جدول تناوبی عناصر را چه کسی ابداع کرد؟

0

سال اکتشاف: 1880

این کشف چه می‌گوید؟

نخستین سامانه‌ای که برای نظم دادن به عناصر شیمیایی روی زمین ابداع شد.

چه کسی آن را کشف کرد؟

دیمیتری مندلیف Dimitri Mendeleyev


وقتی مردم به عناصر شیمیایی می‌اندیشند، اول از همه جدول تناوبی مندلیف را به یاد می‌آورند. 125 سال است که این جدول، سامانه منظمی است برای نام بردن از عناصری که روی زمین وجود دارند. این جدول از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را به هر دانش‌آموزی که می‌خواهد شیمی را آغاز کند می‌آموزند. این جدول باعث کشف عناصری شده که اجزای تشکیل‌دهنده کرهٔ ما هستند. این جدول در طراحی و هدایت آزمایش‌های شیمیایی نقش مهمی ایفا کرده و سرعت رشد و توسعهٔ درک علمی ما از عناصر شیمیایی را افزایش داده است.


در ۱8۶۷ دیمیتری مندلیف ۳۳ ساله در دانشگاه سنت پترزبورگ به سمت استادی منصوب شد. این سمت برای فرزند یک روستایی که ۱۴ فرزند داشت افتخار بزرگی محسوب می‌شد. او موهای گوریده و پرپشت و ریشی ژولیده و چشمانی سیاه و نافذ داشت. شیمی‌دان‌های اروپایی به مندلیف لقب «روس وحشی» داده بودند. در سال ۱8۶۸ او تدوین کتابی درباره شیمی را برای دانش‌آموزانش آغاز کرد.

سؤالی که در آغاز نوشتن کتاب با آن روبرو شد این بود که چگونه ۶۲ عنصر شناخته‌شده را منظم و به ترتیب کند تا دانش‌آموزان مشخصات آن‌ها را به طور منظم بیاموزند.

تا این زمان مندلیف مجموعه‌ای از داده‌ها را بر اساس کار خود – و دیگران – به خصوص شیمی‌دان انگلیسی نیومن فراهم کرده بود.

مندلیف عناصر را بر حسب وزن اتمی آن‌ها، شباهت‌های گروهی، نوع ترکیب یا عدم ترکیب آن‌ها با هیدروژن، کربن و اکسیژن؛ و یا نوع نمکی که آن‌ها تولید می‌کردند یا شکل عنصر که می‌توانست گازی، جامد یا مایع باشد؛ با سفتی و نرمی عنصر؛ با ذوب شدن عنصر از حرارت بالا یا پایین؛ و یا شکل کریستال‌های عنصر، تقسیم‌بندی کرد. اما هنوز هیچ رابطهٔ منطقی میان ۶۲ عنصر شناخته شده کشف نکرده بود.

مندلیف که نوازندهٔ پیانوی مجربی بود، تشخیص داد نت‌های پیانو با فاصله‌های منظم تکرار می‌شوند و هر هشت کلید «یک» سی دارد. او متوجه شد در فصل‌های سال، امواج ساحل حتی در درختان، خصوصیاتی به طور مکرر و در فواصلی معین تکرار می‌شود. چرا چنین چیزی در عناصر اتفاق نیفتد؟

او هر عنصر و خواص آن را بر روی کارتی نوشت و مراقب بود که الگوهای تکرار کجا قرار دارند. بعد کارت‌ها را روی میزی پهن کرده آن‌ها را به بر حسب الگوهای تکراری مرتب کرد. خیلی زود متوجه شد هر هشت عنصر دارای قوانین نسبتاً مشابهی هستند یعنی اغلب اوقات و نه همیشه هر هشت عنصر خصوصیاتی مشترک دارند.

مدتی بعد این فکر به ذهن او رسید که ممکن است همه عناصر روی زمین کشف نشده باشد و جدولی که او می‌خواهد تنظیم کند می‌باید جاهای خالی داشته باشد.

او دوباره کارت‌ها را بر حسب ستون و ردیف مرتب کرد به طوری که عناصر در هر ستون با عناصر دیگر قرابت داشتند و خصوصیات فیزیکی عناصر در هر ردیف مشابه عناصر دیگر بود.

تمام عناصر به طور کامل در جدولی دوبعدی جا گرفتند اما او سه محل را در جای جدول خالی گذاشت و مدعی شد که با کشف عناصر جدید این نقاط پر خواهند شد. مندلیف بر حسب عناصر قبلی و بعدی در ستون‌ها و ردیف‌ها پیش‌بینی کرد که این عناصر چه خصوصیاتی دارند و چگونه عمل می‌کنند اما دانشمندان اروپایی به پیشگویی‌های او خندید و گفتند این‌ها ترشحات یک ذهن بیمار است.

سه سال بعد یکی از عناصری که مندلیف پیشگویی کرده بود در آلمان کشف شد که خصوصیاتش با آن‌چه مندلیف پیشگویی کرده بود شباهت داشت. جامعهٔ علمی این شباهت را تصادفی دانست. ظرف هشت سال بعد دو عنصر دیگر هم کشف شد. همه این سه عنصر شکل و خصوصیاتی داشتند شبیه به آن‌چه مندلیف پیشگویی کرده بود.

اکنون نظر دانشمندان عوض شده بود و همه او را نابغه‌ای خواندند که اسرار علم شیمی را آشکار می‌کرد.


جدول تناوبی مندلیف نظریه کیمیاگران قدیمی را که مدعی بودند می‌توانند سرب را به طلا تبدیل کنند، تا حدی تایید کرد. در ۱۹۸۰ دانشمند آمریکایی گلن سیبورک از شتاب‌دهندهٔ نیرومندی برای جدا کردن پروتون‌ها از نوترون‌های اتم سرب (با عدد اتمی 82) استفاده کرد و توانست سرب را به طلا (عدد اتمی 79) تبدیل کند. اما این روند آن چنان گران است که هر اتم طلایی که تولید می‌شود با چند اونس طلای بازار هم قیمت می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5