منظور از انبساط کهکشان‌ها چیست؟

0

سال اکتشاف: 1926

این کشف چه می‌گوید؟

کهکشان‌ها در حال انبساط هستند. مییلیون‌ها کهکشان موجود در حال حرکتند و از مرکز دور می‌شوند.

چه کسی آن را کشف کرد؟ ادوین هابل Edwin Hubble


کشف دوگانهٔ هابل (کهکشان‌های زیادی در عالم وجود دارد و فقط یک کهکشان راه شیری نیست – و همهٔ این کهکشان‌ها با سرعت گسترش پیدا می‌کنند و از هم دور می‌شوند) مهمترین کشفیات ستاره‌شناسی قرن بیستم بود. این کشفیات بطور بنیادین دیدگاه علم را دربارهٔ کائنات و جایگاه بشر در آن تغییر داد. کار هابل، نخستین محاسبهٔ دقیق از حرکت ستارگان و کهکشان‌ها را ارایه داد.

کشف هایل منجر به کشف نظریهٔ مِه‌بانگ Big Bang و منشاء کهکشان‌ها و آیندهٔ آنها و مفهوم جدیدی از زمان گردید.


در 1923 ادوین هابل 33 ساله، مردی چهارشانه، بلند قامت و ستاره‌شناسی سختکوش بود. 10 سال قبل از آن او در رشتهٔ مشت‌زنی فعالیت می‌کرد. او در 1920 در رصدخانهٔ ویلسون با تلسکوپ 100 اینچی (254 سانتی) این رصدخانه، که بزرگترین تلسکوپ آن دوران بود کار می‌کرد.

در اوایل قرن بیستم تصور می‌شد که کائنات فقط یک کهکشان – راه شیری داد و تعدادی ستارگان پراکنده و سحابی Nebula: توده‌های عظیم گاز و گرد و غبار میان ستارگان و راه شیری. که در لبهٔ راه شیری می‌چرخند. هابل تصمیم گرفت تا از تلسکوپ 100 اینچی برای مطالعهٔ سحابی‌ها استفاده کند و آندرومدا Andromeda: منظومهٔ فلکی مرآه السلسله را هداف اولیهٔ کار خود تعیین کرد و موفق به انجام دو کشف بزرگ قرن بیستم شد.

تلسکوپ غول آسا نشان داد که آندرومدا توده‌ای از گاز (که قبلاً تصور می‌شد) نیست، بلکه مجموعه‌ای از میلیون‌ها ستارهٔ مجزا است. بنظر می‌رسید که خود کهکشان جداگانه‌ای است.

بعد هابل چند ستاره Cephide را در آندرومدا پیدا کرد Cepide ستارگانی هستند دارای ضربان. ضربان آنها رابطه مستقیم با مقدار مطلق نوری دارد که از خود ساطع می‌کنند. با اندازه‌گیری نسبت ضربان و مقدار نور آشکار آنها، دانشمندان توانسته‌اند ساخت دقیق ستاره را مشخص کنند.

آندرو مدا 000/000/9 سال نوری با ما فاصله دارد. این موضوع ثابت می‌کرد که آندرومدا کهشکانی است جداگانه و فاصله‌اش آن قدر هست که نمی‌تواند بخشی از راه شیری باشد. هابل، ظرف 6 ماه بعد 18 سحابی دیگر را مطالعه و اندازه‌گیری کرد. آنها همه کهکشان‌هایی جدا بودند، که از پنج تا 100 میلیون سال نوری با زمین فاصله داشتند. ستاره‌شناسان با کشف این موضوع که کائنات آن قدر عظمت دارد که هزاران کهکشان را در خود جا داده شگفت‌زده شده بودند.

اما هابل تازه‌کارش را آغاز کرده بود. او متوجه جابه‌جایی نور و سرخرنگ یکپارچه‌ای شد که از سحابی‌های دور دست منتشر می‌شد.

دانشمندان متوجه شده بودند که هر عنصر (هلیوم، هیدروژن، آرگون، اکسیژن و غیره) همیشه انرژی منتشر می‌کردند که شاخصهٔ فرکانس‌های مشخص وجود یک عنصر هستند. اگر طیف‌سنجی از نور، (جدول انرژی که در هر فرکانس مجزا منتشر می‌شود) از ستاره‌ای منتشر می‌شد، خطوط روی طیف سنج نشان می‌داد چه عناصر و به چه میزانی در ستاره وجود دارد.

هابل متوجه شد تمام خطوط طیف سنج هلیوم، هیدروژن و غیره بطور طبیعی در یک ستاره وجود دارد. اما تمام خطوط، فرکانسی کمتر از حد طبیعی دارند. بر این پدیده جابه‌جایی نور قرمز می‌گفتند به این دلیل که وقتی فرکانس نور قرمز پایین آورده می‌شد، رنگ آنها به سوی قرمز تمایل پیدا می‌کرد. اگر فرکانس بالا می‌رفت که رنگ آنها به سمت آبی متمایل می‌شد (جابه‌جایی آبی).

ظرف دوسال بعد ادوین هابل بطور خستگی ناپذیر و مداوم آزمایش‌هایی بر روی 20 کهکشانی که شناسایی کرده بود انجام داد، او متوجه شد همهٔ آنها (به جز آندرومدا) از زمین دور می‌شوند. از آن عجیب‌تر کهکشان‌ها از ما و از همدیگر هم دور می‌شوند. هر کهکشانی که او مطالعه می‌کرد، با سرعتی حدود 800 تا 5000 کیلومتر در ثانیه به سوی فضای باز پیش رویش می‌رفت.

جهان در حال انبساط بود و هر ثانیه بیشتر گسترده می‌شد. کائنات از لحظهٔ خلقت و در حال حرکت و گسترش بود و ثابت نمانده بود. جهان در هر لحظه در حال تغییر است و با آنچه لحظهٔ قبل بوده تفاوت دارد.


از آن‌جا که کهکشان‌ها در حال انبساط هستند، هر کهکشان موجود از کهکشان ما یعنی راه شیری دور می‌وشد. آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان همسایهٔ ما در مسیر برخورد با کهکشان‌ها قرار دارد. اما نگران نباشید. احتمال تصادف این دو، تا چند میلیون سال دیگر وجود ندارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.