برترین‌ طراحی‌های صنعتی 100 سال اخیر کدام‌ها هستند؟

13

ممکن است در پاسخ به سؤالی که درعنوان این پست مطرح کردم، پاسخ‌های زیادی به نظرتان بیاید. اما اگر قرار باشد، پاسخ‌ها را محدود به 12 گزینه کنیم، کار بسیار دشوار می‌شود.

دیروز مصادف بود با روز جهانی طراحی صنعتی و به عنوان بخشی از برنامه بزرگداشت این روز CNN از تعدادی از بزرگ‌ترین طراحان دنیا خواست که نامزدهای خود را معرفی کنند. نتیجه نهایی این نظرسنجی یک فهرست 12 تایی جالب است که در زیر با هم مرور می‌کنیم:

1- مکینتاش اپل: معرفی مکینتاش در سال 1984 توسط اپل، صنعت کامپیوتر را یک گام به پیش برد. این کامپیوتر نرم‌افزار و سخت‌افزار را به صورت متناسبی درهم‌آمیخت.

06-29-2013 09-08-22 PM

2- موتورسیکلت وسپا: 57 سال پیش پیاژیو، موتور افسانه ای‌اش به نام وسپا (در زبان ایتالیایی به معنی زنبور است) را تولید کرد. جالب است بدانید در همان آغاز کار و طی ده سال ، یک میلیون موتور وسپا تولید شد. همچنین محبوبیت این وسیله نقلیه تا جایی پیش رفت که لغت Vespare به معنای با وسپا به جایی رفتن به فرهنگ لغت زبان ایتالیایی اضافه شد.

06-30-2013 12-21-35 AM

وسپا طوری طراحی شده که هم توسط مردان و هم زنان به راحتی قابل استفاده بود. وسپا چیزی فراتر از یک محصول صنعتی صرف بود و رد پایی در فرهنگ و جامعه هم برجا گذاشت، تا جایی که محبوب بیتلز‌ها شد و در فیلم زندگی شیرین یا La Dolce Vita «فیلنی» هم جلوه‌گری کرد.

06-29-2013 09-14-58 PM

در مورد وسپا این مطلب خوب روزنامه جام جم را بخوانید.

3- با خلق چنین بالاروهایی بود که آسانسورها و پله‌ها برقی با هنر معماری ترکیب شدند:

06-29-2013 09-17-21 PM

4- هواپیماهایی فضایی شرکت Virgin Galactic: در سایه چنین طراحی کارا و زیبایی بود که رؤیای توریست‌های فضایی و امکان دیدن سیاره زیبایمان از آن بالا محقق شده است:

06-29-2013 09-19-11 PM

5- تفنگ‌های AK-47: یک طراحی بی‌نظیر و مقتصدانه در دوران شوروی سابق. تفنگ‌های کلاشنیکف هنوز هم محبوب ارتش‌ها و گروه‌های نظامی در سراسر دنیا هستند.

06-29-2013 09-20-58 PM

6- فلپی دیسک‌ها: درست است که صدای ناهنجار فلپی‌ها هنگام ذخیره و باز کردن اطلاعات، سخت آزارنده بود، اما از نظر طراحی وقعا زیبا بودند.

06-29-2013 09-22-39 PM

7- آی‌پادها که شیوه تعامل ما را با موسیقی دگرگون کردند، حاصل نبوغ یک طراح منحصر به فرد نبودند، بلکه گروهی این نسل از پخش‌کننده‌های تأثیرگذار را طراحی کردند:

06-29-2013 09-24-23 PM

8- صندلی‌های Aeron : این صندلی‌های راحت به دوره صندلی‌های سنگین و ناراحتی که ارگونومیک نبودند پایان دادند و آسایش را برای پشت‌میزنشین‌ها به ارمغان آوردند.

06-29-2013 11-59-59 PM

9- پخش‌های استریوی Bang & Olufsen: این پخش‌‌کننده‌های زیبا با طراحی بسیار مدرن خودشان در سال‌های دهه 1970 بسیار جالب توجه بودند.

06-30-2013 12-02-13 AM

10- ایرباس A380: یا سوپرجامبو، بزرگ‌ترین جت مسافربری دنیاست، این هواپیما در سال 2005 برای خاتمه دادن به سلطه بوئینگ رونمایی شد و می‌تواند بیش از 850 نفر را در اسمان جابجا کند.

06-30-2013 12-08-30 AM

11- خودروی فورد مدل T: این خودرو بین سال‌های 1908 تا 1927 تولید می‌شود و نخستین خودرویی بود که از نظر اقتصادی برای طبقه متوسط قابل تهیه بود.

