جِرِمی عزیز، هلمز نازنین – در ستایش جرمی برت، کسی که شرلوک هلمز را همیشه با نقش‌آفرینی او تصور می‌کنیم

113

فرانک مجیدی: هنوز خیلی واضح یادم هست، حتی محل نشستنم نسبت به تلویزیون را. تابستان سالی که داشتم می‌رفتم دوم ابتدایی، برای اولین بار سریال «شرلوک هلمز» از تلویزیون به نمایش درآمد. آن‌موقع هیچ آشنایی‌ای با «سِر آرتور کانن دُیل» و اثر معروفش نداشتم. هیچ ذهنیتی درباره‌ی هنر بازیگری هم نداشتم. آن‌قدر صفر کیلومتر که حتی آل پاچینو و مارلون براندو را هم نمی‌شناختم! خب، فقط 7 سالم بود؛ برای همین نفهمیدم این بازیگر نقش هلمز، «جرمی برِت»، دقیقاً چه کار کرد که هلمز شد قهرمان بزرگ من!

«پیتر جرمی ویلیام هاگینز» در 3 نوامبر سال 1933 زاده‌شد. او پس از برادرانش، جان، پتریک و مایکل کوچکترین فرزند خانواده بود. پدرش یک سرهنگ سخت‌گیر ارتش، یک لُردزاده و وارث یک کارخانه‌ی شکلات‌سازی بود. جرمی جوان در کالج اِتِن (Eton) تحصیل می‌کرد. پیشرفت تحصیلیش به فاجعه می‌ماند؛ چرا که او مبتلا به «دیسلکسیا» بود، خیلی ساده یعنی کمبود توانایی در خواندن. به‌علاوه، او در گویش مشکلی داشت که نمی‌توانست حرف R را درست تلفظ کند، بنابراین در تمام عمر، هرروز فنّ بیان کار می‌کرد تا به مشکلش فائق آید. جرمی عضو گروه کُر کالج بود و همین موضوع باعث شد هر چند به کندی، تحصیلاتش را ادامه دهد. اما پدرش برای حفظ آبروی خانواده به او دستور داد نام خانوادگیش را عوض کند! این شد که از یک نام پرطمطراق اشرافی تبدیل شد به «جرمی بْرِت».

جرمی پس از این عدم موفقیت پی استعدادش در بازیگری رفت و در Central School Of Speech And Drama تحصیل کرد. جرمی برای اولین بار در سال 1954در منچستر روی صحنه ی تئاتر رفت. در سال 1956 به تئاتر برادوی رسید و نقش‌های نمایش‌های شکسپیر را بازی کرد.


ژوئن سال 1961 درنقش هملت درتئاتر استرند


در فوریه‌ی 1969، به نقش «چه» در تئاتر «گوارای مک‌رون»

روی صحنه‌ی تئاتر بود که برای اولین بار بدل به «شرلوک هلمز» شد. او در سال 1958 ازدواج کرد و حاصل ازدواجش، پسری به نام «دیوید ریموند ویلیام هاگینز» شد که اکنون 51 سال دارد و یک کاریکاتوریست و رمان‌نویس است. اما همسر جرمی، او را با ماجراهایی ترک کرد و جرمی هم در سال 1962 مجبور به طلاق شد. او وارد تلویزیون هم شد و در سال 1966 در سریال «سه تفنگدار» در نقش «دارتانیان» بازی کرد و به شهرت رسید و کاراکترش در «رقبا» (The Rivals) هم بین انگلیس‌ها محبوبیت داشت، همچنین در سریال «قهرمان» (The Champions) و بارُن (The Baron) هم نقش‌های منفی درخشانی خلق کرد. جرمی همیشه به شوخی می‌گفت در قرن بیستم زندگی می‌کند، اما هرگز نقش امروزی ندارد. به دنیای سینما هم راه یافت و در سال 1964 در فیلم معروف «بانوی زیبای من» در نقش فرِدی بازی کرد، اما با آن‌که مدت‌ها آوازخوان کالج بود، صدای آوازش دوبله شد! با پیشنهاد «اُدری هپبورن» نقش برادر او را در فیلم «جنگ و صلح» گرفت و برای دومین بار با بانو هپبورن هم‌بازی شد. در سال 1967 حتی کاندید بازی در نقش «جیمز باند» به جای «شان کانری» در فیلم «در سرویس مخفی اولیاحضرت» و «زندگی کن و بگذار بمیرد» شد، اما نقش هربار به «جرج لِیزِنبی» و «راجر مور» رسید. در سال 1976 دوباره ازدواج کرد، این‌بار با «جوآن سولیوان ویلسن»، و این‌بار زندگیش عاشقانه بود. آخرین فیلم او در سال 1996، یک سال پس از مرگش اکران شد. فیلم Moll Flanders نام داشت و «رابین رایت پن» هم در آن نقش‌آفرینی می‌کرد.

جرمی برت
برت در کنار همسر و فرزندش

دیگر 50 سال از عمرش سپری می‌شد که برای بازی در بزرگترین کاراکترش انتخاب شد. سری شرلوک هلمز که با «ماجراهای شرلوک هلمز» در سال 1984 آغاز شد و با «بازگشت شرلوک هلمز» و «خاطرات شرلوک هلمز» تا سال 1994 ادامه یافت.

جرمی در 41 اپیزود تلویزیونی در نقش هلمز ظاهر شد و نقش دستیارش، دکتر «جان واتسن» ابتدا به «دیوید بروک» و سپس «ادوارد هاردویک» سپرده‌ گردید. خودِ جرمی برت قبلاً در نقش واتسن در تئاتر ایفای نقش کرده‌بود و به این ترتیب، در دسته‌ی سه بازیگری قرار گرفت که هم نقش هلمز و هم نقش واتسن را بازی کرده‌‌اند (دو بازیگر دیگر این سری «رجینالد اوون» و «پتریک مک‌نی» هستند). او تصمیم گرفت بهترین شرلوک هلمزی شود که دنیا به خود دیده، بنابراین تحقیق گسترده‌ای روی نقشش و سِر آرتور کانن دیل انجام داد. به شهادت یک جهان بیننده، او محبوب‌ترین هلمز دنیا شد. بازی شگفت‌انگیز او، نبوغی که از چهره و چشمان درخشان و حرکاتش ساطع می‌شد، میمیک چهره‌ی عصبی و لبخندهای دهم ثانیه‌ای، کوچکترین نگاه‌ها، زبان بدن و حرکات پر از اعتماد به نفس و همچون یک رقاص پرآوازه، نشان از بازیگر اَبَرستاره‌ای داشت که یک کاراکتر افسانه‌ای را جان بخشیده‌بود.

شرلوک گاه ماده‌ی مخدر به خود تزریق می‌کرد (یادم هست چقدر غصه می‌خوردم وقتی می‌دیدم باز تزریق کرده!) اما وقتی جرمی فهمید بچه‌ها مثل یک سوپرقهرمان خیلی دوستش دارند، برای آن‌که تأثیر بدی را ایجاد نکند در اپیزود The Devil’s Foot داوی مخدر هلمز را روی زمین ریخت و سرنگش را در خاک پنهان کرد. جرمی همیشه به شوخی می‌گفت «هلمز آدم اخمو و تنها و درون‌گرایی است، اما من اجتماعی و شوخ هستم.» اما حقیقت در یکی از نقل‌قول‌هایش بود: «بعضی از بازیگران تبدیل‌شونده‌اند- آن‌ها تلاش می‌کنند که بدل به کاراکترهایشان شوند. وقتی که جواب گرفت، بازیگر شبیه یک اسفنج می‌شود، خود را از شخصیتش می‌چلاند و خشک می‌کند و شخصیت کاراکترش را مثل یک مایع جذب می‌کند.» جرمی برت با بازی درخشانش، به شهرتی جهانی رسید، اما همان‌طور که هلمز لحظه‌لحظه کاراکتر عظیم‌تری می‌گشت، جرمی برای زایشش رنج بیشتری را متحمل می‌شد، او بدون پذیرش یک بدل برای صحنه‌های خطرناک، امنیت جانی‌اش را به خطر می‌‌انداخت تا هلمز بهتری خلق کند. اما تنها مضرات این نقش در دنیای بیرونی نبود، شخصیت افسرده‌ی هلمز روز به‌روز بیشتر جرمی را در خود می‌بلعید. جرمی به زبان می‌گفت بازیگر خوب کسی است که با پایان نقشش آن را همان‌جا بگذارد و بقیه‌ی روز، خودش شود؛ اما باطناً نتوانست به حرفش عمل کند. کم‌کم به آن‌جا رسید که شب‌ها خواب هلمز را می‌دید، این خواب‌ها تدریجاً مبدل به کابوس‌هایی چنان مهیب شد که او جرأت بر زبان راندن نام «شرلوک هلمز» را نداشت و خیلی ساده او را «اسمش رو نیار» و «اون» خطاب می‌کرد: «واتسون «او» را ذهنی بدون قلب تصویر می‌کند، که بیانش دشوار است. سخت برای بدل شدن به او. پس کاری که من کردم این بود که زندگی درون‌گرایانه‌تری را اختراع کنم.» جرمی دیوانه‌وار وابسته‌ی نقشش شد، وقتی عوامل صحنه برای ناهار می‌رفتند، او تنها می‌نشست و بارها فیلمنامه را می‌خواند و صحنه‌هایش را مجسم می‌کرد، در تعطیلات و وقت‌های آزادش شخصیت هلمز را مطالعه می‌کرد و اصلاً یک شخصیت خیالی هلمز خلق کرده‌بود و در دنیای خیال به او جان داده‌بود. چنان‌که خودش گفت، برخی از بازیگران می‌ترسند نقش هلمز را بازی کنند و هلمز روحشان را تسخیر کند، این دقیقاً همان اتفاقی بود که داشت برای او می‌افتاد.

