گوگل افیون توده‌هاست!

حرف‌های یکی از استادان مشهور دانشگاه برایتون به نام خانم تارا باربازون، اخیرا بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف، از روزنامه‌ها (+ و  +) گرفته تا وبلاگ‌های آی‌تی پیدا کرده است.

این استاد 39 ساله متولد استرالیا که متخصص مطالعات رسانه‌ای است و تحصیلاتی زمینه‌ای در ادبیات و تاریخ هم دارد، از اتکای بیش از اندازه دانشجویانش به گوگل و ویکی‌پدیا به خشم آمده است، طوری که دانشجویانش را از به کارگیری آنها منع کرده است. او به دانشجویانش فهرستی از منابع مطالعاتی می‌دهد و از آنها انتظار دارد که کار نهایی خود را با استناد به آنها انجام دهند.

او عقیده دارد که «خیلی از دانش‌آموزان از مغزشان به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند. ما باید تحلیل و پژوهش را به جایگاه باارزشش برگردانیم. بسیاری از دانشجویان وقتی از آنها خواسته می‌شود تحقیقی انجام دهند بلافاصله سراغ اینترنت می‌روند و اولین چیزهایی را که در جستجوها پیدا می‌کنند، تکار می کنند.»

او می‌گوید که هزاران دانشجوی دانشگاه های برایتون و ساسکس با تکیه بر نتایج جستجوهای اینترنتی، تنها کارهای پیش و پا افتاده و یا در حد متوسطی ارائه می‌کنند. «دانشجوها برای یادگیری چگونگی جستجو در گوگل به دانشگاه نیامده‌اند، همه آنها این کار را قبل از ورود به دانشگاه می‌دانستند. دانشجویان باید پرسش‌گری، بحث، چالش و مباحثه را فرابگیرند نه اینکه فکت‌های ویکی‌پدیا و یا محصول سیستم رتبه‌بندی گوگل را به عنوان حقیقت مسلم بپذیرند.»

این استاد 39 ساله متولد استرالیا، به عنوان یک «معاند دیجیتال» شناخته‌شده است، او 8 کتاب منتشر کرده است که مشهورترین آنها «شوکران دیجیتال: آموزش دیجیتال و مسموم کردن آموزش» نام دارد.

روز پنجشنبه این خانم استاد قصد دارد مقاله گشایشی یک نشست در مورد رسانه‌ها را به همین مطلب اختصاص دهد. او به پدیده استفاده بی حدو حصر دانشگاهیان از گوگل، ‌لقب «دانشگاه گوگل» داده است.

اما آیا شما فکر می‌کنید منع استفاده از گوگل و ویکی‌پیدا در دانشگاه‌ها مشکلی را حل کند؟!

– باید در نظر داشت که جامعه دانشگاهی ایران با جامعه دانشگاهی غرب تفاوت بسیار دارد، بسیاری از دانشجویان ما جستجوگرهای اینترنتی و یا حتی کپی‌کارهای خوبی هم نیستند، اگر قبول ندارید سری به کافی‌نت‌ها بزنید و ببینید روزانه چند مشتری دانشجو برای پیدا کردن مقاله دارند! به عبارت دیگر غرب با مشکل دیجیتالی شدن تحقیقات و کارهای دانشجویی روبرو و ما در نقطه مقابل، باید نسل دانشجو را به استفاده از اینترنت ترغیب کنیم. صحبت در این مورد بسیار است.

– بی‌شک اتکای بیش از حد به اینترنت، بعد از مدتی ذهن کاربر را کم‌عمق می‌کند، اینترنت خیلی زود و به صورت نامحسوس، ذهن انسان را  audiovisual می‌کند. هر کاربری قادر نیست سایت‌های بی‌اعتبار را از سایت‌ها دارای اعتبار تمیز دهد، به خصوص وقتی که در حال جستجوی مطلبی باشد که تحصیلات قبلی در آن نداشته باشد.

– اما در نقطه مقابل استفاده نکردن از اینترنت، خطای بزرگی است. چون باعث از دست دادن یک کتابخانه آنلاین بزرگ می‌شود.

– و البته راه‌های گریز از منع و مچ‌گیری خانم باربازون بسیار است و من بعید می‌دانم دانشجویان این استاد، این راه‌های گریز را بلد نباشند!

