انیمیشن روح Soul پیکسار: زیبا، پرمعنا و دوست‌داشتنی

2

بعد مدت‌ها نشستم و یک انیمیشن دیدم. انیمیشنی به نام روح یا Soul، ساخته پیکسار و توزیع‌شده توسط دیزنی.

کارگردان این انیمیشن پیت داکتر است و صداپیشگان مشهوری مانند جیمی فاکس و تینا فی دارد.

داستان این انیمیشن در مورد یک معلم موسیقی دبیرستان است که سودای تبدیل شدن به یک نوازنده مشهور را در دل می‌پرورد.

اما به صورت همزمان بر سر یک دو راهی قرار می‌گیرد: قبول کردن یک کار تمام‌وقت ملال‌انگیز به عنوان یک آموزگار یا ریسک کردن و بهره بردن از شانسی که به او رو کرده و پیانیست یک گروه موسیقی که ساکیسفونیستی مشهور دارد.

مادرش اصرار دارد که مسیر کم‌ریسک اولی را انتخاب کند: حقوقی می‌گیری و بیمه‌ای و بازنشستگی داری (همان سناریوی تباه‌کننده‌ای که بیشتر ما به دامش می‌افتیم!) اما کاراکتر جو گاردنر، تمایل دیگری دارد.

می‌توانید با خواندن همین دو خط بالا حدس بزنید که مفهومی که انیمیشن می‌خواهد در مورد آن صحبت کند چیست:

در مورد اینکه زندگی هر یک از ما باید معنا و رنگ و لعابی داشته باشد و ما باید به دنبال آن معنا باشیم. مثل غالب فیلم‌های غربی که می‌بینیم که در این انیمیشن در ابتدا همین امر مورد توجه قرار می‌گیرد. اینکه زندگی یک موهبت یگانه داده شده به ماست و هر یک از ماها آدم متفاوتی و الماس تراش‌نخورده‌ای هستیم که می‌توانیم به آرزوهای خود برسیم و نباید از خطرها بترسیم.

معلم دبیرستان عاشق موسیقی ما هم در آستانه انتخاب همین مسیر است که حادثه‌ای سد مسیرش می‌شود…

انیمیشن Soul از نظر گرافیکی و داستانی در قسمت دارد و دو جهان را دربرمی‌گیرد. یکی جهان روتین شهر نیویورک و دیگری دنیاهای تخیلی پیشاتولدی و پسازندگانی ما.

فیلم Soul البته از نگاه مذهبی به این دو دنیا نگاه نمی‌کند، اما این تفسیر را القا می‌کند که خمیره ما انسان‌ها با یک سری استعدادها و شخصیت کلی سرشته شده و وقتی پا به این دنیا می‌گذاریم هر یک باید به نحوی بهترین تطبیق را در جهت رسیدن به معنا پیدا کنیم.

زیبایی Soul در به تصویر کشیدن محیط شهری قابل تقدیر است، اما زیباتر از آن شاید آن لحظات اجراهای موسیقی باشد. پیانونوازی‌ها و ساکسیمفون نواختن‌ها کاملا طبیعی و دقیق نشان داده می‌شوند.

از آن سو در عوالم غیرمادی نشان داده شده هم زیبایی‌های گرافیکی کم نیست. بیشترین لذت را وقتی بردم که حالا خلسه یا flow در انیمیشن چند بار نشان داده شد. یعنی همان دقایق نابی که ما در حال اندیشه ژرف در مورد چیزی یا تمرکز خلاقانه روی کارمان، گویی که چند قدمی از دنیای پیرامون خود فاصله گرفته‌ایم.

انیمیشن می‌گوید که هر کسی باید به دنبال «جرقه» spark خود باشد. یعنی همان چیزی که تصور می‌کند که برای آن ساخته شده و همان کاری که حس متفاوت بودن را به انسان می‌دهد.

انیمیشن یک حرف دیگر هم می‌زند: اینکه لزوما احساس خوشبختی در زندگی یا مفهومی که در زندگی به دنبال آن هستید، کامیابی مادی یا تبدیل به شهروند سرآمد شدن نیست.

اگر بیشتر دقیق بشویم در روی پل مرگ و در دنیای پیش از حیات هم، ریزه‌کاری‌های فلسفی Soul کم نیستند.

نه! نترسید!‍ با اینکه من روی مفهوم Soul تمرکز کرده‌ام، Soul ساده و سرگرم‌کننده و سرخوشانه هم هست و هم کودکان و نوجوانان می‌توانند از آن لذت ببرند و هم بزرگسالان.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…
آگهی متنی در همه صفحات
2 نظرات
  1. امير ملکي می گوید

    سلام. چی شده که این روزها انیمیشنهای زیادی برای ما (دهه شصتیهای شمسی یا دهه 80 میلادی) ساخته میشه؟ ما نسل طلایی انیمیشن هستیم؟ یا نکنه بچه های این دور و زمونه مخاطب همون مفاهیم (معنی زندگی) هستن؟

  2. Negar می گوید

    ب نظرم با توجه به پیشرفت بشر مغز آدم ها داره کامل تر میشه و میتونن مسائل فلسفی و …رو راحت تر متوجه باشند و شاید زندگی بهتری نسبت ب ما داشته باشند و وقتی از بچگی مخاطب اینجور مسائل هستند صد در صد زندگی متفاوت نری دارند نسبت ب ما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.