معرفی فیلم: بانو

«تو می‌توانستی پرواز کنی، (اما خواستی) که پرنده‌ای نغمه‌خوان در قفسی با درهای گشوده باشی که تنها برای آزادی پرواز خواهد کرد.»
قسمتی از ترانه Walk On گروه موسیقی U2

هنگامی که شنیدیم «لوک بسون» قصد ساخت فیلمی در مورد «آنگ سان سوچی» را دارد، متعجب شدیم که این فیلمساز فرانسوی به‌نام که مهارت زیادی در ساخت فیلم‌های اکشن مثل آبی بیکران، عنصر پنجم، لئون، سری تاکسی، نیکیتا یا Taken دارد، چگونه از پس ساخت فیلمی با محتوای سیاسی برمی‌آید، فیلمی که باید زندگی شخصی را به تصویر بکشد که دو دهه از عمرش را در حبس خانگی به سر برده است و بنابراین سناریوی مهیجی را نمی‌توان از دل آن بیرون کشید و ساخت. به علاوه ساختن فیلم‌های تاریخی به خصوص در مورد شخصیت‌های زنده به اندازه کافی دشوار است.

لوک بسون

اما لوک بسون تصمیم خود را گرفته بود و فیلم را بر اساس نوشته «ربکا فرایان» ساخت و سرانجام در سپتامبر سال 2011، فیلم بانو The Lady برای نخستین بار در جشنوار بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

شاید این روزها که مصادف با راه یافتن آنگ سان سوچی به پارلمان برمه شده است، زمان مناسبی برای معرفی این فیلم باشد.

گرچه دیدن بعضی از سکانس‌های این فیلم، برخی را راضی می‌کند، برخی هم از فیلم ناراضی هستند. دسته دوم عقیده دارند که فیلم بیش از حد تحت‌تأثیر زندگی خصوصی و خانوادگی آنگ سان سوچی قرار گرفته است و بسون می‌توانست با کمرنگ کردن این لایه از فیلم و گذاشتن سکانس‌های اجتماعی و سیاسی بیشتر، فیلم را مهیج‌تر و تاریخی‌تر کند، اما شاید آن دسته از دوستداران سینما که به اندازه کافی فیلم‌های تاریخی با محتوای تحریف‌شده دیده‌اند، به فیلم نمره قبولی بدهند.

سکانس نخستین فیلم بانو، آنگ سان سوچی را در سه سالگی در سال‌های پایانی دهه 40 نشان می‌دهد، زمانی که پدرش که به واسطه تلاشش برای استقلال برمه و آزادی‌اش از استعمار انگلیس، مبدل به قهرمان ملی برمه شده بود، به دست رقبایش ترور شد.

پس از آن فیلم جهشی به سال‌ها بعد می‌کند و آنگ سان سوچی را نشان می‌دهد که زندگی آرامی با همسر اسکاتلندی‌اش -مایکل اریس- در آکسفورد دارد و مشغول بزرگ کردن دو پسرش است. بیماری مادر، آنگ سان سوچی را وادار به برگشت به برمه می‌کند، آن هم درست در زمان خیزش مردم برمه از مارچ تا سپتامبر سال 1988. از آنگ سان سوچی دعوت می‌شود که رهبری مخالفان را برعهده بگیرد و به این ترتیب است که او شیفته فلسفه مبارزه بی‌خشونت گاندی است، وارد کارزار انتخاباتی می‌شود.

هنرپیشه ایفاگر نقش آنگ سان سوچی –میشل یوئه Michelle Yeoh- است، این هنرپیشه را ما به واسطه بازی در فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» انگ لی می‌شناسیم.
میشل یوئه برای بازی نقش آنگ سان سوچی رنج‌های زیادی متحمل شد: مجبور شد، چند کیلو از وزنش کم کند، مهارتش را در نواختن پیانو افزایش دهد و 200 ساعت ویدئو و فایل صوتی در مورد آنگ سان سوچی مرور کند.
حاصل کار او خوب شده است و او توانسته است ضمن دادن سیمایی انسانی به یکانسانی که برای خیلی‌ها حکم یک قهرمان و یک قدیس را دارد، آرامش درونی، در عین شوق بی‌‌اندازه یک روحِ در بند را روی پرده بیاورد. او آنقدر در فراگیری زبان مهارت داشت که توانست به خوبی از عهده بازی سخنرانی تاریخی آنگ سان سوچی هم برآید.

میشل یوئه,آنگ سان سوچی

بانو، که کوشیده است به حقیقت وفادار باشد، خالی از ظرایف نیست: ارائه تصویری درست از خانه‌ای که آنگ سان سوچی سال‌ها در آن تحت‌نظر بود، اهمیت زیادی داشت و بنابراین بسون با مرور عکس‌ها و حتی عکس‌های ماهواره‌ای، مدلی یک به یک از این خانه را ساخت. او با دقت فراوان حتی به این نکته توجه کرد که جهت برآمدن خورشید را در این خانه درست نشان بدهد، طوری که درست شبیه آن چیزی باشد که آنگ سان سوچی می‌دید.