06-30-2013 12-14-03 AM

12- موتور جت: اگر «فرانک ویتل» نبود و نخستین موتور جت را اختراع نکرده بود، بشر به بسیاری از پیشرفت‌های کنونی دست نیافته بود.

06-30-2013 12-15-50 AM

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. دابل می گوید

    زیاد جالب نبود
    انتخاب های خیلی بهتر دیگه ای بود که میشد تو این لیست جا داد

  2. فرهاد می گوید

    بنظر من هیچ کدوم اینها در حد و اندازه های تیتری که زدید نبودن

  3. پیامک و اس ام اس نوند می گوید

    این لیست خیلی ناقصه
    چیزهای زیادی توش نیست
    مثلا آیفون، تلویزیون های LCD بزرگ، پورشه و ….

    1. شايان می گوید

      چقدر دنیاتون کوچیکه !!! واقعا همه موارد به جا بود

  4. علی می گوید

    1 – و ما همچنان از سیستم های قدیمی استفاده میکنیم به خاطر وضع دلار

    2 – موتور هنست ولی خودش مال قدیمی ها هست !

    3 – فعلا یواش یواش داره راه می افته

    4 – همچنان از وسائلی که از زمان شاه مونده استفاده میکنیم !

    5 – کلا از این استفاده میکنیم !

    6 – اداره جات استفاده میشه !

    7 – Made In Chine رو اکثرا استفاده میکنیم !

    8 – صندلی ها رو نمی تونیم استفاده کنیم ، چون خعلی گرونه !

    9 – کار زشتیه داشتن این 😀

    10 – و همچنان از توپولوف استفاده میکنیم ! در آینده بیشتر میگیم

    11 – اگر این خودرو رو می تونستند می ساختن ، به جای پراید الان از این ها سوار می شدیم ! ( کلا … هستیم )

    12 – پیشرفت ، موتور ؟ من 😐 کجام ؟

    13 – اگر الان اولین بارش توی ایران بود به خاطر بودجه 100 سال بعد شاید یک کور سویی امیدی بود !

    1. مهرداد می گوید

      نظراتتون خیلی بی مزه بود

  5. کیان می گوید

    تصویر مربوط به موتور وسپا، فیلم Roman Holiday هست. (نه زندگی زیبا)

    لیست کاملی به نظر نمیاد، به خصوص که اینها گلچین 100 مورد هستند!

  6. بي نام می گوید

    چند تا مورد خیلی خوب بودن مثل وسپا و فورد مدل تی ولی خیلی چیزای دیگه بودن که به نظر من چندان مرتبط به قضیه ی طراحی صنعتی نیستن مثل موتور جت یا کلاشینکف درسته که همه ی این موارد تاثیر بزرگی تو دنیای امروز داشتن ولی بیشتر فرزند مهندسی هستند تا طراحی و البته مورد پله برقی هم نیاز به توضیح بیشتری داشت خلاصه به نظر من موارد خیلی بیشتری هستن که لیاقت قرار گیری تو این لیست رو داشتن

    در ضمن بهتره ذکر کنم من خودم تو رشته ی طراحی صنعتی تحصیل کردم

  7. احسان می گوید

    معیار های برای انتخاب لیست و چیدمان آن زیاد مشخص و جالب نیست. اما با هم ممنون. ارزش خوندن داشت

  8. امیر می گوید

    دوستانی که می گن انتخاب های بهتری هم بود به این نکات توجه نکرده اند:
    اولا ، این موارد فقط نتایج یک نظر سنجی بوده پس نمیشه تعمیمش داد.
    در ثانی شاید دیدن چیزی مثل پله برقی در این لیست که روزانه بارها و بارها می بینیمش خیلی برامون جالب نباشه، اما بهتره یادتون بیارید اولین باری رو که با ترس و لرز سوارش شدین!!!

  9. روشنک می گوید

    سلام ممنون از مطلب بسیار جالبتون با ذکر منبع در وبلاگ طراحی صنعتی دانشگاه هنر کپی کردم.

  10. مینا می گوید

    فقط وسپا به نظرم جالب بود شاید بخاطر اینکه خیلی مورد علاقه ام هست . راستش یه بار وسپا قیمت کردم دیدم تقریبا ۳ برابر قیمت ماشین زیر پام هست :))))

  11. علی می گوید

    شرکت ایتالیلیی Piaggio سازنده وسپا | پیاجّو | تلفظ می‌شه، در هیچ گویشی پیاژیو نداریم..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5