پلاسمای خون چیست و چه کسی آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف 1940

این کشف چه می‌گوید؟

پلاسما بخشی از خون بدن انسان است که بعد از جداسازی سلول‌های خون باقی می‌ماند.

چه کسی آن را کشف کرد؟ چارلز درو Charles Drew


خون را فقط مدت کوتاهی می‌شد سالم نگه داشت. برای همین بهتر بود که فاصلهٔ اهدای خون و دریافت آن کوتاه باشد. نمی‌شد خون را در مسافت طولانی حمل و نقل کرد. کسانی که گروه خونشان نادر بود نمی‌توانستند جراحی‌های سنگین را تحمل کنند.

درو روش جداسازی خون به پلاسمای خون و سلول‌های قرمز را کشف کرد. این کشف جان صدها – بلکه میلیون‌ها- نفر را نجات داد. کشف درو تأسیس بانک خون را ممکن ساخت. از روش او برای ذخیره‌سازی خون در سراسر جهان استفاده می‌شود.


انگارهٔ انتقال خون قدمتی هزاران ساله دارد و اطبای رومی آن را تجربه کرده بودند، گرچه مشکلی در میان بود؛ بسیاری از بیماران از این انتقال می‌مردند. هیچ کس علت آن را نمی‌دانست تا کارل لنداشتاینر در 1897، چهار نوع گروه خون (A,B,O,AB) را کشف کرد. در 1930 دیگر محققان این چهار گروه را به هشت نوع دیگر براساس عامل RH هرگروه (مثلا A-,A+,O-,O+) تقسیم نمودند.

با این اکتشاف انتقال خون 100 درصد بی خطر شد. اما بیمارستان‌ها ناچار بودند هشت نوع خون را برای مواقع ضروری ذخیره‌سازی کنند. بیشتر خون اهدا شده، قبل از مصرف فاسد می‌شد و می‌باید آن را دور می‌ریختند. هنگام جراحی‌های خطرناک ممکن بود گروه‌های خون کمیاب در دسترس نباشد و جان بیماران به خطر می‌افتاد. ذخیره سازی خون مشکل اساسی بود.

چارلز درو نیمه تابستان 1904 در ایالت واشنگتن به دنیا آمد. او رشتهٔ پزشکی را برای ادامه تحصیلات برگزید.

درو در 1928 به دانشگاه مک گیل کانادا رفت. او در آن جا زیر نظر استاد مدعو، دکتر جان بیتی که انگلیسی بود به تحصیل پرداخت و بیتی و درو در 1930 مطالعه دربارهٔ روش‌های ذخیره‌سازی خون را به روش‌های ایمن شروع کردند و توانستند خون را تا شش روز سالم نگه دارند.

درو در 1935 فارغ التحصیل شد و سه سال بعد بورس تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا گرفت و تحقیقات خود را بر روی خون آغاز کرد. در آن جا با روش سانتریفوژ توانست سلول‌های خونی را از مابقی خون جدا کند. این «مابقی» را پلاسمای خون نامید.

او به سرعت مشخص کرد که گلبول‌های قرمز مادهٔ بخصوصی دارند که خون را به هشت نوع گوناگون جدا می‌کند. اما پلاسمای خون در همهٔ موارد یکسان بود و می‌شد آن را از هر اهداء کننده به هر گیرنده داد.

درو پلاسما را آزمایش کرد و نشان داد که از ما بقی خون پایدارتر است. بعد گلبول‌های خون را جدا کرد و توانست آنها را هم مدت طولانی‌تری سالم نگه دارد.

در 1939 درو متوجه شد که می‌تواند پلاسما را خشک کند – آب آن را بگیرد- مدت طولانی نگه دارد و بعد دوباره با افزودن آب برای استفاده آماده کند.

سال بعد او پایان نامهٔ دکترایش را منتشر کرد. او با روش‌های آماری و طبی نشان داد که پلاسما از مجموعه خون دوام بیشتری دارد و به تفصیل روش جداسازی پلاسما را از گلبول‌های خون شرح داد. درو در 1941 نخستین کامیون حمل خون را که با فریزر و وسایل دیگر مجهز بود طراحی کرد.

درو توانست پلاسما را کشف کند و روش‌هایی برای نگهداری خون به مدت طولانی ابداع کرد. با کشف او انتقال خون عملی و ایمن شد.


آیا خون همهٔ موجودات قرمز است؟ نه، خرچنگ‌ها خون آبی دارند. خون آن‌ها به جای آهن حاوی مس است. زالوها و کرم‌های خاکی خون سبز رنگ دارند، بعضی از بی‌مهرگان مانند ستاره دریایی خون بیرنگ یا زرد رنگ دارند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.