تفسیر کامل و دقیق بالا یا پایین بودن TSH و تشخیص بیماری تیروئید بر اساس آن

0

نام آزمایش:

Thyroid Stimulating Hormone

ام‌های دیگر آزمایش با نام‌های اختصاری:

Thyrotropin، TSH

چرا و چه موقع درخواست می‌شود؟

جهت غربالگری و کمک به تشخیص بیماری‌های تیروئید، جهت ارزیابی درمان کم کاری و پرکاری تیروئید و جهت غربالگری نوزادان به طور گسترده استفاده می‌شود.

نمونه مورد نیاز: خون وریدی یا نمونه خونی که از پاشنه پای نوزاد گرفته می‌شود.

آمادگی قبل از انجام آزمایش: آمادگی خاصی احتیاج ندارد. ولی بعضی از دارو‌ها می‌توانند با این آزمایش تداخل ایجاد کنند که بهتر است قبل از انجام آزمایش، پزشک را در جریان دارو‌هایی که مصرف می‌کنید قرار دهید.

TSH به وسیله هیپوفیز ساخته می‌شود که غد‌های کوچک است و زیر مغز واقع شده. هیپوفیز در تنظیم‌ترشح هورمون‌های ۲۴ و ۲۳ نقش دارد. تنظیم سطح هورمون‌های تیروئیدی توسط سیستمی چرخ‌های صورت می‌گیرد.

زمانی که غلظت هورمون‌های تیروئید در خون پایین بیاید هیپوتالاموس هورمونی بنام TRH آزاد می‌کند که روی هیپوفیز تأثیر می‌گذارد و باعث آزاد شدن TSH می‌گردد که TSH به نوبه خود روی تیروئید تأثیر گذاشته و باعث آزاد شدن T3 و T۴ می‌گردد.

وقتی هر سه اندام (هیپوتالاموس، هیپوفیز و تیروئید به درستی عمل کنند سطح هورمون‌های تیروئیدی در خون ثابت می‌ماند. زمانی که سطح TSH بالا می‌رود روی غده تیروئید تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود غده تیروئید هورمون‌های بیشتری بسازد که این هورمون‌ها روی هیپوتالاموس، تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش سطح TRH می‌شوند که در نتیجه باعث می‌شود سطح TSH پایین بیاید.

پرکاری تیروئید (ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی) با علائمی از قبیل تپش قلب، اضطراب، ضعف، از دست دادن وزن، ناراحتی‌های عصبی و مشکلات خواب مشخص می‌شود.

کم کاری تیروئید (ترشح کمتر از حد طبیعی هورمون‌های تیروئیدی) با علائمی از قبیل اضافه وزن، خشکی پوست، ریزش مو، نامنظمی عادت ماهیانه، عدم تحمل سرما و سرگیجه مشخص می‌گردد.

جهت مشخص شدن کم کاری یا پرکاری تیروئید معمولا در ابتدا آزمایش TSH و T۴ (بیشترین هورمون مترشحه از غده تیروئید) با هم در خواست می‌شوند. آزمایش TSH جهت بررسی مشکلات ناباروری نیز درخواست می‌گردد.

استرس زیاد و بیماری شدید می‌تواند روی آزمایش شما تأثیر‌گذار باشد.

رابطه آزمایش‌های مربوط به تیروئید و پر کاری یا کم کاری به صورت زیر است:

اگر TSH بالا باشد و T3 و T4 طبیعی باشند، کم‌کاری خفیف تیروئید مطرح است.

اگر TSH بالا باشد و T4 پایین و T3 پایین یا طبیعی باشد؛ کم‌کاری تیروئید وجود دارد.

اگر TSH پایین باشد و T3 و T4 نرمال باشند، پرکاری خفیف تیروئید وجود دارد.

و اگر TSH پایین باشد و سطح T3 و T4 در حد پایین یا طبیعی باشد، یا بیماری غیرمرتبط با تیروئید وجود دارد یا به ندرت هیپوفیز مشکل دارد یعنی کمکاری ثانویه تیروئید وجود دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.