وب‌سایت خانم باربازون


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. علی می گوید

    با سلام
    بر اساس پژوهش های متعددی که در سالهای اخیر در حوزههای مختلف بویژه حوزه کتابداری و اطلاع رسانی انجام گرفته گوگل در اکثر موارد موتور کاوش برتر بوده است. حتی در مقایسه با موتورهای کاوش تخصصی. پیشنهادات پژوهش هم استفاده از این موتور کاوش را ترغیب کرده اند. ولی نکته مهم اینجاست که موتورهای کاوش حدودا 20 الی 30 درصد از وب را نمایه سازی می کنند و از بقیه به عنوان وب پنهان نام می شود که برای جستجوی آنها راهکارهای دیگری وجود دارد. گوگل علاوه بر الگوریتم خاص خود در جستجو ابداعات بدیعی نیز داشته و دایره فعالیتهایش را بر اساس نیازسنجی افزایش می دهد و ما هر روزه شاهد فن آوری نوینی از گوگل هستیم. ویکی پدیا هم بعنوان یک دانشنامه اینترنتی یک منبع مرجع مناسب به حساب می آید که توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید.
    در کشور ما هنوز مباحث جدی بصورتی که در غرب مطرح است و امروزه چالشی جدی برای آنهاست، مطرح نیست. هر چند که ما هنوز در دنیای اطلاعات چاپی هم مشکل داریم چه برسد به دنیای اینترنتی. و اما از اینترنت به عنوان کتابخانه نام برده اید که ما با این جمله فعلا موافق نیستم. اینترنت منبعی است که اگر موضوعی را در آن جستجو کنید میلیون ها و یا هزاران مطلب به شما معرفی می کید که یافتن مطالب به درد بخور و مناسب خود فرایندی را طلب می کند. ثانیا شما نمی دانید که جامعیت مطالب چقدر است. یعنی چند مطلب وجود دارد و شما به چند تای آنها دست یافته اید. به نظر من یکی از اهداف وب معنایی، وب 2 و وب 3 این است که آنها می کوشند تا اینترنت را به کتابخانه ای اینترنتی تبدیل کنند و این هنوز آغاز راه است. تا زمانی نظام سازماندهی و مدیریت اطلاعات در اینترنت سروسامان نیابد به جایی نخواهیم رسید.

  2. یه بنده خدایی می گوید

    راست میگه . اگه با این روند پیش بره تا چند وقت دیگه دانشجویان مقطع دکترا هم میان به کافی نتها و میگن تحقیق فلان چیزو میخوایم .
    والا تو ایران تحقیق کردنو به بچه ها یاد نمی دن . میگن برو فلان کتاب پیدا کن از روش یادداشت بردار بیار برا من تا نمره بگیری حالا هر کی قشنگتر تایپ کرد نمره بیشتری میگیره!!!
    خب طبیعیه وقتی چنین کسانی به دانشگاه می رن بازم هم همون روش قبلو ادامه میدن
    باید از پایه این روش تحقیق کردنو باد بدن!

  3. یک فتحی می گوید

    مسئله اینجاست که خیلی از دانشجویان ایرانی نحوه کار با اینترنت را نیز بلد نیستند. چه برسد به سرچ در موتورهای جستجو که خودش فوت و فنهای بسیاری دارد.

    در کافی نتها دانشجویان به منشی کاغی نت می گویند که برای ما تحقیقی در این باره پیداکن. آیا این نوع تحقیق پیدا کردن که توسط افراد بدون اطلاعات در این باره می تواند موثر باشد. البته برای ما خوب است. اگر نیاز داشته باشیم راحت می توانیم مطلب پیدا کنیم و استادها هم ایراد نمی گیرند 🙂

  4. هواي تازه می گوید

    با سلام به عقیده بنده هم منع استفاده از منبع عظیمی مانند اینترنت چاره ساز نیست و شیوه اصولی, ‌آموزش روشهای تحقیق صحیح در اینترنت است ,با توجه به اینکه دانشجویان نیز می بایست نقطه نظرات و تفکرات خود را در مقابل بیان کنند.

    اما به نظر من مشکل بزرگتتر عدم آموزش فنون تفکر در آموزش و پرورش به دانش آموزان است که منجر به تربیت نسلی بی هویت,سطحی نگر و به دور از هرگونه تفکر و تعمق و اندیشه ورزی است که منجر میگردد دانشجویان(دانش آموزش نسل قبل) به جای استفاده است تفکر و ایده پردازی به سراغ استفاده از افکار دیگران سوق پیدا کنند.

    در پستی سعی کردم چند سایت مفید در خصوص آموزش فنون تفکر معرفی کنم.

    http://www.persianblog.ir/posts/?weblog=hava-e-tazeh.persianblog.ir&postid=7364914

  5. zohreh می گوید

    همونطوریکه یه کاراگاه ممکنه از شواهد غیر محکمه پسند استفاده کنه تا به اسناد قابل ارائه در دادگاه برسه یه محقق هم میتونه از گوگل و ویکی استفاده کنه تا اسم مراجع مستند را پیدا کنه.

    در ضمن درسته که گوگل از نظر ایندکس ها بایاس هست ولی از نظر محتوا و مفاهیم کمتر بایاس داره.

