نکات خواندنی دربارهٔ لئوناردو داوینچی

0

آنچه که امروزه دربارهٔ مطالعات علمی و ابداعات فنی داوینچی می‌دانیم، براساس دفترچه‌ها و یادداشت‌های شخصی به جا مانده از او است. آتلانتیکوس یادداشت‌های جمع‌آوری شده طی سال‌های 1478 تا 1519 در دوازده جلد و 1119 برگ است و موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد. آروندل بیشتر دربارهٔ مکانیک و ریاضیات است. دفترچهٔ پرواز پرندگان که به سال 1505 برمی‌گردد و در آن طرح تمام ماشین‌های پرواز و بررسی‌های صورت گرفته روی پرندگان به چشم می‌خورد. دفترچهٔ لایسستر هم که در حال حاضر به بیل گیتس تعلق دارد، ترکیبی از یادداشت‌های علمی و هنری و مباحث نظری پراکنده است. علاوه بر این تاکنون هفت مجموعه یادداشت دیگر هم از داوینچی شناسایی و کشف شده است.

  • لئوناردو ذاتاً چپ‌دست بوده اما به مرور زمان کار کردن با هر دو دست‌اش را یاد گرفته است.
  • داوینچی و میکل‌آنژ همیشه به عنوان دو اسطورهٔ عصر رنسانس در نظر گرفته می‌شوند. اما این دو نابغه اصلاً رابطه‌ای خوبی با هم نداشته‌اند! رقابت میان آن‌ها یک بار و به صورت عینی در جریان نقاشی دیواری معروف پالاتزو وکیو 0 عمارتی در فلورانس) نمود پیدا کرد. هر کدام قرار بود که روی یک دیوار نقاشی خودش را بکشد و البته هم ردو نیمهٔ راه دست از کار کشیدند. همچنین داوینچی سال 1504 از اعضای کمیته‌ای بود که سعی داشتند مجسمهٔ داوود میکل‌آنژ را به محل دیگری انتقال دهند.
  • داوینچی عادت داشت از قرینه‌نویسی استفاده کند تا نوشته‌هایش فقط در آینه به درستی قابل خواندن باشد. عادتی که علت اصلی‌اش مشخص نیست. شاید به دیسلکسیا یا اختلال خوانش‌پریشی مبتلا بوده و یا فقط اینکه سعی داشته تا کارهایش را مرموز نگه دارد.
  • ظاهراً داوینچی یک کمال‌گرا و وسواسی تماعیار بوده و به همین خاطر خیلی از کارهایش را تمام نکرده و یا به دست خودش از بین برده. حتی شایعه است که فقط کشیدن لب‌های مونالیزا چندین سال طول کشیده.
  • مطالعات مداوم داوینچی روی تمام پدیده‌ها باعث شده بود تا صدها سال زودتر به خیلی از نظریات و حقایق علمی پی ببرد. از زمین‌شناسی و زیست گرفته تا فیزیک. چگونگی شکل‌گیری فسیل‌ها و فرسایش خاک، شباهت زیستی و ریشهٔ نژادی مشترک میان انسان و میمون‌ها 350 سال قبل از انتشار نظریهٔ تکامل داروین، کشف شیوهٔ محاسبهٔ سن گیاهان و نظام ترتیبی میان برگ‌ها بخشی از پدیده‌هایی است که داوینچی در یادداشت‌های خود به آن‌ها اشاره کرده.
  • هیچ مدرکی از سفر داوینچی به مشرق زمین در دسترس نیست اما امروزه آشنایی او با مکاتب و تمدن‌های شرقی، برای مورخان امری مسلم است. برای مثال گیاه‌خوار بودن‌اش را به تأثیرپذیری از بودائیسم و هندوئیسم مربوط می‌دانند. گیاه‌خواری در اروپای آن زمان به هیچ وجه رایج نبود. همچنین موجودات زنده برای داوینچی اهمیت زیادی داشتند. تا جایی که یکی از تفریحات‌اش خریدن پرندگان و آزاد کردن آن‌ها از قفس بود. تأثیرپذیری داوینچی از شرق فراتر از فلسفهٔ زندگی در آثارش هم مشهود است. می‌شود به تأکید روی پس‌زمینه در نقاشی‌ها اشاره کرد که یادآور سبک‌های رایج نقاشی ایرانی و هندی است.
  • داوینچی معمولاً بزرگ‌ترین نابغهٔ تمام دوران در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل برای تخمین میزان بهره هوشی‌اش چند مرتبه تلاش صورت گرفته است. احتمالاً آی‌کیوی او چیزی در حد 220 و یا بالاتر بوده!
  • از آنجایی که لئوناردو فرزند مشروعی نبود، هیچ‌گاه از جایگاه اجتماعی پدرش و امکاناتی مانند تحصیلات رسمی برخوردار نشد. البته اگر غیر از این بود احتمالاً مجبور می‌شد که به شغل خانوادگی روی بیاورد و در حرفهٔ حسابداری مشغول به کار شود.
  • داوینچی اولین کسی بود که روی علت آبی بودن آسمان مطالعه کرد و نتیجه گرفت که این پدیده به دلیل انتشار نور به وجود می‌آید.
  • بعد از آن که سال 1502 داوینچی به عنوان مهندس نظامی توسط سزار بورژیا استخدام شد، تمام ایتالیا را زیر پا گذاشت و به نقشه‌برداری مشغول گشت. دقت به کار رفته برای نقشهٔ شهر ایمولا بعد از گذشت پنج قرن هنوز هم مثال‌زدنی است.
  • اختراع ساعت را نمی‌توان به پای داوینچی گذاشت، اما لئوناردو برای خودش یک ساعت مکانیکی دقیق اختراع کرده بود که علاوه بر ساعت، دقیقه‌ها را هم می‌شمرد.
  • داوینچی در مجسمه‌سازی هم مهارت ویژه‌ای داشته. مانند مجسمهٔ «اسب و سوار» که امروزه فقط مدل کوچکی از آن به جا مانده و ساخت آن به سال 1508 باز می‌گردد. همچنین سال 1482 پروژهٔ دیگری را هم برای دوک میلان آغاز کرد که باز هم نیمه‌کاره ماند. مجسمه‌ای از یک اسب غول‌پیکر به ارتفاع 7 متر که برای تکمیل آن به حدود 80 تن برنز نیاز داشتند.
  • سال 1509 کتابی با عنوان نسبت الهی دربارهٔ عدد فی یا عدد طلایی (6/1 که از تقسیم اعداد متوالی دنبالهٔ فیبوناچی به دست می‌آید) به چاپ رسید که داوینچی با لوکا پاچیونی مؤلف کتاب همکاری داشته است. برای مثال اولین تصویر به دست آمده از رومبوکیوبوکتاهدرون (حجم 24 وجهی مرکب از اجتماع 16 مربع و 8 مثلث متساوی‌الاضلاع) توسط داوینچی و در این کتاب ترسیم شده است.
  • برای اولین بار داوینچی روی تناسب میان اندام‌های بدن انسان تحقیق کرده است. نقاشی معروف «مرد ویتریوسی» به همین موضوع اشاره دارد.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5