چگونه از پیاده‌روی برای افزایش خلاقیت استفاده کنیم؟

1

برخی از ماها کار و زندگی‌مان به صورتی است که در یک چرخه ثابت کسل‌کننده قرار داریم و اصلا نیازی به خلاقیت و نوآوری نداریم. اما برخی دیگر از ماها برای بقا و از دست ندادن شغل یا برای سودآوری بیشتر و در مرحله‌ای والاتر برای خودشکوفایی و بهره‌مندی از لذت معنوی آن، نیازمند هستیم که مدام ایده‌های نو و خلاقانه درست کنیم.

ایده‌ها همیشه به ذهن ما راه نمی‌یابند. حتی خلاق‌ترین آدم‌ها هم در بازه‌های زمانی خاصی به خاطر درگیری‌ها یا مسائل درونی، چشمه نوآوری‌شان خشک می‌شود.

در این صورت برای دوباره فعال کردن این منبع نوآوری چه می‌توان کرد؟

چیزهای مختلفی ممکن است به ذهن شما برسد: رفتن به سفر برای تمدد اعصاب؛ کتاب خواندن؛ دیدن مستند و …

اما در کمال تعجب یکی از ساده‌ترین کارهای ممکن پیاده‌روی است.

چندی پیش در همایش TED؛ یک پژوهشگر در زمینه علوم رفتاری و یادگیری به نام -ماریلی اوپزو- نتایج مطالعه‌ای در مورد تأثیر سودمند پیاده‌روی روی افزایش خلاقیت را ارائه داد.

برای اینکه بشود خلاقیت یا تغییر خلاقیت را اندازه‌گیری کرد، راه خیلی دقیقی وجود ندارد. اما یک معیار ساده، آزمونی است که در آن از فرد خواسته می‌شود ظرف 4 دقیقه همه کاربردهای نامعمول یک شیء را بیان کند. مثلا کلید را ما برای باز کردن در استفاده می‌کنیم. اما اگر کسی به نظرش برسد که از نوک کلید می‌شود برای باز و بسته کردن برخی از پیچ‌ها استفاده کرد؛ یک کاربرد تقیریبا غیرمعمول را ابراز داشته است.

کلا نوآوری‌های سودمند، آنهایی هستند که دو جزء داشته باشند: 1- پیش از این ایده شما به ذهن کس دیگری نرسیده باشد. 2- ایده شما واقعا کاربردی و سودمند باشد و نه صرفا یک چیز عجیب و غریب.

تأثیر پیاده‌روی روی خلاقیت

می‌رسیم به شیوه انجام مطالعه:

در این آزمایش؛ افراد داوطلب به 3 دسته تقسیم شدند.

-دسته اول: در زمان آزمون اول نشسته بودند و در زمان آزمون دوم هم در حالت نشسته؛ امتحان دادند.

-دسته دوم: در زمان آزمون اول نشسته بودند؛ اما در زمان آزمون دوم، روی تردمیل رفتند.

-دسته سوم: اول روی تردمیل رفتند و بعد نشستند.

بهترین نتیجه را دسته‌ای کسب کردند که اول نشسته بودند و بعد روی تردمیل رفته بودند. به عبارتی آنها نخست ذهنشان درگیر مسئله شده بود و بعد با پیاده‌روی آرام؛ ذهشان برای یافتن کاربردهای بدیع اشیا باز شد.

پس در پایان با توجه به این آزمایش 5 توصیه به شما برای افزایش نوآوری می‌کنم. بار دیگر که به مشکلی برخوردید و حس کردید که با یک سد خلاقیت روبرو هستید، حتما این شیوه را امتحان کنید:

1-اول به مشکل درست فکر کنید و ذهتان را درگیر کنید.

2- پیاده‌روی کنید. حالا ممکن است بپرسید دویدن چطور است؟ باید بگویم که هر فعالیت فیزیکی که خودش محتاج صرف نیروی مغزی نباشد؛ می‌تواند مناسب باشد. پس دویدن با سرعت گام‌های مرتب و منظم هم می‌تواند منظم باشد. اما مسلما پینگ پنگ نمی‌تواند مناسب باشد.

3-ذهنتان را رها کنید. فقط به یک شیوه حل مسئله فکر نکنید.

4-نکته بد ماجرا که خودم هم تجربه کرده‌ام این است که در هنگام پیاده‌روی یا دویدن ایده‌های خیلی خوبی مثلا برای نوشتنبه ذهن راه می‌یابند؛ اما به همان سرعت هم محو و فراموش می‌شوند. شما می‌توانید یک دفترچه به همراه داشته باشید یا ایده‌ها را به صورت صوتی ضبط کنید.

5-خب گاهی این روش پاسخ نمی‌دهد و هیچ ایده‌ای هم به ذهنتان نمی‌رسد. اگر بعد مدتی مثلا یک ساعت پیاده‌روی هیچ نکته تازه‌ای به ذهنتان راه نیفتاد؛ دچار استرس نشوید. مکث کنید و روز دیگری این شیوه را تکرار کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. حمیدرضا می گوید

    یه نکته اساسی هم گوش کردن موسیقی هنگام پیاده‌رویه، تخیلات آدم رو زیاد میکنه.
    من خودم موقع پیاده‌روی بهترین ایده‌های داستانی تو ذهنم شکل میگیره!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5