نظریهٔ تکامل چیست و نخستین بار چه کسی آن را مطرح کرد؟

0

سال اکتشاف: 1858

این کشف چه می‌گوید؟

گونه‌های مختلف در سازگاری با محیط رشد پیدا می‌کنند و گونه‌هایی که با محیط سازگارترند، پایدارترند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

چارلز داروین Charles Darwin


نظریه تکامل داروین و مفهوم بقای اصلح مهم‌ترین و اساسی‌ترین کشف زیست‌شناسی و اقلیم‌شناسی جدید است. کشف داروین ۱۵۰ سال عمر دارد و هنوز اساس درک ما از تاریخ و تکامل سیاره ما و زندگی جانوری را تشکیل می‌دهد.

کشف داروین به اسرار بی‌شمار انسان‌شناسی و دیرینه‌شناسی پاسخ داده و توضیحی منطقی برای توزیع گسترده و تنوع گونه‌ها در سراسر زمین ارائه کرد. در ۱۵۰ سال گذشته انبوهی از داده‌های علمی در تاریخ این نظریه جمع‌آوری شد. کتاب‌های داروین حتی امروز هم در زمره کتاب‌های پرفروش قرار دارد.


چارلز داروین در ۱8۲۷ وارد دانشگاه کمبریج شد تا کشیش شود، اما به تحصیل گیاه‌شناسی و زمین‌شناسی پرداخت. او در ۱۸۳۱ و در سن ۲۲ سالگی فارغ‌التحصیل شد و با کشتی عازم سفری دور و دراز از آمریکای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام گردید.

سفر سه ساله او پنج سال به درازا انجامید. داروین با دیدن تنوع پایان‌ناپذیر گونه‌ها در هر جایی که کشتی می‌رسید دچار حیرت می‌شد. اما توقف طولانی او در جزایر گالاپاگوس واقع در اقیانوس اطلس منجر به کشفی جدید شد.

در اولین جزیره از یک رشته جزایر که داروین به تماشای آن‌ها پرداخت او دو گونه مشخص لاک‌پشت دید – یکی با گردن دراز که برگ درختان را می‌خورد و دیگری با گردنی باریک که گیاهان روی زمین را می‌خورد. او دو گونه فنچ دید که نوک‌های متفاوت با گونه-های اروپایی داشتند. سرانجام کشتی داروین به سومین جزیره گالاپاگوس (جزیره سنت جیمز) رسید که درست روی مدار زمین قرار داشت و طول روز و شب یکی بود و فصل‌ها مثل هم.

داروین این‌جا هم مثل جزایر دیگر کوله‌پشتی داشت که پر از ظروف و لوله‌های آزمایش بود که انواع جانوران و گیاهان را در آن‌ها می‌گذاشت. او در طول پرتگاه‌های لغزنده و خطرناک و تیغه‌های پرشیب و غارهای عمیق به جمع‌آوری نمونه‌ها می‌پرداخت. گاه در میان شکاف‌هایی فرو می‌رفت که خمیر داغ چسبنده‌ای از عمق زمین در آن‌ها می‌جوشید و بخار زرد رنگ گازهای سمی به هوا متصاعد می‌شد.

داروین در شکاف درخت‌ها سیزدهمین و چهاردهمین گونه از انواع فنچ را پیدا کرد. نوک آن‌ها بزرگ‌تر و گردتر از نمونه‌هایی بود که در جزایر دیگر دیده بود. از همه جالب‌تر این‌که این فنچ‌ها فقط تمشک سرخ می‌خوردند.

او دیده بود که همه جای دیگر دنیا فنچ‌ها دانه می‌خوردند. اما در این جزایر بعضی فنچ‌ها حشره می‌خوردند و بعضی تمشک! از آن عجیب‌تر آن بود که نوک فنچ‌ها مناسب خوردن غذایشان بوده است.

اکنون داروین در مورد آموزش‌های قبلی‌اش مبنی بر آن‌که گونه‌های جانوران در طول زمان همیشه یک جور بوده‌اند و هیچ تغییری نکرده‌اند کاملاً تردید پیدا کرده بود. او به این نتیجه رسید که مدت‌ها قبل یک گونه فنچ از آمریکای جنوبی به جزایر گالاپاگوس رسیده، خود را با محیط آن وفق داده (تکامل یافته) تا بتواند خود را بهتر با این شرایط وفق دهد و با منابع موجود غذایی آن سازگاری پیدا کند. او در کتاب سفرهای یک طبیعی‌دان با کشتی بیگل به شرح یافته‌های خود پرداخت.

داروین بعد از بازگشت به انگلستان مقالات توماس مالتوس Thomas Maltus اقتصاددان را مطالعه کرد. مدعی بود هنگامی که جمعیت بشر نتواند به اندازه کافی مواد غذایی تولید کند، مردم ضعیف‌تر از گرسنگی و بیماری می‌میرند یا در جنگ‌ها بر سر غذا کشته می‌شوند. فقط قوی‌ترها دوام می‌آورند. داروین متوجه شد که این مفهوم را می‌تواند به دنیای جانوران هم تسری دهد.

او این انگاره را با تجارب و مشاهدات خود در هم آمیخت و نتیجه گرفت تمام گونه‌ها به نحوی تغییر پیدا می‌کنند تا بیشتر دوام آورند. او این نظریه را انتخاب طبیعی نامید.

داروین که مردی محجوب و منزوی بود سال‌ها در انتشار نظریه‌های خود اکراه داشت. اما طبیعی‌دان‌های دیگر او را متقاعد کردند تا نظریه‌هایش را به اطلاع عموم برساند. سرانجام کتاب اصل انواع منتشر شد. با این کتاب، کشفیات داروین و نظریه تکامل راهنمای علوم زیستی شد.


خفاش‌ها با ردیاب‌های مافوق صوتی خود کامل‌ترین سامانه شنوایی را در میان جانوران دارا هستند. خفاش‌ها با این سامانه قادر به ردیابی حشراتی به اندازه یک پشه و اشیایی به نازکی موی انسان هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.