چرا تا حالا تنها گوگل در آمریکا توانسته خدمات اینترنت فوق سریع ارائه دهد؟

9

حتما شما هم درباره سعادتی که به مردم شهر کوچک کانزاس سیتی روی آورده است، چیزهایی شنیده‌اید(+،+). گوگل در سال 2010 اعلام کرد که دسترسی به اینترنتی با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه (بله 1 گیگابیتی) را از طریق فیبر نوری و با قیمتی اندک در اختیار مردم این شهر قرار خواهد داد. این سرعت 10 برابر سرعت کنونی اتصا‌های اینترنتی معمول در آمریکا است و تقریبا سه برابر از اتصال 300 مگابیتی ورایزون با نام FiOS سریع‌تر است.

fiber-optic

البته گوگل پیش از این نیز تاکید کرده بود که به هیچ عنوان قصد ندارد کسب‌وکارش را به حوزه ISPها هم بکشاند، بلکه هدفش تشویق سایر فراهم‌کنندگان خدمات اتصال به اینترنت است تا آن‌ها هم سرعت‌های‌شان را بالاتر ببرند. اما اگرچه از راه‌اندازی این سرویس در کانزاس سیتی مدتی می‌گذرد، اما سایر ISPها عکس‌العمل چندانی نشان نداه‌اند. حتی ورایزون توسعه FiOS را برای مدت نامعلومی متوقف کرده است. در حال حاضر نهایت سرعت اتصال‌های کاربران خانگی چیزی مانند کابل‌های Xfinity با سرعت 305 مگابیت است که با قیمت 299.95 دلار عرضه می‌شود.

اما مقامات محلی تصمیم گرفته‌اند که راهی برای بهره‌مندی از سرعت‌های مشابه فیبر گوگل بیابند. مثلا مقامات شیکاگو و سیاتل اعلام کرده‌اند که با شرکت خدمات‌دهنده اینترنت باندپهن تازه‌کاری به نام Gigabit Squared همکاری خواهند کرد. اما چرا کارها به این کندی پیش می‌رود؟ چرا به رغم استقبال کاربران، شرکت‌های قدیمی و اسم و رسم دار دست به کار نمی‌شوند؟ جواب در یک کلمه خلاصه می‌شود: پول!

ورایزون فراهم کردن دسترسی به اینترنت روی بستر فیبر نوری را از سال 2005 در برخی ایالت‌ها آغاز کرد و 23 میلیارد دلار را در این راه خرج کرده است. اما این هزینه سنگین مورد اعتراض واقع شد، تا حدی که ورایزون اوایل امسال اعلام کرد که گسترش این سرویس را متوقف خواهد کرد.

Google-Fiber

کارل بوده (Karl Bode) نویسنده وبلاگ DSL Report معتقد است که ورایزون از درون تغییر کرده است. او می‌گوید: «ایوان سایدنبرگ مدیرعامل قبلی ورایزون، درباره اینترنت روی فیبر نوری خیلی سرسخت بود. اما بعد از بازنشسته شدن او، مدیرانی جایش را پر کردند که دوست دارند بیشتر روی اینترنت بی‌سیم سرمایه‌گذاری کنند. دلیل اصلی این امر هم هزینه اندک پیاده‌سازی سیستم بی‌سیم و درآمد فراوانی است که از شارژ کردن کاربران به ازای هر گیگابایت داده به دست خواهد آمد.» اما در همین حین معتقد است که سرمایه‌گذاران آمریکایی اندکی در این زمینه کوته‌بین هستند. او یقین دارد که سرمایه‌گذاری در این زمینه یقینا درآمدزا خواهد بود، اما سرمایه‌گذاران آن‌قدر تحمل ندارند که تا به ثمر نشستن آن صبر کنند.

البته نباید از نظر دور داشت که روی آوردن به شبکه‌های بی‌سیم در مقایسه با سیستم کابلی، علاوه بر کاهش هزینه و افزایش درآمد، در زمینه نیروی کار مورد نیاز (نفرساعت برای پیاده‌سازی سرویس) هم برای این شرکت‌ها ارزان‌تر تمام خواهد شد.

این فقدان انگیزه در شرکت‌های باسابقه‌تر به فرصتی برای Gigabit Squared تبدیل شده است. آن‌ها در سیاتل عرضه اینترنت گیگابیتی با قیمتی زیر 100 دلار در ماه را هدف گرفته‌اند. مارک آنزبوری (Mark Ansboury) یکی از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «در کشورهای دیگر پروژه‌های این‌چنینی توسط دولت اجرا می‌شوند، اما در آمریکا هیچ استراتژی یا انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد» او معتقد راه‌حل نهایی همکاری بخش خصوصی و دولت است. درست مانند همکاری آن‌ها با مقامات شیکاگو و سیاتل.

