شگفتی‌های تمام نشدنی «انسلادوس»

9

نویسنده مهمان: علی عابدی:
«انسلادوس»، قمری کوچک اما شگفت‌انگیز است که خارج از حلقه‌های زحل به دور آن می‌چرخد. «ویلیام هرشل» این قمر را در سال 1789 کشف کرد. پیش از گذر کاوشگرهای ویجر 1 و 2 از کنار این قمر در طی دهه‌ی 1980 میلادی، اطلاعات بسیار کمی در مورد آن موجود بود. ویجرها پی بردند که قطر این قمر، تنها 500 کیلومتر و حدودا معادل یک دهم قطر بزرگترین قمر زحل، تیتان، است. تیتان همچنین دومین قمر بزرگ منظومه شمسی و بزرگ‌تر از سیاره عطارد است. پی بردن ویجر به این مسئله که انسلادوس تقریبا تمام نوری را که از خورشید دریافت می‌کند به طور کامل باز می‌تاباند، یکی از جالب‌ترین کشفیات آنها در مورد این قمر بود. ویجر 2 همچنین پی برد که علی رغم اندازه‌ی کوچک این قمر، انسلادوس شامل عوارض سطحی گوناگون پیر و جوان است که قسمت پیر سطح آن مملو از گودال های حاصل از برخورد شهاب سنگ‌ها و قسمت جوان، دارای عوارض سطحی دستخوش تغییر شده با عمر حدود 100 میلیون سال است.

انسلادوس,شهاب سنگ
تصویری از انسلادوس که در آن شکاف‌های روی سطح انسلادوس که با نام «نوارهای ببری» شناخته شده و محل فوران آبفشان‌های این قمر هستند، به وضوح در سمت چپ تصویر قابل مشاهده‌اند.

اما داستان شگفت‌انگیز انسلادوس با گذرهای نزدیک کاوشگر کاسینی ناسا در سال 2005 وارد مرحله‌ی جدیدی شد. کاسینی در سال 1997 به منظور کاوش و بررسی دقیق زحل و مجموعه ی 62 قمر آن به فضا پرتاب شد و پس از رسیدن به زحل، از سال 2004 کاوش بر روی زحل و منظومه‌ی آن را آغاز نمود. تصاویر و اطلاعاتی که کاسینی در آن زمان از انسلادوس به زمین مخابره کرد نشان از آن داشت که از قطب جنوب آن آبفشان‌هایی که حاوی مقادیر بسیار زیاد آب است فوران می کند. این کشف در کنار شواهد حاکی از خروج گرمای درونی از انسلادوس و تعداد بسیار کم دهانه‌ها در قطب جنوب آن عملا نشان از این داشت که سطح این قمر در حال حاظر از نظر زمین شناختی فعال است. این کشف باعث شد تا گذرهای نزدیک دیگری از کنار این قمر برنامه ریزی شود و با تمدید ماموریت کاسینی تا سال 2017 دانشمندان فرصت کافی برای پرده برداشتن از راز یکی از جذاب ترین اعضای منظومه ی شمسی به دست آوردند.

زمین,انسلادوس
مقایسه‌ای بین اندازه‌ی زمین و انسلادوس

در گذرهای بعدی کاسینی از کنار انسلادوس مشخص شد که احتمالا این آبفشان‌ها از یک دریای عظیم زیر سطحی منشا می‌گیرند. این آبفشان‌ها که از شکاف‌های موجود در پوسته‌ی یخی انسلادوس فوران می‌کنند، می‌توانند از ناحیه‌ای سکونت‌پذیر منشأ گرفته باشند که به طور کاملا استثنایی می‌تواند قابل دسترس باشد.

انسلادوس,شهاب سنگ
آبفشان‌هایی در اندازه‌های مختلف در حال فوران از قطب جنوب انسلادوس هستند. در این تصویر حدود 30تای آنها دیده می‌شوند.

کارولین پورکو، یکی از برجسته‌ترین سیاره‌شناسان و راهبر تیم عکسبرداری علمی کاوشگر کاسینی ناسا در این مورد می‌گوید: «بیش از 90 آبفشان در اندازه‌های مختلف از مناطق نزدیک قطب جنوب انسلادوس فوران کرده و بخار آب، ذرات یخی و ترکیبات ارگانیک در محیط اطراف پخش می‌کنند. کاسینی اکنون چندین مرتبه از میان این جت‌ها عبور کرده و طعم آنها را چشیده است! ما کشف کرده‌ایم که در کنار آب و ترکیبات ارگانیک، در ذرات یخی، نمک نیز وجود دارد و میزان شوری آن با اقیانوس‌های زمین یکسان است.»

