دانشمندان موفق به ساختن رحم مصنوعی برای پروراندن جنین‌های گوسفند شدند، آیا چنین چیزی در مورد انسان هم ممکن خواهد شد؟!

1

هنوز که هنوز است، یکی از مشکلات پزشکی نحوه برخورد با جنین‌هایی است که خیلی زورس متولد می‌شوند. در یک خبر مهیج دانشمندان موفق به تولید رحم‌های مصنوعی یا اصطلاحا کیسه‌های زیستی شده‌اند که می‌تواند جنین‌های گوسفند را پرورش بدهد.

دانشمندان موفق شده‌اند که 8 جنین گوسفند را به مدت 4 هفته در داخل این رحم‌های خارجی مصنوعی قرار بدهند، در طی مدت آنها بدون مشکل رشد کردند و 7 تا از آنها بعدا توانستند به کمک دستگاه ونتیلاتور به خوبی تنفس کنند.

این موفقیت مانند این است که بتوانیم جنین‌های حدود 6 ماه انسان را زنده نگه داریم.

جنین‌های گوسفندها بعد از این آزمایش، به خاطر محدودیت‌های خاص پروتکل‌های آزمایش روی حیوانات، کشته شدند و بعد دانشمندان اعضای آنها را مورد بررسی دقیق قرار دادند و متوجه شدند که ریه‌ها و قلب‌های آنها بدون مشکل رشد کرده است.

این پژوهش و آزمایش جالب توسط الن فلیک -یک جراج متخصص جنین- در بیمارستان اطفال فیلادلفیا و همکارانش انجام شده و نتایج آن به تازگی منتشر شده است.

این پزشک در گفتگویی با سایت Verge گفته است که طی این 4 هفته، خیلی هیجان‌انگیز بود که کنار رحم‌های مصنوعی شفاف بنشیند و رشد جنین‌ها را نگاه کند. دیدن این ویدئوی کوتاه را به شما توصیه می‌کنم:

[aparat id=”mIoKV”]

این جنین‌های مصنوعی از صفحات یا فیلم‌های شفافی از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده بودند. آنها تقریبا استریل هستند و به یک سامانه مخصوص برای تنظیم دما و فشار، متصل هستند.

50 سال است که دانشمندان در پی ساختن چنین رحم‌های مصنوعی بوده‌اند و حالا توانسته‌اند با این «کیسه‌های زیستی»، مشکل آلودگی مایعات و ایجاد عفونت ریه‌ها یا پنومونی را حل کنند.

این جنین‌ها در یک مایع دارای الکترولیت که مشابه ترکیب مایع آمنیوتیک رحم بود، قرار داده شده بودند و یک مدار خاص تبادل مایعات در این کیسه‌های زیستی تعبیه شده بود تا با ضربان قلب جنین، مایعات حرکت کنند و تعویض شوند.

حدود یک سوم موارد مرگ جنین‌ها و نیز نیمی از موارد فلج مغزی به خاطر زایمان بسیار زودرس رخ می‌دهد. جنین‌هایی که قبل از هفته 28 حاملگی متولد شوند، در این دسته قرار می‌گیرند. این جنین‌های به حاطر عوارض شدید تنفسی، نداشتن رفلکس بلع و دمای پایین بدن، اغلب تلف می‌شوند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2015، حدود یک میلیون مرگ به خاطر زایمان زودرس در سطح دنیا رخ داده است.

البته فلیک و همکارانش تصریح کرده‌اند که پیش از استفاده از این فناوری در انسان، آزمایش‌های بسیار بیشتری مورد نیاز است.

اما در پایان اگر تخیلمان را به کار بگیریم، باید از خودمان بپرسیم که در صورتی که چنین فناوری‌هایی رفته رفته، توسعه پیدا بکنند، با چه دنیایی روبرو خواهیم شد.

در یک پیش‌بینی خام ما می‌توانیم دنیایی را تصور کنیم که در آن مادرها، دچار رنج حاملگی و عوارض آن نمی‌شوند. تصور کنید که بدون اینکه 9 ماه تمام یک مادر دچار انواع مسائل فیزیولوژیک حاملگی بشود و بدون هیچ عوارض زایمانی، بتواند صاحب فرزند بشود. تصور کنید که مادر و پدر، هر چند روز یک بار به بیمارستان محل رشد جنین خود سر بزنند و از ورای رحم‌های شفاف، به رشد کودک آینده خود نگاه کنند!

اما از دیرباز در میان ما انسان‌ها این اندیشه وجود داشته که همین نزدیکی بدنی و حمل و پروراندن جنین در داخل بدن، باعث یک پیوند ناگسستنی بین مادر و فرزند می‌شود و بدون طی این دوره، شاید رابطه مادرهای ژنتیکی آینده با فرزندان خود به نوع دیگری باشد.

از سوی دیگر این رحم‌های مصنوعی، مسلما می‌توانند مورد سوء استفاده قرار بیگیرند و برای ایجاد ارتش‌هایی از انسان‌های بهینه شده در جهت اهداف کژاندیشان مورد استفاده قرار بگیرند!

از تخیل به درآییم! هنوز تا آن زمان فاصله داریم و این تفکرات در حد داستان‌های علمی- تخیلی هستند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. محسن می گوید

    حتما در آینده تغذیه با شیر مادر هم یک رویا باشه. درسته؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5