رپورتاژ – معرفی فرادرس: پروژه جامع آموزش دانشگاهی ایران

7

بعضی تغییرات به اندازه‌ای شفاف اتفاق می‌افتند و برخی انقلاب‌ها، آن قدر واضح روی می‌دهند که شما می‌توانید به راحتی خطی میان گذشته و آینده بکشید و از لحظه میان این دو، و نقطه گذر و تغییر صحبت کنید. اما برخی مواقع، تغییرات بزرگ به گونه‌ای هستند که آینده نه در ادامه و امتداد گذشته و حال، بلکه در بطن آن روی می دهد و ظهور پیدا می‌کند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد که ما چنین تغییری را در مورد آموزش (شامل آموزش دانشگاهی) شاهد هستیم. در حالی که نظام سنتی آموزش، که یادگار گذشتگان ماست، همچنان در حال توسعه است، نسخه آینده آموزش به آرامی و در کنار آن، در حال رشد و گسترش می‌باشد؛ و البته این تغییر بزرگ، به صورتی کاملا نرم در حال روی دادن است. به نحوی که هر کدام از ما ممکن است، بدون اینکه خود بدانیم، روزی خود را در دامان آموزشی نوین بیابیم، که کاملا از نظام سنتی کنونی گذر کرده است.

پروژه های مطرح آموزش انبوه در دنیا و نحوه کار آنها

در حال حاضر پروژه های آموزش آنلاین متعددی در دنیا شروع به کار کرده اند که از معروف ترین آنها می توان به Udacity و Coursera اشاره کرد. برخی از این پروژه ها با دریافت هزینه اندکی آموزش را در اختیار مخاطب می گذارند (مثلا وبسایت lynda.com). در مقابل برخی دیگر، نسخه پایه از آموزش را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند و در مقابل هزینه را از کاربر برای ارائه مدرک دوره دریافت می کنند. در مقابل برخی دیگر نیز راه حل دیگری برای تامین مالی چرخه خود ایجاد کرده اند. این پروژه ها، از کارفرمایانی که به دنبال نیروی کار متخصص هستند، هزینه برای معرفی دانشجویان دریافت می کنند (نکته: صنعت کاریابی و استخدام، یک صنعت 128 میلیارد دلاری می باشد). به عبارت دیگر این وبسایت ها با ارائه آموزش های رایگان، هزینه خود را با لینک کردن خود به صنعت کاریابی و اشتغال تامین می کنند. یعنی فعالیت اصلی در صنعت آموزش و تامین هزینه و سود در صنعت کاریابی (Udacity.com به عنوان یکی از چند روش، از این شیوه نیز برای رایگان ساختن آموزش های خود بهره می برد).

فرادرس – جدی ترین گام در آموزش انبوه آنلاین دانشگاهی ایران

در ایران نیز پروژه های آموزش آنلاین متفاوتی ایجاد شده اند و برخی از آنها نیز مسیر خود را ادامه داده اند. اما در این میان، فرادرس (با شعار دانش دانشگاهی در دسترس همه) هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ کیفیت فنی آموزش، محکم ترین و جدی ترین گام را از شش سال پیش تا کنون برداشته است. فرادرس این افتخار را داشته است که مورد استقبال بیش از ۱۰ هزار نفر از دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های داخل و خارج ایران بوده است. این پروژه آموزشی دانشگاهی، ناب‌ترین آموزش‌های تخصصی و کاربردی را، که معمولا در دانشگاه‌ها مجال مطرح شدن پیدا نمی‌کنند، به دانشگاهیان و دانشجویان عزیز ارائه نموده‌ است.

پروژه علمی-آموزشی فرادرس، با ارائه نزدیک به 500 ساعت ویدئوی آموزشی تخصصی در زمینه هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، داده‌کاوی، بهینه‌سازی، یادگیری ماشینی، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی صنایع، تحقیق در عملیات و ده‌ها زمینه تخصصی و دانشگاهی دیگر، به جرأت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آموزشی آنلاین و پیشتاز در ایران است.

نقاط قوت آموزش های فرادرس چیستند؟

آموزش تئوری و عملی همزمان

در آموزش هایی که معمولا در دانشگاه‌ها (چه در ایران و چه حتی در خارج از ایران) ارائه می‌شوند، معمولا مباحث صرفا در حد تئوری متوقف می‌شوند. اما در آموزش‌های ارائه شده در فرادرس، نه تنها مبانی تئوری به شکل بسیار مناسبی و با استفاده از امکانات نوین ارائه می‌شوند، بلکه آموزش‌های عملی و حرفه‌ای مورد نیاز محیط‌های کاری، پژوهشی و صنعتی نیز بخش قابل توجهی از آموزش را تشکیل می‌دهند.

