با جناب مگاپیکسل آشنا شوید

34

TS600x0~cms_posts_1313669123_megapixels_phones

مگاپیکسل سال‌ها است که وارد ادبیات دیجیتالی مردم دنیا شده است و در تصور عموم مردم، مگاپیکسل بیانگر کیفیت دوربین دیجیتال است. البته این تصور با چالش‌های زیادی روبرو است. احتمالاً از دوستانتان شنیده‌اید که فلان گوشی که دوربین ۵ مگاپیکسل دارد، کیفیت عکسش به اندازه‌ی ۲ مگاپیکسل هم نیست!

چرا بهترین گوشی‌های جهان که کیفیت عکس‌برداری فوق‌العاده‌ای هم دارند آن‌قدر در عدد مگاپیکسل باهم اختلاف دارند؟ HTC One دوربین ۴ مگاپیکسلی (که خودش به آن اولترا پیکسل می‌گوید) دارد و Nokia Lumia 1020 دوربین ۳۸ مگاپیکسلی! Apple iPhone 5 دوربین ۸ مگاپیکسلی دارد، Samsung Galaxy S4 و LG G2 دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، و Sony Xperia Z1 نیز دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی دارد.

علاوه بر این‌ها با یک جستجوی ساده در اینترنت با واقعیتی جالب مواجه می‌شوید. دوربین دیجیتالی پر آوازه‌ی Fujifilm FinePix X100 که حدود چهار میلیون تومان قیمت دارد، دارای دوربین ۱۲.۳ مگاپیکسلی است در صورتی که دوربین Canon Powershot A1400 که تنها ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد، ۱۶ مگاپیکسل است!

fujifilm-finepix-100-xl

برای دانستن واقعیت کیفیت تصویر در دوربین‌های دیجیتالی لازم است مقداری با شخصیت گول زننده‌ی مگاپیکسل آشنا شویم.

مگاپیکسل یعنی چه؟

تصاویر دیجیتالی از نقاط ریزی به نام پیکسل درست شده‌اند. پیکسل‌ها اندازه‌ی فیزیکی ندارند به خاطر همین می‌توانید یک عکس با یک سایز ثابت را هم روی موبایل و هم روی پرده‌ی سینما نگاه کنید. بر روی موبایل تنها پیکسل‌های آن کوچک‌تر نمایش داده شده و بر روی پرده‌ی سینما، پیکسل‌ها بزرگ‌تر نمایش داده می‌شوند. مگاپیکسل به معنای میلیون پیکسل، بیانگر مساحت تصویر است. یعنی اگر طول و عرض تصویر را در هم ضرب کنید، میزان مگاپیکسل آن به دست می‌آید. برای پیدا کردن مساحت یک عکس کافی است بر روی آن راست کلیک کرده، به برگ Details بروید و عدد نوشته شده در قسمت Dimensions را در هم ضرب کنید. مثلاً‌ نوشته ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یعنی مساحت آن عکس ۲ مگاپیکسل است. یا به عبارتی با یک دوربین ۲ مگاپیکسلی گرفته شده است.

Image_Properties

در تصویر زیر مساحت تصویر دوربین‌های برخی از معروف‌ترین گوشی‌های جهان بر حسب عدد مگاپیکسل باهم مقایسه شده‌اند. همین طور که می‌بینید زیاد شدن مگاپیکسل به معنای زیاد شدن مساحت است و به همین خاطر ۴ مگاپیکسل در HTC One با ۸ مگاپیکسل در Apple iPhone 5 تفاوت چندانی از لحاظ طول و عرض ندارند.

TS520x0~cms_posts_1313669123_sensor_resolutions_new

نمایشگر‌ها چند مگاپیکسل نمایش می‌دهند؟

جالب است بدانید Resolution (وضوح) صفحه‌ی نمایش را نیز می‌توان بر واحد مگاپیکسل سنجید. کافی است طول و عرض آن را در هم ضرب کنید. مثلاً‌ مونیتورهای CRT قدیمی برابر 1024 x 768 بود. که می‌شود چیزی کمتر از ۰.۸ مگاپیکسل! یعنی این مونیتور‌ها نمی‌توانند بیشتر از ۰.۸ مگاپیکسل نمایش دهند. تلویزیون‌های Full HD با رزولوشن 1920 x 1080 دارای تصویر ۲.۱ مگاپیکسل هستند. iPad نیز با نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت Retina دارای تصویر ۳ مگاپیکسلی است. لذا اگر می‌خواهید تصویر دیجیتال بر روی باکیفیت‌ترین نمایشگرها مشاهده کنید، بیشتر از ۳ مگاپیکسل احتیاج نخواهید داشت.

