علت‌های سرفه چه هستند؟ تشخیص و درمان سرفه

0

این صدای سگ است که به دنبال گربه‌ای پارس می‌کند؟ یا همسایه شکارچی تفنگ جدیدش را امتحان می‌کند؟ یا اینکه صدای سرفه‌های غیرطبیعی همسرتان است

عمل هر چیزی می‌تواند باعث سروصدای سرفه شود، که واکنش ریه‌ها به تحریک است. راه تشخیص علت و درمان سرفه بررسی نوع آن است. آیا سرفه خشک و بدون خلط است، یا مرطوب و همراه با خلط؟

هر تحریکی در محیط می‌تواند باعث سرفه خشک شود. اگر به چیزی حساسیت دارید، ممکن است دچار سرفه شوید. دود، مواد شیمیایی، بخار مواد سمی، گرده گل، گردوغبار، و فضولات حیوانات می‌توانند شش‌ها و نایژه‌ها را تحریک کرده و آن‌ها را برای دفع آن به سرفه وادارند. اگر حساسیت دارید، حتی نقل مکان به یک دفتر کار جدید یا خرید یک فرش نو می‌تواند شما را به سرفه اندازد.

آسم معمولا ایجاد سرفه خشک می‌کند. در واقع، آسم شایع‌ترین علت سرفه‌های ناشناخته است، مخصوصا اگر سرفه شبانه باشد.

پریدن آب دهان در گلو و یک اختلال گوارشی به نام برگشت معدی دو علت معمول و بیخطر سرفه هستند. در پریدن آب دهان قلقلک دادن گلو احساس می‌شود و در برگشت معدی، کار نکردن درست دریچه جداکننده معده و مری باعث برگشتن کمی شیره اسیدی معده تا گلو می‌شود که احساس مزه ترش همراه با سرفه را ایجاد می‌کند.

عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، و قارچی – از سرماخوردگی گرفته تا برنشیت و سینه پهلو – راه‌های تنفسی را ملتهب کرده و ایجاد سرفه می‌کنند. تمام اینها اغلب با سرفه‌های خشک شروع شده و وقتی شش‌ها مخاط بیشتری ساختند، سرفه‌ها خلط دار می‌شوند.

غیر از علائم تب، درد قفسه سینه، احتقان، و احساس ناخوشی، اگر با سرفه خلط به رنگی غیر از سفید دفع می‌کنید، دچار عفونت شده‌اید.

اگر سرفه بعد از بهبود سرماخوردگی باز هم باقی بماند، نگران نشوید. این به علت احتقان باقی مانده در نواحی بیرونی ریه هاست که مخصوصا در طی سرماخوردگی ویروسی به آن دچار شده‌اید. این نشانه آسم یا چیز دیگری نیست، بلکه فقط کمی تورم وجود دارد که شش را به سرفه می‌اندازد.

واضح است که سیگار کشیدن، مخصوصا در سیگاری‌های قدیمی، سرفه همیشگی ایجاد می‌کند. شش‌ها در پاسخ به تحریک تعداد زیادی سلول ترشح‌کننده مخاط می‌سازند، اما متوجه زیادی بلغم در ریه نمی‌شوید. این بلغم نمی‌تواند خارج شود، چون سیگار مژک‌های مویین درون نایژه‌ها را فلج می‌کند. به همین خاطر، سیگاری‌ها هنگام برخاستن از خواب سرفه‌های پر خلط خفقان آور می‌کنند که بعد از مدتی متوقف می‌شود.

سرفه‌های آزارنده متوالی ممکن است نشانه برنشیت مزمن یا آمفیزم باشد، که در آن‌ها ریه سعی در بیرون فرستادن هوایی دارد که از میان راه‌های تنگ شده تنفسی خارج نمی‌شود. در این بیماران کوتاهی و تنگی نفس نیز وجود دارد.

مهم‌تر از همه، سرفه می‌تواند نشانه تومور یا سرطان ریه باشد. سرطان ریه اکنون شایع‌ترین سرطان هم در مردان و هم در زنان است و عمدتا خود را به صورت سرفه نشان می‌دهد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه کردن بیش از دو هفته طول کشیده است و به نظر نمی‌رسد رو به بهبود باشد. همراه با سرفه، مقدار زیادی خلط رنگی یا خون خارج می‌شود.