اما تراژدی بدتری هم برای جرمی در راه بود. همسر محبوبش، جوآن، در میانه‌ی فیلمبرداری سری «بازگشت شرلوک هلمز»، در سال 1985 بر اثر سرطان درگذشت. این حادثه آخرین ضربه را بر جرمی وارد کرد و بیماری روحیش علنی شد. او به‌شدت مبتلا به افسردگی گردید و مجبور به مصرف لیتیوم و داروهای بسیار قوی شد. از این به بعد، آن‌چه در قسمت‌های آتی سریال دیده‌ می‌شود، خودِ جرمی برت است، نه شرلوک هلمز. اگر خاطر بینندگان حرفه‌ای باشد، در بسیاری از اپیزودها، او روی خود را با پتو می‌پوشانَد و بیمار است. این یک حقیقت بود. کار به جایی رسید که به ضرب و زور دارو و ویلچیر و ماسک اکسیژن خود را به سر صحنه می‌رساند، دوستان و همکارانش همگی نگرانش بودند اما او تنها می‌گفت: «دوستان، نمایش باید ادامه یابد!» تا سال 1994، جرمی به سختی بازی در آخرین سناریوهای نگاشته‌شده را به پایان رساند و در این حین، بارها بخاطر بیماری روحی در بیمارستان بستری شد، اما پس از پایان نقشش، کاملاً از پا افتاد. سرانجام جرمی برت، در 12 سپتامبر سال 1995 و در 61 سالگی، بر اثر نارسایی قلبی در منزلش، واقع در کلَفَم لندن فوت کرد.


امروز، دقیقاً 15 سال از مرگ جرمی برت می‌گذرد. نسل من، با حداقلِ کارتون‌ها و سریال‌ها در یک برهه‌ی حساس تاریخی بزرگ شد. ما یاد گرفتیم چگونه این حداقل‌ها را عاشقانه دوست بداریم و در عزیزترین جای قلبمان برای همیشه خاطره‌اش را حفظ کنیم. «شرلوک هلمز» برای نسل من همان‌قدر خاطره دارد که سریال‌های «جنگجویان کوهستان»، «قصه‌های جزیره»، «ناوارو» و… ما شب‌هایی که با خون‌دل از والدینمان اجازه می‌گرفتیم تا بیدار بمانیم و آدم‌های دوست‌داشتنیمان را تماشا کنیم، هرگز از یاد نمی‌بریم.

در کنار درخشش بی‌بدیل جرمی برت در این نقش برای ماندگاری این سریال، یک دلیل شیرین ایرانی هم داریم. استاد «بهرام زند» با آن صدای جادویی، کلامی را از دهان جرمی خارج می‌کرد که او را برای ما عزیزتر می‌ساخت. البته چند قسمتی ر «جلال مقامی» به‌جای برت صحبت می‌کرد، اما بیننده تنها زمانی می‌تواند به ارزش کار بهرام زند پی ببرد که سریال را به زبان اصلی ببیند و بشنود که جنس صدا و بیان این دو، تا چه حد به هم نزدیک است. من برای تمام خاطرات خوشی که از صدای زیبای آقای زند دارم، دست‌بوس و قدردان ایشان هستم. اصولاً ویژگی بارز جرمی را صدای زیبایش و بیان اشرافی واژه‌ها می‌دانند، صدایش نسخه‌ی انگلیسی صدای بهرام زند است!

هنوز خیلی واضح، خودم را می‌بینم که 7 سال دارم، جمعه شب است و دوان‌دوان به سمت تلویزیون می‌روم تا هلمز را ببینم. نمی‌دانم این مرد در نقش هلمز چه کار می‌کند که لحظه به لحظه برایم «قهرمان»تر می‌شود. 8 سالم که بود، چندین کتاب شرلوک هلمز را برای آموزش زبان انگلیسی به خودم خریدم تا بخوانم، از این کتاب‌های کوچک جیبی که آخرش هم تست و سئوال است. پریروز دوتایشان را پیدا کردم، و ساعت‌ها به عکس جرمی برت رویشان خیره شدم. هیچ‌کدام از تست‌ها را جواب نداده‌ام، بهانه‌ام فقط این بود که بخوانم و جرمی برت را تصور کنم که چطور در آن اپیزودها بازی می‌کرد، حتی جملات انگلیسی هلمز را هم با صدای بهرام زند در ذهنم تصور می‌کردم! من تازه چهار، پنج سال است که فهمیده‌ام جرمی برت فوت کرده. از ابتدای عمرم به‌صورت کودکانه‌ای می‌اندیشیدم که کسانی که دوستشان دارم، هرگز نخواهند مرد، این ساده‌اندیشی هنوز هم در من هست! در آن لحظه یاد خودم افتادم که در داستان پایانی «ماجراهای شرلوک هلمز»، وقتی هلمز و موریارتی با هم از آبشار پرت شدند، تا چند روز چه گریه‌های جگرسوزی می‌کردم و وقتی دوباره بازگشت، چقدر روی آسمان‌ها سیر کردم. این‌بار، جرمی دیگر هرگز باز نمی‌گردد و آن غصه‌ی بزرگ سال‌های کودکی، برای همیشه در من ماندگار شد. رنگ علاقه‌ی من به او، از جنس دوستی‌های سالم و رنگین کودکی است که آدم‌های خیلی بزرگ و باهوش و قدرتمند را ستایش می‌کنند. حالا 17 سال از اولین‌باری که جرمی برت را در لباس هلمز دیدم می‌گذرد، هنوز هم به همان روش و کشش این دوستی را در قلبم احساس می‌کنم. من یک ایرانی هستم و خاطرات تاریخی، اجازه نمی‌دهد به‌راحتی در قلبم را به‌روی یک انگلیسی بگشایم، اما بی‌تردید او همواره جایی بسیار عزیز و محفوظ در تمام زندگی‌ام خواهد داشت. حالا 17 سال گذشته و من در سنی نیستم که یک کاراگاه قرن نوزدهمی قهرمانم باشد، بعلاوه بازیگران تراز اول بسیاری را شناخته‌ام. اما فراموش نمی‌کنم که هلمز اولین قهرمانم بود و اولین بازیگری درخشانی را که در عمرم دیدم، جرمی برت انجام داد.به گونه‌ای کودکانه، گمان می‌کنم در آن «دنیای دیگر» هم یک خیابان بیکر وجود دارد و خانه‌ی پلاک 221 برپاست و جرمی در آپارتمانش روی صندلی محبوبش نشسته، فکورانه با چشمانی سبز و درخشان، صورت رنگ‌پریده، گوش‌های نوک‌تیز و بینی دراز و موهای مشکی به دقت فرق‌گرفته و آب و شانه شده، ملبس به کت و شلوار و جلیقه‌ی مشکی و پیراهن سفید مرتبش نشسته و چپقش در کنارش دودی غلیظ ساطع می‌کند. ایمان دارم که او منتظر پرونده‌ایست که برایش جالب باشد و چای عصرگاهی خانم هادسن که دیگر به‌زودی سرو کله‌اش پیدا می‌شود.