تصویری که می‌خواهیم چاپ کنیم باید چند مگاپیکسل باشد؟

به این خاطر که پیکسل دارای اندازه‌ی فیزیکی نیست، وقتی صحبت از چاپ می‌شود، از واحدی به نام dpi استفاده می‌شود. dpi به معنی نقطه در هر اینچ (Dots per inch) است. بالاترین کیفیتی که چشم انسان در یک عکس چاپ‌شده تشخیص می‌دهد 300 dpi است. لذا اگر بخواهید یک تصویر را بر روی کاغذ عکس (۵ در ۷ اینچ) با بالاترین کیفیت چاپ کنید، تنها به ۳ مگاپیکسل نیاز خواهید داشت. چاپ با بالاترین کیفیت بر روی کاغذ A4 نیز ۹ مگاپیکسل و A2 برابر ۳۵ مگاپیکسل خواهد بود. که هنوز از تصویر ۳۸ مگاپیکسلی Nokia Lumia 1020 کمتر است. در تصویر زیر میزان مگاپیکسل برای نمایشگر‌ها و کاغذ‌های چاپی نشان داده‌شده‌اند. کاغذ‌ها با رنگ آبی و نمایشگرها با رنگ قرمز هستند.

TS520x0~cms_posts_1313669123_Comparing_sizes_new

کم و زیاد بودن مگاپیکسل چه چیزی را در عکس معین می‌کند؟

پیکسل‌ها خانه‌هایی هستند که جزئیات تصویر در آن‌ها قرار می‌گیرد. در حقیقت می‌توان گفت هرچه میزان مگاپیکسل بیشتر باشد، ظرفیت تصویر برای نمایش جزئیات بیشتر است. هرچند که ممکن است از این ظرفیت استفاده نشود. یعنی مثلاً وقتی یک قسمتی از تصویر را می‌شود در ۱۰ پیکسل نمایش داد، آن را در ۱۰۰۰ پیکسل نمایش دهیم. یا مثلاً وقتی قسمتی از یک تصویر را مات می‌کنیم، در تعداد پیکسل‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌شود ولی جزئیات تصویر از بین می‌روند.

زوم دیجیتال چیست؟

زوم در تصاویر دیجیتالی با بزرگنمایی قسمتی از تصویر انجام می‌شود (اندازه‌ی پیکسل‌ها بزرگ می‌شود). اگر درون تصویر جزئیات کافی برای بزرگنمایی وجود داشته باشد، با زوم، کیفیت آن کم نمی‌شود ولی اگر جزئیات کافی وجود نداشته باشد، وقتی زوم می‌کنیم در حقیقت با بزرگ کردن پیکسل‌ها، تصویر را مات می‌کنیم. از این مطلب می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هرچه قدر میزان مگاپیکسل بیشتر باشد، و جزئیات بیشتری درون عکس ذخیره شده باشد، بیشتر می‌توان بر روی آن زوم کرد. ویژگی دوربین ۳۸ مگاپیکسلی Nokia Lumia 1020 نیز همین است. به خاطر جزئیات بسیار زیادی که در تصاویر این دوربین ذخیره می‌شود، قابلیت زوم بسیار بالایی در تصاویر آن وجود دارد. بوسیله‌ی دوربین این گوشی می‌توان ۲.۷ برابر زوم کرد تا به تصویر ۵ مگاپیکسل رسید.

Nokia-Lumia-1020-with-Nokia-Pro-Camera

زوم اپتیکی چیست و با زوم دیجیتالی چه تفاوتی دارد؟

Galaxy S4 Zoom یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ و از خانواده‌ی Galaxy S4 است و تفاوت آن با Galaxy S4 این است که این گوشی قابلیت زوم اپتیکی دارد ولی Galaxy S4 تنها قابلیت زوم دیجیتالی دارد. زوم اپتیکی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین‌های حرفه‌ای و دوربین‌های موبایل است. Galaxy S4 Zoom با قابلیت زوم اپتیکی می‌تواند تا ۱۰ برابر زوم کند.