جامع و در حد نیاز

آموزش های فرادرس دوره های 70 ساعته ای نیستند که حاصل تکرار و اطناب یک موضوع آموزشی (به بهانه جامع بودن) باشند. آموزش های فرادرس کامل و جامع هستند؛ اما در عین حال بیشترین توجه را به کوتاه و خلاصه بودن و توجه و احترام به زمان مطالعه دانشجویان دارند. اینکه یک نفر در طی یک آموزش 2 ساعته می تواند، تئوری شبکه های عصبی مصنوعی را به همراه تئوری پیش بینی سریهای زمانی یاد بگیرد و در نهایت نیز یک پروژه عملی را پیاده سازی کرده و نتیجه بگیرد (به صورت زنده و گام به گام)؛ اگر در هر پروژه آموزشی دیگری یک طرح خام باشد؛ در صدها ساعت آموزش ارائه شده در فرادرس؛ نسخه اجرا شده و تست شده آموزش می باشد. تکه های آموزشی 2 ساعته فرادرس مطالب چندین جلسه آموزشی حضوری را با بیشترین ظرافت ها به دانشجویان منتقل می کنند.

فرادرس بهتر از حضور در کلاس

اینترنت با خود پدیده های فراوانی را به خود دید که برخی از آنها صرفا به مدت کوتاهی به دلیل مزایای حاشیه ای آنلاین شدن، بر بستر وب ارائه شدند و بعد از میان رفتند و در این میان صرفا آنهایی ماندند که نسخه آنلاین آنها بهتر از نسخه غیرآنلاینشان بود. مثلا ایمیل را از هر زاویه ای نگاه کنیم، نسبت به ارتباط کاغذی بهتر بود و ماندگار شد. فرادرس نیز این چنین نگاهی به آموزش دارد. فرادرس آموزشی را ارائه می کند که دانشجویان نه فقط به خاطر کاهش هزینه رفت و آمد و سایر مزایای جانبی و عمومی آموزش آنلاین (که در مورد آنها زیاد شنیده ایم)؛ که به خاطر ذات کیفیت آموزش ها، از آنها برای یادگیری استفاده کنند. چندین هزار دانشجوی داخل و خارج کشور که آموزش فرادرس را (در محتوا و دانش انتقالی به مخاطب)، بهتر از حضور در کلاسهای طولانی آموزش جضوری یافته اند؛ گواه این موضوع می باشند.

 


چند نمونه از آموزشها برای رشته های مختلف

آموزش های فرادرس در زمینه های متنوعی ارائه شده اند.‬

در جدول زیر، چندین مورد از آموزش های فرادرس را بر حسب دسته موضوعی، می بینیم.‬‬

آموزش‌های کاربردی برنامه‌نویسیمجموعه فرادرس‌های آموزش برنامه‌نویسی C و C++
آموزش برنامه‌نویسی متلب
مجموعه فرادرس‌های کاربرد متلب در علوم و مهندسی
برنامه‌نویسی پیشرفته متلب

 

پژوهش دانشگاهی و نگارش آکادمیکنگارش متون آکادمیک با استفاده از LaTeX
راهکارهای عملی برای تدوین پایان نامه و نگارش مقالات آکادمیک
مدیریت مراجع در نگارش مقالات علمی با استفاده از EndNote

 

هوش مصنوعی و محاسبات هوشمندالگوریتم‌های ژنتیک
شبکه‌های عصبی مصنوعی
سیستم‌های فازی
داده کاوی یا Data Mining
پردازش تصویر

 

مهندسی برقکاربرد نرم افزار متلب در مهندسی کنترل
برنامه‌نویسی PLCهای Omron و Keyence
آموزش نرم‌افزار ETAP
شبیه‌سازی سیستم‌ها با استفاده از سیمیولینک

 

بهینه‌سازی مهندسی و تحقیق در عملیاتمجموعه فرادرس‌های بهینه‌سازی چندهدفه
مجموعه فرادرس‌های بهینه‌سازی مقید
روش‌های حل مسائل تحقیق در عملیات و مهندسی صنایع

 

مهندسی مکانیکآموزش طراحی مکانیکی با استفاده از نرم افزار سالیدورکز
تحلیل ارتعاشات با استفاده از نرم افزار متلب
کنترل فعال سازه با رویکرد فازی دارای میراگر

 

 