جرمی برت، به‌رغم هلمز جاودانه‌ای که خلق کرد، جزو بازیگرهایی است که هرگز حتی نامزد هیچ جایزه‌ای نشد! در این زمینه، گمان می‌کنم اصالت با رأی جمعی مرم دنیا باشد که او را برترین شرلوک هلمز تاریخ می‌دانند. باور دارم با شروع نقش‌آفرینی جرمی در نقش هلمز، دیگر شرلوک یک شخصیت صرفاً داستانی نبود، او به میان مردم آمد و چنان زندگی کرد که با مرگ جرمی برت هم از خاطر نمی‌رود، کما این‌که همواره با چهره‌ی او به خاطر می‌آید. راستش من فیلم «شرلوک هلمز» را که در آن «رابرت داونی جونیور»، نقش هولمز را بازی کرده، ندیده‌ام. مسلماً هرگز هم نمی‌توانم تماشایش کنم. صادقانه بگویم، چون خودم را می‌شناسم که نمی‌توانم فرد دیگری را به جای جرمی در لباس هلمز تحمل کنم. راست است که می‌گویند آدمی به آنچه دوست دارد تعصب می‌ورزد، این هر دو را درباره‌ی جرمی برت در خود احساس می‌کنم. شرلوک هلمز و مردی که زاده‌شد تا شرلوک هلمز باشد، برای من این معنی را دارند. پایان‌ناپذیر و همواره عزیز!

پ.ن: موسیقی خاطره‌انگیز سریال هلمز را می‌توانید از این‌جا دانلود کنید و بشنوید.

منابع: ویکیپدیا
آی‌ام دی‌بی
وبسایت هواداران جرمی برت


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
113 نظرات
  1. شرلوک هلمز می گوید

    عالی بود و یادآور خاطرات ….وبلاگ من مزین به نام و عکس شرلوک و جرمی است…با سابقه 8-9 ساله

  2. ودادیان می گوید

    به نظر من ورژن امروزی شرلوک را هم ببینید! اولا دیگر داستانش مال آرتور کانن دویل نیست و ثانیا بازی زیبای رابرت داونی جونیور و کارگردانی و فضاسازی گای ریچی به آن ارزش دیدن می‌دهد. هرچند، فیلمنامه افتضاح است و از داستان چیزی در نمی‌آید.

  3. دختر نارنج و ترنج می گوید

    بیشتر از هر چیز این پستتون برای من خاطره انگیز بود و اشک به چشمم آورد… من هم مثل شما تنها جرمی برت رو شرلوک هلمز می دونم و بس. شاید نه به اندازه ی شما متعصب.. فیلم هایی که شرلوک هلمزهای دیگری رو هم داشتن دیده ام اما هیچ کدوم برام او نشدن.
    وقتی بانوی زیبای من رو هم دیدم حتی تعجب کردم که مگه می شه شرلوک هلمز توی یه فیلم فانتزی بازی کنه؟؟؟؟؟
    ممنونم از مطلبتون… بی اغراق می گم عالی بود.

  4. علیرضا می گوید

    سلام. من مطالب شما را از طریق فییدتون توی اپرا دنبال میکنم. مطالب زیبایی دارین ولی این یکی واقعا تاثیر گذار بود.
    کاش میتوانستم سریالهایش را پیدا کنم و دوباره ببینم. نمیدونیی از کجا پیدا میشه؟ میشه دانلودش کرد؟

    1. مهتاب می گوید

      تو ساىت nostalgic TVs همه قسمتهاش هست

  5. علی پرشین می گوید

    قشنگ نوشتی خانم مجیدی. پیشنهاد میکنم درباره ی ارتش سری هم بنویسی.

  6. مایا می گوید

    خیلی عالی بود بدجوری حس نوستالژیک بهم می داد، وااااااااای خدا
    دستت درد نکنه دکتر

  7. حامد صمدي می گوید

    بسیار گیرا و زیبا نوشته شده است.

  8. رضا می گوید

    مچکرم…

  9. ميترا می گوید

    من هم موافقم. اون بهترینه. اون شاهکاره!

  10. ناردین می گوید

    یادش بخیر چه خاطرات خوبی البته با شرلوک هلمز بدون صدای جادویی بهرام زند اینقدر جاودان نبود.با تشکر از زحماتشان…

  11. misssdandelion می گوید

    من واقعاً این شخصیت رو دوست داشتم و ختی این فیلم جدید هالیووود و به خاطر متناقض بودن با این خوشم نیومد

  12. Soe می گوید

    albate yeki do ghesmat ro ostad maghaami duble kardan ke vaghti moghayese mikardam kare jalebi az ab darumade bud.

  13. Silence می گوید

    ««هنوز خیلی واضح، خودم را می‌بینم که ۷ سال دارم، جمعه شب است و دوان‌دوان به سمت تلویزیون می‌روم تا هلمز را ببینم.»»…
    چه خاطره هایی رو زنده کردید…

    نوشته و نحوه نگارشش و احساسی که در جمله جمله و کلمه کلمه اش موج می زد…چندین بار بغضی رو به گلوم تحمیل کرد…

    چه خاطراتی زنده شد…
    انگار همین دیروز بود…که هر هفته برای دیدن شرلوک لحظه شماری می کردم…
    به راستی که بازیگر این نقش در نقشش فرو رفته بود…
    نمی تونم تصور کنم کسی دیگه ای شرلوک هلمز باشه…

    ««هنوز خیلی واضح، خودم را می‌بینم که ۷ سال دارم، جمعه شب است و دوان‌دوان به سمت تلویزیون می‌روم تا هلمز را ببینم.»»…
    روی تک فرش کوچکی جلوی تلویزیون…تنهایی اون جلو می نشستم تا کسی اطرافم نباشه و خودم رو تو همون فضایی ببینم که شرلوک هست…

    ««هنوز خیلی واضح، خودم را می‌بینم که ۷ سال دارم، جمعه شب است و دوان‌دوان به سمت تلویزیون می‌روم تا هلمز را ببینم.»»…

  14. محمد می گوید

    ممنون فرانک عزیز
    خیلی شیرین بود
    حوش دیدن دوباره شرلوک هلمز رو کردم

    1. Nessi می گوید

      خیلی تاثیر گذار و زیبا بود … تجربه من به زمانی که شما میگید نمی‌رسه چون من فقط شونزده سالمه ولی قلباً با شما موافقم ، شرلوک هلمز جرمی برت شاهکار بی تکراری بود که اگر خود سر کانن دویل هم میدیدش میگفت ک این مرد بدنیا اومده تا کارآگاه نابغه توی ذهن منو به تصویر بکشه

  15. Damun می گوید

    به همه دوست داران جرمی برت پیشنهاد میکنم عضو صفحه مربوط به اون در فیس بوک بشین….

  16. مهدا می گوید

    نوشته تون خیلی زیبا بود. البته لازم به ذکره که رابرت داونی جونیور برای شرلوک هلمز حتی نامزد اسکار هم نشده، بلکه جایزه ی بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب رو برد. 🙂

  17. Reza می گوید

    ممنون از به یاد آوردنه یکی از زیباترین خاطرات دوران جوانیه من ، بی تردید این سریال یکی از زیبا ترین سریال هایی بود که بعد از انقلاب از سیمای ایران پخش شد ، و نقش به یاد ماندنی جرمی برت از یک طرف و صدای جادویی آقای زند از طرف دیگر این سریال رو به نحوه عجیبی زیبا و جذاب و به یاد ماندنی کرده بود ، خیلی دلم میخواد بتونم از جایی این سریال رو با دوبله آقای زند گیر بیارم ، باز هم از این متنه زیبا و تاثیرگذار ممنون

  18. احسان می گوید

    خانم مجیدی من هیچ کدوم از پست های شما را تا به حال کامل نخوندم چون حوصله‌اش رو نداشتم.
    اما این پست برای من خیلی زیبا بود و تا آخر خوندم، یاد کودکی خودم افتادم.
    بی نهایت ممنون.