پرهزینه‌ترین بخش پیاده‌سازی فیبرهای نوری به گفته آنزبوری آن «کیلومتر آخر» است؛ یعنی زمانی که فیبر نوری باید از Backbone اصلی جدا شده و به خانه‌های کاربران یا دفاتر اداری منتقل شود. شرکت Gigabit Squared برای Backbone از زیرساخت‌های شهری سیاتل استفاده می‌کند، اما کیلومتر آخر را خودش اجرا خواهد کرد. در سال 2010 پیش‌بینی شده بود که هزینه پیاده‌سازی قیبرهای گوگل به 1 میلیارد دلار برسد. اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که گوگل توانسته است با روش‌های گوناگون مانند استفاده از زیرساختی نظیر کابل‌های برق و ساخت تجهیزات شبکه اختصاصی خودش به شدت در این هزینه صرف‌جویی کند. راه دیگری که گوگل برای کاهش هزینه به خصوص در «کیلومتر آخر» در نظر گرفته است، تشویق کاربران است برای ترغیب همسایه‌ها به استفاده از این سرویس. در این صورت با تراکم کاربران در یک ناحیه، هزینه کلی و ریسک سرمایه‌گذاری برای کیلومتر آخر به شدت کاهش می‌یابد. همچنین گوگل اینترنتی با سرعت 5 مگابیت بر ثانیه را به رایگان و تنها با هزینه راه‌اندازی 300 دلار عرضه می‌کند که این مبلغ راه‌اندازی برای تامین هزینه‌های کیلومتر آخر کافی است.

google_fiberx519

گرچه بیشتر اتصالات بی‌سیم اینترنتی به سرعت 30 مگابیت محدود هستند، اما شاید فیبرهای نوری تنها امید ما برای دست‌یابی به اینترنت پرسرعت نباشند. مثلا شرکت Computers & Tele-Comm یا به اختصار CTC سرویس بی‌سیم 1 گیگابیتی را حتی پیش از گوگل در کانزاس سیتی عرضه کرده بود. البته راز این کار پایین نگاه داشتن تعداد مشترکان و دست‌کاری اندکی در زیرساخت‌ها است.

در همین آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا یا همان  DARPA در حال تلاش برای ایجاد اتصالی است که بتواند در فواصل 200 کیلومتری نیز به سرعت 100 گیگابیت در ثانیه دست یابد. گرچه هدف اول چنین پروژه‌هایی رساندن پهنای باند به میدان‌های جنگ است، اما در صورت ممکن شدن چنین کاری، استفاده‌های تجاری از آن نیز دور از ذهن نخواهد بود. اما مشکل پروژه‌هایی مانند دارپا و CTC این است که قابلیت پاسخ‌دهی به چند کاربر به صورت همزمان را خواهند داشت؟ اگر این مشکل نیز از میان برداشته شود، مساله «کیلومتر آخر» نیز کلا برطرف خواهد شد.

اما در صورت پیاده‌سازی اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر، آیا این کار تاثیر اقتصادی مثبتی خواهد داشت؟ آنزبوری معتقد است که شاید وجود این سرویس‌ها تاثیر زیادی ایجاد نکند اما «نبود چنین سرویس‌هایی دلیل اصلی کسب‌وکارها برای وارد نشدن به یک ناحیه یا نقل‌مکان به یک ناحیه دیگر است.»

به هرحال نیاز به اتصالات باندپهن روز به روز بیشتر می‌شود. درواقع پهنای باند بیشتر کاربردهای جدیدی را برای اینترنت و شبکه ممکن می‌کند و کاربردهای جدید پهنای باند بیشتر و بیشتری را می‌طلبند. این موضوعی است که تمام ISPها باید در نظر داشته باشند تا از گردونه این بازی جدید عقب نیافتند.

منبع (+)

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. masoud987 می گوید

    305 مگ با هزینه 299.95 دلار در ماه یا سال ؟

  2. ds می گوید

    به خاطر قالب جدید صمیمانه تبریک عرض میکنم و امیدوارم در آینده مثل همیشه رو به جلو قدم بردارید

  3. نادر می گوید

    بی خبر قالب عوض میکنید !! مبارک باشه

  4. آرمان می گوید

    واقعاً قالب جدید برازنده ی سایت هست، فقط لطف کنید و تبلیغات کنار رو یه کمی سامان بدید که مرتب تر به نظر برسن. در هر حال تبریک می گم، عالیه.

  5. ali می گوید

    سرعت یه گیگابیتی 7812 برابر سرعت فوق العاده 128 ایرانه

  6. محمد می گوید

    ali خوب گفتی اونا دارن درباره 1 گیگابیتی کردن سرعت حرف میزنن اونوقت ما چهار مگی رو باید یه طرفه از مخابرات بگیریم دو طرفه جرمه !!!!!!!!!

  7. امین می گوید

    اولا که قالب جدید مبارکه
    دوما خوش به حال مردم این شهر
    سوما چرا به جای ساخت یه اپ , تو گوگل کارنتس مستقر نشدید؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      فعلا مشغول عیب‌یابی هستیم، فلیپ بورد و کارنتس هم در برنامه‌ها هستند.

  8. البرز می گوید

    مثل اینکه افکت های قالب جدید فقط چشم منو اذیت می کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.