چگونه عینک گوگل سبب تحول در 9 صنعت خواهد شد

5

عینک گوگل، عینکی متصل به اینترنت که توسط غول جست‌وجوی اینترنتی (تنها نسخه‌های اولیه آن) به بازار عرضه شده است، یکی از تاثیرگذارترین و متفاوت‌ترین گجت‌هایی است که در چند وقت اخیر شاهد معرفی آن‌ها بوده‌ایم. دلیل این جذابیت، معانی و کاربردهای متنوعی است که این ابزار با خود به همراه می‌آورد. در یک پزشک نیز پیش از این پست‌هایی در رابطه با این محصول منتشر کرده‌ایم.

این عینک فعالیت‌های روزمره ما را ساده‌تر کرده و تعامل ما را با محیط اطراف‌مان و کامپیوترها بهبود می‌بخشد. با استفاده از این ابزار ما بیش از پیش به اینترنت متصل می‌شویم و تصاویر و داده‌هایی سودمند را به صورت واقعیت افزوده بر روی جهان واقعی مشاهده خواهیم کرد.

sergey-brin-and-google-glass

عینک گوگل هنوز دوران ابتدایی توسعه و کاربرد خود را طی می‌کند. هنوز ارتباطات بی‌سیم داخلی ندارد و مجبور است با یک تلفن هوشمند سینک شود. البته در حال حاضر هم این محصول می‌تواند کارهایی مانند فیلم‌برداری، عکاسی، ارسال پیام‌های متنی، تعیین مسیر و حتی ترجمه متون را به انجام برساند. گوگل هم هکاتون‌هایی را برای توسعه‌دهندگان تدارک دیده است تا طی آن‌ها راه‌های بیشتری برای استفاده از این ابزار بیابند. این شرکت همچنین مسابقه‌ای را برگزار کرده است که به افراد عادی شانس استفاده از عینک گوگل و APIهای آن را می‌دهد. هرکس این عینک را می‌خواهد باید در توییتر یا گوگل‌پلاس‌اش بنویسد که چرا آن را می‌خواهد و نوشته‌اش را با هش‌تگ #ifihadglass  همراه کند.

البته این عینک حساسیت‌هایی را هم در حوزه حریم شخصی برانگیخته است و همچنین گوگل باید آن را برای عامه مردم جذاب کند. براساس تحلیل‌هایی که تک‌کرانچ در مورد توییت‌ها و پست‌های مسابقه قبلی انجام داده است، مردها بیش از زنان به این عینک علاقه‌مند هستند. قیمت عجیب 1500 دلاری را هم نباید فراموش کرد.

با همه این‌ها عینک گوگل می‌تواند بسیاری صنایع، از مسافرت‌های هوایی گرفته تا هالیوود، را دگرگون کند. در این‌جا به 9 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

GPS

سیستم‌ها و ابزار معمول GPS مدت‌هاست که مرده‌اند. چرا که بسیاری از مردم همان سرویس‌ها را در روی تلفن‌های‌شان دارند. اما چون بسیاری از ایالت‌ها استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی را ممنوع کرده‌اند، عینک گوگل می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد.

عینک گوگل

گرچه شما می‌توانید پیش از حرکت مسیر خود را تعیین کنید یا حتی اطلاعات مسیریابی را به صورت صوتی و پیچ به پیچ بشنوید، اما مردم هنوز دوست دارند ببینند که کجا می‌روند. و عینک گوگل دقیقا همین‌کار را می‌کند.

هالیوود

عینک گوگل راه را برای انواع جدیدی از فیلم‌برداری و فیلم‌سازی هموار می‌کند. هم‌اکنون هم حرکت‌هایی در جهت تشویق مردم به فیلم‌برداری با آی‌فون و فراهم آوردن راه‌هایی جدید برای استفاده بیشتر آن‌ها از ویدیو انجام شده است. با عینک گوگل ما به شیوه‌ای ساده می‌توانیم به فیلم‌برداری از دید اول شخص بپردازیم.

عینک گوگل

در زمان معرفی این محصول سرگئی برین از چتربازان استفاده کرد تا به مردم نشان دهد که چگونه می‌توانند بدون در دست گرفتن یک جسم فیزیکی به راحتی در هر شرایطی فیلم‌برداری کنند. به نظر می‌رسد که عینک گوگل میخ دیگری بر تابوت فیلم‌برداری سنتی باشد.

سفرهای هوایی

شرکتی به نام JetBlue اخیرا اعلام کرده است که از عینک‌های گوگل چه استفاده‌ای خواهد کرد. اگر JetBlue به عینک گوگل دسترسی داشته باشد «به مردم دنیا کمک خواهد کرد که سفرهای هوایی را از دریچه‌ای جدید ببینند.» این متنی است که در صفحه گوگل‌پلاس این شرکت نوشته شده است.

