حوادث بامزه‌ فناوری و گجتی – قسمت اول: مادری که به شرط موافقت با یک قرارداد 18 ماده‌ای، یک آی‌فون برای پسر نوجوانش خرید

12

فرنگی‌ها در تعطیلات سال نوی میلادی تا توانستند گجت خریدند و اپلیکیشن دانلود کردند (+)، د رغوغای این خریدها، در این مدت، حوادث بسیار بامزه‌ای اتفاق افتاده‌اند که من امروز در قالب چند پست، شماری از جالب‌ترین آنها را برای شما تعریف می‌کنم.

خودتان را جای پسر نوجوانی بگذارید که مادرش به مناسبت کریسمس، برایش یک آی‌فون خریده است. خب! باید خیلی ذوق‌شده بشوید! نمی‌دانم چرا کسی برای ما از این هدایای گجتی نمی‌خرد!

اما در مورد گریگوری، پسر 13 ساله‌ای که اخیرا مادرش یک آی‌فون برایش خریده بود، این هدیه بدون دردسر نبود، چون باید با یک قرارداد 18 ماده‌ای موافقت می‌کرد تا می‌توانست، صاحب این آی‌فون شود.

01-06-2013 10-32-10 AM

شاید به نظر مضحک به نظر برسد، اما تصور می‌کنم که مادر گریگوری، بسیار بهتر از والدین دیگر، متوجه تأثیرات مثبت و منفی‌ای شده بود که یک گجت می‌توانست برای پسرش در بر داشته باشد.

به صورت خلاصه این قرارداد 18 ماده‌ای را مرور می‌کنیم:

1- این آی‌فون منه. من این رو برات خریدم و دارم بهت قرض می‌دم. فوق‌العاده نیستم؟

2- همیشه پسوردهات را می‌دونم.

3- وقتی آی‌فونت زنگ می‌خوره، جوابش بده. این یک تلفنه. سلام کن و برای کارهات ازش استفاده کن. اگه روی صفحه‌اش دیدی که مادر یا پدر پشت خط هستن، تماس را بی‌پاسخ نگذار.

4- روزایی که مدرسه می‌ری ساعت هفت و نیم بعد از ظهر و روزایی که تعطیلی ساعت 9، باید آی‌فون را به یکی از والدینت بدی. من آی‌فون را خاموش می‌کنم و ساعت هفت و نیم صبح دوباره بهت می‌دم. تو باید به حریم خانواده‌های دیگر هم احترام بگذاری و اگه دیدی کسی به خط ثابتش جواب نمی‌ده و پدر و مادرش اول گوشی رو برمی‌دارن، با گوشیت بهش زنگ نزن یا براش پیامک نفرست.

5- وقتی می‌تونی رو در رو با کسی صحبت کنی، با پیامک باهاش ارتباط برقرار نکن. بگذار مکالمه که یک مهارت اساسی زندگی هست رو یاد بگیری.

6- اگه آی‌فونت توی دستشویی بیفته، به زمین بخوره، یا در هوا یک دفعه محو بشه، تو مسئولش هستی و باید هزینه تعمیر یا تعویضش را خودت دربیاری.

7- هرگز از فناوری برای دروغ گفتن، احمق جلوه دادن بقیه یا فریب دادن دیگران استفاده نکن. هرگز وارد مکالمه‌هایی نشو که برای بقیه زیان‌آور هستند.

8- هرگز توی پیامک‌ها یا ایمیل‌ها یا هر چیز دیگه‌ای، حرف‌هایی نزن که شایسته نیست و روت نمی‌شه خودت شخصا اونها را بر زبان بیاری.

9- خودت را محدود کن و توی پیامک‌ها یا ایمیل‌هات، حرفایی نزن که نشه اونها را با صدای بلند به پدر و مادر گفت.

10- دیدن پ–ورن ممنوعه. در اینترنت دنبال چیزهایی باش که با من هم به اشتراک بگذاری. اگه سؤالی داشتی از من یا پدرت بپرس.