  19. علی می گوید

    “«شرلوک هلمز» را که «رابرت داونی جونیور» برای بازی در نقش اصلی اسکار گرفت”
    من داخل imdb نگاه کردم این فیلم حتی نامزد بهترین بازیگر هم نداشته چه برسه به گرفتن اسکار
    http://www.imdb.com/title/tt0988045/awards

  20. لئون می گوید

    دوستی که در مورد امکان دانلود سریال پرسیده بودن، اگه مایل هستن یه نگاهی به اینجا بندازن:
    http://www.farsisubtitle.com/forum/index.php?topic=10992.0

    1. P می گوید

      سلام. من عاشق فیلم های معمایی و جنایی هستم عاشق شرلوک هلمز عاشق جرمی برت…. ❤?یه بار گفتم بزار ببینم این شرلوک هلمز درجه یک کیه که اینقد زیبا و ماهرانه نقشش رو بازی میکنه رفتم دیدم ولی ای کاش سکته میکردم تا نبینم که مرده تا نبینم دیگه نیست….? شوکه شدم باورم نمیشد از اون روز هر بار اون سریال رو میبینم با خودم فک میکنم کجاست داره چیکار میکنه حداقل میدونم که داره گریه کردنای شبانم و زجر کشیدنم به خاطر خودش رو میبینه…. ?? عاشقشم با تمام وجود من در هر مهارتی طرفدار یکی هستم ولی خداشاهده به خاطر یک نفرشون یک قطره اشک نریختم ولی برای جرمی… ???من اصلا نمیتونم شرلوک هلمز رو در نقش دیگه ای ببینم اصن شرلوک هلمز با دنیای مدرن جور در نمیاد تو شرلوک هلمز باید عصا داشت با کالسکه این ور اون ور رفت کلاه بزرگ داشت نامه و تلگراف زدن داشت… ? من تو تلویزیون میبینم که دارن شرلوک هلمز نسخه جدیدشو پخش میکنن ولی اصلا نگاه نمیکنن…. نمیدونم شاید خودکشی کردم رفتم پیشش??عاشقتم ??

  21. اميد می گوید

    یک بار یک آدم ارزشمند و فرهیخته از متنی که نوشته بودم تعریف کرد و گفت: “برای خوب نوشتن علاوه بر استعداد به یک روح حساس، و در کنار آنها به انگیزه و اشتیاق شدید هم نیاز هست”.
    به نظرم خانم فرانک در اینجا از همه این مواهب برخوردار بوده که این گونه زیبا و قشنگ در مورد حس نوستالژیک خودش (و همه ماهایی که آن سریال را در کودکی یا نوجوانی دیده‌ایم) قلم زده است. آفرین و زنده باد!

  22. عابدین می گوید

    چقدر زیبا .واقعا به شرلوک هلمز با بازی برت عشق می ورزیدم …نبوغ همراه با جنون ! هیچ وقت یادم نمی ره چقدر از “سگ زرد باسکرویل” می ترسیدم 🙂 ! می دونم برای نوشتن این مطلب خیلی زحمت کشیدی ولی این یکی شرلوک هلمز رو هم ببین مطمئن هستم احساسات تو رو ارضاء می کنه..این یکی هم پر از نبوغ همراه با جنونه …ریتم تند و یک موسیقی فوق العاده !

    1. محمد می گوید

      از روی داستان هلمز سریال زیاد ساخته شده ولی هیچ کدوم به گرد ماجراهای شرلوک هلمز با بازی جرنی برت نمیرسه

  23. محسن می گوید

    امشب دوباره برای کودکی ام گریستم

  24. زورو می گوید

    دوست دارم دختر
    منو برگردوندی به بچگی هام و قهرمانی که از یادم رفته بود

  25. دکتر ریتالین می گوید

    ممنون بابت زنده کردن اینهمه خاطرات خوب. من “جنگ سرد” رو هم خیلی دوست داشتم با اون فیلمبرداری سیاه وسفید بی نظیرش. و البته ارتش سری و تا حد زیادی هم “معما” یا همون کارآگاه “آلبرت کمپیون”.

  26. jalyjonz می گوید

    وقتی که دانشجو بودم و یکی از دوستان ازم پرسید به نظرت کدوم بازیگر نقش شرلوک هلمز رو از همه بهتربازی کرد بهش گفتم خود شرلوک هلمز تو سریال دوره بچهگی مون
    با وجود اینکه می دونستم جرمی برت این نقش رو بازی کرد اما همیشه شرلوک هلمز یه شخصیت کاملا مستقل و واقعی برام بود و همیشه فکر می کردم خود شرلوک هلمز تو نقش خودش بازی کرده و جرمی برت رو برای نقشش تو سریال چمپیون دوست داشتم.
    من هیج وقت داستان شرلوک هلمز رو نخوندم اما امروز که شما تو مقاله تون گفتین که
    “برخی از بازیگران می‌ترسند نقش هلمز را بازی کنند و هلمز روحشان را تسخیر کند”
    از قدرت شخصیت پردازی «سِر آرتور کانن دُیل» بسیار شگفت زده شدم و تصمیم گرفتم تا کتاب های اونو تهیه کنم و بخونم
    از شما خیلی ممنونم برای زنده کردن خاطرات کودکیم

  27. مهدی می گوید

    سلام. دیروز صبح چند بار سعی کردم وارد وب سایت شما شوم، ولی صفحه مربوطه باز نمی شد. خوشحالم که مشکل برطرف شده است.

  28. ايمان می گوید

    سلام خانم دکتر
    هرزمان و تقریبا 5روزدر هفته به مدت 7 الی 8 ساعت به مدد اینترنت مجانی محل کارم و حتی در زمانی که مثل الان روحیه خوبی بابت برخی نامردیها ندارم پست هایت رامیخوانم و قدری خودم را فراموش میکنم اما تا امروز هرگز در فضای مجازی ندیده بودم کسی از جرمی عزیز و هلمزی که دیگر برای همیشه او را از سر آرتور گرفت و به خودش متعلق کرد حرفی زده باشد به رسم تشکر.راستی چقدر از دنیای کودکی و نوجوانی مان را به او بدهکاریم و میخواستیم توی دنیای واقعی مثل او باهوش باشیم و سر از معماهای زندگیمان دربیاوریم چقدر شیرین بود وقتی نا امیدانه تلاش میکردم مثل جرمی عزیز و شرلوکش باهوش و تیزبین باشم و این مخدر روحی اش تا چند ساعت بعد از هر اپیزود مرا نشئه میکرد.وقتیکه به اهل خانه فخر میفروختم که وسط هراپیزود مثل شرلوک محبوبم قاتل را شناختم اما نمیگویم تا کف کنید و اورا – شرلوک من – صدامیکردم.یادت بخیر ویادت بخیر
    راستی همان زمانها -اگه اشتباه کردم تصحیح کن- سریال پوارو با بازی ماندگار دیوید ساچت پخش میشد و دوبله دوپینگ روحی میشدم و اورا نیز -عمو هرکول- صدا میکردم و حالی داشتم بااین دو.
    اگه میشه راجع به این عمو هرکول ما که بحمد اله هنوز زنده اس وهر از چندی در فیلمی دست چندم نقش دست چندم تری بازی میکند و حال مرا اساسی میگیرد هم پستی ما رامهمان کن و البته شاید این پوارو، عمو هرکول تو نباشد اما ندیدم از او پوارو تر توی این هنر هفتم.مرسی و باقی بقایت

  29. ع.خ می گوید

    واقعا نمیشه نسل جدید لذتایی رو که مابردیم ببرن…من هنوز اون صحنه ای رو که شرلوک میله شومینه خم شده سرهنگو با دست برگردوند به حالت اولش جلو چشامه . تیتراژآخرش که بعد اسمها یه هو نشونش داد که شمع روشن کرده که مارو با چوب بزنه…کی یادشه؟

  30. میثم می گوید

    سلام،
    مثل همیشه از مطالبتون بسیار لذت بردم.
    ارادتمند
    میثم

  31. dental dude می گوید

    من اون موقع ها کلاس اول و دوم راهنمایی بودم … یادمه وقتی در قسمت پایانی سری اول شرلوک هولمز به همراه موریارتی از دره پرت شدن پایین به قدری ناراحت و افسرده شده بودم که انگار یکی از بستگان خودم فوت شده !!! … این سریال تاثیر زیادی روی من داشت و چه زیبا گفتید که ما حداقل ها را دوست داشتیم …لذتی که از تماشای سریال شرلوک هولمز می بردم بعدها هرگز با سریال ها و فیلم های دیگه نتونستم تجربه کنم … و چه روزهای خوبی بود وقتی سریال بازگشت شرلوک هولمز نمایش داده شدو ما فهمیدیم هولمز همیشه زنده ست ! و واقعا که هولمز همیشه زنده خواهد بود !

  32. زهرا می گوید

    من هم با شرلوک هلمز خاطرات زیادی دارم. من هم از بچگی سری اولش رو دیدم. البته توی دید من هلمز زیادی باهوش بود، باهوشِ خطرناک…

  33. ع.خ می گوید

    آیا می دانستید که جسد مرحوم جرمی برت سوزانده شد و هیچ مزاری ندارد و هواداران او تنها با پرتاب کردن شاخه های گل در رودخانه تایمز خود را تسلی میدهند .