زوم اپتیکی با حرکت دادن لنز دوربین انجام می‌شود. دقیقاً‌ این است که شما با ذره‌بین یا تلسکوپ نگاه کنید ولی زوم دیجیتال با بزرگ‌نمایی قسمتی از تصویر انجام می‌شود. وقتی برای مثال با یک دوربین ۴ مگاپیکسلی، ۲ برابر بزرگنمایی می‌کنید یعنی تنها مثلاً به ۱ مگاپیکسل (یک چهارم) وسط عکس نگاه می‌کنید و ۳ مگاپیکسل دیگر بدون استفاده می‌ماند. از این جهت با زوم دیجیتال در حین عکس‌برداری کیفیت تصویر کاهش می‌یابد. ولی زوم اپتیکی هیچ تاثیری بر کیفیت عکس ندارد.

s4-zoom1

آیا دوربین‌های دیجیتالی می‌توانند از تمام ظرفیت مگاپیکسلی‌شان استفاده کنند؟

این سؤال را می‌توان به این صورت مطرح کرد که مثلاً اگر یک دوربین ۵ مگاپیکسل است، آیا به اندازه‌ی ۵ مگاپیکسل جزئیات درون عکس ذخیره می‌کند یا خیر؟ جواب این سؤال خیر است. یک دوربین ۵ مگاپیکسل ممکن است به اندازه‌ی ۲ مگاپیکسل هم جزئیات درون عکس ذخیره نکند!

برای دانستن دلیل این مسئله لازم است با فرایند تصویربرداری دیجیتالی آشنا شوید.

وقتی می‌گوییم یک دوربین مثلاً ۵ مگاپیکسل است. یعنی ۵ میلیون «دیود» بر روی لنز دوربین قرار دارد که هر کدام از این دیود‌ها میزان نور را اندازه می‌گیرد. از این جهت که دیود‌ها قادر به تشخیص رنگ نیستند و فقط نور را ثبت می‌کنند، تنها می‌توانند تصویری سیاه و سفید ارائه دهند. برای اینکه تصویر رنگی توسط دوربین ثبت شود، یک فیلتر رنگی بر روی دیود‌ها کار می‌گذارند که هر رنگ از این فیلتر تنها نوری را عبور می‌دهد که به همان رنگ باشد. لذا هر دیود رنگ مخصوصی را اندازه‌گیری می‌کند. این رنگ‌ها به صورت جدول کنار هم چیده شده‌اند، به گونه‌ای که در هر مربع ۲ در ۲، رنگ‌های سبز – قرمز – سبز- آبی کنار هم باشند. چینش رنگ‌ها و نحوه‌ی کار آن‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

123di_cfa

از نوشته‌ی بالا می‌توان نتیجه گرفت که رنگ واقعی در هر پیکسل ذخیره نمی‌شود بلکه یکی از رنگ‌های سبز، قرمز و آبی ذخیره می‌شوند. بعد از آن به وسیله‌ی فرایندی به نام Interpolation، رنگ واقعی هر پیکسل حدس زده می‌شود. طبیعی است وقتی هر دیود نمی‌تواند رنگ واقعی را برای هر پیکسل اندازه بگیرد، و رنگ واقعی به صورت حدسی به دست می‌آید، تصویر در بالاترین سطح جزئیات ثبت نخواهد شد.

cfa_red_ch

ممکن است بعد از پردازش تصویر، برخی نقاط رنگ صحیح نداشته باشند. این پدیده تا حدودی مثل این است که پودری رنگی از رنگ‌های مختلف بر روی صفحه ریخته باشیم. برای رفع این مشکل تصویر ابتدا مات می‌شود تا رنگ‌های اشتباه در رنگ‌های صحیح اطراف محو شوند. سپس برای برطرف کردن تاری تصویر، به صورت دیجیتالی Sharp (تیز) می‌شود. در این فرایند نیز مقداری از جزئیات تصویر از بین می‌رود.

_MRC6038acr3notouch_web100crop
نمونه‌ای از رنگ‌های اشتباه در تصویر

من برای پیدا کردن میزان جزئیاتی که در یک تصویر ۵ مگاپیکسلی ذخیره می‌شود، با عکسی که با تلفن همراه خودم (Xperia mini pro) گرفتم، آزمایشی انجام دادم. یک تصویر که در نور مناسب گرفته شده بود را در فتوشاپ باز کردم. یک نسخه از آن را با نام متفاوت ذخیره کردم تا از آن عکس، دو نمونه در فتوشاپ باز باشد. سپس بر روی یکی از آن‌ها تا آنجایی زوم کردم که ریزترین جزئیات عکس (به صورت چشمی) پیدا باشد. سپس برای عکس دیگر، گزینه‌ی Image Size را از منوی Image باز کردم و طول و عرض آن را به ۵۰ درصد کاهش دادم. یعنی در حقیقت مساحت آن را یک چهارم کردم. متوجه شدم هیچ تغییری در جزئیاتی که مد نظر من بود ایجاد نشده است.