انسلادوس,شهاب سنگ
تصویری که کاسینی از فاصله ی 617 هزار کیلومتری انسلادوس گرفته است و در آن آبفشان‌های انسلادوس به وضوح قابل مشاهده است.

آبفشان‌های غنی تنها سرنخ فرخنده در مورد انسلادوس نیستند! اندازه‌گیری‌های دمایی، دماهایی تا 84- سلسیوس (190 کلوین) از برخی از شکاف های سطح انسلادوس ثبت کرده است. پورکو در این باره می‌افزاید: «چنانچه تمامی این گرما را در نظر بگیریم 16 گیگاوات گرما از این شکاف ها بیرون می آید.»
او باور دارد که این قمر کوچک با دریای زیر سطحی، ترکیبات آلی و منبع انرژی که دارد می‌تواند میزبان گونه‌ای مشابه از حیات که در چنین شرایطی بر روی زمین وجود دارد، باشد.
اکوسیستم‌هایی که شاید انسلادوس میزبان آنها باشد، می‌تواند مانند آنچه که در اعماق سیاره‌ی ما قرار دارد، باشد. گرمای فراوان و آب مایع در صخره‌های آتشفشانی زیرزمینی در سیاره‌ی ما یافت می شوند. ارگانیسم‌های روی این صخره‌ها زندگی خود را بر پایه‌ی هیدروژن (که در نتیجه‌ی واکنش های بین آب مایع و سنگ‌های داغ تولید می‌شود) و دی اکسید کربن در دسترس و تولید متان که خود بار دیگر به هیدروژن تبدیل می‌شود، بنا کرده‌اند. و نکته‌ی مهم اینجاست که تمامی این مراحل در غیبت کامل نور خورشید و بدون دخالت نور خورشید در یک واکنش انجام می‌شود.

انسلادوس,شهاب سنگ
تصویری از نوارهای ببری بر روی انسلادوس که از فاصله ی 1700 کیلومتری آن گرفته شده و یکی از نزدیک‌ترین تصاویر تهیه شده از این قمر به حساب می آید. جزئیاتی به اندازه‌ی یک اتوبوس در این تصویر قابل تفکیک است.

اما آنچه که انسلادوس را استثنایی می کند وضعیت ناحیه ی سکونت‌پذیر آن است که قابل دسترس است.
«مواد درون این ناحیه‌ی سکونت‌پذیر از محل‌هایی فوران می‌کنند که ما می‌توانیم از آنها نمونه‌برداری کنیم. شاید احمقانه به نظر بیاید اما ممکن است بر روی سطح این دنیای کوچک، برف حاوی میکروب ببارد! اگر از من بپرسید به شما می‌گویم که این جالب‌ترین محل برای انجام تحقیقات اختر زیست‌شناسی است. ما حتی نیازمند خراشیدن سطح انسلادوس هم نیستیم. ما می‌توانیم از میان آبفشان‌ها پرواز کرده و از آن نمونه‌برداری کنیم. یا اینکه می‌توانیم بر روی سطح انسلادوس فرود آییم و زبان خود را بیرون در آورده و بعد بگوییم هی نگا! ما آنچه را که به دنبالش آمده بودیم یافتیم!»

انسلادوس,شهاب سنگ
دو هفته پیش کاوشگر کاسینی از فاصله ای 74 کیلومتری انسلادوس عبور کرد تا به طور کامل از درون آبفشان‌های این قمر عبور کرده و طیف نگارهای آن، مواد تشکیل دهنده‌ی این آبفشان را مورد بررسی قرار دهند.

منبع گرمایش انسلادوس احتمالا خود زحل است. دانشمندان می‌گویند نیروی جاذبه‌ی زحل باعث می شود که شکل انسلادوس در حین چرخش به دور زحل اندکی تغییر کند. پیچ و خم‌های درون انسلادوس باعث تولید گرما می شود- درست مانند گرمایی که ممکن است شما در حین خم کردن‌های سریع و متوالی یک گیره‌ی کاغذ حس کنید.
اما پیچ و خم‌های کشندی نمی‌تواند عامل تولید این مقدار گرما که از انسلادوس بیرون می‌آید باشد. یک راه برای خلاص شدن از این معما این است که بپنداریم بخشی از گرمایی که اکنون مشاهده می‌کنیم در گذشته تولید و ذخیره شده است.

کاسینی و تیتان
در این تصویر کاوشگر کاسینی انسلادوس (سمت چپ) در کنار تیتان بزرگترین قمر زحل و یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین اقمار آن به چشم می‌خورد.

