تاریخچه وحشتناک تفتیش عقاید در اسپانیا

0

در سال ۱۴۸۱ میلادی. کاتولیک‌های متدین در سویا به بدعت‌‌گذاری در دین و سرپیچی از باورهای کلیسای کاتولیک اعتراف و خود را به مقامات تسلیم می‌کردند. اما چرا چنین کاری می‌کردند؟

در این سال دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا وارد شهر سویا شده بود. این دادگاه در سال ۱۴۷۸ میلادی آغاز به کار کرد، زمانی‌که پاپ سیکستوس چهارم فرمانی صادر کرد، و به فردیناند و ایزابلا پادشاهان کاتولیک اجازه داد. تا بدعت‌گذاری دینی در پادشاهی‌ اسپانیایی و اتحادیه‌های نیمه مستقل پادشاهی در سرزمینی که در حال تبدیل به کشور مدرن اسپانیا بود، ریشه کن کنند. دستور از طرف کلیسا صادر شده بود، اما خود پادشاهان آن را درخواست کرده بودند. وقتی دادگاه تفتیش عقاید آغاز به کار کرد، پادشاهی‌ اسپانیا تنوع قومی-مذهبی داشت، و یهودیان، مسلمانان و مسیحیان در کنارهم زندگی می‌کردند. دادگاه تفتیش عقاید سریعا توجه خود را معطوف به پاکسازی منطقه از افرادی کرد که پیرو کلیسای کاتولیک نبودند. این دادگاه بیش از ۳۵۰ سال دوام یافت.

درهر منطقه گروهی به نام دیوان محاکمات مقدس دادگاه تفتیش عقاید را اداره می کردند. هر دیوان محاکمه مقدس اعضائی داشت، شامل: یک مأمور دستگیر کننده، یک وکیل دادگستری، یک بازجو و یک کاتب. یک «مفتش کل» که روحانی منتخب پادشاه و ملکه بود همواره رهبری دادگاه را برعهده داشت.

دادگاه تفتیش عقاید پس از ورود به هرمنطقه “فرمان لطف” صادر می‌کرد. یعنی در یک مهلت معمولاً 40 روزه، افرادی که به بدعت‌‌گذاری اعتراف می‌کردند عفو می‌شدند در پایان این مهلت مأموران مضنونین به بدعت را به بهانه‌های واهی تعقیب می‌کردند. در نتیجه در سویا کسانی که خود را بدعت‌گذار واقعی نمی‌دیدند، در مدت اجرای «فرمان لطف» پیش از آنکه از طرف دیگران متهم شوند، خود به گناهان سبک اعتراف می‌کردند. چراکه در این صورت خطر زندان و شکنجه آن‌ها را تهدید می‌کرد.

مردم حق داشتند نگران باشند: چراکه وفتی مقامات شخصی را دستگیر می‌کردند، اتهامات غالباً مبهم بود، بنابراین متهم از دلایل دستگیری، و مشخصات کسی که به او اتهام زده بود، مطلع نمی‌شد. قربانیان ماه‌ها وحتی سال‌ها زندانی می‌شدند و پس از دستگیری، اموال آن‌ها مصادره می‌شد و معمولاً خانواده‌هایشان آواره می‌شدند. در این شرایط، مردم به پیش پا افتاده‌ترین اشکال بدعت، مانند آویختن و خشک کردن لباس کتان، در روز شنبه اعتراف می‌کردند.

دادگاه تفتیش عقاید در طول زمان گروه‌های مختلف جمعیتی را مورد هدف قرار داد. در سال ۱۴۹۲، بازرس بزرگ توماس <i>د تورکومادا،</i> از پادشاهان خواست به یهودیان اسپانیا 4ماه فرصت بدهند، که یا مسیحی شوند و یا سرزمین پادشاهی اسپانیا را ترک کنند. در نتیجه هزاران نفر اخراج شدند و کسانی که ماندند در معرض آزار و اذیت قرار گرفتند. کسانی که به مسیحیت گرویده و به <i>پذیرندگان</i> شهرت یافتند، اندک امنیتی نداشتند، زیرا مقامات به آن‌ها مشکوک بودند که مناسک یهودیت را در خفا انجام می‌دهند تنفر از <i>پذیرندگان </i>دلایل مذهبی و اقتصادی داشت، چون آن‌ها بخش بزرگی از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا را تشکیل می‌داند.

تفتیش عقاید در نهایت روی <i>موریسکوها </i> متمرکز شد، این افراد گروهی بودند که از اسلام به مسیحیت گرویده بودند. در سال ۱۶۰۹، فرمانی صادر شد که همه موریسکوها را مجبور به ترک اسپانیا کرد. در نتیجۀ این فرمان حدود ۳۰۰ هزار نفر کشور را ترک کردند. و افرادی که ماندند به هدف بعدی تفتیش عقاید تبدیل شدند.

دادگاه تفتیش عقاید در یک گردهمایی عمومی به نام <i>اعمال ایمانی، </i>مجازاتِ افرادی که با اعتقادات خود به بدعت‌گذاری در دین متهم بودند، اعلام کرد. صدها نفر برای تماشای راهپیمایی گناهکاران، عشاء ربانی جمعی، شنیدن موعظه، و اعلام مجازات‌ها گرد آمدند. بیشتر متهمان مجازات‌هایی مانند حبس، تبعید یا پوشیدن لباس‌هایی که نماینگر گناهکار بودن آن‌ها بود و <i>سانبنیتو </i>نامیده می‌شد، دریافت کردند. بدترین تنبیه «ریلاسادو ان پرسونا» بود که اصطلاحی برای سوزاندن در آتش است. این مجازات معمول نبود و برای کسانی که توبه نکرده و یا از توبه برگشته بودند اجرا می‌شد

بیش از ۳۵۰ سال پس از آنکه ملکه ایزابلا بانی دادگاه تفتیش عقاید شد، همنامش، ملکه ایزابلا دوم، در۱۵ ژوئیه ۱۸۳۴ رسماً به آن پایان داد. درحالیکه باقی اروپا دورۀ روشنگری را تجربه می‌کرد، وابستگی پادشاهی اسپانیا به کلیسای کاتولیک آن‌ها را منزوی کرده بود، در نتیجه جدایی حکومت از کلیسا را پذیرفتند.

مورخان هنوز در مورد تعداد افراد کشته شده در جریان تفتیش عقاید اتفاق نظر ندارند. برخی از مورخان کشته‌شدگان را حدود ۳۰هزار، و غالباً بین ۱تا ۲ هزار نفر برآورد می‌کنند اگرچه، پیامدهای تفتیش عقاید بسیار فراتر از تلفات است. برآورد می‌شود در مناطقی یک سوم زندانیان شکنجه شدند. صدها هزار نفر از اقلیت‌های مذهبی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. و آن‌هایی که باقی ماندند با تبعیض و مشکلات اقتصادی مواجه شدند. دادگاه تفتیش عقاید در ابعاد کوچک‌تر در مستعمرات اسپانیا در قاره آمریکا هم راه‌اندازی شد، به ویژه در مکزیک، که عوارض خاص خود را داشت.

دوست به دوست و همسایه به همسایه اتهام زدند حتی اعضای خانواده یکدیگر را به بدعت‌گذاری متهم کردند. در دورۀ دادگاه تفتیش عقاید، مردم قرن‌ها در ترس و بدبینی زندگی کردند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.