پروژه هیل مری، یک کتب علمی تخیلی جدید و خواندنی از نویسنده کتاب‌های مریخی و آرتمیس: اندی وییر

1

همه‌اش که نباید در داستان‌های علمی تخیلی آسیموف، بردبری و سی کلارک توقف کنیم. در واقع هر سال کلی داستان کوتاه علمی تخیلی کوتاه و یا رمان کامل نوشته می‌شود که هیچ وقت بختی برای ترجمه در ایران پیدا نمی‌کنند. بسیاری از آنها ایده‌های یکتا و یک نوع جهانبینی و فلسفه خاص دارند که متاسفانه ما از آنها محروم می‌مانیم.

داستان علمی تخیلی مسلما فقط برای تصور درگیری موجودات فضایی بدترکیب اهریمنی با انسان‌ها و پیشرفت‌های فانتزی‌وار فناوری نیست. در بسیاری از داستان‌های علمی تخیلی -دست کم آن نوعی که من دوست دارم- مشکلات قدیمی و جاری تمدن بشر در قالبی نو و به صورت دراماتیک‌شده از یک زاویه دید جدید به صورت تخیلی نمودار می‌شوند و راه حل‌های فناورانه یا انسانی برای برطرف کردن آنها مطرح می‌شوند.

منتها انتخاب آثار برتر -و نه فقط اسمی‌ها- نیاز به ذهن‌های بسیار کتاب‌خوانده‌ دارد، آن هم از همه ژانرها دارد تا آثار برتر و متفاوت را بیرون بکشند. در این قسمت مشکل ما بسیار بیشتر است.

یک زمانی مجله دانشمند در همین قسمت کار بسیار موفق بو و آثاری را برای ترجمه انتخاب انتخاب کرد که ذهنیت و نحوه تفکر عده‌ای را برای همیشه تغییر داد.

امیدوارم زمانی برسد که ما چندین و چند نشریه علمی تخیلی داشته باشیم و ناشران فعال ما هم دقیق‌تر آثار علمی تخیلی را ببینند و انتخاب کنند و به مترجمان کارآزموده بسپارند.


اما کتابی که می‌خواستم در این پست پیشنهاد کنم یک کتاب کاملا تر و تازه است و اسمش پروژه هیل مری Project Hail Mary است. این کتاب نویسنده آشنایی دارد. نویسنده این کتاب اندی وییر است که ما پیش‌تر از او کتاب مریخی و آرتمیس را دیده بودیم.

همان طور که می‌دانید کتاب مریخی در سال 2015 مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت و ریدلی اسکات بر اساس آن فیلمی به همین نام The Martian ساخت که مت دیمن ستاره اصلی آن بود. کتاب و فیلم در مورد فضانورد بود که غفلتا بر سطح سیاره مریخ جا می‌ماند و تا زمانی که بتوانند فضاپیمایی را دوباره برای نجات او بفرستند، او باید با امکانات محدود تاب می‌آورد و زنده می‌ماند. خوبی این اثر این بود که بخش‌های متعددی از آن دقیقا منطبق بر اصول و پایه‌های دانش بود و ثابت می‌کرد که یک اثر علمی تخیلی محبور نیست که برای جذاب‌تر شدن برخی از اصول علمی را دور بزند یا منهدم کند!

اما اندی وییر در سال 2017 کتاب آرتمیس را نوشت. این یکی هم قرار است تبدیل به فیلم شود. اما هنوز ظاهرا در مرحله نوشتن فیلمنامه است. داستان این کتاب در دهه 2080 در آرتمیس – نخستین و تنها شهر مسکونی روی سطح ماه- رخ می‌دهد.


اما کتاب سال 2021 اندی وییر همین کتاب پروژه هیل مری است و نویسنده در آن سطح بالاتری از تخیل را ارائه کرده است. داستان این کتاب در آینده نزدیک رخ می‌دهد و ما در آن با یک معلم علوم یک دبیرستان به نام رایلند گریس آشنا می‌شویم که تبدیل به یک فضانورد شده و حالا با فراموشی از حالت کما برمی‌خیزد.

او به تدریج وقایع گذشته را به یاد می‌آورد و به خاطر می‌آورد که به سامانه خورشیدی تاو ستی در فاصله 12 سال نوری زمین، رفته بود تا راهی برای معکوس کردن روند کم‌فروغ شدن خورشید پیدا کند، چیزی که انسان را در آستانه اتقراض قرار داده است.

فلش‌بک‌های قهرمان داستان در ترکیب با حوادث جاری، داستان این کتاب را جلو می‌برند.

رایلند یک زیست‌ناسی مولکولی است و یادش می‌آید که برای چه به آن ماموریت خطیر رفته بود. در واقع یادش می‌آید که آنها ارگانیسم تک سلولی عجیبی در پیرامون زهره به نام آستروفاژ یا ستاره‌خوار پیدا کرده بودند. ارگانیسمی که مقدار زیادی از انرژی خورشید را جذب می‌کرد و مانع رسیدنش به زمین می‌شد. آنها یک ستاره -همان تاو ستی- را پیدا می‌کنند که در مقابل «آلودگی» با ستاره‌خوارها مقاوم بود و سفینه را برای همین فرستاده بودند تا ببینند علت پایداری آن ستاره چه بوده.

بشریت فقط 30 سال تا رفتن به یک عصر یخبندان گسترده دیگر فاصله دارد …

پروژه هیل مری، نوشته اندی وییر

کتاب پروژه هیل مری را کتابسرای تندیس با ترجمه حسین شهرابی در 574 صفحه منتشر کرده است.

جالب است بدانید که مترو گلدوین مایر حق اقتباس سینمایی این اثر را با قیمت 3 میلیون دلار خریده و رایان گاسلینگ یک تهیه کننده این فیلم شده و نیز ایفاگر نقش رایلند گریس. البته تاریخ پخش این فیلم هم مشخص نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. آرمان.ق می گوید

    رمان جذابی است . شاید بهتر از آرتمیس . اما قیمتش واقعا توی ذوق خواننده می زند در آن حد که از لج ، نسخه انگلیسی اش را خواندم . هرچند برایم فرآیند خواندن را بسیار طولانی تر و سخت می کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5