  34. ع.خ می گوید

    نمیدونم چرا وقتی یه اپیزود رو دانلود میکنم فقط پارت اولشو با km player نشون میده اما برا بقیه ارور میده و با وین رر هم باز نمیشه….!:-(

  35. ع.خ می گوید
  36. ساناز می گوید

    یادش به خیر. حقیقتا بازی قابل تحسینی داشت. من هم مثل شما نمی توانم هیچ کس دیگری را به عنوان شرلوک هلمز تصور کنم.

  37. سهند می گوید

    ممنون از بیان احساسات مشترک همه ما!
    اوج بازی جرمی برت وقتی معلوم میشه که بازیش رو با بازی ” رابرت داونی جونیور” تو فیلم شرلوک هولمز سال 2009 مقایسه کنیم!
    یه بازی باوقار و سنگین و دلنشین در برابر بازی سبک و اکشن!

  38. لئون می گوید

    ترجمه‌ی فصل اول سریال :
    http://www.farsisubtitle.com/forum/index.php?topic=10992.0

  39. علی می گوید

    نمیدونم چی بگم ولی خیلی مطلبتون قشنگ و پر محتوا بود و این نشان از عشقتون به شرلوک هلمز فقید میباشد. باتشکر

  40. مرتی می گوید

    یادمه اون اواخر صورتش پف کرده بود انگار که چاق شده بود
    چقد دوسش داشتم
    چقد گشتم یه کلاه مثش پیدا کنم
    تمبر نقش برجسته بازگشت شرلوک هولمز رو که داشت پروفسور موریارتی رو تو دره مینداخت هنوز دارم

  41. Ãmir می گوید

    یادم نمیره روزی که چشمم به تیتر تو روزنامه توی کیوسک افتاد که جرمی برت، بر اثر سکته قلبی درگذشت… فاصله برگشتن به خونه رو اون روز اصلاً یادم نمیاد چرا که شوکه شده بودم….

  42. سعید می گوید

    درود . بسیار زیبا بود ، رفتم به دوره ی بچگیم . الان که دارم فکر می کنم می بینم که چقدر روی هلمز حساس بودم . منم نمی تونم بازیگر دیگه ای رو در لباس هلمز ببینم .
    ممنون از پست بسیار زیباتون .

  43. مهدي می گوید

    وای یادش بخیرررررر…واقعا یادش بخیررر :<

  44. Saeed می گوید

    I downloade the whole serial and watched it twice. and still like to watch.
    Jeremy beret was the real Sherlock Holmes!

  45. بانو می گوید

    متنی که نوشتید انگار اعماق قلب من بود. حق با شماست. من هم فقط سریال های شرلوک هلمز رو با بازی جرمی برت همیشه دنبال کردم و همه قسمت هاش رو دیدم. (بقیه نقش ها چندان برام جذاب نبودن که بخوام همه قسمت هاش رو ببینم).
    نمی دونستم دچار بیماری روحی شده بود.
    ازتون ممنونم که من رو بردید به همه زمان هایی که عاشقانه شرلوک هلمز رو به خاطر جرمی برت نگاه می کردم.

    و بعد

  46. حبیب می گوید

    عالی بود من یکی که رفتم تو اون سالها وبه قول شما اون خاطرات شیرینی که نمیدونم چرا تکرار نمیشه ..جلبه با این همه حجم سریالها وفیلمها که اینقدر دردسترس ترند نسبت به قبل اما لذت قبل و ندارن ….چرا؟

  47. یک مهندس می گوید

    شرلوک هلمز معروفترین شخصیت غیر حقیقی است و در همه کشور ها انجمن های مختلف و حسابی پر پروپاقرض داره. انجمن اصلی که طبیعتا در انگلستان هست به استاد زند بخاطر دوبله زیبایشان یک سری کامل از رمان شرلوک هلمز رو هدیه می دهند.
    دوبله این مرد طعمش زیر زبون آدم می مونه. یک سالی هست تونستم سریالهای اورجینال بازگشت شرلوک هلمز رو بگیرم، اما وقتی صدای خود جرمی رو می شنوم اصلا نمی تونم تحمل کنم، همش تو ذهنم صدای زند بازسازی میشه.

    1. فرانک مجیدی می گوید

      صدای فوق‌العاده‌ی جرمی برت را نمی‌توانید «تحمل کنید»؟! تعجب می‌کنم! انگلیسی با لهجه‌ی لندنی واقعاً اصیل را باید از او یاد گرفت. در بی‌نظیر بودن صدای استاد زند و مهارت ایشان شکی نیست، ولی صدای جرمی برت هم کم شنیدنی نیست!

  48. بهار می گوید

    وقتی این مطلبتو خوندم دلم خیلی گرفت چون واقعا دلم برای سریالای اون دوره تنگ شده.
    ممنون از مطالب زیبا و پرمحتوات

  49. zigpha می گوید

    عالی بود
    مرسی

  50. آزاد می گوید

    جهان تهاجم سنگ است ، کودکانه و شاد
    از آنچه با سره دیوانه می کند ، فریاد

    به موهبت قلم تو و کودکی سیال من ..گریستم.
    سپاس.فرانک

  51. جواد می گوید

    آقا این چه پستی که زدی حالمون گرفتی
    دوباره دلم هوای دیدن 100 باره شرلوک هلمز کرد واقعاً عالی بود دست درد نکند اگه بهت بگم بخاطر این نوشته هات گریه کردم ، دروغ نگفتم

  52. مهدي می گوید

    آ ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
    هلمز
    مایکراف
    واتسون
    موریاتی مخوف
    اسکاتلندیار احق
    قلبم به درد آمد
    راستش این سریال هنوز هم برای من جذاب تا جایی که بیشتر قسمتهاشو چهار پنج بار دیدم

  53. ثريا حسيني می گوید

    یه چیزی توی وبلاگ شما دو تا خواهر و برادر خیلی جالبه!
    مطالبتون که عالی هستند و پر بار به کنار
    کامنت های هر قسمت هم خیلی جالب هستند.خوانندگان وبلاگ شما هم از شعور و فهم بالایی برخوردارن اینو از طرز نوشتنشون میشه فهمید
    فرانک جان خیلی با احساس نوشتی فکر کنم واسه چند لحظه اشک شوق رو به چشمای خواننده هات اوردی

  54. ع.ز می گوید

    فقط خواستم از شما تشکر کنم .اکثر متن ها با دقت وعالی انتخاب شده اند.
    پیروز و پایدار باشید

  55. Mosi می گوید

    خانم مجیدی،
    یکم:برای اطلاعات کامل و جامع ممنون
    دویم:از اینکه ما رو بردید به فضای روزهای گذشته سپاسگزارم

  56. ياسر می گوید

    سلام
    نمی دونم چی بگم
    بغض کردم
    یاد روزهای سیاه و سفید کودکی ام افتادم
    یادش به خیر همه چی قشنگ تر بود
    شرلوک هلمز،پووارو، ارتش سری
    دوان دوان میدویدیم پای تلویزیون واسه دیدن چیزایی و کسایی که دوسشون داشتیم تفریحی نداشتیم
    الان همه چی هست ولی دیگه لذتی نداره
    نمیتونم بنویسم دیگه
    بغضم ترکید
    واسه جرمی واسه شرلوک واسه روزای خوش و بی ریای کودکی
    واسه خودم

  57. arash می گوید

    واقعا عالی بود.منم یاد گذشته و بازی محشر جرمی افتادم و غمگین از اینکه دیگه نیست.ممنون نوشتتون عالی بود.

  58. یک دانشجوی آی تی می گوید

    گفتنی ها رو گفتن همه …. من هم به سهم خودم مرسی از نوشتتون ….

  59. پرشین می گوید

    زیبا زیبا زیبا
    چشمام خیس شده ان
    من هم همین عشق و همین تعصب رو نسبت بهش داشته ام و دارم. زنده باد!

  60. سوزان می گوید

    دلاوری وقدرت وعشق بی همتای لین چان به همسرش اورا در نظر بسیاری از مردم که سریال جنگجویان کوهستان را دهدهاند وی را در چشمآنان بزرگ وستودنی ساخته است.آفرین بر بازیگر چینی وبر سناریست چینی.

