پیرگوشی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ شیوه تشخیص و درمان

0

پیرگوشی – Presbycusis یا کاهش شنوایی سنین بالا، در اکثر افراد با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. کاهش شنوایی تقریباً در 30 تا 35 درصد افراد 65 تا 75 ساله وجود دارد و تخمین زده می‌شود که 40 تا 50 درصد افراد بالای 75 سال دچار این مشکل باشند.

– معمولاً قدرت شنیدن صداهای زیر بیشتر دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال شنیدن صدای جیک جیک پرنده‌ها یا زنگ تلفن دشوار می‌شود درحالی که فرد می‌تواند صدای ضعیف یک چرخ دستی در حال عبور از خیابان را بشنود.

نکته:

آقایان بیشتر و شدیدتر از خانم‌ها دچار پیرگوشی می‌شوند.

– کاهش شنوایی ناشی از سن بالا، هر دو گوش را مبتلا می‌کند. در مراحل اولیه، کاهش شنوایی به صورت قرینه و در مورد صداهای تیز و پرفرکانس بروز می‌کند و سپس تمام فرکانس‌ها را شامل می‌شود.

اختلال شنوایی با کاهش چشمگیر وضوح صداها همراه است. اشکال درک تکلم سایرین در محیط‌های پر سروصدا وجود دارد.

– شایع‌ترین علت پیرگوشی، تغییرات گوش داخلی در اثر افزایش سن است ولی ممکن است در اثر تغییرات گوش میانی یا تغییرات پیچیده مسیرهای عصبی‌ای که به مغز می‌رسند ایجاد شود. بخش حلزونی گوش داخلی حاوی هزارن موی ظریف است که ارتعاشات صوتی را به پیام‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. آسیب بعضی از این موها یا آسین عصب شنوایی موجب می شود پیام‌های صوتی به طور مؤثر منتقل نشوند و کاهش شنوایی روی دهد. این آسیب دایمی است و با جراحی یا درمان طبی بهبود نمی‌یابد.

– پیرگوشی ممکن است در اثر تغییرات خون‌رسانی گوش به دلیل بیماری‌های قلبی، افزایش فشارخون، اختلالات عروقی ناشی از بیماری دیابت شیرین – مزمن قند) یا سایر مشکلات گردش خون نیز ایجاد شود.

پیشگیری

– برخی اقدامات لازم برای پیشگیری از کاهش شنوایی و پیرگوشی عبارتند از:

استفاده از گوشی‌های محافظ در محیط‌های پر سروصدا؛ خودداری از حضور در نزدیکی منابع تولید صداهای زیان‌بخش مانند اسلحه، ماشین برق روب، دستگاه‌های صوتی پرقدرت، ماشین چمن‌زنی، ماشین چوب‌بری و نجّاری، مته‌های برقی و نظایر آن‌ها

درمان‌های مرسوم

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی پس از معاینه گوش، حلق و بینی و درخواست شنوایی سنجی – اپتومتری)، میزان و نوع کاهش شنوایی را تشخیص می‌دهد. پیرگوشی به وسیله جراحی یا مصرف دارو قابل درمان نیست و استفاده از سمعک، معمولاً تنها راه است.

وسایل کمک شنوایی مانند تقویت‌کننده – آمپلیفایر) مخصوص تلفن که در داخل آن کار گذاشته می‌شود می‌توانند در بعضی موارد موجب بهبود شنوایی شوند.

همچنین استفاده از سیستم‌های FM که با یا بدون سمعک، امواج صوتی را مانند رادیو، با وضوح بیشتری به گوش می‌رسانند مفید است. آموزش لب‌خوانی نیز می‌تواند کمک نماید.

نکته:

سمعک‌ها در مواردی که امتیاز شناخت کلمات به زیر 50% رسیده باشد نمی‌توانند کمک چندانی به بهبود شنوایی فرد نمایند.

– از ایمپلنت‌های حلزونی اغلب در بچه‌های کوچکی که با کاهش شنوایی به دنیا می‌آیند استفاده می‌شود ولی در افراد مسن مبتلا به کاهش شنوایی شدید نیز به کار می‌رود. ایمپلنت موجب ترمیم یا ایجاد شنوایی طبیعی نمی‌شود ولی در شرایط مناسب می‌تواند درک شنوایی مفید از محیط به فرد ناشنوا بدهد و کمک کند تا درک صحبت دیگران امکان پذیر شود. ایمپلنت، وظیفه قسمت‌های آسیب دیده یا بدون عملکرد گوش داخلی را جبران می‌کند.

ایمپلنت، به اشکال الکترونیکی، صداهای مفید را پیدا می‌کند و به مغز می‌فرستد. شنیدن از طریق ایمپلنت با شنیدن طبیعی تفاوت دارد ولی به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا با سایرین و نیز از طریق تلفن ارتباط کلامی کامل برقرار نماید.

نکته

تصمیم برای کاشت حلزون، بر عهده متخصص گوش است. این کاره پرهزینه ولی تقریباً همیشه بدون خطر است. نکته مهم در استفاده از کاشت ایمپلنت – حلزون)، تفسیر صداهای تولید شده به وسیله آن است که به زمان و تمرین نیاز دارد و به کمک آسیب‌شناسان گفتاری-گویشی و ادیولوژیست‌ها صورت می‌گیرد.

– شنوایی سنجی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

– شنوایی سنجی – اُدیومتری؛audiometry)، آزمایش توانایی فرد برای شنیدن صداهای دارای فرکانس‌های مختلف است و با دستگاه الکترونیکی مخصوصی به نام اُدیومتر و معمولاً به وسیله تکنیسین ادیومتری انجام می‌شود.

ادیومتر، صداها یا تون‌هایی مانند نت‌های موسیقی دارای فرکانس‌ها یا زیر و بمی مختلف و شدت متفاوت ارسال می‌کند. معمولاً آزمایش در یک اتاقک عایق‌بندی شده از نظر صدا انجام می‌شود. فرد مورد آزمایش، گوشی – هدفون) مخصوص را بر گوش خود می‌گذارد و در نتیجه، فقط تون‌های صوتی مورد آزمایش، در هر یک از دو گوش، به طور جداگانه پخش می‌شود. با شنیدن این صدا، فرد مورد آزمایش، یک دست با انگشت خود را بالا می‌آورد.

ادیولوژیست به طور متناوب صدا را کمتر می‌کند و آن قدر این کار را ادامه می‌دهد که دیگر، فرد قادر به شنیدن صدا نباشد. نتایج ادیومتری بر روی منحنی – اُدیوگرام ثبت می‌شود. نت‌های پایین بر روی سمت چپ و نت‌های بالا بر روی سمت راست نوار به ثبت می‌رسند. منحنی، همچنین میزان تون‌های استفاده شده را نشان می‌دهد. شنوایی با واحدهایی موسوم به «دِسی‌بِل»، اندازه‌گیری

می­‌شود.

اُدیومتری گفتاری، نوع دیگری از اُدیومتری است که در آن، یک سری کلمات ساده با شدت‌های مختلف از طریق هدفون به گوش فرد مورد آزمایش می‌رسد، چنان چه فرد این کلمات را بشنود، آن‌ها را تکرار می‌کند. فرد دارای شنوایی طبیعی قادر است نود تا صد در صد کلمات را تشخیص دهد و تکرار کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5