Photoshop_Image_size

از این آزمایش این‌گونه نتیجه می‌گیرم که تصویر ۵ مگاپیکسلی که گوشی من می‌گیرد، تنها به اندازه‌ی ۱.۲۵ مگاپیکسل (یک چهارم) جزئیات دارد و مابقی آن محو شده است.

نکته:‌ روش کار این آزمایش می‌توانید برای کم کردن حجم عکس‌هایتان بدون کاهش کیفیت تصویر استفاده کنید. چون کاهش سایز تصویر در فتوشاپ به صورت هوشمند به گونه‌ای انجام می‌شود که جزئیات تصویر تا جای ممکن حفظ شود.

گوشی‌هایی که خلاقیت‌های خاص در بالا بردن کیفیت تصویرهایشان بکار برده‌اند

Nokia Lumia 1020 دارای سنسوری ۴ برابر سنسور دوربین‌های معمولی تلفن همراه است. به همین خاطر عکس ۳۸ مگاپیکسلی می‌گیرد. درست مانند این که ۴ سنسور ۱۰ مگاپیکسلی را کنار هم بگذارید. البته پردازش تصویر ۳۸ مگاپیکسلی خیلی بیشتر از تصویر ۱۰ مگاپیکسلی طول می‌کشد و حجم تصاویر هم خیلی بالاتر خواهد بود و حافظه را زود اشغال خواهد کرد. ولی تصاویری خواهید داشت که می‌توانید تا چندین برابر زوم کنید و ریزترین جزئیات تصویر را بدون کوچک‌ترین کاهش کیفیتی ببینید.

HTC One دقیقاً برعکس رویه‌ی Nokia Lumia 1020 را درپیش گرفته است. یعنی با توجه به اینکه عموم کاربران به بیشتر از ۴ مگاپیکسل احتیاج ندارند، سعی کرده ۴ مگاپیکسل را با بهترین کیفیت ارائه دهد و نام آن را اولتراپیکسل گذاشته است. در این گوشی هر پیکسل نسبت به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اندازه‌ی خیلی بزرگتری دارد. به همین خاطر نور بیشتری وارد آن می‌شود و تصویر دقیق‌تر و با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

مگاپیکسل

بالأخره چند مگاپیکسل کافی است؟

۳ مگاپیکسل برای نمایش تصویر بر روی باکیفیت‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگرهایی که عموم مردم استفاده می‌کنند کافی است ولی برای اینکه تصویرتان به اندازه‌ی کافی جزئیات داشته باشد بهتر است حداقل دوربین ۸ مگاپیکسلی داشته باشید.

توجه داشته باشید که مگاپیکسل، معیاری است که می‌گوید چقدر جزئیات در عکس ذخیره می‌شود و معیار مناسبی برای بیان کیفیت عکس نیست. عوامل بسیاری مثل تکنولوژی سنسور و اندازه‌ی آن، میزان هوشمند بودن سیستم پردازش دوربین برای تنظیم نوردهی (Exposure) و … در کیفیت تصویر موثر هستند. اگر می‌خواهید گوشی بخرید و کیفیت دوربین برایتان مهم است، بهتر است نقدهایی که درباره‌ی آن گوشی نوشته‌شده را بخوانید و یا عکسی که دوربینش گرفته را از نزدیک ببینید. و روی عدد مگاپیکسل به تنهایی قضاوت نکنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
34 نظرات
  1. kamran می گوید

    خسته نباشد ،
    مطلب مفیدی بود ،

  2. wahab می گوید

    دستت درد نکنه داره این پست

  3. skh می گوید

    با تشکر از این مطلب مفید
    و عرض تبریک شب یلدا
    لطفا مطلب هم در مورد تلسکوپ جدید میلیارد پیکسلی بنوسید

