چرا ما هنوز از فناوری نیم قرن پیش در جعبه‌های سیاه هواپیماها استفاده می‌کنیم؟

1

حدود 10 روز پیش، سرانجام اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای شماره 804 خطوط هوایی مصر، استخراج شد، اطلاعاتی که آتش‌سوزی در این هواپیما را تأیید می‌کردند. احتمالا می‌دانید که این هواپیما 19 می امسال، سقوط کرد.

حالا سؤال اینجاست که چرا بین بروز یک حادثه هوایی و دستیابی به اطلاعات لازم برای پیدا کردن علت حادثه، این همه باید وقفه بیفتد؟

ما فناوری لازم برای ارسال جاری یا اصطلاحا استریم کردن اطلاعات پرواز را داریم، به عبارتی اطلاعات می‌توانند به صورت زنده ارسال شوند و ما می‌توانیم همانگونه که اطلاعات کاربران در فضای ابری ذخیره می‌شوند، به جای اتکا به جعبه‌های سیاه فیزیکی، «جعبه‌های سیاه ابری» داشته باشیم.

اگر این کار را می‌کردیم، شاید می‌توانستیم پرده از راز سقوط هواپیمای MH370 برداریم، شاید در بسیاری از هزینه‌های کلان هم صرفه‌جویی می‌شد. در سال 2009 یکی از هواپیماهای خطوط هوایی فرانسه سقوط کرد و در مورد این هواپیما، دو سال تمام طول کشید تا علت حادثه با صرف 40 میلیون دلار پول، پیدا شود.

گاهی هم شدت حادثه آنقدر زیاد است که بخشی از اطلاعات جعبه‌های سیاه غیرقابل بازیابی می‌شوند، مثلا به دنبال سقوط هواپیمای خطوط هوایی جرمن وینگز، به خاطر خودکشی خلبان آن در کوه‌های آلپ، شدت تصادم به اندازه‌ای بود که اطلاعات ضبط شده روی یک کارت حافظه، غیرقابل بازیابی شد.

به صورت خلاصه، علت عدم استفاده از فناوری‌ها نو، دو چیز است: هزینه و اینکه همین فناوری قدیمی در بسیار موارد، کافی و کارا انگاشته می‌شود.

کارشناسان، بعد از سقوط یک هواپیما، تنها یک ماه برای پیدا کردن جعبه سیاه، زمان دارند، چرا که «پینگر»هایی که به صورت رادیویی و خودکار، محل جعبه سیاه را به اطلاع می‌رسانند، پس از این زمان از کار می‌افتند. در مورد پرواز 804 خطوط هوایی مصر که 66 مسافر را از پارس به قاهره می‌برد، هنوز خیلی مسائل روشن نشده است. چرا هیچ پیام اضطراری از هواپیما، ارسال نشده است؟ و اگر انفجار بمب، علت بروز حادثه بود، چرا تا به حال هیچ گروهی مسئولیت کار را برعهده نگرفته است؟

7-10-2016 12-18-26 AM

اما علیرغم اینکه حوادث هوایی خیلی رسانه‌ای می‌شوند، باید بدانیم که این حوادث بسیار نادر هستند، یعنی اگر ما کل مسافرت‌های هوایی را در نظر بگیریم، تعداد سقوطها و مرگ‌ها، خیلی اندک هستند.

برای مجهز کردن هواپیماها به فناوری‌های نو، برای ارسال مداوم اطلاعات پرواز، مبلغی حدود 6 میلیارد دلار نیاز است. برخی تخمین می‌زنند که هر هواپیما برای چنین تجهیزی، نیازمند صرف 100 هزار دلار است و طبیعی که شرکت‌های هواپیماهایی از هزینه کردن این مبلغ کلان که می‌تواند منجر به گران شدن بلیت‌ها و متناسب با آن کاهش مسافرانشان باشد، پرهیز می‌کنند.

البته در این مسیر مشکلات تکنیکی هم وجود دارند. مثلا: اطلاعات پرواز شامل هزاران پارامتر گوناگون است، حالا کدام یک از این اطلاعات را باید استریم کرد و کدام یک را نه؟

یک راه حل کم‌هزینه‌تر می‌تواند این باشد که در صورت بروز حادثه، اطلاعات ضبط شده، از هواپیما به بیرون پرتاب شوند یا ترتیبی داده شود که در سطح آب شناور بمانند. در پروازهای نظامی چنین کاری مرسوم است، اما در مورد پروازهای مسافری تجاری، چنین کاری تا به حال صورت نگرفته است.

هدف سازمان هواپیمایی بین‌المللی این است که همه هواپیماها به فناوری‌ها نو مجهز شوند، اما در مقام عمل تا سال 2021، امکان چنین چیزی وجود ندارد و در این زمان هم فقط مدل‌ها نو، تجهیز خواهند شد.

پروازهای خطوط هوایی قطر، در این زمینه پیشگام هستند و مدتی است که اطلاعات جعبه‌های سیاه را به مراکز عملیاتی زمینی به صورت پیوسته مخابره می‌کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    با تشکر از مطلب خوبتون و توجه به این زمینه از مطالب
    اما نکته ای که در نگارش مطلب نویسنده ازش چشم پوشی کرده این هست که ذخیره اطلاعات از طریق سنسورها به صورت مستقیم برروی جعبه سیاه بسیار اسان و در زمان خیلی کوتاهی رخ میده و امکان رخ دادن هرگونه خطایی و هر اشتباهی تقریبا به صفر رسونده شده! حالا بیاید یک رخداد از جمله قطعه ارتباط هوایی، گردبادها و هر اتفاقی که ممکن است باعث قطعی ارتباط بشه! خب معلوم میشه کلی داده از دست میره و نگهداری این اطلاعات در خود هواپیما اما در یک مکان امن بهترین راه حل هستش! نکته دیگه این هست که حجم داده های ذخیره شده خیلی زیاد هستش!( در مطلب هم اشاره شد!) و انتقال اونها با تکنولوژی های امروزی بسیار سخت و هزینه بر است.
    با تشکر از شما و مطلب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5