  61. یوسف می گوید

    راستش اولین بار که جلال مقامی به جای شرلوک هلمز حرف زد -علی رغم علاقه ای که به صدای ایشون دارم-با این که 7 8 سال بیشتر نداشتم انقدر عصبی شدم که با مادر و خواهرام یه جنگ مفصل و بیخودی راه انداختم
    بدون صدای بهرام زند اصلا هلمز رو نمیشناختمش حس میکردم ازم گرفتنش
    کلی فحش و بد و بیراه به مسوولای صدا و سیما دادم
    ممنون که به یادم اوردین

    1. محمد می گوید

      افرین یادمه منم حالم گرفته شد وقتی صداش عوض شد یادش سبز
      فقط زند و جرمی باهم مچن

  62. babak می گوید

    پست فوق العاده ای بود اتفاقآ من اون فیلم جدید هلمز رو دیدم به نظر من که هیچ شباهتی به شرلوک هلمز باهوش دوره ما نداشت بیشتر واتسن بود که بهش کمک میکرد…
    اما در مورد جرمی برت و بازیه شاهکارش اتفاقآ من دی وی دی کامل فیلم رو به زبان اصلی خریدم و یک بار دیگه دیدم اگه هزار بار دیگه هم ببینم از بازیه زیباش و حس فوق العاده ای که به من میده سیر نمی شم !

  63. مهدی می گوید

    خانم مجیدی
    واقعاً ازت تشکر می کنم ، مطلبت خیلی احساسی و قشنگ بود. راست میگی اینا اسطوره ها و افسانه های بچگیه ما هستن که با ما بزرگ شدن ، با ما زندگی کردن و ما از شنیدن خبر مرگشون انگار که یه عزیزی رو از دست می دیم ناراحت می شیم. واقعاً از اینکه منو یاد اون روزا و خاطراتش ادختی تشکر می کنم.

  64. star می گوید

    فکر می کنم داستانهای کشور انگلیس باید بازیگران انگلیسی هم داشته باشند. چونکه با شخصیت خودشون سازگارتره و بیشتر می تونن زیر و بم شخصیت ها رو نشون بدن. این شرلوک هلمز قرن 21 با بازی بندیکت کامبربچ خیلی جالبه. مطمئنا طرفداران شرلوک قدیمی اونم دوست دارند.

    1. sahar می گوید

      فکر نمیکنم بجز جرمی هیچ شرلوک دیگه هیچ شرلوکی توی جهان وجود داشته باشه

  65. حامد می گوید

    خیلی ساده و شیرین نوشتی ، جز قطره های اشکم چیزی ندارم ……….

  66. ساحل می گوید

    من میخواستم درباره ی کسی که شرلوک رادرقرن 2010دوباره زنده کرد ونام اصلی ان اطلاعات کسب کنم ولی متعسفانه چیزی نیافتم ولی بازم…خوب مطالب جالبی بود ممنون

  67. محمد می گوید

    خیلی عالی . واقعا که نفوذ شخصیت هلمر در نسل ما با بازی جرمی برت زیاد بود . یک اپیدمی . البته خود داستانها دویل هم عالی هستند و من از سال 74 کلی تحقیق کردم درباره داستانهای هلمز از همه منابع . گاهی ازش دور میشم مدتی ولی دوباره برمیگرده .حتی 2 داستان ترجمه نشده در ایران رو دادم ترجمه کردن .

  68. حسن می گوید

    میشه لطف کنین اهنگ روبفرستین واسم

  69. زیبا می گوید

    یادمه منم وقتی شرلوک از ابشار پرت شد دیگه شام نخوردم مثل بچه ها گریه میکردم وبه نظرم هیچ کس جرمی برت نمی شه حتی بازی بندیکت کمبریج تقلیدی افتضاح از بازی جرمیه چه برسه ب بقیه به هر حال ممنون از مطلبت خیلی تاثیر گذار بود

  70. افسون می گوید

    شرلوک هلمز فقط جرمی برت.بی نظیر…

  71. جینی می گوید

    خیلی عالی بود من عاشق این سریالم
    میتونید راهنمایی کنید فیلم اورجینالشو از کجا تهیه کنم مرسی

  72. سارا می گوید

    نقشش تو سریال شرلوک هلمزواقعا تاثیر و گذار و بیاد ماندنی است………خودمونیم جوونیاشم خیلی باحال بوده!خوشگل و خوش تیپ

  73. سعید می گوید

    سلام
    جالب است است این نوشته سال 89 نوشته شده است ولی هنوز هم برای آن کامنت می گذارند .
    حانم فرانک عزیز ، آنچه که شما با قلم زیبای خود نوشته بودید باعث شد که احساس نوستالژیک دوران کودکی من زنده شود .
    هر وقت که می خواستم نشانه ای از ذکاوت خود را به دیگران القا کنم ناخودآگاه خنده های چند ثانیه ای و حرکات تند و تیز جرمی برت به سراغم می آمد.
    جالب اینست که در باز پخشی که این روز ها در شبکه تماشا از شرلوک هلمز پخش می شود ؛ من با تمام رویاهای کودکی ام به نظاره هلمز عزیز می نشینم و به یاد می آورم که چگونه کودکی ام را شکل داد.
    جالب اینست که شاید یکی از دلایل جذاب بودن مهران مدیری در برخی نقش هایش تاثیر پذیری خودآگاه و یا ناخودآگاه وی از نقش شرلوک هلمز بوده است ( البته این نظر شخصی من است !) همچنین یکی از اساتید من نیز به صورت کاملا مشهود تحت تاثیر کاراکتر او بود.
    و این چنین است که رفتار و گفتار شرلوک هلمز تبدیل به یک استاندارد نمایش ذکاوت و هوش در آمده است .
    بازهم از نوشته بی نظیر شما سپاسگزارم.

  74. زیبا می گوید

    دوست عزیز این مطلب شما رو بارها وبارها خوندم وهر بار همون حس غریب وخاطرات زیبا در من زنده میشه انگار شما حرفای دل من رو زدید من هم جز جرمی کسیو لایق هلمز بودن نمیبینم بارها به خاطر دیدن این سریال از خیر امتحان مهمونی وحتی پارک که تو بچگی خیلی دوست داشتم گذشتم تاثیر هلمز اونقدر رو من زیاد بود که حرکات دست وصورتش رو تقلید میکردم و چند بار هوس پیپ وسیگار کشیدن به سرم زد من حالا بزرگ شدم و جایی برای قهرمان پروری در ذهنم ندارم ولی ماهی یکبار مطلب شمارو میخونم تا لا اقل در بین اون همه شخصیت های کودکی سریال شرلوک هلمز و غر زدنهای مادرم که دختر شرلوک واسه تو نونو آب نشد رو فراموش نکنم به یاد جرمی برت دوست داشتنی ومحبوب من

  75. سارا می گوید

    من واقعا شیفته شخصیت کاراگاه انگلیسی شرلوک هلمز هستم گاهی با خودم فکر می کنم جرمی برت واقعا برای این نقش ساخته شده بود ای کاش زنده بود و دوباره داستانهای شرلوک هلمز رو از سر می گرفت چون شرلوک هلمزهای بعد از اون دیگه شرلوک هلمز واقعی نبودن شرلوک هلمز با جرمی برت معنا پیدا کرد و با رفتن اون برای همیشه معنای خودش رو از دست داد……………….
    جرمی عزیز ،هلمز نازنین
    جرمی عزیز تا ابد ماندگارترینی…………………….

  76. سارا می گوید

    در ضمن من سریال زبان اصلی شرلوک هلمز رو با صدای خود جرمی برت خیلی دوست دارم خیلی روان و زیبا صحبت می کنه امیدوارم بتونم یک روز انگلیسی رو همین جوری صحبت کنم واقعا بی نظیره……………….
    “البته ناگفته نمونه که دوبلوری بهتر از آقای بهرام زند هم نمیشد برای شخصیت شرلوک هلمز پیدا کرد”

  77. سوری می گوید

    از اینکه یک نفر تمام حرفای دلم و احساسات کودکیم رو در مورد تنها شرلوک هولمزی که باورش داشتم و دارم، گفته بینهایت خوشحال شدم و از بیماری و مرگ جرمی برت عزیز که با نبوغ خاص خودش، باعث شد یاد و خاطره‌اش تاابد در قلب ما بمونه، بسیار ناراحت و متأثر شدم. از اینکه کلی آدم هست که مث من در مورد اون فکر میکنن و همیشه دلتنگ اون هستن و تنها اسمش کافیه تا لبخند رو لباشون بشینه و همینطور بغض گلوشون رو بگیره(هم بخاطر ازدست دادن چنین بازیگر ارزشمندی و هم یادآوری اینکه چقدر کودکیمون زود گذشت و داریم پیر میشیم) کلی ذوق کردم و از تمامی کسانیکه باعث شدن تمام خاطراتم در مورد جرمی برت برام تداعی بشه و کلی مطلب راجع بهش بدونم، صمیمانه تشکر میکنم.

  78. احمد می گوید

    ممنون. امیدوارم خداوند بهشت خودش رو بر اون ارزانی بداره چون واقعا با بازیش سالها ذهن و دل خسته و بی رمق ما رو شاد و سرزنده نگه داشت.حرف زیاده جرمی برت واقعا از حد تصور هم فراتر رفت.

