جدیدترین اتوبوس‌های برقی مرسدس بنز به باتری‌های حالت جامد مجهز می‌شوند؛ ۲۵ درصد انرژی بیشتر نسبت به باتری‌های لیتیون یون و طول عمر ۱۰ ساله

0

فناوری باتری‌های لیتیوم‌یون در طی سال‌های گذشته، دستاوردهای چشم‌گیری داشتند و به طور گسترده‌ای در همه حوزه‌ها به کار گرفته شدند.

درست است که باتری‌های لیتیوم یون امروزی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند ولی هنوز از یک مشکل بزرگ رنج می‌برند و آن چگالی انرژی ذخیره شده در آن نسبت به سوخت‌های هیدروکربنی مایع است.

در حوزه حمل و نقل و خودروها، باید تعداد زیادی باتری لیتیوم یون را در کنار هم استفاده کنیم تا به ظرفیت قابل قبولی برسیم. افزودن بیشتر باتری مساوی با افزایش جرم و حجم است که زیاد مطلوب ما نیست. اینجا است که باتری‌های حالت جامد (Solid-State Batteries) وارد می‌شوند.

در یک باتری سنتی، یک جفت الکترود در یک محلول الکترولیت غوطه‌ور می‌شوند. این محلول الکترولیت مایع است است که باعث می‌شود یون‌ها از یک الکترود به سوی الکترود دیگر حرکت کنند.

اما مشکل بزرگ الکترولیت مایع در نشت آن است که می‌تواند خطرناک باشد و مشتعل شود یا اگر اسید سرب باشد؛ خورندگی به وجود بیاورد. باتری‌های لیتیوم یون از این دسته هستند.

در سراسر جهان، محققان به دنبال تولید باتری‌هایی هستند که به جای استفاده از الکترولیت مایع، از یک الکترولیت جامد استفاده شود که در این صورت برای خودروها و صنعت حمل و نقل بسیار مناسب می‌شوند.

و اکنون به نظر می‌رسد این فناوری آماده استفاده شده است؛ چون مرسدس بنز اعلام کرده اتوبوس‌های شهری eCitaro و eCitaro G این شرکت از بسته‌های باتری‌های حالت جامد نصب شده در سقف سود می‌برند. این باتری‌ها توسط یک شرکت کانادایی به نام Hydro Quebec توسعه داده شده‌اند.

باتری‌های حالت جامد کند شارژ می‌شوند

مرسدس بنز جزئیات بسیار کمی درباره این باتری‌ها منتشر کرده است. این خودروساز می‌گوید یک بسته باتری حالت جامد نزدیک به ۲۵ درصد چگالی انرژی نسبت به پیشرفته‌ترین باتری‌های لیتیوم یون شیمیایی دارد.

افزون بر این، اعلام شده طول عمر این باتری‌ها بسیار بهتر از لیتیوم یون است و می‌توان تضمین داد بیش از ۱۰ سال در توان خروجی ۲۸۰ مگا وات ساعت کار کنند.

وقتی یک بسته باتری حالت جامد ۴۴۱ کیلو وات ساعت (شامل هفت باتری با ظرفیت ۶۳ کیلو وات ساعت) روی یک اتوبوس eCitaro G سوار شده؛ مسافتی تا ۱۳۷ مایل (۲۲۰ کیلومتر) را در یک شرایط مطلوبی طی کرده است.

در زمستان و روشن بودن سیستم گرمایشی، این اتوبوس با باتری‌های حالت جامد موفق شده مسافتی ۱۰۵ مایل (۱۷۰ کیلومتر) را طی کند.

با همه این مزایا، هنوز باتری‌های حالت جامد به تکامل نرسیدند. برای مثال، این باتری‌ها هنوز قادر به استفاده از فناوری‌های شارژ سریع نیستند و سرعت شارژ آن‌ها قابل مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون نیست.

به همین خاطر، مرسدس بنز می‌خواهد یک بسته باتری لیتیوم یون اختیاری نیز در اتوبوس‌ها قرار دهد که با سرعت ۱۵۰ یا ۳۰۰ کیلو وات بر ساعت شارژ می‌شوند. برای الکترولیت این باتری‌ها از ترکیب شیمیایی نیکل – منگنز – کبالت استفاده شده است و ظرفیتی ۳۳ کیلو وات ساعت به دست می‌دهند که برای طی مسافتی ۳۹۶ کیلومتر در ساعت با اتوبوس کفایت می‌کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.