چه فشار خونی نرمال (طبیعی)، یا زیاد و خطرناک است؟

0

ارزیابی دقیق فشار خون

خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، با افزایش فشار خون سیستولی و دیاستولی به mmHgیا بالاتر به صورت پیوسته و لگاریتمی افزایش می‌یابد.

لذا، تعیین یک نقطه که بالاتر از آن فشار خون (BP) بالا و پایین‌تر از آن طبیعی باشد، امری غیر واقعی به نظر می‌رسد. در حال حاضر BP را براساس میانگین اعداد به دست آمده در حداقل دوبار اندازه‌گیری در دو یا چند بار ویزیت بیمار در مطب، به انواع طبیعی، پره هیپرتانسیون، یا هیپرتانسیون مرحله‌بندی می‌کنند. در صورتی که میانگین فشارهای سیستولی و دیاستولی بیمار هر کدام در یک مرحله متفاوت قرار گیرد، مرحله بالاتر را ملاک قرار می‌دهند.

جدول فشار خون نرمال (طبیعی) یا بالا

مرحله فشار خونفشار خون سیستولی (mmHg)فشار خون دیاستولی (mmHg)
طبیعی120 <80 <
مرحله پره هیپرتانسیون139-12089- 80
فشار خون مرحله 1159- 14099- 90
فشار خون مرحله 2160100
محاسبه BP در حالت نشسته بر اساس میانگین مقادیر BP در حداقل دو بار اندازه‌گیری BP در دو ویزیت جداگانه می‌باشد.

مرحلهٔ پره هیپرتانسیون به BP سیستولی ImmHg۱۲۰-۱۳۹ و فشار خون دیاستولی در محدودهٔ mmHg ۸۰-۸۹، اطلاق می‌گردد. افراد مبتلا به پره هیپرتانسیون دو برابر بیشتر از افراد با فشار خون‌های پایین‌تر به سمت ابتلا به هیپرتانسیون پیشرفت می‌کنند.

شیوه درست اندازه‌گیری فشار خون – چه نکاتی در اندازه‌گیری فشار خون باید رعایت شود؟

فشار خون در حالت طبیعی در طی ۲۴ ساعت به صورت قابل توجهی تغییر می‌کند. برای به حداقل رساندن میزان تغییرات BP باید قبل از اندازه‌گیری آن، بیمار ۵ دقیقه در حالت نشسته بر روی صندلی استراحت کند و BP حداقل دو بار اندازه‌گیری شود و موقع اندازه‌گیری فشار خون، پشت بیمار به جایی تکیه داشته، بازوی بیمار لخت بوده و در سطح قلب قرار گیرد.

شایع‌ترین اشتباهات در اندازه‌گیری فشار خون، استفاده از یک کاف استاندارد معمولی برای بازوهای بزرگ می‌باشد؛ این کاف برای یک بازوی حجیم فوق‌العاده کوچک بوده و در نتیجه فشار خون را به صورت کاذب بالاتر نشان می‌دهد. اکثر بزرگسالان چاق نیاز به یک کاف با اندازه بزرگ دارند. بیمار حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری، باید سیگار و قهوه متصرف نکرده باشد. برای اجتناب از تخمین کمتر از واقعیت (understimation understimation) فشار سیستولی در افراد مسن که ممکن است به علت آترواسکلروز دارای فاصلهٔ سکوت مابین دو صدای کروتکوف (ausculatory gap) باشند، باید ابتدا نبض رادیال بیمار را لمس کرد، سپس کاف فشارسنج را تا mmHg۲۰ بیشتر از فشاری که در آن فشار نبض رادیال محو می‌گردد، باد کرد و با سرعت mmHg 5-3 در ثانیه باد کاف فشار سنج را تخلیه نمود. فشار خون را باید در هر دو بازو و بعد از ۵ دقیقه ایستادن نیز اندازه‌گیری کرد. اندازه‌گیری متعاقب ۵ دقیقه ایستادن برای رد افت شدید وضعیتی فشار خون، به ویژه در سالمندان و افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های دیگر (نظیر بیماری پارکینسون)، است که بیمار را مستعد نارسایی سیستم خودکار عصبی (اتونوم) می‌کنند.