  79. پریسا می گوید

    سلام
    برادرم دیشب یکی از بازیگران هالیوود رو نشون داد و به من گفت جذابترین آدمیه که دیدم . اگه رو دستش پیدا کردی . امشب گشتم تا عکس های شرلوک هلمز رو بهش نشون بدم و با یادآوری بازی به یاد موندنیش روشو کم کنم . اما … از روی اتفاق به نوشتتون برخوردم . شاید تعجب کنید از حرفم ولی حقیقت داره ، من هم مثل شماواقعاأ شرلوک هلمز دیگری ندیدم و احساساتم نسبت به ایفای این نقش قدرتمند ذره ای کمتر از شما نبود . تا این متن رو خوندم . بله حقیقت برهنه و عیان روی آدمها تأثیرات معکوسی میذاره . این نوشته با واگویی بخش پنهان بازیگر در خلق اثر هلمز برای من احساس معکوسی رو به وجود آورد . فقط برام جالب بود . برای همین احساسم رو به زبون میارم شاید شما هم تعجب کنید . بله درد جانکاهی در وجودم جای احساس قبلی رو گرفت . احساسی که این نقش رو چون فردی با اقتدار ، زیرک و باهوش و دست نیافتنی کرده بود ، و بیش ازین ها … حالا به پوچی و احساس ترحم تبدیل شد . امیدوارم درک کنید . من هرگز نمیتونم بپذیرم نقش یک انسان رو از پا دربیاره . چرا که زمانی نقشی برام جالبه که از گوشه ای از ذهنت اون رو رهبری کنی نه اینکه چون دیوانگان مست به جانت بیفته و چون مالیخوریا وجودت رو از بین ببره . نقش وحشتناکی شد این هلمز . در حالیکه حس تأثر انسان رو برانگیخته میکنه . انگار اثری خوب تاوان سنگین و بدی رو داشته باشه . من با چنین تضادی نمیتونم قهرمانی رو بپذیرم. ! از این به بعد این نقش برای من جایگاه ویژه ای نداره . از این بابت که احساس خودم رو ازش جدا میکنم . چون احساساتم ارزش بیشتری برام دارند تا این همه تآثر رو بپذیرند . بله باور کنید این اتفاق افتاد همونطور ک برای دیگری اتفاق میفته تا ترغیب بشه و کتابهارو بخونه . ممنون بابت نوشتتون . امیدوارم نظر یک مخالف هم در دیدگاهش به اندازه یک موافق محترم باشه .

    1. محدثه می گوید

      من هم همین احساس رو دار م

  80. الهه می گوید

    ای کاش جرمی زنده بود…

  81. امیر می گوید

    عاللی بود هیچ وقت اینجوری راجع بهش نخونده بودم من هنوز قهرمانم جرمی برته و در تنهایی اونو تقلید می کنم و سعی میکنم زندگی واقعیم همین باشه جالبه شغل من بیشباهت به علاقه ام نشد معماهای کامپیوتری و شبکه رو حل میکنم هر جا همکارام به بنبست میخورن ازم کمک میگیرن منم حس میکنم اونموقع شکل جرمی برت شدم

  82. آفتاب می گوید

    سلام واقعا وقتی اسم شرلوک هلمز میشنوی فقط جرمی برت و حرکات دوستداشتنیش میاد تو ذهنت و بس هیچ بازیگری هیچوقت نمیتونه به قدرت اون نقش هلمز بازی کنه، منم داستانهای جدید هلمز با بازیگرای جدید دیدم ولی هیچکس به پای جرمی برت نمیرسه، من کلا عاشق هلمز و پوآرو و مارپل هستم خصوصا هلمز

  83. ... می گوید

    فقط می گم دمت گرم.

  84. -س.ح(کوروش خراسانی) می گوید

    جرمی تجسم یک اندیشمند والا و خردورزی نیک برای من بوده است.گمان نمیکنم اکنون که 29 ساله ام،اولین بار بیش از 7 سال سن داشتم که با شخصیت این کاراکتر اسطوره ای آشنا شدم.او را یک جنتلمن نجیب ارزیابی میکنم،طوریکه هنوز برخی از رفتارهای اجتماعی من،اقتباسی ست از هنر پسیکولوژیک وی…
    جرمی؛اکنون هم که آرامیده ای،به تو درود میفرستم.یادت همواره در دل من زنده است و بدان که هیچ شروع هلمز ی نخواهد توانست،پا در رکاب تو گذارد…
    بدرود @):-

  85. مریم می گوید

    من با شرلوک هلمز از طریق کتابهاش آشنا شدم و احتمالا سر اولین یا دومین داستانش بود که با تمام وجود مجذوب و فریفته شخصیتش شدم؛ برای موفقیت هاش خوشحال شدم و سر داستان درگیریش با موریارتی ساعتها همینطور اشک ریختم!! کمتر از یک ماه کل دیوار اتاقم پر شد از جمله ها و تکیه کلامای شرلوک هلمز؛ پر از نقاشی پیپ و ذره بین و هرچیز دیگه ای که فقط اون رو به یادم بیاره… خلاصه اینکه شرلوک هلمز در زمان نسبتا کوتاهی شد تمام فکر و ذکر و زندگی من…!
    تعریف جرمی برت و اون بازی بینظیرش رو از مامانم شنیده بودم،برای همین تصمیم گرفتم داخل اینترنت سرچ کنم تا ببینم چقد شبیه به اون هلمزیه که داخل کتابا توصیف شده بود و من میتونستم چهره ش رو به وضوح ببینم؛ عجیبه! اما بار اولی که عکس جرمی برت رو دیدم، داشتم دیوونه میشدم!! واقعا نمیتونستم چنین شباهتی رو باور کنم؛ انگار که کانن دویل در کتابهاش خود برت رو توصیف کرده بود…!!
    بعد از اون بود که جرمی برت برای منم به”شرلوک هلمز” تغییر کرد…(یا حتی شاید برعکس!)
    بعد از اون یک بار سری های جدید شرلوک هلمز رو دیدم؛ اما گریه شدم و حالم بد شد!!! چون نمیتونستم ببینم چنین کسایی بدون حتی یک ذره شباهت دارن نقش این شخصیت به این بزرگی رو بازی میکنن و بنظرم کاملا داشتن از اسم و جایگاه شرلوک هلمز دوست داشتنی سوء استفاده میکردن!
    (یکبار دیگه تاکید میکنم که من هیچ خاطره و نوستالیژی با جرمی برت ندارم و این حرف رو از روی احساس نمیزنم، بلکه با منطق و یک مقایسه ساده بین شاهکاری که اون خلق کرد و کارهای دیگران که بیشتر به ادا درآوردن نزدیکه میگم!)

  86. alireza می گوید

    شخصیتش عالیه بازیگر عالی اما نیمدونم چرا هر چی ادم خوبه زود میمیره یه مشت ادم بیخود و بد دوبرابر بقیه عمر میکنن:|

  87. فاطمه می گوید

    عالییییییییژعالیییییییی بود. مرسی از شما. منم عاشق جرمی برتم.

  88. پروانه می گوید

    عالی بود. ممنونم از نوشته عالی تون. من شیفته شرلوک عزیز هستم. مانا باشید

  89. ویلیام شرلوک اسکات هلمز می گوید

    من تمام زندگیم شرلوک هلمزه، مثلا آدرس ایمیل یا بک گراند گوشی و کامپیوتر حتی رو درب اتاقم 221B حک شده. و همش به لطف زندگی کردن سلطان جرمی برت در قالب هلمزه (میخواستم بگم بازی و نقش ولی دیدم حق مطلب ادا نمیشه) من هم نمیتونم کسی دیگه رو در نقش هلمز ببینم و فکر کنم این سندروم یا فوبیا (اصطلاح پزشکیشو دقیق نمیدونم) نه فقط دوستداران جرمی برت بلکه تمام عاشقان هلمزه
    و در آخر: بدترین هلمزه تاریخ بطور یقین رابرت داونی جونیور و بعد از سلطان میشود با اکراه بندیکت کامبربچ رو بعنوان هلمز قبول کرد چون به هلمزه سر آرتور بیشتر شبیه

  90. شرلوک هلمز جرمی برت می گوید

    تنها نقطه ضعف این سریال صحنه های اکشنش بود.