پورکو باور دارد که شاید مقدار بیضوی بودن مدار انسلادوس در گذشته، بسیار بیشتر از امروز بوده است و به هر مقدار که خروج از مرکز بیشتر بوده است به همان مقدار هم پیچ و خم‌ها و تغییرات درونی و در نتیجه گرمای تولید شده بیشتر بوده است. گرما می‌توانسته با آب کردن بخشی از یخ‌های درونی ذخیره شود.
اکنون که خروج از مرکز مدار انسلادوس کاهش یافته است، گرمایی که حالا از انسلادوس خارج می‌شود، حاصل گرمای تولید شده‌ی کنونی و گرمای ذخیره شده‌ی پیشین است. اما از آنجا که گرمایی که اکنون خارج می‌شود، بیشتر از گرمای تولید شده در گذشته است؛ می‌توان نتیجه گرفت که انسلادوس در مرحله‌ی سرد شدن و بازگشت به یخ است. مدل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند تمام انسلادوس یخ نخواهد بست و شاید با افزایش دوباره‌ی خروج از مرکز این چرخه بار دیگر آغاز شود.

با این وجود هر عاملی که باعث به وجود آمدن گرما شود، پورکو برای آن یک برنامه ی ساده دارد:
«ما نیاز داریم به انسلادوس باز گردیم و آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.»

منبع: + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. یاسر می گوید

    واقعا جالب، خواندنی و مفید بود
    ممنون

  2. احسان می گوید

    با تشکر از آقای دکتر وآقای عابدی بابت این مطلب
    عکس هاهم کامل بودند.

  3. میر توحید رضوی می گوید

    همیشه سیارات برام جالب و مرموز بودند و هستند. ممنونم، مطلب مفیدی بود. خسته نباشید.

  4. حیدر می گوید

    واقعا عکس های جالبیه یک جور تنهاییه غریب و ترسناکی توش داره این که صدای آبفشان ها در اون تاریک و روشنایی و سرمای اون سیاره یکجور احساس عجیبی به آدم دست میده
    من خیلی این جور پستهات رو دوست دارم مخصوصا که در مورد فضا و سیارات دیگه باشه
    کاش بتونی در مورد سیاره نیبیرو هم یک سری اطلاعاتی برامون جمع و جور کنی
    دستت درد نکنه

  5. اشكان می گوید

    درود بر شما و سپاس از نگارش این پست

    دو لینک از سخنرانی Carolyn Porco که از وی در این مطلب نام بردید با فاصله زمانی 2ساله در سایت TED وجود دارد که از پروژه اکتشافی در «انسلادوس» صحبت می کند.نمای خوبی از پیشرفت اکتشافات در طی این مدت و جزئیات آنها رو به بیننده خواهد داد.سخنرانی ها با زیرنویس فارسی در دسترس هستند…

    http://www.ted.com/talks/carolyn_porco_could_a_saturn_moon_harbor_life.html

    http://www.ted.com/talks/carolyn_porco_flies_us_to_saturn.html

  6. Alirezabw می گوید

    بسیار جالب بود ! عاشق نجوم هستم ! لطفا از این جور مطالب بیشتر بزارین ! ممنون ! واقعا کامل بود !

  7. علي می گوید

    سلام خیلی شگفت انگیزه. اگه گونه ای از حیات در انسالادوس کشف بشه تاثیر زیادی بر نحوه تفکر بشر درباره جهان هستی میذاره.
    کسی سایتی سراغ داره که بیشتر در این زمینه مطلب داشته باشه؟

  8. سروش سپهر می گوید

    خیلی احتمال حیات همین بیخ گوشمون( توی مقیاس بین ستاره ای منظورمه) هیجان انگیزه، همیشه از تایتان و اروپا می شنیدم در این مورد، اما تعجب کردم که این یکی رو تا حالا چیزی ازش نخونده بودم

  9. یک نفر می گوید

    چند روز پیش من مستند Finding Life Beyond Earth رو دیدم. از جمله مسائلی که تو این مستند مطرح شد همین قمر انسلادوس بود.
    این قمر هر سه عامل مورد نیاز برای پشتیبانی از زندگی یعنی مایع، منبع انرژی و ترکیبات آلی رو داره و یکی از مناسب ترین کاندید ها برای تحقیقات آینده است.
    جالبه که قبلا دانشمندان فکر می کردند که منبع انرژی فقط می تونه یه ستاره باشه ولی بعد ها با مطالعه ی آیو قمر مشتری به این نتیجه رسیدن که منبع های انرژی دیگه ای مثل جاذبه ی سیاره های بزرگ هم می تونه وجود داشته باشه
    بر اساس دانسته های قبلی آیو باید سطحی سرد و منجمد داشه باشه ولی اولین مشاهده ها نشون داد که سطحی پر از آتشفشان های گوناگون داره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5