میشل یوئه,آنگ سان سوچی

بعضی از شخصیت‌های فیلم هم جالب از آب درآمده‌اند، کاراکتر ژنرال «هتون لین» که همه کارهایش را با خرافه و بر اساس حکم کارت‌های بازی انجام می‌دهد، یا کاراکتر همسر آنگ سان سوچی -مایکل اریس-.

بانو، روایتگر سال‌های طولانی جدایی یک زن و شوهر عاشق هم است: به مایکل اریس پس از آنکه تشخیص داده شد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته است، اجازه ورود به برمه و ملاقات همسرش داده نشد. گرچه آنگ سان سوچی می‌توانست از کشور خارج شود، اما که او که می‌دانست در صورت خروج، به او اجازه ورود به برمه را نخواهند داد و دوری او از کشورش مبارزه او را به حاشیه خواهد راند، تصمیم گرفت که از دیدار همسرش در واپسین روزهای زندگی خودداری کند.

بانو، سکانس‌های خوبی دارد:
– سکانسی که در آن آنگ سان سوچی بی‌مهابا از میان صف سربازانی که به سمتش نشانه رفته‌اند، عبور می‌کند.  ترانه Walk On گروه موسیقی U2 به همین واقعه اشاره دارد.

میشل یوئه,آنگ سان سوچی

– سکانس جالب دیگر، جایی است که آنگ سان سوچی جملات قصار بزرگانی مثل مالکوم ایکس، گاندی و لوتر کینگ را روی ورقه‌های بزرگ کاغد خوشنویسی می‌کند و در ورودی خانه‌اش می‌گذارد و خواندن این نوشته‌ها، یکی از سربازان را متحول می‌کند.

میشل یوئه,آنگ سان سوچی

– سکانس خوب دیگر جایی است که آنگ سان سوچی، با رادیو مراسم اهدای جایزه نوبل صلح را دنبال می‌کند، برق خانه قطع می‌شود و او با یک رادیو کوچک و با باطری مراسم را پی می‌گیرد و در تنهایی و با نواختن پیانو، پیروزی‌اش را جشن می‌گیرد.


پی‌نوشت: بعد از مدت‌های پستی سینمایی نوشتم. امیدوام در آینده به صورت منظم و پیوسته‌تری در وبلاگ فیلم معرفی کنیم.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. شهاب الدین می گوید

    خیلی خوب بود. دوست دارم هرچه سریعتر ای فیلم را ببینم.

  2. aliehsan33 می گوید

    ممنون جناب مجیدی من اصلا از ساخت این فیلم خبر نداشتم و از طرفی شیفته شخصیت خانم سوچی هستم من که وقت رو تلف نمیکنم و رفتم دنبال پیدا کردن فیلم….باز هم ممنون 🙂

    1. limoomil می گوید

      لذت بردم امیدوارم در آینده بیشتر به موضوعات سینمایی بپردازین

  3. وحید می گوید

    Legends of the Fall 1994

  4. یک پزشک دیگر می گوید

    با معرفی و ارسال لینک دانلود فیلم لیدی توسط یکی از عزیزترین دوستانم فیلم رو دیدم. به نظرم بسیار زیبا بود. تم عاشقانه فیلم دیدنی ترش میکند و تحمل بیننده را برای دیدن جفاهایی که به بانو سو رفته بالا میبرد. این بانوی قهرمان شعار اتحاد، نظم و عشق که از آیین بودایی گرفته شده را برای مبارزات سیاسی خود انتخاب کرده است. بانو سو سخنرانی معروفی دارد به نام آزادی از ترس و در آغآز آن جمله زیبایی دارد که گفتنش خالی از لطف نیست: این قدرت نیست که فساد می آورد،، بلکه ترس است که باعث فساد میشود و در راس آن ترس از دست دادن قدرت جای دارد.
    ممنون بخاطر پست عالیت و ممنوت بخاطر اینکه حرفهایی میزنی توی پستهات که هیچ جای دیگه مثل اونهارو نمیشه خوند.

  5. مسیح کردستانی می گوید

    جالبه

  6. s می گوید

    انتظار سرآمد – ممنون از معرفی فیلم آن هم پس از زمانی طولانی
    برقرار باشید و پیروز

  7. رادیو باران می گوید

    موسیقی متن این فیلم … اثر کی هست ؟

  8. آسان می گوید

    فیلم فوق العاده ای بود، پایداری صلح آمیز و عدم انجراف از مشی اخلاقی حتی با دشمن نادان، چیزیست که باعث شد بالاخره مردم برمه بعد از بیش از 20 سال دیکتاتوری خشن و حصر خانگی این بانوی ارزشمند به گوهر آزادی دست پیدا کنند.

  9. ریحانه می گوید

    نگفتید به نظرتون نقطه ضعف های فیلم کجا بود؟..خودتون چه امتیازی میدید؟

  10. دانلودستان می گوید

    یه مجموعه کامل از فیلم ها و آلبوم ها رو می تونید از اینجا دانلود کنید

    http://www.uploadbaz.com/users/admina

    اگه خدا بخواد فایل ها هیچوقت پاک تخواهند شد 🙂

    اینم صفحه اف بی ما:

    facebook.com/downloadestaan

نظرات بسته شده است.