11- در محل‌های عمومی آی‌فونت را خاموش کن یا روی «سایلنت» بذارش حواست باشه که این کار رو در رستوران، در سینما یا وقتی داری با بقیه صحبت می‌کنی، انجام بدی. آدم بی‌ادبی نباش، نگذار آی‌فون شخصیتت را عوض بکنه.

12- تصاویر ناپسند از خودت یا بقیه رو نفرست و دریافت نکن. این کار خطرناکی هست و می‌تونه زندگیت را در دوران نوحوانی یا کالج یا حتی به عنوان یک آدم بالغ خراب بکنه. دنیای سایبر، وسیع‌تر و قدرتمندتر از چیزیه که فکرش را می‌کنی واقعا خیلی دشواره وقتی چیزی وارد این دنیا شد، بشه محوش کرد.

13- پی این نباش که برای ثبت خاطراتت از هر چیزی عکس و ویدئو بگیری. لازم نیست که هر چیزی رو مستند کنی. تجارب خودت را داشته باش، این تجارب و خاطرات در ذهنت برای ابد ثبت می‌شن.

14- گاهی آی‌فونت را در خونه بگذار و در تصمیمامت مستقل باش. آی‌فون زندگی تو نیست و یک جز جداشدنی از تو هم به حساب نمی‌یاد. یاد بگیر که بتونی بدون اون زندگی کنی.

15- دسترسی نسل تو به موسیقی، خیلی با زمان‌های قبل فرق کرده و خیلی ساده‌تر و گسترده‌تر شده. از این هدیه استفاده کن. پی اون باش که موسیقی‌ها رو دانلود کنی که با آنچه میلیون‌ها نوجوان دیگر گوش می‌کنن، متفاوت باشه.

16- با آی‌فونت ،همیشه معما و پازل‌ حل کن و همیشه چیزهایی روی آی‌وفنت داشته باش که توان مغزیت رو به کار می‌گیرن.

17- چشات رو باز کن و بالا را نگاه کن. ببین که چه چیزهایی دور و برت اتفاق می‌افته، از پنجره به بیرون نگاه کن، به صدای پرنده‌ها گوش کن. برو بیرون قدم بزن. با یه غریبه حرف بزن. سعی کن بدون گوگل کردن، بی‌واسطه چیزهایی رو پیدا کنی که شگفت‌زده‌ات کنن.

18- اگه تو دردسر افتادی، من  گوشیت را ازت می‌گیرم. ما با هم می‌نشینیم و حرف می‌زنیم. از نو شروع می‌کنیم، من و تو و ما با هم همیشه یاد می‌گیریم. ما یک تیم هستیم. ما همیشه با هم هستیم.

امیدوارم با این شرایط موافقت کنی. بیشتر چیزهایی که اینجا فهرست شدن، فقط در مورد گوشیت صدق نمی‌کنن، بلکه تو باید در زندگیت هم اونها را رعایت کنی. تو در دنیایی در حال بزرگ شدن هستی که خیلی سریعه و مدام داره تغییر می‌کنه. با همه تغیراتی که می‌کنی، سعی کن ساده‌اش بگیری. به ذهن قدرتمند و به قلبت که فراتر از هر ماشینی توی دنیا هستند، اعتماد کن. دوستت دارم. امیدوارم از آی‌فون جدید فوق‌العاده‌ت لذت ببرسی. کریسمست مبارک.

مادر

منبع


خب، در بالا این قرارداد 18 قسمتی را با هم مرور کردیم. راستش به پیرامون خودم و به آدم‌های بالغی که چندین دهه از زندگی‌شان سپری شده که نگاه می‌کنم، می‌بینم بیشتر آنها در ارتباط با فناوری و گجت‌هایشان چیزهایی که این مادر در ذهنش را بوده رعایت نمی‌کنند.

البته قبول دارم که همه مواد این قرارداد، خردمندانه نیستند، مثلا اینکه پدر و مادری همه پسوردهای فرزند نوجوانشان را بدانند، به نظر نقض حریم شخصی یک انسان است. اما بعضی از مواردی که این مادر به پسرش توصیه کرده، واقعا فوق‌العاده هستند.