از آنجایی که ممکن است بیمار با ورود به مطب پزشک دچار اضطراب شود، اغلب مقدار اندازه‌گیری شده در مطب پزشک بیشتر از مقدار فشار خون در خانه یا در طی فعالیت روزمره در خارج از خانه است. اندازه‌گیری فشار خون توسط خود بیمار در خارج از مطب پزشک علاوه بر اینکه بیمار را در امر مراقبت بهداشتی خود دخالت می‌دهد، باعت تخمین بهتر BP بیمار شده و به تصمیم‌گیری پزشک در درمان فشار خون بیمار کمک می‌کند. فشار خون باید در ابتدای صبح و هنگام غروب اندازه‌گیری شود. در طی هر بار سنجش، سه بار اندازه‌گیری جداگانه با فاصله زمانی حداقل ۱ دقیقه باید انجام شود. از آنجا که اولین BP احتمالاً بالاترین مقدار را نشان می‌دهد. میانگین فشار خون‌های سه گانه باید ملاک میزان فشار خون (گرفته شده در منزل) باشد.

فشارسنج‌های خانگی الکترونیکی (electronichome monitors) زیادی موجود می‌باشند، اما فقط انواع معدودی از آنها در مقایسه با فشارسنج‌های جیوه‌ای به طور دقیقی استاندارد شده‌اند و قابل توصیه هستند.

پایش سیار (ambulatory monitoring) فشار خون امکان اندازه‌گیری خودکار BP را در طی ۲۴ ساعت در حالیکه بیمار مشغول انجام فعالیت‌های معمول خود (از جمله خواب) می‌باشد، فراهم می‌نماید.

در کنترل سیار BP، مقادیر حداکثر طبیعی توصیه شده در حال حاضر عبارتند از میانگین BP در طول روزانه mmHg، میانگین BP در شیانه mmHg، و میانگین BP در طی یک دوره ۲۴ ساعته mmHg با این وجود، میانگین فشار خون مطلوب در طول روز کمتر mmHgy است. برای اجتناب از درمان ناکافی هیپرتانسیون، هنگام استفاده از پایش سیار BP در تصمیم‌گیری در خصوص درمان هیپرتانسیون، باید این حدود پایین آستانه‌ای مورد استفاده قرار گیرند. در مواردی که بیمار خود اقدام به کنترل BP در منزل می‌نماید، مقدار متوسطی برابر mmHg را باید به عنوان حد فوقانی فشار خون طبیعی در نظر گرفت. مقدار BP بیمار در خانه باید کمتر از BP بیمار در طی فعالیت‌های روزمره در خارج از خانه باشد.

تا حداکثر یک سوم بیمارانی که در مطب فشار خون بالا دارند در خانه یا در اندازه‌گیری‌های سیار، فشار خون طبیعی دارند. اگر BP بیمار در طی ۲۴ ساعت کاملاً طبیعی باشد و هیچ‌گونه آسیبی به ارگان‌های هدف مشاهده نشود، علی‌رغم اینکه فشار خون بیمار در مطب پیوسته بالا می‌باشد، بیمار مبتلا به فشار خون منحصر به مطب (office only) یا روپوش سفید (white coat) می‌باشد که احتمالاً ناشی از ترس و پاسخ آدرنرژیک گذرا به اندازه‌گیری فشار خون در مطب پزشک می‌باشد. در برخی دیگر از بیماران، اندازه‌گیری سیار فشار خون بیمار در خارج از مطب بالاست اما با ورود بیمار به مطب پزشک، طبیعی می‌گردد.

که احتمالاً به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم سمپاتیک در طی فعالیت روزمره ثانوی به استرس محل کار یا خانه، مصرف سیگار یا سایر تحریکات آدرنرژیک اثبات این نوع فشار خون، مانع عدم تشخیص و عدم درمان این هیپرتانسیون پنهان (masked hypertension) می‌شود که در ۱۰ درصد بیماران در جمعیت عادی و ۷۰ – ۶۰ درصد بیماران سیاه پوست با فشار خون بالای ناشی از بیماری کلیوی وجود داشته و باعث افزایش خطر قلبی – عروقی می‌گردد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5