عینک گوگل

برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از: دریافت اعلانات بی‌درنگ در مورد اطلاعات پرواز، نقشه‌هایی در مورد گیت‌های خروجی، تخمین نرخ کرایه تاکسی برای مقصد بعدی، اطلاعات بی‌درنگ پارکینگ فرودگاه و در نهایت چیزی مانند آدرس دفتر چمدان‌های گم‌شده!

ساخت‌وساز و تعمیرات ساختمان‌ها

لازم نیست دانشمند علوم موشکی باشید تا بتوانید از پس تعمیرات لوله‌کشی برآیید. تنها لازم است نقشه‌ها و مستندات لوله‌کشی را بخوانید تا بدانید کدام لوله باید تنظیم یا تعویض شود.

عینک گوگل

یک لوله‌کش تازه‌کار می‌تواند با استفاده از عینک گوگل اطلاعات موردنیازش را درست در جلوی چشمانش مشاهده کند. دیگر به نقشه‌های کاغذی یا حتی توضیحات متنی بر روی آی‌پد نیازی نیست. چرا که آن‌ها دست‌وپاگیر هستند. یک لوله‌کش حرفه‌ای هم می‌تواند با یک مهندس تاسیسات به صورت ویدیویی چت کند و دستورالعمل تعمیرات را مرحله به مرحله دریافت کند.

بهداشت و سلامت

دکترها و جراحان می‌توانند اطلاعات حیاتی بیمار را به صورت لحظه به لحظه روی عینک گوگل مشاهده کنند. حتی از این ابزار می‌توان برای آموزش نیز استفاده کرد.

عینک گوگل

اندرو چو (Andrew Chow) که یک جراح است می‌گوید: «مثلا تصور کنید که جراح بتواند در حین عمل جراحی تصویری از آناتومی بیمار را نیز (براساس اسکن‌های قبل از عمل) در بالای میدان دید خود مشاهده کند. به این صورت می‌داند که دقیقا کجا را ببرد، تومور دقیقا کجا قرار گرفته است، در چه ناحیه‌ای باید احتیاط کند تا به ساختارهای حساس آسیب نرسد، یا حتی می‌فهمد کدام رگ است که باعث خونریزی شدید شده است. این امر می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر مراقبت از بیمار و بهبود او داشته باشد.»

راهنماهای سفر و تورها

نسخه‌های آینده عینک گوگل می‌توانند به عنوان راهنمای شخصی شما عمل کنند. گوگل پیش از این اپ Field Trip را عرضه کرده است که براساس موقعیت کاربر، اطلاعاتی را به او نشان می‌دهد.

عینک گوگل

ترکیب عینک گوگل با Field Trip می‌تواند تاریخچه موزه‌ و اشیا داخلش را حین عبور از کنار آن به شما اطلاع دهد. در داخل موزه، این عینک می‌تواند راهنمایی شما را بر عهده بگیرد و حتی اطلاعاتی اضافی را در مورد آثار هنری یا تاریخی آن در اختیارتان قرار دهد. البته در حال حاضر عینک گوگل از مسیریابی داخل ساختمان‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

آموزش

استفاده از عینک گوگل در کلاس‌های درس تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت. دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند مباحث درسی را به صورت ویدیویی زنده برای همکلاسی بیماری که در خانه مانده است ارسال کنند و در عین حال حواس خودشان هم پرت نشود. از سوی دیگر می‌توانند به پاسخ‌های تمام سوالات یک آزمون نیز دسترسی داشته باشند! به همین دلیل مدارس و نهادهای آموزشی باید برای یافتن بهترین الگوی استفاده از این وسیله در حوزه آموزش تلاش کنند.

عینک گوگل

اما عینک گوگل تاثیرات شدید و کاربردهای زیادی هم در یادگیری زبان خواهد داشت، چرا که می‌تواند ترجمه صحبت‌های طرف مقابل را بی‌درنگ و به صورت متنی در اختیار کاربر قرار دهد.

کاربردهای قانونی و قضایی

شاید این عینک روزی بتواند به افسران پلیس کمک کند که هویت مجرمان شناخته شده یا تحت تعقیب را تشخیص داده و آن‌ها را در میان جمعیت تشخیص دهند. این کاربرد چندان هم دور از ذهن نیست، چرا که گوگل پیش از این نرم‌افزار تشخیص چهره‌اش را کامل کرده است.

عینک گوگل

شرکتی به نام Golden-i پیش از این یک نمونه هدست برای استفاده مراجع قضایی ساخته است. این هدست از قابلیت تشخیص چهره برخوردار است، می‌تواند گواهینامه‌های رانندگی را به سرعت اسکن کند، نشانه‌های حیاتی مصدومین را بررسی کرده و حتی سایر دستگاه‌ها را به صورت بی‌سیم کنترل کند.