  6. بهروز می گوید

    با سلام من هم با این خانم موافقم . برای این که برای کارهای خیلی تخصصی هنوز استفاده از اینترنت درست نیست و خیلی ها می توانند اصلاعات غلط و غیر واقعی را که صرفا بودن پشتوانه باشد در معرض دید همگان قرار دهند ولی از طرفی اینترنیت می تواند خیلی هم کمک حال باشد برای بیشتر مردم و از ان به خوبی استفاده کنند. ولی برای کارهای خیلی تخصصی باید منبع موثقی باشد که حتما مورد تائید متخصصین و دست اندر کاران دانشگاه قرار بگیرد. و نباید هر منبعی را برای کارهای تخصصی قبول کرد. مچکرم

  7. رضا می گوید

    این چند روزه زیاد راجع به این خانوم که هنوز در بستر تفکر دود چراغ خوردن هستند خوندم! به هر حال تفکرات سنتی همیشه وجود دارند و کاریش هم نمیشه کرد، جالبه که اکثر وبلاگ نویسها ایشون رو به شدت مورد انتقاد قرار دادن.

    راستی این جمله … افیون توده هاست از کیه ؟ لنین؟ (اصلش رو جایی شنیدم منتها مخصوصا … نقطه گذاشتم که کامنتم پابلیش بشه!)

  8. AliReza می گوید

    سلام
    آی گفتی
    ماها اینقد داریم به گوگل وابسته میشیم که یه روز گوگل بخواد راحت میتونه ما رو بیاره پایین!
    یه عده به سرچش وابسته شدن
    یه عده امثال ما هم به فید ریدر و اسکریپتهای جانبی و جدیدا هم که ای پی آی رسم نمودار داده بیرون رایگان

    یه روز اگه تعطیلش کنه احتمالا نصف وب میخوابه!
    اما نگرانی من مثل این خانومه از تعطیلیش نیست از وابستگی شدیدیه که هم بضرر ماست و هم میتونه بموقع باعث سودجویی گوگل بشه.

  9. rezar می گوید

    اینکار رو اروپایی ها بیشتر انجام می دهند برای اینکه به تکنولوژیهای آمریکایی وابسته نباشند

  10. اميد نويدي می گوید

    فکر می کنم دانشجویان کمتر از کافی نت برای تحقیق استفاده می کنند چون اکثر دانشگاه ها سایت اینترنت دارند و نمی توان نرفتن به کافی نت در ایران را ملاکی برای عدم استفاده دانشجویان ایرانی از اینترنت دانست

  11. جوانه می گوید

    خیلی جالب بود
    عجب تفاوت فرهنگی فاحشی!
    یعنی میشه 1 روز کشور ما هم به قول این خانم تارا به این معضل زیبا برسه؟؟؟؟؟؟
    پیروز باشید.

  12. بابک می گوید

    اینم مشکل بزرگیه واسه خودش
    تا حالا از این بعد نگاه نکرده بودم…

  13. دل زده می گوید

    بدون تردید درکشورمااین حرف ها مصداق ندارد!اساتیددانشگاه نگران نباشند!

  14. abbas می گوید

    اخه گوگل مختص ایرانیهاست چطور ؟معلومه اکثرشون (…) (…) کی حوصله دارن برن کتابخانه مطالب پیدا کنن تو هم بیکاری دکتر‍‍‍‍‍‍‍!!!!!!!!!!

  15. ندا می گوید

    منم موافقم که نگرانی های اون ور آب از جنس مسائل اون ور آب هست! و ما مسائل مون معمولا چیزهای دیگه است. فعلا توکلاس های درس استادها باید به دانشجوها (خصوصاد انشجویان رشته های غیر فنی و غیر علوم پایه ) باید استفاده از موتورهای جستجو و سایر منابع تحت وب رو یاد بدن! بسیاری از دانشجویان ارشد رشته های علوم انسانی رو من دیدم که حتی از امکانات سرچ پیشرفته ی گوگل, یا حتی از وجود چیزی به اسم “گوگل اسکالر” (که فقط مقالات معتبر علمی رو جستجو می کنه نه هر سایت درپیتی رو) بی خبرند! فضای عمومی و سرگرم کننده ی اینترنت معمولا این قدر جذاب و سطحی هست که فراموش کنیم جستجو در مقالات معتبرترین نشریات علمی معتبرترین ناشرهای جهان جز از این طریق (دست کم برای ما که در ایران هستیم) ممکن نیست. سایت هایی که حتی خود مقالات رو هم گاهی برای مدتی به صورت رایگان در دسترس کاربران عضو می گذارند. اینا کم موهبتی نیست و اصلا هم دامن زننده به سطحی گرایی نیست, البته به شرطی که استفاده بشه ازشون! این که در اثر استفاده از اینترنت و میل به غرق شدن در جذابیت ها و سرگرمی هاش؛ Audiovisual بشیم یا نشیم کاملا به خودمون بستگی داره و اصلا ذاتی اینترنت نیست.

  16. پرهام می گوید

    من حرف های خانم تارا باربازون را قبول دارم ولی با منع استفاده هم موافق نیستم بهتر بود راه دیگه ای را پیدا می کردن

نظرات بسته شده است.