  4. سید عماد رضوی می گوید

    اصن نمی دونستم 🙁 🙂

  5. vahid می گوید

    واقعا اموزنده بود ممنون

  6. محمد می گوید

    سلام
    خوب بود دکتر جان ولی دوتا نکته اساسی برای کسانی که کار فتوشاپ و چاپ عکس دارن جاموند حالا با توجه به همون تصویری که سایز مگا پیکسل و عکسهای چاپ شده رو برسی کرده بودین باید بگم:
    1- عکسای یه دوربین 20 مگاپیکسلی توی شب با ایزو 1600 با یه دوربین 10 مگاپیکسلی با ایزو800 برابری می کنه!(چون اسکیلش که کنیم به اندازه10 مگا پیکسل جزییات و نویز برابری داریم) حالا اگه هر دو عکس رو با ایزو 800 بگیرن اونکه مگای بالاتری داره جزییات بیشتری رو با نویز کمتر دریافت کرده!
    2- توی روز یه عکس 20 مگاپیکسلی به اندازه یه عکس 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیک 2 ایکس جزییات می تونیم داشته باشیم

  7. مکتوم می گوید

    سلام
    پیشنهاد می کنم برای درک بهتر بخش های اولیه این مقاله و اصولا درک بهتر این مسئله، یعنی تصاویر دیجیتال که این مقاله هم سعی در اون داشت، یکی دو فصل ابتدایی کتاب مرجع پردازش تصاویر دیجیتال رو مطالعه کنید. کتاب قطوریه و اصولا مثلا ما هیچ وقت نمیشینیم لغتنامه دهخدا یا معین رو از ابتدا تا انتها بخونیم. این کتاب هم یک کتاب مرجعه که فصول ابتداییش دید درستی میده در زمینه تصاویر دیجیتال.

  8. saeid می گوید

    با تشکر از آقای صنایعی . خیلی ساده و روشن مطالب رو بیان کردید .ممنونم

  9. سعید۱۷۰۹ می گوید

    تشکر. مطلب خوب و به درد بخور و جامعی بود.

  10. سروش می گوید

    سلام، خیلی خوب بود. پیشنهاد می کنم مواردی رو هم دوستان توی نظرات فرمودند اضافه بفرمایید تا این مقاله توی این بحث مرجع باشه. بازم ممنون

  11. علی می گوید

    خدا قوت آقای دکتر
    مطالب مفیدی میزنید
    زنده باشید

  12. محسن می گوید

    مقاله خوبی بود
    ممنون

  13. رضا می گوید

    با تشکر از شما، مقاله مفیدی است.

  14. عابدين می گوید

    فقط یه مسئله کوچیک اضافه کنم که شاید خیلی هم مهم نباشه (البته چون از تجربه شخصیه امیدوارم اشتباه نباشه):
    عکس گرفتن با زوم دیجیتال با زوم کردن روی عکس گرفته شده فرق می کنه،‌ که فکر می کنم به خاطر پردازشیه که نرم افزار دوربین روی اطلاعات دریافتی انجام میده. یه تکنولوژی هایی مثل آنتی الایسنگ، درونیابی های ریاضی نرم افزاری و …
    یه جورایی می خوام بگم کیفیت عکس گرفته شده تنها به سخت افزار بستگی نداره بلکه نرم افزار هم نقش مهمی ایفا می کنه مثلاً canon علاوه بر تکنولوژی های سخت افزاری دارای تکنولوژی های نرم افزاری هم هست.

  15. ali می گوید

    با اینکه فک نمیکردم چیز جدیدی توی این مقاله برام باشه, ولی واقعا داشت.
    بسیار استفاده کردم.
    این سایت همیشه پر از سوپرایز بوده 🙂
    خدا قوت آقای صانعی

  16. حسین می گوید

    ممنون
    خیلی بدردم خورد

  17. فرید می گوید

    دیود بر روی لنز دوربین قرار دارد.
    این قسمت به گمانم اشتباه شده و باید گفت فتو دیودهایی که روی سطخ سنسور قرار دارند.

  18. hamed می گوید

    با تشکر
    باید اضافه کنم که دوربین لومیا 1020 41 مگاپیکسل هست
    تصحیح بفرمایید

    1. احسان صنایعی می گوید

      با تشکر از شما دوست عزیز
      مساحت سنسور دوربین نوکیا لومیا ۱۰۲۰ برابر ۴۱ مگاپیکسل است (سنسور را گرد تصور کنید) و تصویری که می‌گیرد اگر عریض باشد (نسبت طول و عرض ۱۶:۹) یا نباشد (۴:۳) ۳۸ مگاپیکسل خواهد بود. یکی از ویژگی‌های لومیا ۱۰۲۰ همین است که تصویر عریضش از تمام توان دوربین استفاده می‌کند. در دوربین‌های دیگر، تصویر عریض را با بریدن کمی از بالا و پایین تصویر معمولی بدست می‌آورند ولی این دوربین، به خاطر سنسور ۴۱ مگاپیکسلی، می‌تواند بدون بریدن تصویر ۴:۳، تصویر عریض ۳۸ مگاپیکسلی بگیرد.

