ابردوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی چین می‌تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند

0

دانشمندان چینی ابردوربینی طراحی کردند که با قدرت رزولوشن ۵۰۰ مگاپیکسلی خود می‌تواند کوچک‌ترین جزئیات صورت یک فرد در میان جمعیتی انبوه و چند هزار نفری را رکورد و ثبت کند.

این دوربین سطح فناوری‌های نظارت تصویری و تشخیص چهره در امکان عمومی را افزایش داده و نگرانی‌های جدیدی بابت حریم خصوصی شهروندان و مردم عادی به وجود می‌آورد.

این دوربین که حاصل همکاری چندین موسسه تحقیقاتی و دانشگاه در کشور چین است؛ رزولوشنی ۵ برابر چشم انسان دارد (۱۲۰ میلیون پیکسل) و از فناوری‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، تشخیص چهره، مانیتورینگ آنی، پردازش‌های ابری و قابلیت‌های دیگر بهره می‌برد.

همه این فناوری‌ها و تکنیک‌ها در کنار هم سیستمی ساختند که می‌تواند فورا چهره یک شخص یا ظاهر یک شی را شناسایی کرده و اهداف مشخصی در یک فضای شلوغ و عمومی مانند فرودگاه، استادیوم و نظایر این‌ها را سریعا پیدا کند.

در حال حاضر، دوربین‌هایی ساخته شده است که به طور همزمان می‌توانند از چهره هزاران نفر عکس و فیلم بگیرند ولی چهره افراد در این تصاویر فقط چند پیکسل و بدون هیچ‌گونه جزئیات دقیق‌تر است. اما با داشتن عکسی که ۵۰۰ مگاپیکسلی است؛ نقریبا تشخیص چهره هر فردی در این عکس میسر شده و فناوری هوش مصنوعی در چند ثانیه می‌توان آن را شناسایی و تعیین هویت کند.

این دوربین برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی صنایع چین رونمایی شده و مورد بازدید عموم قرار گرفت. فعلا رسانه‌های محلی به آن لقب «super camera» را داده‌اند؛ قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری دارد و می‌تواند به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

تشخیص چهره ده هزار نفر در چند ثانیه

کارشناسان می‌گویند ساخت چنین دوربینی از نظر فنی امکان‌پذیر است ولی با چالش‌ها و مشکلات احتمالی روبرو است.

هنگامی که شما نیاز به دوربینی برای کار در محیط‌های ابری هوش مصنوعی دارید؛ همان‌طور که باید رزولوشن تصاویر را بسیار بالا ببرید تا کوچک‌ترین جزئیات چهره یک فرد مشخص باشد؛ به همین اندازه باید حجم فیلم‌ها را افزایش دهید تا کیفیت لازم برای اهداف شما را تامین کنند. این چالشی بزرگ برای پردازش اطلاعات تصویری در وضعیت‌های بی‌درنگ است.

چالش بزرگ‌تر، مباحث حریم خصوصی و حقوقی این دوربین است. یک عکس یا یک ثانیه فیلم‌برداری از یک محیط پر ترافیک عمومی مانند فرودگاه‌ها، مکان‌های شلوغ شهری یا استادیوم‌ها می‌تواند چهره ده‌ها هزار نفر را در اختیار شما قرار دهد.

در واقع، عملا این دوربین می‌تواند به گسترش پایگاه داده‌های افراد و مکان حضور آن‌ها منجر شود. اگرچه به نظر می‌رسد هنوز این ابردوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی به طور کامل آماده نباشد و در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی و قابلیت‌های دقیق آن باشیم ولی خود چینی‌ها ساختن چنین دوربینی را تحسین می‌کنند. چون می‌تواند در حوزه‌های نظامی استفاده شود یا امنیت شهروندان و مردم عادی را بیشتر کند.

یکی از اهداف چین در توسعه چنین دوربینی، استفاده برای رتبه‌بندی شهروندان و سیستم‌های اعتباردهی اجتماعی است. چین مدت‌ها است می‌خواهد طرحی را پیاده‌سازی کند تا همه جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری او رتبه‌بندی و از نظر اجتماعی سطح‌بندی شوند. قطعا برای کنترل و مدیریت این جمعیت نیاز به ابردوربین‌هایی هست که در آنی بتوانند ده هزار نفر را شناسایی کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.