  91. نورا می گوید

    با سلام خدمت عزیزان، اول از همه از خانم مجیدی عزیز بخاطر روان کردن احساس زیبایش سپاسگزارم و دوم اینکه، خیلی خوبه آدم بتونه در زندگی از عواطف و احساساتش برداشت خوبی بکنه! خوبه که احساسات انسان به اون درس های خوبی بده و باعث حرکتش به سمت جلو بشه! حالا خودتون بشینید و لحظه ای فکر کنید، چه چیزی از شرلوک یه کارآگاه توانا ساخت؟! من خودم به شخصه از این سریال درس های خوبی گرفتم و با احساسات خانم مجیدی عزیز کاملاً هماهنگم. یادتون نره که همه ی آمدم ها پتانسیل بهترین شدن رو دارند!

    1. محدثه می گوید

      سلام وممنون از متن زیبا تون من با اینکه 17سالمه و سریال رو پارسال دیدم ولی وقتی رمان رو خوندم حس خیلی عجیبی نسبت به هلمز پیدا کردم نمیدونم شاید واقعا روح رو میتونه تسخیر کنه ولی اقای برت بهترین بازی رو ارائه دادند و واقعا خیلی ناراحت کننده بود برام بیماریشون به خاطر نقششون ولی همیشه تو قلب من باقی میمونند بعد از خوندن این مقاله احساس میکنم دیگه نمیتونم فیلم هاشون رو مثله قبل نگاه کنم با تصور رنجی که در زمان فیلم برداری کشیدن احساس خیلی بدی بهم دست میده وباز هم ممنون به خاطر مقالتون

  92. Fariba می گوید

    سلام ممنون متن خیلی فوق العاده ای بود متشکرم ?

  93. مجید می گوید

    شک ندارم که دیگه این بلاگ رو نمی بینی
    ولی باید بگم به طرز شگفت انگیزی نظراتمون نزدیک بود ، اینقدر جرمی برت رو دوست داشتم (هنوزم دارم) که بازی های دیگر بازیگران رو در نقش هلمز مسخره و توهین آمیز میدونم
    همه قسمت هاشو دانلود کردم و بزرگنمایی نمیکنم اگر بگم هرسال همه رو هم با دوبله و هم با زبان اصلی میبینم (خاطرات کودکی و یاد پدرم رو برام زنده میکنه)
    بی انصافی است که از هلمز بگیم و از دوبله بی نظیر هنرمندان هموطنمون نگیم که براستی به این کار بزرگ جلایی دو چندان دادن

    1. mamadariay می گوید

      افرین
      هرچه بودو گفتی
      به ویژه درباره این که کس دیگه ای جز جرمی برت بازی کنه تو هین و ناسزاس و مسخره

  94. Eli می گوید

    نمیدونم این مطلب چه سالی نوشته شده ، الان اسفند ۱۳۹۹ هست، بیشتر از ۱۰ ساله ک برای این متن داره کامنت گذاشته میشه! خانم مجیدی انقدر زیبا نوشتین ک بعد از این همه سال هنوزم خوندن این متن ادم رو سر ذوق میاره، من چندین ساله ک هر چند وقت یکبار میام و مطلبی ک نوشتین رو میخونم، نمیدونم اصلا شما هیچوقت این پیام رو میبینین یا نه، اما ازتون تشکر میکنم بابت این حس خوب ?

  95. mamadariay می گوید

    دوستان هر چه که گفتنی بود گفتن
    منم 62یی هستم
    با شرلوک جرمی بزرگ شدم و هنوز یادش که میافتم همه درونم اه میکشه که چرا رفت و نیست
    حیف شد
    منم گریه م گرفت با خوندن این نوشته ها

  96. رضوی می گوید

    شرلوک هلمز شخصیت تخیلی خانم آگاتا کریستی بود ک جرمی برت بی نظیر آن را در اذهان جهان واقعی و ماندگار ساخت بهترین فیلم و سریال تاریخ طبق نظرسنجی ک در چند سال پیش انحام شده بود کافیه تو اوج خستگی و …فقط یک قسمت از هلمز رو تماشا کنی تو دقایق اول همه چی زندگی از یادت میره و حالی خوب و صد البته ک حسرت نبودن چنین اشخاصی همیشه باما خواهد بود .یکم اردیهشت۱۴۰۱

  97. آرش می گوید

    من در مقطع راهنمایی درس می خوندم وقتی سریال شرلوک هولمز برای اولین بار پخش شد، با دوبله جلال مقامی و بعدشم بهرام زند، از همون موقع تحت تاثیر هولمز بوده و هستم، با اینکه خودم پزشکی خوندم و بعدش هم تخصص روانشناسی گرفتم اما هنوز نمی تونم بفهمم چرا شخصیت هولمز اینقدر انیگماتیک بود و بازی محصور کننده جرمی برت چطوری تونسته اینقدر در ذهن من رسوخ کنه که هنوزم که هنوزه هر شب یکی از قسمت هاش رو برای هزارمین بار نگاه کنم و نه تنها خسته نشم که بیش از پیش بهش علاقه پیدا کنم، شاهکارهایی مثل
    The Illustrious Client, The Creeping Man, The Hound of the Baskervilles, The Last Vampire, The The Copper Beeches, The Blue Carbuncle, The Dying Detective, The Empty House
    توی یه مستند درباره شرلوک هولمز اینطور عنوان شد که جرمی برت اینقدر در نقش هولمز غرق شده بود که حتی توی دنیای واقعی هم مثل هولمز رفتار می کرد و جالب اینکه این اتفاق برای برخی دیگه از بازیگران نقش هولمز هم افتاده بوده، آرتور کنان دویل در شخصیت پردازی هولمز واقعا بی بدیل عمل کرده و این شاهکار با بازی ماورای تصور جرمی برت به اوج خود رسیده

  98. وحید می گوید

    یادمه وقتی با پرفسور موریاتی پرت شد ماه ها حالت افسردگی داشتم با اینکه سنم خیلی کم بود . جرمی برت برای دوران کودکی ام یک مرد الگو بود .

  99. احسان می گوید

    سلام الان فیلم آنگلا هلمز2 رو دیدم و یاد قدیما افتادم. روح نویسنده این رمان و بازیگر بی نظیرش جرمی برت شاد 🌹😔
    هیچی فیلم و سریالی که بعدا ساخته شدن به این سریال شرلوک هلمز (جرمی برت)، نرسیده و نخواهد رسید. هنوز که هنوزه وقتی این سریال رو پخش میکنه تلویزیون با اشتیاق و شوق اولیه که داشتم میشینم و نگاه میکنم و واقعا نمیدونم چندین مرتبه تو این سالها دیدمش ولی از هر بار دیدنش لذت میبرم❤️

    فیلم و سریال های که بعد از اون ساخته شدن واقعا یه کپی چرت هستن مخصوصا این آخری ها که دستکاری تو شخصیت ها کاراکترها کردن مثلا پروفسور موریارتی رو تبدیل به زن کردن 😒 و یا مادر هلمز رو آوردن تو داستان‌ و یا خواهر براش آوردن😒
    ولی هیچ کدوم به شرلوک هلمز خودمون با بازی برت نخواهد رسید👏👏👍 روحشون شاد🌹❤️

  100. ارزو می گوید

    جالب بود برام کسایی که ۱۳ سال پیش برای این مطلب نظرشون رو گفتن ومنی که توی این روزها و این ماه های منحوس خودم رو با نوستالژی ها گول میزنم چقدر از هم دوریم یادمه توی دوران کرونا تصمیم‌کرفتم شرلوک هولمز رو برای بار دوم ببینم اخ که من شرلوک رو میپرستیدم هرگز هرگز هرگز شرلوک دیگه ای رو ندیدم اصلا مگه میشه شرلوک رو بدون جرمی تصور کرد،چه دورانی بود با وجود آن همه کاستی در آن سالها چقدر امیدوار بودیم٫ برای کودکی ام که آینده ای پر از امید رو متصور میشدم و حالا این آینده با خون جوانان وطن رنگین شده نمی‌دونم چند سال دیگه کسی این نظر من رو میبینه یا نه شاید من در این دنیا نباشم ولی کاش کاش آینده همون آینده ای باشه که تصور میکردیم گریه امانم نمیدهد

  101. مهدی می گوید

    کاش خدا انسانهای خاطره ساز و دوست داشتنی و خادم به مردم را هرگز از ما نمی‌گرفت.من خودم وقتی شرلوک هولمز با بازی رابرت داروین جونیور ساخته شد به دیگران میگفتم ایکاش کارگردان هولمز قدیمی را بازی میداد غافل از اینکه نمی‌دانستم او چند سال پیش فوت کرده است.چه خاطراتی داشتیم فقط حیف .خدایش بیامرزد خیلی دوست داشتنی بود

  102. حمید فریدونی می گوید

    یک ایران درود و سپاس ب قلم و احساس زلال شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5