هوش مصنوعی حالا می‌تواند با دقت بهتری نسبت به رادیولوژیست‌ها، سرطان پستان را در عکس‌های ماموگرام تشخیص بدهد

0

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در حال پیشرفت سریعی بوده است، با این وجود باز هم وقتی پای تصمیم‌گیری‌های مهم می‌رسد، درنگ می‌کنیم و جرأت نمی‌کنیم که این تصمیم‌گیری‌ها را به کامپیوترها واگذار کنیم و اصولا تصورش را نمی‌کنیم که در کارهای خیلی پیچیده هنوز بشود هوش مصنوعی را داخل کرد.

بر این اساس تفسیر عکس‌های رادیولوژی و تشخیص توده سرطانی در آنها، چیزی است که پزشکان تصور نمی‌کردند به این زودی بشود، هوش مصنوعی را واردش کرد.

اما رفته رفته باید این تصور را کنار بگذارید:

چند سال پیش، همسر یک برنامه‌نویس کامپیوتر انگلیسی به نام فیل تییر، در جوانی فوت کرد. علت مرگ او سرطان دهانه رهم بود.

اما تییر به جای اینکه این حادثه دردناک را به صورت یک غم شخصی در ذهن خود محفوظ کند، تصمیم گرفت که از آن به عنوان محرک و انگیزه‌ای برای یک کار بزرگ استفاده کند.

برای همین شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی شامل نتایج بیوپسی و آسیب‌شناسی و عکس‌ها از 14 بیمارستان کرد. این اطلاعات البته با حفظ اطلاعات خصوصی و حریم خصوصی بیماران، به او ارائه شد.

در مرحله او راهی پیدا کرد که نتایج عکس‌های ماموگرام، یعنی عکس‌های رادیولوژی پستان‌ها را برای کامپیوتر، خواندنی کند. برای آسانی کار، او راهی برای تعریف رنگ برای ساختارهای بافتی متفاوت پیدا کرد.

نتیجه کار او پروژه‌ای موفق برای شرکت Zebra Medical Vision شد. حالا برنامه این شرکت می‌تواند با دقت 91 درصد، سرطان را در عکس‌های ماموگرام تشخیص بدهد. این در حالی است که رادیولوژیست‌ها به طور متوسط در 88 درصد موارد، موفق هستند و می‌توانند سرطان را گزارش بدهند. به علاوه این برنامه مثبت کاذب کمتری دارد. (مثبت کاذب، یعنی اینکه پزشک یا یک آزمایش کسی را بیمار تشخیص بدهد، اما در واقع فرد بیمار نباشد.)

شرکت Zebra Medical Vision یک شرکت جوان است و در سال 2014 تنها با 25 کارمند شروع به کار کرد و از همان اول روی الگوریتم‌های تشخیص بیماری‌های استخوان، ریه، کبد و قلب کار کرد.

حالا باید منتظر باشیم که در صورت تأیید این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در اواخر سال 2017، تحولی ایجاد شود.

این شرکت ادعا می‌کند که موتورهای تحلیلی و بات‌ها شاید به زودی بتوانند بین 60 تا 80 درصد کار روتین رادیولوژیست‌ها را انجام بدهند.

باید ببینیم که در مقام عمل، آیا می‌توان به این برنامه‌ها تکیه کرد، یا اینکه آنها در وهله اول به عنوان دستیار رادیولوژیست‌ها، یک برنامه غربالگری سرطان یا کمک به کشورهای توسعه‌نیافته‌ای که پزشک متخصص رادیولوژی کمی دارند، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.