  19. نیما می گوید

    واقعا مطلب خوبی بود ممنون

  20. علی می گوید

    از مطالب بسیار استفاده کردم و چیزهای زیادی یاد گرفتم.ممنون.

  21. buffalO می گوید

    متشکرم مقاله عالی بود
    از کار htc one خوشم اومد که به فکر کیفیت بهتر میباشد
    نوکیا n95 و n86 و n73 کیفیت عکساشون خوب بود
    کلا عکس باید با کیفیت باشه نه اینکه گوشی یا دوربین مال چه برندی باشه و یا چند مگا پیکسله!

  22. سید مصطفی می گوید

    اطلاعات جالب و مفیدی بود ممنون دکتر خسته نباشید

  23. میلاد می گوید

    نصف یا بیشتر این مطلب از فیلمی که در سایت digikala.com گذاشته شده برداشته شده و همینطور عکس ها و نتایج و نحوه ی گفت مطالب

    1. احسان صنایعی می گوید

      دوست عزیز
      منبع اکثر مطالب این مقاله سایت dpreview.com است که یک سایت معتبر در زمینه‌ی تکنولوژی‌های عکاسی است. آدرس دقیق آن صفحه هم در زیر مقاله ذکر شده است. وبسایت‌های زیادی ممکن است از این منبع استفاده کرده باشند و مطالب زیادی بر مبنای آن نوشته باشند و یا فیلم ساخته باشند. این شباهت به خاطر اصتفاده از منابع مشترک است و دلیل نمی‌شود که بگویید مطالب را از روی همدیگر کپی می‌کنند!

  24. buffalO می گوید

    اقای صانعی لطفا یه دوربین دیجیتال با کیفیت واسه عکاسی از مسافرت و مهمونی معرفی کنید.

  25. ناوارو می گوید

    واقعا مطالب جالبی تو این مقاله بیان شده که جای تشکر و قدر دانی رو داره دکتر عزیز متشکرم

  26. امید از کردستان می گوید

    با سلام. در مقاله، این عبارت آمده است: “وقتی می‌گوییم یک دوربین مثلاً ۵ مگاپیکسل است، یعنی ۵ میلیون «دیود» بر روی لنز دوربین قرار دارد که هر کدام از این دیود‌ها میزان نور را اندازه می‌گیرد.” به نظرم صحیح این است: … 5 میلیون دیوید بر روی سنسور دوربین قرار دارد… لطفا در صورت روا بودن سخن ام، اصلاح فرمائید. مطلب درباره ی دوربین موبایل هاست، با این وجود (به جز دوربین های کامپکت و دوربین گوشی های موبایل) لنزها در دوربین ها تغییر می کنند ولی دسترسی به سنسور ناممکن است و…

  27. همراه سنتر می گوید

    این روزها هم فروشندگان موبایل و دوربین و هم کاربران این وسایل به راحتی از مگاپیکسل دوربین خود استفاده و سو استفاده می کنند

  28. امین می گوید

    با این که ۳ مگاپیکسل برای نمایش تصویر بر روی همه نمایشگرها کافی است، ولی ما معمولا وقتی عکس ها رو تماشا می کنیم روشون زوم می کنیم. پس با داشتن کیفیت 6 یا 8 یا 10 مگاپیکسل، حتی بعد از زوم روی یک قسمت از عکس، اون قسمت هم کیفیت مناسب تری خواهد داشت. پس بهتره هنگام عکاسی دوربین رو روی 3 مگاپیکسل تنظیم نکنید و از کیفیت های بالاتر استفاده کنید. خصوصا که قیمت (دلاری) کارت های حافظه امروزه بسیار ارزان شده.

  29. javad می گوید

    واقعا مقاله خوبی بود مرسی

  30. بازسازی ساختمان می گوید

    مطلب خوبی و کاملی بود
    ممنونم

  31. ali chehrepardaz می گوید

    توضیح بسیار خوبی داده اید درباره ی تلویزیون هم توضیح دهید

  32. تبسم می گوید

    لایک داشت خداییش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5