نظریهٔ میکروب‌ها چیست و نخستین بار چه کسی آن را مطرح کرد؟

0

سال اکتشاف: 1856

این کشف چه می‌گوید؟

موجودات بسیار ریز، ریزتر از آن که دیده یا احساس شوند همه جا در هوا هستند و باعث فساد غذا و بیماری می‌شود.

چه کسی آن را کشف کرد؟

لویی پاستور Louis Pasteur


ماست و دیگر لبنیات ظرف چند روز ترش و بعد فاسد می‌شوند. گوشت در مدت کوتاهی می‌گندد. شیر گاو و گوسفند می‌باید خیلی زود نوشیده شود و الا خراب می‌گردد.

لویی پاستور کشف کرد که موجودات زنده میکروسکوپی همه جا در هوا هستند. این موجودات ریز هستند که غذا را فاسد می‌کنند و باعث بیماری می‌شوند. اگر این موجودات از طریق بریدگی‌ها و زخم‌ها وارد بدن شوند باعث عفونت و بیماری‌های خطرناک می‌شوند. پاستور دنیای میکروبیولوژی را کشف کرد و این نظریه را ارائه داد که میکروب‌ها باعث بیماری می‌شوند. او پاستوریزاسیون، روشی ساده برای از بین بردن این موجودات از غذاهای مایع ابداع کرد.


در پاییز ۱۸۵۶، لویی پاستور ۳۸ ساله، در سمت رئیس انجمن علمی مدرسه نورمال در پاریس خدمت می‌کرد. این شغل پر افتخاری بود اما پاستور راضی نبود زیرا ترجیح می‌داد با آزمایش‌های شیمیایی سرگرم شود.

بسیاری از دانشمندان در آن دوران اعتقاد داشتند که موجودات ذره بینی به شکل خلق‌الساعه به وجود می‌آیند نه از موجودات ذره‌بینی دیگر، در حقیقت ذرات غذایی فاسدشده باعث به وجود آمدن این موجودات و فاسد شدن شیر یا گوشت می‌شود. فلیکس بوشت سخنگوی این دانشمندان بود و در صدد اثبات این فرضیه برآمد.

پاستور فکر می‌کرد نظریه بوشت بی‌اعتبار است. او قبلاً کشف کرده بود که موجودات زنده (مخمر) باعث تخمیر و تولید الکل می‌شوند و گمان می‌کرد که موجودات ذره‌بینی در هوا بر روی موادغذایی قرار می‌گیرند و به سرعت تکثیر می‌شوند.

دو سوال مهم مطرح بود. اول، آیا میکروب‌های زنده به راستی در هوا شناور بودند؟ دوم، آیا برای میکروب‌ها ممکن بود که خود به خود به وجود آیند (آن هم در محیطی گندزدایی شد، که هیچ میکروبی وجود نداشت؟)

پاستور لوله‌ای شیشه‌ای را داغ کرد تا هم لوله و هم هوای درون آن را گندزدایی کند. بعد در لوله را با پنبه نسوز پوشاند و از پمپ تخلیه برای بیرون کشیدن هوا از طریق درپوش پنبه‌ای استفاده کرد.

پاستور معتقد بود که میکروب‌های شناور در هوا می باید در بیرون فیلتر پنبه‌ای جمع شده باشند. رشد باکتری‌ها روی فیلتر نشان می‌داد میکروب‌ها در هوا شناور هستند. رشد باکتری در لوله ضدعفونی‌شده به معنای رشد خلق‌الساعه میکروب‌ها بود.

بعد از ۲۴ ساعت، پنبه‌ها در مجاورت هوا بر اثر رشد باکتری‌ها به رنگ خاکستری درآمده بود، در حالی که پنبه‌های درون لوله تمیز بود. سوال شماره یک پاسخ داده شده بود. بله موجودات میکروسکوپی وجود داشتند و در هوا شناور بودند و روی پنبه بیرونی، تکثیر و زیاد شده بودند.

اما پاستور می‌باید ثابت کند که باکتری‌ها نمی‌توانند به طور خلق‌الساعه به وجود بیایند.

پاستور آب‌گوشت غلیظی (غذای موردعلاقهٔ باکتری‌ها را) در ظرفی آزمایشگاهی تهیه نمود. این ظرف دارای گردنی باریک، دراز و منحنی بود. او ظرف را گرم کرد تا آب‌گوشت به جوش آمد و شیشه از حرارت سرخ شد. باکتری‌های موجود در آب‌گوشت و در هوای درون ظرف کشته شدند. بعد در ظرف را به سرعت مسدود کرد تا از رشد خلق‌الساعه و خود به خود باکتری‌ها جلوگیری کند.

سپس ظرف شیشه‌ای را در گرم‌کن کوچکی قرار داد که معمولاً برای تسریع رشد باکتری‌ها از آن استفاده می‌کرد.

۲۴ ساعت بعد پاستور ظرف را بررسی کرد. درون ظرف، آب گوشت شفاف بود. او به مدت ۸ هفته هر روز این کار را تکرار کرد. هیچ چیز در این ظرف رشد نکرده بود. باکتری‌ها به طور خود به خود به وجود نیامده بودند.

پاستور سر ظرف را شکست و آن را در معرض هوا قرار داد. ۷ ساعت بعد نخستین نشانه‌های تکثیر باکتری‌ها بر سطح آب‌گوشت ظاهر شد. ظرف ۲۴ ساعت، باکتری‌ها تمام آب‌گوشت را آلوده کرده بودند.

پوشت در اشتباه بود. بدون وجود میکروب‌های هوازی که در تماس با مواد غذایی باشند امکان رشد باکتری‌ها و فساد غذا وجود نداشت. آن‌ها خود به خود به وجود نمی‌آمدند.

پاستور پیروزمندانه نتایج اکتشاف خود را منتشر کرد. علاوه بر آن کشف او منجر به پیدایش رشته جدید مطالعاتی به نام میکروبیولوژی شد.


اسنفج‌های ظرفشویی خانگی حاوی 3200 میلیون میکروب بیماری‌زا است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.