چه زمانی دیگر پیام وویجرها را نخواهیم شنید؟

4

40 سال پیش، دو فضاپیمای وویجر یک و دو زمین را ترک کردند و در تمام این مدت، در حال دور شدن از ما بوده‌اند و الان هم هر ساعت 35 هزار مایل از ما فاصله می‌گیرند.

در این 4 دهه، این دو برای ما نمادی از پیشرفت از دانش، جاه‌طلبی مثبت انسان برای دانستن و یا حتی پشتکار و استمرار بوده‌اند.

وویجرها، در این مدت تور گردشگری سیارات منظومه شمسی را به پایان رسانده‌اند و اطلاعات و تصاویری بی‌نظیر از سیاراتی مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون برای ما فرستاده‌اند.

در آگوست سال 2012 سرانجام اعلام شد که وویجر یک، به طور کامل از منظومه شمسی خارج شده و وارد فضای بین ستاره‌ای شده است و وویجر 2 هم در آستانه خروج از این محدوده است.

وویجر یک و دو به ترتیب اکنون 13 و 10 میلیارد مایل از زمین فاصله دارند. اما علیرغم این فاصله واقعا زیاد، هنوز هم سیگنال‌های آنها در زمین دریافت می‌شوند.

در حالی که فقط 20 دقیقه طول می‌کشد تا پیام‌های مریخ‌نوردها به زمین برسد، دریافت اطلاعات از وویجر یک و دو به ترتیب 19 و 16 ساعت تمام زمان نیاز دارد.

این پیام‌های توسط رشته‌ای از آنتن‌ها در سراسر زمین که روی هم شبکه فضایی ژرف ناسا یا DSN را تشکیل می‌دهند، دریافت می‌شوند.

هنوز که هنوز است کارشناسان و دانشمندان مسئول وویجر ساعاتی از روز را به تبدیل و تحلیل این اطلاعات اختصاص می‌دهند.

حالا سؤال اینجاست که این دریافت اطلاعات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ آیا ما برای چند دهه دیگر همچنان این اطلاعات را دریافت خواهیم کرد؟ یا این احتمال وجود دارد که ماندگاری وویجرها از محدوده یک قرن هم تجاوز کند؟!

در واقع DSN این پتانسیل را دارد که سیگنال‌های ضعیف‌تر از این را هم در صورت لزوم، دریافت کند. اما برآورد می‌شود که در دهه 2020 یا شاید هم 2030، روزی سرانجام دریافت سیگنال‌ها متوقف شوند.

البته الان اطلاعات دریافتی صرفا چیزهایی مانند میزان قدرت میدان‌های مغناطیسی و ذرات باردار هستند. در واقع از سال 1990، یعنی زمانی که وویجر یک عکس بسیار مشهور نقطه پریده‌رنگ آبی را مخابره کرد، دوربین‌های وویجر برای صرفه‌جویی در میزان مصرف حافظه، خاموش شده‌اند و در فضای بین ستاره‌ای هم اصولا سوژه مناسب عکاسی خاصی وجود ندارد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. سجاد می گوید

    سلام

    وویجر چیه ؟؟؟ممنون میشم توضیح بدین

    1. سروش می گوید

      سلام
      خط اول را بخوان 😐

  2. علی می گوید

    خیلی ممنون. زیبا بود.
    فقط توی فضای بین ستاره ای وویجر چطور انرژی لازم را برای ارسال سیگنال بدست میاره؟
    این ارسال های با چه نرخ زمانی ارسال می شوند؟

    1. pejman می گوید

      داخل مقاله نوشته اند که ! … حدود 16 ساعت طول میکشه پیغامهاش به زمین برسه …
      این فضاپیما ها با انرژی اتمی کار میکنند ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5