ما در حال نزدیک شدن به نمایشگاه CES 2013 هستیم. یک بار دیگر از گجت‌های فوق‌العاده‌ای که عرضه خواهند شد، شگفت‌زده خواهیم شد. اما واقعا در غوغای آن اخبار، چه کسی باید به ما درس زندگی کردن و بزرگ شدن در کنار فناوری و گجت‌ها را یاد بدهد.

در ایران، ما بسیار از گران بودن گجت‌ها و بی‌مصرف بودنشان با توجه به شرایط اینترنت می‌نالیم، اما آیا هیچ زمان به دنبال توسعه و ارتقای فرهنگ کاربری گجت‌ها در مورد خودمان و وابستگانمان بوده‌ایم؟

محیط بیمارستان را در نظر بگیرید، بسیار پیش می‌آید که بیماران بدون سایلنت گذاشتن گوشی خود برای ویزیت نزد من می‌آیند. آدم‌های بالغی را در نظر بگیرید که علیرغم داشتن گوشی‌های هوشمند به‌روز تنها برای مکالمه از آن استفاده می‌کنند. افرادی را در نظر بگیرید که آنقدر غرق در ظواهر هستند که اندکی سر بلند نمی‌کنند، تا محیط فیزیکی دور و بر خود را ببینند، آنها آنقدر در حال دنبال کردن اخبار برندها هستند که خود را فراموش کرده‌اند. هر یک از ما چند کتاب در گوشی یا تبلت خود داریم؟ ما به تناسب تحصیلات و کار خود چه اپلیکیشن‌هایی داریم؟

واقعا ما به کودکان و نوجوان‌هایمان چه آموزش‌هایی در محیط وب داده‌ایم؟ از نظر «رسمی» سعی می‌شود که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یک غول ساخته شود، از سوی دیگر ما کوچک‌ترین کنترلی روی اعمالی که این روزها بچه‌مدرسه‌ای‌ها با گوشی‌هایشان انجام می‌دهند، نداریم. ما سعی نکرده‌ایم که به آنها یاد بدهیم، از فناوری برای نقض حریم شخصی یا شکستن حرمت انسانی دیگران استفاده نکنند. ما فرهنگ و آداب آنلاین و کاربری گجت را به آنها یاد نداده‌ایم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. Mehdi می گوید

    1. It is my phone. I bought it. I pay for it. I am loaning it to you. Aren’t I the greatest?
    1- این گوشیه منه، من اونو خریدم و من هزینه اونو میدم. من اون رو به تو قرض می دم، به نظرن من آدم فوق العاده ای نیستم؟؟؟

    لطفا در ترجمه متون دقت کنید، کل معنای جمله رو به هم ریختین.

  2. Mehdi می گوید

    2. I will always know the password.
    من همیشه پسووردهات رو خواهم دونست؛
    این رو براش شرط کرده ولی شما نوشتین:
    ۲- همیشه پسوردهات را می‌دونم.
    اصلا از لحاظ زمانی و گرامری درست ترجمه نشده؛
    و پر هست از این اشکالات
    برای سایت بسیار زیبا و مفید شما که از خوانندگان پر و پا قرض اون هستم شایسته نیست.

  3. مهران می گوید

    این :
    ۵- وقتی می‌تونی رو در رو با کسی صحبت کنی، با پیامک باهاش ارتباط برقرار نکن. بگذار مکالمه که یک مهارت اساسی زندگی هست رو یاد بگیری.
    و
    این :
    ۸- هرگز توی پیامک‌ها یا ایمیل‌ها یا هر چیز دیگه‌ای، حرف‌هایی نزن که شایسته نیست و روت نمی‌شه خودت شخصا اونها را بر زبان بیاری.

    همیشه گفتم، اس ام اس عامل بدبختی بشر و نابود کننده ی روابط است.

  4. محمدرضا می گوید

    ممنون دکتر جان،جالب بود.

