هشدار در مورد بیمارانی که طولانی‌مدت داروهایی مثل امپرازول، پنتوپرازول، اسموپرازول را می‌خورند: افزایش دست‌کم دو برابری احتمال ابتلا به سرطان معده

2

پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که دارویی که به صورت روتین در درمان مشکلات معده و بیماری برگشت اسید معده به مری یا ریفلاکس استفاده می‌شود، احتمال ابتلا به سرطان معده را دو برابر می‌کند.

این دسته دارویی موسوم به داروهای مهارکننده پمپ پروتون هستند که میزان ترشح اسید معده را کاهش می‌دهند. داروهایی مثل امپرازول، پنتوپرازول، اسموپرازول و لانسوپرازول در این دسته قرار می‌گیرند.

اما بر اساس پژوهشی که نتایج آن به تازگی در مجله Gut منتشر شده است، در صورت مصرف طولانی‌مدت داروهای مهارکننده پمپ پروتون، خطر ابتلا به سرطان معده 2.4 برابر می‌شود.

در انگلیس سالانه در نسخه‌های پزشکی، داروهای این دسته دارویی، 50 میلیون بار نسخه می‌شوند. در ایران هم مصرف این داروها چه به صورت تجویز پزشکی و چه به صورت درمان خودسرانه و تجدید نسخه بدون مشاوره مجدد با پزشک، بسیار زیاد است.

البته این یافته که بین مصرف طولانی‌مدت مهارکننده‌های پمپ پروتون و سرطان معده ارتباطی وجود دارد، چیز تازه‌ای نیست، اما تفاوت این تحقیق تازه این بود که در کسانی که تحقیق روی آنها انجام شده بود، نخست یک عامل عمده دیگر ابتلا به سرطان معده، یعنی عفونت معده با باکتری هلیکوباکتری پیلوری، درمان شده بود و به این ترتیب این عامل جانبی، دیگر یک عامل خارجی مخدوش‌کننده نتایج به شمار نمی‌رفت.

این تحقیق به صورت مشترک توسط دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه کالج لندن انجام شد و نشان می‌دهد که حتی در صورت ریشه‌کن کردن هلیکوباکتری پیلوری، در آن دسته‌ای از بیماران که مهارکننده پمپ پروتون می‌خورند، ریسک ابتلا به سرطان معده بالا است و این خطر با دوز و طول مدت مصرف دارو، تناسب دارد.

در این راستا، آنها مصرف مهارکننده‌های پمپ پروتون را با داروی ضد اسید دیگری موسوم به مهارکننده‌های گیرنده H2 مقایسه کردند.

در این تحقیق بیش از 3200 بیمار مصرف کننده مهارکننده پمپ پروتون با بیش از 21 هزار بیمار مصرف‌کننده مهارکننده‌های H2 مقایسه شدند.

در این تحقیق مشخص شده که کسانی که روزانه این داروها را می‌خورند 4.55 بار احتمال ابتلایشان به سرطان معده بیش از کسانی است که هفتگی مصرف دارو دارند. همچنین مشخص شد که کسانی که مصرف مدام یک ساله و مصرف مداوم سه ساله و بیشتر این داروها، احتمال ابتلا را به ترتیب 5 و 8 برابر می‌کند.

نتیجه نهایی این تحقیق این است که پزشکان و نیز خود بیماران در مصرف طولانی‌مدت داروهای دسته مهارکننده‌های پمپ پروتون باید احتیاط کنند.

البته باز هم در تفسیر نتایج این تحقیق باید دقت کرد و چه بسا مصرف طولانی‌مدت این داروها، فقط «همراهی» با ازدیاد سرطان معده داشته باشد. به این معنی که خود دارو مسبب افزایش خطر سرطان نباشد، بلکه آن دسته افرادی که نیاز به مصرف طولانی‌مدت این داروها پیدا می‌کنند، بیمارتر هستند و به همین خاطر مستعد سرطان معده هستند. این نظری بود که استفان ایوانس- استاد داروشناسی دانشکده بهداشت لندن- هم ابراز داشته است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…
آگهی متنی در همه صفحات
2 نظرات
  1. Parnia می گوید

    واقعا متاسف شدم چون بچه های من رفلاکس داشتند و چند سال مجبود بودند امپراطور بخورند

  2. جلیل می گوید

    سلام من سه سال پیش اندوسکوپی کردم دکتر گفت یه زخم بوده خوب شده ولی پنتوپرازول ۲۰ تجویز کرد روزی یکی خوردم راهنایی فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.