چرا باید به کودکان‌مان اجازه استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های همراه را بدهیم درحالی‌که خود سازندگان این محصولات کودکان‌شان را محدود کردند؟

0

یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان می‌دهد، زمان استفاده کودکان، نوجوانان و جوانان از دستگاه‌های همراه به بیش از ۶ ساعت در روز رسیده است.

این آمار باعث تشدید نگرانی والدین شده است و این سوال اساسی را پررنگ‌تر می‌کند که آیا این میزان ساعت کار با اسمارت‌فون یا تبلت همراه با ضرر سلامتی یا عوارضی بدنی نیست؟

این روزها مشاهده یک کودک یا نوجوان غرق در تلفن همراه؛ تصویری آشنا است. والدین در حال صحبت با بچه‌ها هستند اما آن‌ها تمام تمرکز و حواس‌شان در صفحه‌نمایش است. دیدن جوانان چسبیده به اسمارت‌فون یا تبلت در فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو و میهمانی‌های خانوادگی یک امر عادی است.

در زمینه تحقیقات زیادی انجام شده است و نتایج غالب آن‌ها نشان می‌دهد که صرف زمان ۵ ساعت و بیشتر با یک دستگاه مانند اسمارت‌فون می‌تواند خطرات و عوارض بسیار زیادی داشته باشد.

یک تحقیق نشان می‌دهد ۷۱ درصد افراد جوانی که بیشتر از ۵ ساعت در شبانه‌روز با گوشی هستند؛ احتمال خودکشی بالاتری نسبت به افرادی دارند که فقط یک ساعت از اسمارت‌فون استفاده کردند.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد ۵۲ درصد افرادی که زیاد با صفحه‌نمایش‌ها سروکار دارند، در طور یک شبانه‌‌روز کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند و عمدتا به بی‌خوابی و عوارض آن گرفتار هستند.

تحقیقات متعدد دیگری هم ثابت می‌کنند حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منجر به افسردگی می‌شود و ناراحتی و نارضایتی به همراه دارد.

در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شاهد افزایش افسردگی و نارضایتی در میان جوانان امریکایی بودیم و آمار خودکشی یا آسیب‌رسانی بدنی بیشتر شده است.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ شاهد بزرگ‌ترین تغییر در زندگی جوانان بودیم و گوشی‌های هوشمند به عنوان یک جزء جدایی‌ناپذیر سبک زندگی آن‌ها شدند. جوانان این فاصله زمانی از نظر سلامت روانی و جسمی در بدترین وضعیت چند دهه اخیر قرار دارند و سال‌های بحرانی زندگی خود را سپری می‌کنند.

می‌دانند چه ساختند

اما این وسط یک نکته بسیار جالب و مهم وجود دارد. شرکت‌ها و افرادی که این دستگاه‌های همراه را ساختند؛ خیلی خوب می‌دانند چه چیزی ساختند و چه خطرات و تهدیداتی برای کودکان و نوجوانان دارد. آن‌ها می‌دانند که ساعت‌های متوالی کار با یک گوشی و تبلت چه عوارض روحی و جسمی به همراه دارد و نباید اجازه چنین اتفاقی را به کودکان‌شان بدهند.

وقتی نیک بیلتون، خبرنگار نیویورک‌تایمز در اواخر سال ۲۰۱۰ با استیو جابز، مدیرعامل وقت شرکت اپل گفت‌وگو کرد و ازش پرسید آیا بچه‌هایش آیپد را دوست دارند؛ پاسخ شنید: «آنها هرگز از آن استفاده نکردند. ما در خانه نحوه استفاده کودکان از فناوری را محدود کردیم.»

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان محصولات فناوری هماند قواعد تولیدکننده‌های مواد مخدر را دنبال می‌کنند.

این خبرنگار بعدا کشف کرد نه تنها استیو جابز، بلکه بسیاری از بنیان‌گذاران و مدیرعامل‌های شرکت‌های بزرگ فناوری و سازنده محصولات دیجیتالی؛ کار با صفحه‌نمایش‌ها را برای کودکان و نوجوانان خود محدود کردند.

آدام آلتر در کتاب «Irresistible» خود که درباره اعتیاد به فناوری است؛ می‌نویسد: «به نظر می‌رسد تولیدکنندگان محصولات فناوری هماند قواعد تولیدکننده‌های مواد مخدر را دنبال می‌کنند و هرگز خودشان از این محصولات بیشتر از اندازه استفاده نمی‌کنند.»

شان پارکر، یکی از موسسین فیسبوک اخیرا به اعتیادآوری این شبکه اجتماعی و مضرات آن اعتراف کرده بود: «موجب آسیب‌پذیری در سیستم روانی انسان‌ها می‌شود … و فقط خدا می‌داند چه بر سر ذهن‌های کودکان می‌آورد.»

جانی آیو؛ طراح ارشد و معروف اپل نیز یک اظهارنظر عجیب و تامل‌برانگیز درباره آیفون دارد: «استفاده بیش از حد آیفون یک سوءرفتار است.»

مدیریت زمان مهم‌تر از مدیریت محتوا است

تا کنون بیشتر والدین سعی می‌کردند محتوای روی دستگاه‌های همراه کودکان را کنترال و مدیریت کنند اما امروزه مشکل بزرگ‌تری بروز کرده است: تقریبا تمام وقت و سرگرمی نوجوانان در صفحه‌نمایش‌ها خلاصه می‌شود.

باید والدین دست به کار شوند و قوانین و محدودیت‌هایی برای استفاده از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها وضع کنند. ساعت‌های خاص و مشخصی از روز را اجازه بدهند به اینترنت متصل شوند یا بازی کنند و وارد شبکه‌های اجتماعی شوند.

بهتر است زمان‌های صبح زود یا آخر شب و پیش از خواب؛ کار با این دستگاه‌ها ممنوع شود.

برخی از اپلیکیشن‌های موجود در بازار می‌توانند زمان استفاده کودکان از اینترنت و دستگاه‌های همراه را برنامه‌ریزی و هدفمند کنند. متاسفانه؛ برخی از این اپ‌ها با آیفون سازگاری ندارند و تعداد از والدین طی نامه و درخواست‌هایی برای اپل؛ تقاضا کردند این شرکت مشکلات را رفع کند.

ممکن است ابتدا کودکان مخالفت و سماجت به خرج دهند و یک جنگ واقعی در خانه شکل بگیرد. پدر و مادر باید بدانند که خطرات استفاده طولانی‌مدت از صفحه‌نمایش‌ها بیشتر از دل‌خوری یا مخالفت و محدودسازی کودکان است.

حذف کامل اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها یا بیرون کشیدن نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز ایده‌ای بسیار بدی است.

نتایچ چند تحقیق نشان می‌دهند که کودکان و نوجوانان این دوره و برهه نیاز به برخی روابط و تعاملات در فضای مجازی دارند و توقف کامل فعالیت‌های آن‌ها؛ باز هم آثار مخرب دیگری بر جای می‌گذارد.

در نهایت؛ این وضعیت نگران‌کننده استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های همراه دارد هر سال شتاب بیشتری به خود می‌گیرد و لازم است شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها، والدین، سیاست‌گذاران، آموزش و پرورش و دیگران با بررسی و تحلیل درست مشکل؛ راه‌کارهای مناسب و احتمالا فناورانه برای آن پیدا کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.