  5. سینا می گوید

    فوق العاده بود.ای کاش پدر و مادر های ما هم کمی هوشمندانه با مسئله فناوری برخورد می کردند.
    یادم میاد کلاس پنجم بودم که از والدینم خواستم برام گوشی بخرن اونا هم خریدند سال بعد ازشون pspخواستم بام خریدند بعد از اون تبلت خواستم بازم خریدند.
    هرچه که خواستم رو برام تهیه کردند بدون اینکه کوچکترین نظارتی بر من داشته باشند.
    و همین عدم نظارت آنها بود که ضرر زیادی به من زد.

  6. Alireza می گوید

    با درود خدمت آقای مجیدی .
    چه مادر مهربانی . واقعا در این نقطه از دنیا به تنها چیزی که فکر نمیشه فرهنگ هست . حالا فرهنگ در هر چیزی .
    و البته رسیدن به فرهنگی خوب ( فرهنگ هایی که در سراسر دنیا مشترک هستند ) در یک نسل نمیتواند درست بشه چون بسیار پیچیده و گسترده هست و البته با فرهنگ بودن حال هم میخواد که خیلی ها ندارند .
    و دانستن خوب و یاد بد بودن کاری مثل همان حریم خصوصی باید مطالعاتی در حوزه جامعه شناسی , روانشناسی و فلسه باشه تا افراد بتونن موفق تر در عرصه فرهنگ ظاهر بشن . که مستلزم مطالعه و وقت گذاری و تفکر هست .
    در مورد نرم افزارهای مفید هم من به شخصه روی گوشی خودم اپلیکیشن های مفیدی دارم مثل : فرهنگ ضرب المثل های ایرانی و تاریخچه اونها , شعر نو که اشعار بسیاری از شاعران عصر نو رو داره در خودش , زندگی نامه شاعرانی مثل حکیم بزرک خیام و… .
    با تشکر از نگارش زیباتون .

  7. Reza می گوید

    دقیقا مثه این میمونه که خونواده ها به بچه هاشون تو ایران میگن نرو دنبال سیگار وقلیون و الکل ولی همشون میرن دنبال این کارا . پس مطمئن باشین اون پسر همه ی این ماده هارو میزاره زیر پا و همشونو انجام میده . . . عمرا اگه عمل کنه بهشون . . .

  8. علیرضا کا زد ام می گوید

    سلام دکتر جان باز هم یک پست عالی دیگر، حرف دل من رو زدین و اون مادر زده، با اجازه share کردم تو insta

  9. میلاد می گوید

    خود من به شخصه به خاطر نداشتن فرهنگ درست استفاده از وسایلی مثل تبلت و لپ تاپ و اسمارت فون خیلی از نظر مدیریت زمان ضربه خوردم.

  10. کیان می گوید

    حریم خصوصی بسیار با ارزش تر از اونه که به یک آیفون فروخته بشه. حتی یا بهتر بگم علی الخصوص برای یک نو جوون.

    قابل درکه که یه مادر بخواد از فرزندش مراقبت کنه، حریم خصوصی بخشی از اون قسمت های مهمه که نیاز به مراقبت شدید داره. متاسفم این مادر، و البته بسیاری از والدین این حقیقت رو نمی پذیرند.

    یک پدر یا مادر میتونه همه جنبه های زندگی بچه اش رو به نام “احتیاط” تحت نظر بگیره، اما دنیا بزرگه، شلوغه، اتفاق همیشه میوفته و همیشه چیزهایی در خفا انجام میشه.

  11. بشرا می گوید

    بسیار زیبا و جالب بود…ممنوم
    (مادرم واسم یه ایفون بگیره شرایط سخت تر از اینم قبول میکنم:)))))

  12. محمد می گوید

    دم مامان بابای خودم گرم اینا کین دیگه ؟؟؟
    شراط مامان بابای من
    1 باید اجازه بدی به دکمه هومش دست بزنم
    2 این ایفون تو اگه خراب شه یا اگه تو هوا محو شه من پولشو میدم
    3 باید اجازه بدی بزنمش تو شارژ
    4 و…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.