همه فرادرس‌هافهرست کامل آموزش‌های فرادرس‌ها

آموزش های رایگان، شبکه ها و رسانه های فرادرس

در حال حاضر، بیش از 130 ساعت از آموزش‌های فرادرس، به صورت کاملا رایگان در اختیار دانشجویان و دانش‌پژوهان قرار گرفته‌اند. فقط در عرض چهار ماه گذشته، میزان بازدید از این آموزش‌ها در وبسایت تخته سفید و سایر وبسایت‌های به اشتراک گذاری ویدئویی، بیش از 40 هزار ساعت بوده است. برای دسترسی به کانال های ویدئویی رسمی فرادرس، لینک‌های زیر را مشاهده نمایید:

نام کاناللینک دسترسیلینک متنی
کانال فرادرس در تخته سفید را در این لینک (+) ببینیدtakhtesefid.org/user/FaraDars
کانال فرادرس در یوتیوب را در این لینک (+) ببینیدyoutube.com/user/FaraDarsEdu
کانال ویمئوی ما را در این لینک (+) ببینیدvimeo.com/FaraDars
کانال فرادرس در آپارات را در این لینک (+) ببینیدaparat.com/FaraDars

 

لینک به تمام شبکه ها و رسانه های فرادرس برای آموزش های رایگان
faradars.org/social-network

دعوت به همکاری

دعوت به همکاری مدرس و هیات علمی

به عنوان مخاطب یک پزشک، اگر تمایل به همکاری به عنوان مدرس در فرادرس داشته باشید؛ فرادرس دست همکاری شما را به گرمی می فشارد. برای همکاری به عنوان مدرس و هیات علمی، این لینک (+) را ببنید.

دعوت به همکاری در زمینه برنامه نویسی و طراحی وب

در مسیر توسعه ای که در فرادرس در پیش گرفته شده است، از همه متخصصین و افراد مجرب در زمینه برنامه نویسی و طراحی وب، برای همکاری دعوت می شود. علاقه مندان می توانند فرم همکاری را در این لینک (+) تکمیل نمایند.

دعوت به همکاری در زمینه های دیگر

با توجه به رشد همه جانبه ای که فرادرس به صورت روزافزون شاهد است، فضاهای کاری متنوعی در این پروژه وجود دارند. اگر علاقه مند به همکاری و اشتغال در فرادرس هستید، می توانید از میان موقعیت های شغلی مطرح شده در این لینک (+)، مواردی را که متناسب با توانایی ها، علایق و سلایق شما هستند، انتخاب نمایید و فرم همکاری مربوطه را به صورت آنلاین تکمیل کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. سینا می گوید

    به عنوان یکی از مخاطبان قدیمی فرادرس که از زمان متلب سایت از محصولاتشون استفاده میکردم باید بگم که دقت‎، جامع بودن و سطح علمی آموزش ها و مدرسینشون فوق العاده است. خودم خیلی از مهارت های مربوط به رشته کنترل و نرم افزار متلب رو از طریق این آموزش ها یاد گرفتم.
    در واقع وقتی از این آموزش ها استفاده میکنم‏، مطمئنم که پیش نیاز تئوری مطلب هم پوشش داده میشه و در نهایت نیازم رو برطرف میکنه. امیدوارم همیشه موفق باشند و مسیر کارشون رو ادامه بدهند.

  2. هادی می گوید

    خدا خیر بده فردرس رو

  3. aaaa می گوید

    در پاسخ به دوستانی که اعتراض داشتن باید گفت چرا وقتی چند نفر برای پیشرفت ما گام برمیدارن اونا رو فقط متهم به سودجویی میکنیم.
    من قبول دارم که جامعترین اموزشها رو نداره اما خداییش در بعضی زمینه ها خیلی عالی کار شده. من وابستگی به فرادرس ندارم اما به نظرم وقتی یه گروه شروع به کار میکنن انسانی ترین کار اینه که هم نقاط قوتشون رو بگیم و هم نقاط ضعف کارشون تا هم اونا پیشرفت کنن هم ما بهتر استفاده کنیم.
    این گروه نقاط قوت زیادی داره اما مثلا یه مشکلش اینه که اگه کاربر سوالی واسش پیش بیاد نمیشه ازشون تخصصی سوال رو پرسید پس این گروه می تونن مشکلات رو به اشتراک بذارن تا شاید بقیه بتونن کمک بدن مثل کاری که سایت mathwors انجام میده و از بین کسایی که پاسخگوی بهتری بودن یکی رو انتخاب کنه و…
    منظورم از این مثال این بود که به جای اعتراض سربالا مشکلات رو بگید تا حل شه صرفه جویی در زمان الان حرف اول رو میزنه که فرادرس این کمک رو به کاربر کرده.
    موفق باشید

  4. saeed می گوید

    با تشکر از فرادرس خیلی کارتون خوبه
    ام چند وقتی هست که مثل قبل زیاد فیلم های آموزشی جدید ارائه نمی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.