10 پیشبینی در مورد رسانه‌ها در سال 2011

5

سال 2010 سالی بود که موبایل در عرصه رسانه، نمود چشم‌گیری پیدا کرد. آی‌پد شرکت اپل یکی از عواملی بود که به این مسئله دامن زد، طوری که بسیاری از رسانه‌ها از جمله واشگتن پست و CNN یک سیستم رسانه‌ای اجتماعی را به کمک اپلیکیشن‌های موبایل راه انداختند.

در سال 2011 هم به احتمال فروان شاهد رشد این مسئله خواهیم بود و محصولات رسانه‌ای را خواهمین دید که منحصرا ویژه موبایل و آیپد ساخته شده‌اند. اما اگر بخواهیم از منظر وسیع‌تری به رسانه‌های در سال 2011 بنگریم، باید بگوییم که رسانه‌های به سمت یک وب اجتماعی باز حرکت خواهند کرد.

شاید خواندن 10 پیشبینی زیر بتواند نمایی از روزنامه‌نگاری و رسانه در سال آینده به شما بدهد:

1- رسانه‌های درز دهنده اسناد و روزنامه‌نگاری: در سال 2010، ویکی‌لیکس را با نشت‌های اسناد محرمانه‌اش دیدیم. این سازمان بعد هر نشت خبری با بررسی میزان تأثیر اخبار منتشر شده، خود را تکامل می‌داد و مطرح‌تر می‌کرد. در سال 2011 بی‌شک چندین دولت جولیان آسانگ را به بهانه‌های مختلف تحت تعقیب قرار خواهند داد. اما حتی اگر ویکی‌لیکس کاملا خفه شود، ما شاهد طلوع پدیده «درز» یا «نشت» در روزنامه‌نگاری خواهیم بود. ما رسانه‌هایی را شاهد خواهمیم بود که از مدل ویکی‌لیکس تقلید و پیروی کنند.

حتی حالا هم سایت‌هایی مثل Openleaks، Brusselsleaks و Tradeleaks را داریم که هر یک می‌کوشند کاری شبیه ویکی‌لیکس بکنند. ما حتی سایت‌های درزدهنده خبر اختصاصی را خواهیم دید که به صورت اختصاصی روی یک حوزه خبری تمرکز خواهند کرد.

در چنین فضایی، رقابتی بین رسانه‌های درزدهنده، ایجاد خواهد شد و طبیعتا هر رسانه‌ای که بتواند بیشتر خبر درز بدهد، اخبارش اهمیت بیشتر داشته باشند و بتواند با رسانه‌های دیگر تعامل کند، برنده میدان خواهد بود.

2- ادغام رسانه‌ها با هم و یا خرید آنها توسط شرکت‌های بزرگ: در سال 2010 یکی از مشهورترین وبلاگ‌های فناوری یعنی TechCrunch توسط AOL خریده شد، نیوزویک هم با Daily Beast ادغام شد. در سال ‌آینده هم احتمال خرید وبلاگ‌ها و رسانه‌هایی که مخاطب زیادی پیدا کرده باشند یا از حیث اقتصادی موفق باشند، توسط رسانه‌های بزرگ‌تر وجود دارد.

3- رسانه‌هایی که منحصرا مبتنی بر تبلت و موبایل باشند: کاربران کثیر موبایل، باعث شده بود که بسیاری از روزنامه‌های و مجلات، نسخه موبایلی نشریه و همچنین اپلیکیشن خود را در اختیار خوانندگان خود بگذارند تا آنها بتوانند راحت‌تر مقالات و خبرها را مرور کنند و همچنین خود رسانه‌های هم از محل تبلیغات آنلاین، منتقع شوند.

اما در سال 2010، سالی که اخبار تبلت در رأس اخبار فناوری بود، 15.7 میلیون عدد تبلت فروخته شد که 85 درصد آنها، آیپد بودند. تخمین زده می‌شود که در سال 2011، میزان فروش تبلت دو برابر شود. چنین آماری، بعضی از شرکت‌های رسانه‌ای را متقاعد کرده است که نشریات الکترونیکی ویژه‌ای را منحصرا برای آیپد، منتشر کنند. سال آینده اخبار بیشتری در این زمینه، خواهیم شنید.

4- رسانه‌های مبتنی بر موقعیت: ما اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت را از سال 2009 شنیدیم، این روند در سال 2010 ادامه پیدا کرد، دیگر نام‌های Foursquare و Gowalla برای دوست‌داران فناوری ناآشنا نیستند. در سال 2010، گوگل هم سرویس جالب HotPot را راه‌اندازی کرد که بر اساس موقعیت کاربر، نزدیک‌ترین رستوران، سینما، فروشگاه، پمپ‌بنزین و … را معرفی می‌کند.

حالا تصور کنید که سایت‌های راه‌اندازی شوند که وقتی کاربر با مرورگر موبایل خود وارد آنها می‌شود، با استفاده از اطلاعات GPS ، متوجه موقعیت او شوند و اخبار متناسب با محل جغرافیایی او را به خوردش بدهند.