درد قفسه سینه، تب، لرز، یا عرق شبانه وجود دارد.

درمان سرفه

مجبور نیستید برای هر سرفه‌ای که می‌کنید یا هر بار خلطى دفع می‌کنید نزد پزشک بروید. اما اگر در قفسه سینه احساس درد کردید، یا خلط خونی بالا آوردید، یا سرفه بیش از دو هفته باقی ماند، بهترین کار مراجعه به پزشک است. تا آن هنگام، بیکار ننشینید و در صدد کنترل سرفه باشید.

آب بخورید. اگر سرفه همراه با خلط دارید، باید خلط را هر چه بیشتر رقیق کنید تا راحت‌تر از ریه دفع شود. بهترین راه آن رساندن آب زیاد به بدن است. پس هرچه می‌توانید آب بخورید. اگر سرفه خشک هم می‌کنید، باز باید آب بخورید تا بهتر آن را تحمل کنید.

گایفنزین بخورید. شربت سرفه‌های بدون نسخه حاوی گایفنزین به رقیق کردن خلط کمک می‌کند. سرفه را سرکوب نکنید. سرفه کردن بازتابی برای دفع ماده تحریک‌کننده است و سرکوب کردن آن کار اشتباهی است، مخصوصا اگر دفع خلط زیاد باشد. شما باید این خلط را خارج کنید. و اگر سرفه را از بین ببرید، این مواد زائد در ششها جمع می‌شوند.

برای خوابیدن سرفه را آرام کنید. اگر سرفه‌های مداوم، آزارنده، و پر سروصدایی دارید که مانع خواب شما و دیگران می شود، مقدار مناسبی شربت ضد سرفه بدون نسخه بخورید. اگر سرفه‌های شدید می‌کنید و دنده‌هایتان درد می‌کند تا مدتی می‌توانید آن را با شربت ضد سرفه آرام کنید. فراموش نکنید که با این کار مقداری مایع مخاطی در ریه‌ها جمع می‌شود. پس زیاده روی نکنید.

شربت‌های ضدسرفه حاوی دکسترومتورفان ساده و کدئین دار مناسبند و هر دو خواب آلودگی هم ایجاد می‌کنند. آب نمک غرغره کنید. اگر زیاد سرفه می‌کنید، احتمالا گلویتان خراشیده یا زخمی شده است و این تحریک باعث سرفه بیشتر می‌شود. برای درمان آن،‌گاه گاه آب نمک غرغره کنید. نصف قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. این آب را قورت ندهید، مخصوصا اگر تحت رژیم غذایی بدون نمک هستید.

سیگار نکشید. گفتن ندارد، ولی باز تأکید می‌کنیم: کشیدن سیگار باعث تشدید یا ایجاد سرفه می‌شود. یا خود آن را ترک کنید یا از پزشک کمک بگیرید.

نایژه‌ها را گشاد کنید. برای آرام‌تر کردن سرفه از پزشک داروی گشادکننده نایژه‌ها بخواهید. این داروها به پاک شدن سریع‌تر شش‌ها کمک می‌کنند.

بخور بگذارید. هوای خشک ریه‌ها را تحریک کرده و سرفه را تشدید می‌کند. استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق کار دستگاه تنفس را راحت‌تر می‌کند. ولی دستگاه بخور را همیشه تمیز نگاه دارید، چون کپک در آن رشد می‌کند که اگر به آن حساس باشید، سرفه بدتر می‌شود.

[su_box title=”این مطالب را هم بخوانید:” style=”noise” box_color=”#37BFF2″ title_color=”#ffffff” radius=”7″]

علت‌های سرفه چه هستند؟ تشخیص و درمان سرفه

علت‌های بروز سرفه مزمن کدام‌ها هستند؟ چگونه می‌توان علت سرفه مزمن را تشخیص داد و درمانش کرد؟

سیاه سرفه چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ شیوه‌های تشخیص و درمان آن کدامند؟

سرفه چرا ایجاد می‌شود و علت آن چطور تشخیص داده می‌شود؟ شیوه‌های درمان سرفه

علت های سرفه طولانی و مزمن چه چیزهایی هستند؟ شیوه تشخیص و درمان سرفه مزمن

علایم مهم بیماری‌های ریه و دستگاه تنفس: خس خس، سرفه، خلط خونی، درد قفسه سینه

[/su_box]


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.