داروی معجزه‌آسای جدید برای لاغری و کاهش وزن: سماگلوتید

0

در زمانه کرونا ما نیاز به راهبردهای تازه‌تر و به روزتری برای پیشگیری و کنترل چاقی داریم. بر اساس آماری که NHS منتشر کرده حدود یک چهارم زنان و مردان بریتانیایی گرفتار چاقی هستند. به صورت دقیق‌تر 26 درصد مردان و 29 درصد زنان، شاخص توده بدن بیشتر از 30 دارند. می‌دانید که اگر این شاخص بیشتر از 25 باشد، اضافه وزن محسوب می‌شود و بالاتر از 30 یعنی چاقی.

وضعیت چاقی و اضافه‌وزن با توجه به قرنطینه‌ها و خانه‌نشینی‌ها زمان کرونا بدتر هم شده است. چرا؟

چون مردم دیگر کمتر به باشگاه می‌روند یا کلا نمی‌روند. پیاده‌روی و دوهای خارج خانه‌شان کاهش پیدا کرده. از فرط بیکاری یا تاثیر استرس‌ها بیشتر غذا می‌خورند. تنقلات زیادی هنگام تماشای فیلم مصرف می‌کنند و به علاوه چون کمتر بیرون می‌روند، وضعیت فیزیکی‌شان برایشان کمتر اهمیت پیدا کرده!

وضعیت به قدری بد شده که دانشگاه گلاسکو برآورد کرده که در انگلیس و اسکاتلند چاقی بیشتر از مصرف سیگار، عامل بیماری‌های مختلف شده.

اما برای کاهش وزن چه می‌شود کرد؟

پاسخ اصلی قدیمی و قطعی این است: کمتر بخورید و بیشتر فعالیت کنید. یعنی هرگاه جمع جبری کالری دریافتی شما، کمتر از مصرفی بشود، شما خواه ناخواه وزن کم می‌کنید و لاغر می‌شوید.

یک حساب و کتاب از نظر علم تغذیه نشان می‌دهد که اگر کسی رژیم غذایی بسیار کم‌کالری، یعنی کمتر از هزار کالری در روز دریافت کند؛ ظرف تنها 12 هفته، بین 10 تا 15 کیلوگرم وزن کم می‌کند.

اما حتی کمی پرهیز و غذا خوردن آگاهانه هم می‌تواند در طی یک سال 7 کیلوگرم کاهش وزن برایتان به ارمغان آورد.

اما آیا به جز این نسخه جادویی‌ای نمی‌شود پچیید؟!

واقعیت این است که تقریبا همه دمنوش‌ها و غذاهای لاغرکن و چربی‌آب‌کن، سرابی بیش نیستند.

اما در این بین پزشکان سعی کرده‌اند داروهایی پیدا کنند که طرق مختلف منجر به لاغری شود. متاسفانه این داروها آثار جانبی مانند افزایش فشار خون و حتی بی‌اختیاری مدفوعی داشته‌اند.

می‌ماند جراحی‌های معده و دستگاه گوارش. این روش فقط برای کسانی که چاقی مفرط دارند و دچار عوارض چاقی قابل توجهی مانند دیابت و فشار خون بالا و مشکل قلبی شده‌اند، توصیه می‌شود و گرچه تکنیک‌های آنها بسیار بهتر شده‌اند، اما خالی از عوارض هم نیستند.

اما مدتی است که توجه دانشمندان و پزشکان روی پپتیدهای مترشحه از روده جلب شده است. این پپتیدها میزان اشتها و مصرف انرژی را کنترل می‌کنند.

یکی از آنها اسمش پپتید شبیه گلوکاگن یا اختصارا GLP-1 است که از بخشی از روده باریک به نام ایلئوم ترشح می‌شود.

وقتی غذایی که کربوهیدرات دارد به این بخش از روده باریک می‌رسد GLP-1 ترشح می‌شود و منجر به ترشح انسولین و ترشحات پانکراش می‌شود. همچنین GLP-1 میزان حرکات دستگاه گوارش و ترشح اسید را هم کم می‌کند.

تا حالا از داروهای شبیه به GLP-1 برای درمان دیابت استفاده می‌شد. اما به تازگی تحقیقی انجام شده تا ببینند آیا از GLP-1 برای کاهش موثر وزن هم می‌شود استفاد کرد یا خیر.

نتایج این تخقیق در مجله معتبر NEJM به چاپ رسیده است.

در این تحقیق از دارویی با عملکرد شبیه GLP-1 یعنی سماگلوتید semaglutide  استفاده شده است.

این تحقیق روی 1961 نفر انجام شد که 75 درصد آنها زن، 75 درصدشان سفیدپوشت، 13 درصدشان آسیایی و 6 درصد هم سیاهپوست بودند.

متوسط شاخص توده بدن آنها 38 بود.

این اشخاص داوطلب به دو گروه به صورت تصادفی تقسیم شدند. به یک گروه به صورت هفتگی همین داروی سماگلوتید تزریق می‌شد و به دسته دیگر یک دارونما تزریق می‌شد. به صورت همزمان آنها مشاوره تغذیه و تغییر سبک زندگی هم شدند.

بعد پژوهشگران متوجه شده‌اند که بعد از 68 هفته، آنهایی که سماگلوتید می‌گرفتند 15.3 کیلوگرم وزن کم کرده‌اند و دسته دیگر تنها 2.6 کیلوگرم!

این یعنی این داروی اثر شگرفی در کاهش وزن می‌تواند داشته باشد.

البته هیچ دارویی بدون آثار جانبی نیست. آثار جانبی سماگلوتید هم تهوع و گاهی استفراغ و اسهال و مشکلات گوارشی بود. همچنین استفاده از سماگلوتید احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت را بیشتر می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5