5- بهینه‌سازی رسانه‌های خبری برای کشاندن هر چه بیشتر خواننده از رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک ترافیک بسیار بالایی دارند. بر طیق آمار جالبی که در سال 2010 منتشر شد، 25 درصد کل مرور صفحه‌ها توسط کاربران آمریکایی را فیس‌بوک به خود اختصاص داده بود!

گرچه بیش از 10 تا 15 درصد ترافیک سایت‌های بزرگ خبری، از فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی تأمین نمی‌شود، اما باید توجه داشت که آمار ارجاع بازدیدکننده از این شبکه‌ها، در حال افزایش است. به علاوه در مورد رسانه‌های خبری نوپا، بهنیه‌سازی سایت برای جلب بیشتر خواننده از شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

6- روزنامه‌نگاری شهروندی و کم‌رنگ کردن نقش خبرنگاران مقیم درکشورهای دوردست: شهروندان روزنامه‌نگار با تکیه بر فناوری، نقش روزافزونی در خبرسازی بازی می‌کنند و رسانه‌های معتبر هم به صورت روز افزونی اعتماد بیشتری به اخبار تولیدشده توسط آنها پیدا می‌کنند.

در چنین شرایطی نقش خبرنگاران مقیم در کشورهای دیگر برای تأمین و پوشش خبری کم‌رنگ می‌شود.

7- تعامل رسانه‌های بزرگ و کوچک با هم: رسانه‌های بزرگ خبر همیشه در فشار هستند که حجم زیادی خبر موثق و اوریجینال تولید کنند. پیداست که در جهان امروز و درشرایطی که محدودیت‌های مالی، دست رسانه‌ها را از نظر تأمین پرسنل مورد نیاز می‌بنند، آنها گاهی مجبور می‌شوند که اخبار تولیدی رسانه‌های دیگر را بازنشر کنند، مثلا CNN و نیویورک تایمز در بخش فناوری به رسانه‌های کوچک‌تر وابسته هستند.

چنین نیازی به اخبار باکیفیت و اوریجینال باعث می‌شود که رسانه‌های تأمین‌کننده خبر هم متعهد به افزایش کیفیت کار خود وتخصصی کردن بیشتر حرفه خود شوند.

8- پوشش خبری جوامع آنلاین به عنوان خبر: هم‌اکنون بعضی از رسانه‌های خارجی که دسترسی عینی به جامعه ایران ندارند، با بازتاب دادن نظرات و عکس‌العمل مردم در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها، اخبار خود را تکمیل می‌کنند. با تکمیل ابزارهای پایش اجتماعی، چنین نقشی در سال آینده پررنگ‌تر خواهد شد و از حاشیه به مرکز خواهد آمد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که به صورت واضح‌تری در ذیل هر خبر ، عکس‌العمل آنلاین مردم در شبکه‌های اجتماعی، بازتاب پیدا کند.

9- برخورد هوشمندانه‌تر رسانه‌های خبری با شبکه‌های اجتماعی: تا به حال رسم بر این بود که فرد یا افراد خاصی مسئولیت تعامل رسانه را با شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. اما در راهبرد جدید، تک‌تک اعضای یک رسانه خبری به عنوان یک وظیفه، مسئولیت دارند که تعامل با شبکه‌های اجتماعی را در فهرست کاری خود بگنجانند.

10- تلویزیون تعاملی: بر اساس آخرین برآوردها، آمریکایی‌ها، مدت زمان بیشتری را صرف اینترنت می‌کنند تا تلویزیون. به علاوه نیمی از آنها هم، در آن واحد هم وب‌گردی می‌کنند و هم گوشه چشمی به تلویزیون دارند.

سال 2010 را در حالی به پایان می‌بریم که مرتب اخبار مربوط به تلویزیون گوگل یا iTV و Boxee Box را می‌خواندیم، در سال‌ آینده نقش تلویزیون‌های اینترنتی تعاملی پررنگ‌تر خواهد شد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. محمد حسین می گوید

    شاید ولی به نظر من پیشبینیتون درست نیست!

  2. حمیدرضا می گوید

    ویکی‌لیکس و جولین آسانژ و وقایعه تهران 88 به همراه توییتر و فیسبوک به همراه کاربرانشان (انقلاب ارتباطی) ثابت کردند روزنامه‌‌های چاپی هزاران سال است که مرده و این سایبر ژورنالیسم که یکه است. مردم قدرت ارتباطی را از رسانه‌ها (دروازه‌بانان) پس گرفته‌اند. این امر به معنی این است که قدرت ارتباطی از حالت محدود به گسترده، یک منبع برای همه مخاطبان، به حالت گسترده به گسترده نقل مکان کرده است. انتشار خبر بدون سلسه مراتب یکی از ویژگی‌های انقلاب ارتباطی است.

  3. گنو پی سی می گوید

    واقعا خیلی جالب بود
    ممنون

  4. fazel می گوید

    یکی نیست بگوید ویکی لیکس یک قهرمان است یا یک قربانی در رسانه های داخلی او را مهره امریکا معرفی می کنند اما به خاطر رو کردن پرونه های زاید وی باید یک ابرو ریزی بینالمللی را تحمل کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5