینگ و اسپیس‌ایکس ساخته شدند

0

فضانوردان امریکایی پس از بازنشسته شدن «شاتل فضایی» اصلی در سال ۲۰۱۱، دیگر سوار هیچ سفینه فضایی نشدند.

حالا دو شرکت خصوصی رقابتی را آغاز کردند تا یک کسپول فضایی جدید برای ناسا بسازند و از طریق آن، فضانوردارن را به فضا بفرستند. این دو شرکت خصوصی، بوئینگ و اسپیس‌ایکس هستند.

این دو شرکت در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار هزینه کردند تا فضاپیماهای جدیدی بسازند که بتواند انسان‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station) ببرد.

اخیرا ناسا و این دو شرکت عکس‌هایی از این سفینه‌های فضایی خود به همراه فضانوردان منتشر کردند. فضانوردان در حال آموزش و طی کردن دوره‌های شبیه‌سازی هستند تا برای ماموریت اصلی آماده شوند.

در عکس زیر، فضای داخلی سفینه فضایی بوئینگ به نام Boeing CST-100 Starliner مشاهده می‌شود:

عکس زیر هم سفینه فضایی Dragon شرکت اسپیس‌ایکس را نشان می‌دهد:

کابین هر دو سفینه فضایی ۶ برابر کوچک‌تر از شاتل فضایی اصلی است. کپسول فضایی Dragon حدود ۱۰ مترمعکب و سفینه فضایی بوئینگ حدود ۱۱ مترمکعب فضا دارند.

اما فضانوردان جدید می‌توانند دل‌خوش به این واقعیت باشند که این سفینه‌های فضایی حدود ۶۱ درصد بزرگ‌تر از سفینه Apollo هستند که در گذشته فضانوردان را به کره ماه برده است.

پرتاب به فضا: اواخر ۲۰۱۸ و شاید هم ۲۰۱۹

ناسا از شرکت‌های خصوصی بوئینگ و اسپیس‌ایکس خواسته تا حد امکان روی امنیت این سفینه‌ها کار کنند و حداقل ایمنی‌شان را به دو برابر شاتل فضایی برسانند تا اتفاق‌های ناگوار سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تکرار نشوند.

در این سال‌ها، طی دو سانخه فضایی ۱۴ فضانورد کشته شده و ۲ فضاپیمای شاتل از بین رفتند.

در حالی که به نظر می‌رسد طراحی کلی هر دو سفینه فضایی جدید امریکا مشابه یکدیگر است و از فناوری‌های یکسانی سود می‌برند ولی باز هم هریک نشانه‌ها و شناسه شرکت سازنده‌اش را دارد.

سفینه فضایی شرکت اسپیس‌ایکس از صفحه‌نمایش‌های لمسی سود می‌برد ولی مدل بوئینگ مجهز به کلیدهای فیزیکی بیشتری است.

هر دو سفینه فضایی ساخته شده و دارند مراحل آزمایشی را طی می‌کنند. احتمالا اواخر سال ۲۰۱۸ این فضاپیماها به آسمان پرتاب شوند. دیروز ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس از عکس جدید سفینه فضایی Dragon در حال طی کردن آزمایش‌ها پیش از تحویل به ناسا رونمایی کرد:

نمای بیرونی سفینه فضایی Starliner بوئینگ نیز در عکس زیر مشخص است:

پس از اینکه هر دو شرکت آزمایش‌های فضایی بدون خدمه خود را روی این سفینه‌ها انجام دهند؛ هر دو سفینه تحویل ناسا داده می‌شوند ولی احتمالا سفینه بوئینگ زودتر از دیگری و در نوامبر ۲۰۱۸ اولین فضانوردان را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد.

فضاپیمای اسپیس‌ایکس نیز در دسامبر ۲۰۱۸ آماده پرتاب به فضا همراه با خدمه است. البته، صنعت هوافضای امریکا و ناسا اعتقاد دارند آزمایش‌های بدون خدمه این سفینه‌ها تا سال ۲۰۱۹ طول خواهد کشید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.