سرفه چرا ایجاد می‌شود و علت آن چطور تشخیص داده می‌شود؟ شیوه‌های درمان سرفه

0

– سرفه – Cough، بازدمی پرفشار و انفجاری است که نقش دفاعی و محافظتی دارد و به شکل مکانیسمی طبیعی برای پاکسازی مجاری نایی برونشی – تراکئوبرونکیال از ترشحات و مواد خارجی بروز می‌کند.

– سرفه بیش از حد و مزاحم یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیمار به پزشک است.

– سرفه در اثر تحریک گیرنده‌های مخصوص سرفه که در بینی، حلق یا قفسه سینه قرار گرفته‌اند به وسیله محرک‌هایی که در مخاط پوشاننده بینی و راه‌های هوایی به دام می‌افتند ایجاد می‌شود. گیرنده‌های مزبور به دنبال تحریک شدن، پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند که باعث بروز سرفه می‌شود تا در نتیجه، در اثر دفع مخاط، راه‌های هوایی از مواد محرک پاک شوند.

– عوامل برانگیزاننده سرفه ممکن است منشاء خارجی داشته باشند – مانند دود، گرد و غبار، بخارها، اجسام خارجی) و یا منشاء آن‌ها، درونزاد باشد – مانند ترشحات راه هوایی فوقانی، محتویات معده).

– هر نوع اختلالی که باعث التهاب، انقباض، ارتشاح یا تحت فشار قرار گرفتن راه‌های هوایی شود می‌تواند ایجاد سرفه نماید. التهاب معمولاً در اثر عفونت‌های ویروسی یا میکروبی راه‌های هوایی – از جمله برونشیت و یا برونشکتازی) ایجاد می‌شود. بیماری سیاه سرفه نیز از علل ایجاد سرفه طولانی – به مدت چند هفته) است. تومورهای خوش خیم یا بدخیم دیواره راه‌های هوایی نیز با سرفه همراه هستند.

– سرفه حاد – (کمتر از ۳ هفته) اغلب در اثر عفونت تنفسی فوقانی – به ویژه سرماخوردگی، سینوزیت حاد میکروبی و سیاه سرفه) و گاهی در اثر بیماری‌های جدی‌تر مثل پنومونی، آمبولی ریه و نارسایی احتقانی قلب روی می‌دهد.

– سرفه تحت حاد – (بین ۳ تا ۸ هفته) اکثراً به دنبال عفونت ها و در نتیجه التهاب پایدار راه هوایی و/ یا ترشح پشت بینی – ناحیه حلق) در اثر عفونت ویروسی، سیاه سرفه یا عفونت میکوپلاسمایی یا کلامیدیایی ایجاد می‌شود. ترشح پشت بینی ممکن است ناشی از رینیت آلرژیک – تب یونجه) یا رینوسینوزیت – التهاب بینی و سینوس) باشد.

– سرفه مزمن – (بیش از ۸ هفته) در افراد سیگاری، احتمال بیماری انسدادی مزمن ریه یا سرطان برونکوژنیک را مطرح می‌کند. در افراد غیرسیگاری، شایع‌ترین علل سرفه مزمن دارای رادیوگرافی طبیعی قفسه سینه، وجود ترشح پشت بینی، آسم و بازگشت – ریفلاکس) اسید معده به مری است.

– مصرف بعضی داروها مانند مهارکنندهای آنزیم مبدل آنژیوتانسین و برخی بلوک کننده‌های بتا – مانند پروپرانولول) ممکن است موجب سرفه شود.

– به ندرت وجود جسم خارجی – مثل ذره‌ای از غذای خورده شده) در یکی از لوله‌های برونش می‌تواند موجب سرفه شود.

– بعضی از افراد به طور عادتی سرفه می‌کنند و ممکن است حتی خودشان هم از این عادت بی‌اطلاع باشند. این نوع سرفه‌ها توجیه پزشکی ندارند.

درمان‌های مرسوم

– پس از تشخیص علت سرفه که به وسیله پزشک و با استفاده از شرح حال بیماری، معاینه، رادیوگرافی قفسه سینه، CT اسکن ریه و آزمایش رنگ‌آمیزی و کشت خلط و بعضی آزمایش‌های ضرروی دیگر صورت می‌گیرد، درمان آغاز می‌شود.

– درمان قطعی سرفه به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. حذف عامل برونزاد – مانند سیگار، داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا برانگیزاننده درونزاد – مثل ترشحات پشت بینی و بازگشت اسید معده به مری) معمولاً در مواردی که سرفه ناشی از این عوامل باشد مؤثر واقع می‌شود.

– درمان اختصاصی عفونت‌های مجاری تنفسی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها همراه با داروهای متسع کننده برونش در انسداد بالقوه برگشت پذیر آن، کورتون استنشاقی در برونشیت ائوزینوفیلیک، فیزیوتراپی قفسه سینه و سایر روش‌های افزایش دهنده پاکسازی ترشحات ریوی ضرورت دارد.

– در مواردی که علت سرفه مشخص نیست یا درمان اختصاصی آن امکان ندارد و یا سرفه از عملکرد مؤثری برخوردار نیست و موجب ناراحتی و اختلال خواب بیمار می‌شود باید به درمان علامت یا غیراختصاصی آن پرداخت. سرفه‌های تحریکی و خشک را می‌توان با داروهای ضد سرفه که آستانه مرکز سرفه را افزایش می‌دهند مهار کرد. از جمله این داروها می‌توان از کدئین یا دکسترومتورفان نام برد که باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

 سرفه چه عوارضی دارد؟

عوارض شایع سرفه عبارتند از درد قفسه سینه و جدار شکم، بی‌اختیاری ادرار، خستگی و فرسوده شدن بیمار. گاهی حملات سرفه ممکن است موجب سنکوپ شود. به ندرت ممکن است سرفه‌های شدید منجر به شکستگی دنده شوند.

[su_box title=”این مطالب را هم بخوانید:” style=”noise” box_color=”#37BFF2″ title_color=”#ffffff” radius=”7″]

علت‌های سرفه چه هستند؟ تشخیص و درمان سرفه

علت‌های بروز سرفه مزمن کدام‌ها هستند؟ چگونه می‌توان علت سرفه مزمن را تشخیص داد و درمانش کرد؟

سیاه سرفه چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ شیوه‌های تشخیص و درمان آن کدامند؟

سرفه چرا ایجاد می‌شود و علت آن چطور تشخیص داده می‌شود؟ شیوه‌های درمان سرفه

علت های سرفه طولانی و مزمن چه چیزهایی هستند؟ شیوه تشخیص و درمان سرفه مزمن

علایم مهم بیماری‌های ریه و دستگاه تنفس: خس خس، سرفه، خلط خونی، درد قفسه سینه

[/su_box]


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5