اکسیر معجزه‌آسای سربازان رایش سوم: مت آمفتامین!

8

سال 1972، هاینریش بل، برنده جایزه نوبل ادبیات شد، اما پیش از اینکه او نویسنده رمان‌ها و داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌هایی شود که برایشان برنده جایزه نوبل شد، وقتی یک جوان بیست و چند ساله بود، در روزهای جنگ جهانی دوم، او یک سرباز در ارتش آلمان بود. در طی نبردها، او در فرانسه، رومانی، مجارستان و بالاخره شوروی خدمت کرد. او در این مدت با خانواده‌اش که مقیم کلن بودند، مکاتبه می‌کرد.

22b

در نامه‌ای که در 20 می سال 1940 برای خانواده نوشت، درخواستی ذکر شده بود:

«نمی‌دانم آیا می‌توانید مقدار بیشتری پرویتین برایم بفرستید یا نه؟»

آن طور که بل توضیح می‌دهد، وقتی یکی از این قرص‌ها، او را مدت‌ها هشیار نگاه می‌داشت، درست مثل اینکه چند فنجان قهوه نوشیده باشد. تأثیر دیگری پرویتین این بود که خوردنش باعث می‌شد که به طور موقت رنج و هراس جنگ را فراموش کند و مدت کوتاهی شاد باشد.

06-02-2013 09-01-24 AM

پرویتین در واقع شکل اولیه چیزی است که این روزها به نام مِت افتامین کریستالی یا به زبان عامیانه شیشه می‌شناسیم. ارتش آلمان معتاد این دارو شده بود، آن طور که نشریه اشپیگل در مقاله‌ای می نتویسد، این دارو در زمان محبوبیت‌اش در آلمان  توسط شرکت داروسازی Temmler Werke در دسترس قرار می‌گرفت. خیلی زود فیزیولوژیست ارتش آلمان -اوتو رانکه- متوجه ارزش نظامی این دارو شد:
نه‌تنها با این ترکیب مت آمفتامین جنگاوران و به خصوص خلبان‌ها آلمانی را با نیاز به خواب اندکی هشیار نگاه می‌داشت، بلکه کل ارتش را به صورت کاذب در یک شادی فرو می‌برد. این دارو، داروی ایده‌آلی در شرایط جنگی بود.

06-02-2013 09-02-10 AM

درست به همین خاطر این دارو به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت، میلون‌های قرص پرویتین در خطوط مقدم نبرد بین سربازان آلمانی توزیع شد، به این دارو لقب شکلات تانکی پیدا کرده و در نیروی هوایی هم به آن نمک خلبان‌هاگفته می‌شد. گفته می‌شود که حتی پزشک هیتلر -تئودور مورل- به صورت داخل وریدی این دارو را به وی تجویز کرده بود. بین آوریل تا جولای سال 1940، بیش از 35 میلیون دوز پرویتین تولید شد و به نظامیان آلمانی داده شد.

به زودی اخبار معجزات «مِت» در همه جا پیچید، نشریات انگلیسی هم در مقاله‌هایی به استفاده نظامیان آلمانی از این قرص معجزه‌آسا اشاره کردند. خیلی زود به صورت آزمایشی متفقین هم به خلبان‌های خود این دارو را دادند. اما آزمایش خیلی زود متوقف شد چرا که با اینکه در مأموریت‌های کوتاه این دارو باعث هشیاری آنها می‌شد، آثار جانبی بدی مثل اضطراب و پرخاشگری و ضعف در قضاوت در طولانی‌مدت در بر داشت.

آلمان‌ها هم متوجه آثار جانبی بد شدند: بعضی از سربازها به خاطر نارسایی قلبی ناشی از مصرف دارو مردند، بعضی‌ها طی مرحله ناراحتی روانی ایجاد شده توسط دارو، دست به خودکشی زدند. بسیاری نیز به دارو معتاد شدند و در مرحله ترک یا خماری دارو قرار گرفتند و علایمی مثل، عرق‌ریزش، گیجی، توهم و افسردگی را از خود بروز دادند.

در اینجا بود که یکی از مقامات بلندپایه پزشکی و بهداشت رایش سوم -لئوناردو کونتی- سعی کرد که استفاده از دارو را محدود کند، تلاشی که ناموفق ماند.

تا سال‌های پایانی دهه 1960، همچنان شرکت داروسازی Temmler Werke به توزیع دارو بین نظامیان آلمان شرقی و غربی ادامه می‌داد، تا اینکه در سال‌های دهه 1970، نخست ارتش آلمان غربی و سپس در سال 1988، ارتش آلمان شرقی، استفاده از دارو را متوقف کرد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. طیب می گوید

    آمفتامین هم همین اثرات جانبی رو داره؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      بله

  2. alireza khakpour می گوید

    با کدوم تست فیزیکوشیمیایی میتوان وجود Ice رو در یک ماده اثبات کرد؟

    1. احسان می گوید

      با یه تست ساده ادرار میشه وجود مت آمفتامین رو در بدن فرد مصرف کننده به راحتی تشخیص داد.
      اساس روش تشخیص ایمونوکروماتوگرافی هستش که حساسیتش 500 نانوگرم بر میلی لیتر میباشد

  3. عرفان خسروی می گوید

    دکتر جان، این روزها کسی که عقل و شعور درست داشته باشد، بعید است سراغ شیشه برود، ولی کاش درباره ریتالین و اثرات جانبی‌اش نیز می‌نوشتی. همان‌طور که احتمالا می‌دانی مصرف ریتالین میان دانشجوهای نسل جدید حسابی رواج یافته و کمتر دانشجویی از مضرات آن آگاهی دارد.

  4. مهران می گوید

    بسیار چیز بدی هست . برادرم استفاده می کنه همش توهم داره فکر می کنه مثلآ شنود گذاشتن واسش یا قراره ترورش کنن . اختلال شخصیتی گرفته . افسردگی داره و به کل یک انسان دیگه شده . فاجعست این شیشه . من کاری به مخدر ندارم اما این شیشه خیلی خیلی خیلی بده . نابود می کنه همه چیزو

  5. حسین سرگزی می گوید

    دقت کردین بیشتر دارو و خوراکی هایی که بعدا ممنوع میشن تولید کشور آلمان هستن؟
    مث اون شکلاتای رادیومی یا یه مطلبی خیلی قدیمی تر که افرادی که مادراشون موقع بارداری یه دارو ی خاصی مصرف کرده بودن معلول شده بودن و جلوی کار خونه دارو اعتراض میکردن،اونم تو آلمان بود.
    الان به این فکر میکنم معلوم نیست ما چه چیزایی داریم مصرف می کنیم که شاید بعدها ممنوع بشن.نه؟!

  6. ir 78 می گوید

    طریقه مصرف این دارو چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5