تبلیغات

گوگل اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای نمایش تبلیغات روی عینکش ندارد، اما این عینک می‌تواند نحوه تعامل ما با برندها و کسب‌وکارهای مختلف را به شدت دگرگون کند. پیشنهادهای تخفیف‌دار ممکن است هنگام عبور شما از کنار یک فروشگاه یا هنگامی که در حال نوشیدن قهوه هستید، روی نمایشگر عینک ظاهر شوند.

عینک گوگل

گوگل تمام این اطلاعات مربوط به کاربرانش را از جیمیل، جست‌وجوی اینترنتی، یوتوب و گوگل‌پلاس به دست می‌آورد. به همین دلیل چیزهای زیادی در مورد ما و آن‌چه می‌خریم یا ممکن است بخریم می‌داند. تصور کنید که از کنار یک فروشگاه رد می‌شوید که یک تبلیغ ظاهر شده و خرید یک جفت کفش از برند مورد علاقه شما را پیشنهاد می‌کند. تبلیغات روی عینک گوگل می‌توانند بسیار شخصی‌شده باشند، به همین دلیل است که آگهی‌دهندگان در آرزوی دست‌یافتن به آن خواهند بود.

منبع (+)

پی‌نوشت: این‌ها تنها بخشی از کاربردهای بالقوه این ابزار است، که براساس قابلیت‌ها و امکانات فعلی پیش‌بینی شده‌اند. شما فکر می‌کنید چه استفاده‌های دیگری از این ابزار ممکن است یا در آینده چه قابلیت‌های دیگری به آن افزوده خواهد شد؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    کاربرد 10: تحت نظر گرفتن و جاسوسی کردن از کاربر بدون اینکه خودش خبر داشته باشه، از طریق یک پنل تحت وب!

    1. یاسر می گوید

      آخرش همون بلایی سرمون میاد که تا الان صدها بار توی فیلم ها دیدیم! آدم ها الینه میشن به وسیله ی تکنولوژی و دیگه آدم نیستن حق انتخاب و اختیار ندارن و قدرت تصمیم گیریشون رو از دست میدن
      یکی یه مقاله در این مورد بنویسه آخه گوگل چه بلایی داره سر ما میاره! یه زمانی جنجال بود گوگل حق نداره ایمیلهای ما رو اسکن کنه و مطابق با اون تبلیغ بذاره اما الان دیگه رسما «گوگل تمام این اطلاعات مربوط به کاربرانش را از جیمیل، جست‌وجوی اینترنتی، یوتوب و گوگل‌پلاس به دست می‌آورد. به همین دلیل چیزهای زیادی در مورد ما و آن‌چه می‌خریم یا ممکن است بخریم می‌داند.»
      حیوان مصرف کننده که شدیم!برده تولید کننده شدیم. دوستایی دارم! اس 1 اس2 اس3 رو خریده به ترتیب! چند روز پیش خبر اس 4 رو که به گوشش رسیده بود برنامه چاپیدن خانواده رو داشت تدارک میدید…
      تکنولوژی باید برده ما باشه برای یه زندگی بهتر اما برعکس شده انگار! به خصوص من دانشجو دارم میبینم تو جامعه خودمون پدر از صبح تا شب 10 تا کار میکنه (تو این مملکت با یه کار چرخ زندگی نمی چرخه. همه مسافرکشن، نصف مملکت نصف دیگرو جابه جا میکنن!) اون وقت من تو فکر اینم نوت ام رو نوت 2 کنم یا چه میدونم اس 5 بخرم!!! هیچ غلطی هم با هیچ کدوم نمی کنم! و نمی تونم بکنم! و به فرض بخوامم نمی ذارن بکنم…
      کسایی که پول درآمد آنچنانی دارن رو که کسی باهاشون کار نداره! ولی الان قشر یارانه بگیر ما داره برای خرید عینک گوگل برنامه میریزه!
      از یک پزشک که همیشه دید انسانی قضیه رو درنظر داشته و داره انتظاراتی داریم 🙂 درسته دارید مقالات گجت رو زیاد میکنید خوبه ولی…

  2. آرما می گوید

    به نظر من با این عینک صنعت بازی های کامپیوتری تحول عظیمی خواهد کرد!
    بازی های نیمه مجازی-فیزیکی به وجود خواهند آمد!
    خودتون و دوستاتون رو فرض کنید که در هر محیطی که خودتون دوست دارید اسلحه در دست دارید و دارین به هم شلیک می کنید!

  3. saeed می گوید

    دم گوگل گرم ..

  4. امیر می گوید

    خیلی ممنون از این پست جالب

    ولی انصافا گوگل دست روی چه امکانی گذاشته. مطمنا کار شرکت های دیگه خیلی سخت تر خواهد شد. هرچند برای ارائه اش نیازه که یک سری قوانین هم حتمن وضع بشن. مثلا برای حین رانندگی و یا در حال برگزاری امتحان.

    به هر حال امیدوارم ما هم بتونیم یه روزی از توهم در بیایم و بتونیم از این کارای اثرگذار انجام بدیم.

    باز هم تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.