شیشه‌گری: هنری چندهزارساله در قالبی مدرن

5

شیدا شریف‌پور: شیشه‌گری، تکنیک فرم‌دهی شیشه با دمیدن است که سال‌ها پیش از میلاد مسیح احتمالا در ایران بوجود آمده است. قدیمی‌ترین نشانه‌های شیشه‌گری را رومن گیرشمن باستان‌شناس و ایران‌شناس مشهور در ویرانه‌های معبد چغازننبیل یافته است. در این سایت که قدمتش به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد تعداد زیادی بطری‌های شیشه‌ای یافت شده است.

اما رونق این هنر به استقرار امپراطوری روم باز می‌گردد که در آن دوران برای ساخت ابزار و وسایل معمول از شیشه‌های دمیده شده به وفور استفاده می‌شده است. هنر و صنعت شیشه‌گری از پدر به پسر و از استاد به شاگرد منتقل می‌شد. در ابتدا روش‌ها و فرمول‌های مورد استفاده در شیشه‌سازی محرمانه نگهداشته می‌شد و حتی در بازه‌ای برای افشای این اسرار مجازات اعدام در نظر گرفته شده بود. اما به تدریج این هنر در بسیاری از نقاط جهان گسترش یافت.

Shayna-Leib-Glassblowing (1)

برای دیدن جلوه‌ای مدرن از این هنر کهن بد نیست با شاینا لیب (Shayna Leib) آشنا شویم. شیشه‌گر آمریکایی که هنرش قلب شما را از حیرت متوقف می کند. او در ساخت آثارش از مواد مختلفی استفاده می‌کند اما خود می‌گوید که شیشه را ترجیح می‌دهد. شاینا در توضیح علاقه‌اش به شیشه می‌گوید:

«این انتخاب من نه به خاطر کیفیت شکل‌گیری شیشه است که می‌تواند ظاهر مواد دیگر را تقلید کند، بلکه به خاطر توانایی این ماده در بیان و نمایش حرکت، منجمد کردن و مجسم کردن یک لحظه از زمان و دستکاری نور است»

شاینا  یک غواص پرشور است و عشق خود را به شیشه و دنیای زیر آب با هنر خود به تصویر کشیده است. او می‌گوید: «اقیانوس همواره منبع الهام بخش و پر رمز و رازی برای من بوده است و هدف بلند مدت من این است که همه دریاهای زمین را غواصی کنم»

بنابراین اجازه دهید ما هم در دنیای خیره‌کننده و شیشه‌ای او غواصی کنیم.

Shayna-Leib-Glassblowing (2)

Shayna-Leib-Glassblowing (3)

Shayna-Leib-Glassblowing (4)

Shayna-Leib-Glassblowing (5)

Shayna-Leib-Glassblowing (6)

Shayna-Leib-Glassblowing (7)

Shayna-Leib-Glassblowing (8)

Shayna-Leib-Glassblowing (9)

Shayna-Leib-Glassblowing (10)

Shayna-Leib-Glassblowing (11)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات
5 نظرات
  1. ساره می گوید

    خداى من….. چه کرده…. یعنى خود خدا هم که موجودات رو از خاک افریده فکرشو نمیکرده یکى از موجودات خاکیش (انسان) بتونه با شن (شیشه) مخلوقات خاکى زیر دریاهارو اینطورى دوباره خلق کنه! فتبارک الله احسن الخالقین!
    اصن انرژى گرفتم!

  2. امید مصدق - Grahamsms.com می گوید

    با دیدن تصاویر Shayna Leib که الهام گرفته از دنیای زیرآب ( مرجان و … ) است این جمله در ذهنم شکل گرفت :
    هنر باسازی دوباره طبیعت ، اتفاق ، احساس و … به وسیله دستان و ذهن پیچیده ما با توجه به برداشت ما از آن جهت ماندگار نمودن و دم دست قرار دادن آنهاست.

  3. Rahim می گوید

    خلق این آثار انسان را به حیرت می بره!

  4. سهیل می گوید

    واقعا خلاقیت خوبیه ولی به نظر من می تونستند چشم نوازتر باشند. مثلا تصویراصلی و اول و دوم واقعا چشم نوازند اما بقیه تصاویر که فکر می کنم از مرجان ها الهام گرفته شدند آدم را یاد کلونی موجودات چندش انگیز کشنده تو فیلم های علمی تخیلی می ندازه و می توانند آزار دهنده باشند.

  5. خاک 61 می گوید

    به این میگن نوآوری … همون چیزی که ما بهش احتیاج داریم و نداریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.